Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Total nybörjare på Unreal Engine och har några frågor innan jag börjar

Permalänk
Inaktiv

Total nybörjare på Unreal Engine och har några frågor innan jag börjar

Hej. Anledningen till att jag vill använda Unreal Engine är för att skapa små spel 3D, men även korta animationsfilmer på 2-4 minuter.

Jag har följande frågor angående Unreal Engine.

1. Har du en bra tutorial från Youtube för en nybörjare som mig, som då aldrig har använt Unreal Engine eller något annat liknande program innan?

2. Vad jag har förstått så kan man inte skapa karaktärer i Unreal Engine, utan man måste skapa de i blender och föra över dem till Unreal Engine senare? För jag kan inte hitta något tutorial där de går igenom hur man skapar kroppen och sen movements till karaktären i Unreal Engine.

3. Jag har sett att man kan göra movements själv, alltså själva animationen genom att dra i armar och ben, vilket betyder att man inte behöver göra dem från en greenscreen, som exempelvis Rockstargames gör här: https://www.youtube.com/watch?v=tWeBoJRORwQ&ab_channel=GRANDO...

4. Vilket programmeringsspråk är det som gäller motorerna? Antar att det är C++ för Unreal och C++ samt Javascript för Unity?

5. Övriga tips och tricks får du gärna dela med dig av programmet.

Permalänk
Avstängd

Programmeringsspråket som används för Unity är huvudsakligen C# (men jag har för mig att det finns insticksmoduler som gör att det tar några andra språk också), medans det för Unreal Engine är C++.
Unreal Engine har även Blueprints, som är ett grafiskt programmeringsspråk där du kopplar ihop noder med olika funktioner mellan varandra.
Du får bättre prestanda och kan göra mer komplicerade saker om du gör koden i C++, men mindre projekt duger Blueprints gott och väl till, för att inte tala om att det är enklare att ge sig in på för någon utan vana i hur syntaxen för C++ ser ut.

Nu ger jag mig ut på lite djupare vatten när jag säger det här då jag bara har väldigt ytlig erfarenhet av Blender och bara sett knappt en timmes tutorial på Unreal, men jag är ganska säker på att du måste ställa in leder (armbågar, knän, rygg, osv.) på dina rörliga modeller i Blender, men att du kan göra själva animationerna sedan i Unreal.
Men jag är inte helt 100 på hur väl det stämmer.

Vill du ha fler instickmoduler och lullull tillgängligt så gör du på Unreal Engine 4, vill du ha bättre prestanda (bland annat mycket snabbar ladd och sparningstider i projekt) och bättre effekter så kör du på Unreal Engine 5.
5:an har ju inte släppts som färdig produkt än, så andra skapare har inte fått tillgång till att göra egna plugins till det än. Därför saknas mycket sådant i 5 än så länge, även om de också har lagt till vissa funktioner som tidigare varit beroende av plugins där.

Sitter själv och tittar på Unreal Sense just nu, han verkar kunnig inom området och är väl omtalad i andra videos jag sett.
https://www.youtube.com/watch?v=gQmiqmxJMtA
https://www.youtube.com/watch?v=ITCWa3oLNAQ&t=149s

Här är en tutorial på viss animation i Unreal Engine 4.
https://www.youtube.com/watch?v=IDNi0plxIXE

Permalänk

Om du inte vill/kan använda färdiga modeller (från t.ex epic store) så måste de göras utanför unreal editor(heter programmet så?) och sedan importeras.

Du kan göra karaktären med "bones" inuti blender samt animationerna och importera både karatär och animationerna som hör till på en gång med en .fbx fil.

Permalänk

Hej,

Har själv börjat lära mig Unreal för 1-2 år sen.

Rekomenderar att du börjar med de tutorials som finns på: https://learn.unrealengine.com/
De är väldigt bra och det finns olika "paths" du kan ta beroende på vad du är mest intresserad av, osv.

Sen finns det nåt som heter "Content Examples" under "Learn"-tabben i Epic-launchern, där i finns massor av isolerade exempel på olika grejer som man kan dissikera och lära sig ifrån. Ibland passar det bättre.

Det finns massa gratis assets, som karaktärer och liknande, på Unreal marketplace, så börja där istället för att göra egna karaktärer. Om du vill animera osv, kan du kolla på "control rig" som är ganska nytt, men finns bra tutorials på det. Kan nog vara ganska avancerat dock.

