konkav syn efter 3års "böjd" skärmanvändning??!

Permalänk
Medlem

konkav syn efter 3års "böjd" skärmanvändning??!

Hej
Vet att det här låter rätt sjukt, men har i tre år använt en r1500 böjd skärm. 35". Ca 8tim om dagen. Och nu i helgen testade jag en vanlig rak/platt skärm , 34". Och hela bilden kändes helt förvrängd, typ helt konkav bild. Precis som att raka linjer går upp i mitten.

Har inte märkt några andra symtom, tex vid vanligt tvtittandes, på stor tv på avstånd.

Någon som mer märkt liknande symtom? Vet att jag hade lite tid för att vänja mig vid en böjd skärm oxå.

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem

Gick från en välvd skärm till en platt för inte så längesedan, kändes riktigt skumt, ungefär som du beskriver, men ge det en vecka sen har du glömt ”problemet”

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk

Kanske samma fenomen som när man tar på sig glasögon första gången, allt bara snurrar

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske inte bara beror på skärmen, när gjorde du en synundersökning sist ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Upplever exakt samma sak när man växlar mellan böjd och platt skärm, bilden upplevs som konvex på tv:n om jag suttit framför min 34GK950F.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa en skärm under någon kommande rea och har läst lite angående välvd vs platt skärm och hört det du beskriver från flera personer.

Ge det ett par dagar så kommer det gå över.

Permalänk
Medlem

Din gärna är fantastisk och tolkar om det automatiskt.
Bästa jämförelsen är förmodligen att om du är på en båt länge med sjögång så får man skapliga problem när man kommer iland och marken är fast

Permalänk
Medlem

Du vänjer nog dig. Tyckte jag upplevde liknande fenomen när jag gick från en platt till en böjd, kändes som att muspekaren kom ut ur skärmen i mitten när man flyttande den från sida till sida.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle säga det är ett klassigt exempel på att kroppen(hjärnan) anpassat sig.

Man ser det motsatta till vad man gjort under en längre tid.
Din monitor är konkav vilket kan se ut som att den går ner på mitten av överkanten, vilket har blivit rak i din hjärna. Nu när du tittar på en rak så ser du den motverkande effekten hjärnan skapat och den övre raka delen ser ut att gå upp på mitten.
Samma om man stirrar på sidan av vägen när man åker bil eller tåg. När du står stilla och stirrar på samma punkt kan det se ut som att du sakta åker baklänges. Hjärnan har kompenserat för rörelsemomentet framåt.

Du har redan fått svar, ville bara kommentera då jag själv tycker fenomenet är lite smått roande