Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk
Medlem

Heinz är ketchup, Felix är blaskig smaklös tomatpuré på flaska.

Permalänk

Hur fan kan Heinz leda. Vattnigt och allt mindre tomat, nere på runt 55% om inte lägre ifall du får någon importerad från utanför Sverige. En felix osötad ligger på 80% och smakar överlag bra.

Visa signatur

Det är insidan och inte utsidan av burken som räknas >:) .

Permalänk
Avstängd

Heinz om jag måste välja men tycker egentligen inte om ketchup överhuvudtaget.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Första två är Heinz orginal och mindre socker och salt. 3 och 4 är felix orginal och med mindre socker och salt.
Båda orginal smakar åt helvete för mycket socker. Hur Heinz är med mindre socker och salt vet jag inte. Men Felix
är riktigt god och bra med mindre socker och salt.Hade dock viljat haft något mindre socker i den känner jag.

Energi 435 kJ, Energi 102 kcal, Fett 0.1 g, Varav mättat fett 0.1 g, Kolhydrat 23.2 g, Varav sockerarter 22.8 g, Protein 1.2 g, Motsvarande salt 1.8 g.

Energi 271 kJ, Energi 64 kcal, Fett 0.1 g, Varav mättat fett 0 g, Kolhydrat 12 g, Varav sockerarter 11 g, Protein 1.4 g, Motsvarande salt 0.9 g

Energi 337 kJ, Energi 80 kcal, Fett 0 g, Varav mättat fett 0 g, Kolhydrat 18 g, Varav sockerarter 17 g, Protein 1.1 g, Motsvarande salt 2.2 g

Energi 300 kJ, Energi 72 kcal, Fett 0 g, Varav mättat fett 0 g, Kolhydrat 15 g, Varav sockerarter 11 g, Protein 1.6 g, Motsvarande salt 1.4 g

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förstå förvirringen som snabbt övergick i avsmak vid första trippen någonsin till USA när man beställde en Sirloin och servitrisen samtidigt ställer fram en flaska Heinz.

Häpnadsväckande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har köpt Heinz ekologiska sen jag först testade den.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Felix eller Heinz... Felix smakar ju tomatketchup i alla fall, Heinz smakar något annat...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Smakpreferenser är något inlärt, det vi äter som barn är det vi sedan föredrar som vuxna, i de flesta fall. Det hindrar förvisso inte att man ändrar uppfattning om man tillåter sig prova annat men de flesta är nog ganska konservativa när det gäller sådant.

På den tiden den jag inte köpte min egen ketchup kom Heinz i de glasflaskor som skapade uttrycket "ketchupeffekten". De köpte vi inte hemma utan där var det Felix eller Slotts som gällde. Vill minnas att jag då föredrog Felix. Kusinerna körde med Heinz och jag gillade den med men tyckte flaskan var opraktisk.

När jag handlade själv hade Heinz gått över till flaskor i plast och på den vägen är det. Har inga problem med Ketchup från Felix men det som står i kylen hemma är Heinz.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nejdå, det är ganska vanligt med 2-dagars såser om man nu skall vara så bokstavligt italiensk.

Stämmer inte särskilt väl.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt Heinz. Bäst smak och konsistens.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Ingetdera" då jag numera kör utan då ketchup har för mycket socker.

Permalänk
Medlem

Finns bara ett rätt svar här: Heinz såklart !

Permalänk
Medlem

Heinz är jättegod, men man ska ösa i kopiösa mängder peppar. Den har en syrligare lite mer vuxen smak.

Felix går alltså inte att äta, det är nån söt barnröra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Felix går alltså inte att äta, det är nån söt barnröra.

Japp, helt rätt beskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Vem äter makaroner och köttbullar med Heinz liksom…

Nej precis... Lingonsylt ska det ju va.

Permalänk
Medlem

Felix med mindre socker är den jag kör med. Heinz går som andrahandsval dock. Bättre än Budgetmärkena.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör Felix osötad - alla andra smakar bara socker.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Svarade Heinz mest av känslomässiga skäl tror jag, känns som ketchup original.
Hade det funnits glasflaska så hade jag köpt det för att få rätta diner känslan.

Hade varit intressant att göra ett blindtest, tror inte så många hade prickat rätt.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Felix osötad, då min son gillar den bäst. Min dotter och fru äter ketchup endast sällan och för mig är det egalt.

Heinz original är dock tveklöst sötare än Felix original. Kolla inlägget av @AMD73 ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Hade varit intressant att göra ett blindtest, tror inte så många hade prickat rätt.

Vi gjorde ett blindtest hemma nyligen, 14åriga bonusdottern kunde pricka in alla tre fabrikat vi testade däribland Felix och Heinz. Hon föredrar Heinz så det blir oftast det vi köper. Själv föredrar jag ketchup med mer tomat i så får jag välja blir det Felix då jag tycker Heinz är lite väl söt men jag tackar inte nej till den.

Permalänk
Medlem

Felix osötad, i rest my case.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Heinz smakar ju bara socker och vinäger.

Ketchup är tomat, socker och vinäger. Inget konstigt.

Jag köper alltid Heinz men förr brukade jag välja Slotts. Har aldrig gillat Felix.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Felix stevia , lite socker och kryddig ketchup https://www.felix.se/products/ketchup-stevia/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Heinz, och gärna i kombination med alldeles för mycket Kavli Amerikansk Dressing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Heinz alla dagar i veckan!

Satte så det blev 70 tummar men det kändes fel så jag tog tillbaka den! Heinz ftw!

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

Minns som sagt bara att Felix smakade plasten av flaskan, eller en combo av ketchup och den där plastsmaken. Detta var dock på 1600-talet, så det kanske har hänt en del. Men den kommer fortfarande BARA i plastflaska va?

Åter igen - vilka alternativ till Felix och Heinz har ni testat och vad tyckte ni? Har inte exvis Johnnys en ketchup? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Nej precis... Lingonsylt ska det ju va.

Nu har du mixat ihop makaroner och köttbullar med potatis, kötbullar och brun/gräddsås

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Heinz smakar billig amerikansk snabbmat. Motbjudande. Felix alla dagar!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När jag var yngre förstod jag inte hypen av Heinz, men då var ens smak långt ifrån färdigutvecklad då man själv inte bestämde över vad man åt. Heinz har en mycket vuxnare och och mer komplex smak, Felix år andra sidan och de flesta andra ketchupar tar istället den lätta vägen och är istället alldeles för söta för att kompensera brist på smak.

Permalänk
Medlem

Ni som röstar Felix, Felix smakar inte tomat. Ketchup är och ska smaka tomat (med socker).