Kör på blueprints om du inte kommer från en utvecklar-bakgrund, det räcker långt till att prototypa osv.

I övrigt, börja fokusera på det du är intersserad av, finns otroligt många spår, känns som man skulle kunna sitta och lära sig det i 5 år och ändå bara skrapa på ytan...

Permalänk

Hijackar tråden lite med fler frågor. Har försökt att köra Unreal 4.27.2 och Unreal 5.0.0 EA2 på ena burken som har Windows 11 installerat och det verkar inte lira särskilt bra ihop alls. Kan inte starta upp projekten ens eller öppna ett template utan en krasch, någon mer som haft det problemet och löst det? (Sjukt kul program i övrigt att skapa projekt inuti)

Läste på Unreals forum att flera stycken verkar ha fått övergett windows 11 för att kunna köra Unreal 5 EA2. Jag sitter mest och vill slutföra lite VR projekt i Unreal. Har stött på lite patrull på macen som givetvis kör arm64 och inte heller har nativestöd ännu... Men den går att hanka sig fram på emellanåt med krascher lite mer sällan iallafall.

Har installerat om windows burken och endast dragit ner unreal + drivrutiner såklart men det verkar inte lira så bra tyvärr på Windows 11 om det inte finns någon patch eller något man kan komma åt?
Spec: 2950X, 3090 TUF, 64GB ram. Alla drivrutiner uppdaterade till senaste inklusive BIOS. Den flyter på riktigt bra i både Blender, After Effects, Maya, Davinci Resolve osv. Men Unreal verkar gå bet än så länge.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Hijackar tråden lite med fler frågor. Har försökt att köra Unreal 4.27.2 och Unreal 5.0.0 EA2 på ena burken som har Windows 11 installerat och det verkar inte lira särskilt bra ihop alls. Kan inte starta upp projekten ens eller öppna ett template utan en krasch, någon mer som haft det problemet och löst det? (Sjukt kul program i övrigt att skapa projekt inuti)

Läste på Unreals forum att flera stycken verkar ha fått övergett windows 11 för att kunna köra Unreal 5 EA2. Jag sitter mest och vill slutföra lite VR projekt i Unreal. Har stött på lite patrull på macen som givetvis kör arm64 och inte heller har nativestöd ännu... Men den går att hanka sig fram på emellanåt med krascher lite mer sällan iallafall.

Har installerat om windows burken och endast dragit ner unreal + drivrutiner såklart men det verkar inte lira så bra tyvärr på Windows 11 om det inte finns någon patch eller något man kan komma åt?
Spec: 2950X, 3090 TUF, 64GB ram. Alla drivrutiner uppdaterade till senaste inklusive BIOS. Den flyter på riktigt bra i både Blender, After Effects, Maya, Davinci Resolve osv. Men Unreal verkar gå bet än så länge.

Inte för att jag har nån lösning MEN: har Epic själva sagt något om kompatibiliteten? Jag har själv främst försökt lära mig Unreal 4 men funderar nu på att gå över till 5 istället. Jag har inte vågat installera Win 11 på min workstation än men kör det på laptopen.

En anekdot: Jag håller på lite med VST plugins och det finns ett populärt FrW som heter JUCE. När jag försökte bygga ett start exempel i Windows för ett tag sen så var det "brutet". De satsar i princip 100% på MacOs och arm64 nu och trots uttalat windows stöd så fanns det inte längre. Har inte testat linux än.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Inte för att jag har nån lösning MEN: har Epic själva sagt något om kompatibiliteten? Jag har själv främst försökt lära mig Unreal 4 men funderar nu på att gå över till 5 istället. Jag har inte vågat installera Win 11 på min workstation än men kör det på laptopen.

En anekdot: Jag håller på lite med VST plugins och det finns ett populärt FrW som heter JUCE. När jag försökte bygga ett start exempel i Windows för ett tag sen så var det "brutet". De satsar i princip 100% på MacOs och arm64 nu och trots uttalat windows stöd så fanns det inte längre. Har inte testat linux än.

Inte vad jag kunde se att de officiellt stöder Win 11 än, men såg på deras forum att en del att laddat ner nyare builds från Github istället än den som pushas ut via Epic Launcher. De är ju ännu mer beta men vissa verkade få det att fungera bättre. Får avvakta och hoppas att de släpper den slutgiltiga 5.0.0 under tidig vårkant 2022

Får köra på macos så länge tills det fungerar på Win 11 helt enkelt.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB