Håller GTX 1080 fortfarande standarden?

Permalänk

Håller GTX 1080 fortfarande standarden?

Hej alla.

Senaste året/åren har jag märkt att min 1080 inte riktigt håller samma prestanda gentemot de nya spelen som kommer ut, personligen har jag inget behov av att spela i ultra 1440p, men jag vill fortfarande att spelen ska se bra ut och kännas smooth. Jag spelar för tillfället inga spel som kräver värsta kortet så jag har tur. Äventyrsspel klarar jag mig med 60 fps, men i fps vill man ha åtminstone 80-90+.

Dock så kommer spel som Bf 2042 och Icarus ut snart som ser riktigt bra ut, och jag är rädd att jag inte kommer kunna spela de med nöje? Jag provade betan till 2042 och satte alla settings på det lägsta som gick, fick knappt 50 fps och det va helt omöjligt att spela. (Har bra rig för övrigt, 9700k i7, 16gb ddr4) Massa stuttering och skit, jag hoppas på att det var dåligt optimiserat bara, är det samma performance på launch kommer jag inte kunna spela det, och är rädd att det kommer bli detsamma för framtida spel. Självklart är ju det enkla svaret att bara köpa nytt, men har inte så stor lust att punga ut 11k till en scalper för 30% bättre prestanda. RTX hade varit riktigt nice dock.

Men vad tror ni, när är det dags att uppgradera? Sedan lite off topic möjligtvis, kommer bf 2042 vara bättre optimiserat eller är der bara att glömma att jag kmr kunna spela det?

Permalänk
Medlem

Jag hade hållt ögat öppet efter billiga kort(kommer ut då och då).

Eller så betalar du överpris och minear med kortet när du inte använder datorn så betalar du av kanske halva priset innan ETH 2.0 kommer.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Skrivet av DaNi8331:

Jag hade hållt ögat öppet efter billiga kort(kommer ut då och då).

Eller så betalar du överpris och minear med kortet när du inte använder datorn så betalar du av kanske halva priset innan ETH 2.0 kommer.

ETH 2.0?

Permalänk

Jag hade också bekymmer med BF2042 betan, flöt väldigt dåligt för mig. Mitt uppgraderings-sug är också stort men jag kan inte rättfärdiga en uppgradering till de priser som finns idag. Dator ser du i sign. Enda anledningen jag skulle vilja uppgradera är för RTX, jag kommer hålla mig tills nästa serie kommer ut.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Jag hade ett liknande system som dig och gick i exakt samma tankar:
i7 8700K, 16 Gb DDR4, 1080ti

Velade länge om det var värt det men till slut uppgraderade jag till 32 Gb ram och ett 3070ti. Är helnöjd med den uppgraderingen trots dyrt grafikkort. Skillnaden blev större än väntat i samtliga spel jag testat och inga mer stutters i t.ex. MSFS 2020, som jag spelar en del. Spelade även betan till Bf 2042 och det flöt på riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjolksyra89:

Kommer bli ett annat system så man inte kan minea eth längre.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite