RAM-minne: 16 GB (13,9 går att använda)

Permalänk

RAM-minne: 16 GB (13,9 går att använda)

Hej!

Köpte en laptop för ett tag sedan. Och nu när jag kollar mitt RAM-minne så står det såhär: 16 GB (13,9 går att använda).

Varför står det så? Varför kan jag inte använda allt minne?

Tack!
/Krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hej!

Köpte en laptop för ett tag sedan. Och nu när jag kollar mitt RAM-minne så står det såhär: 16 GB (13,9 går att använda).

Varför står det så? Varför kan jag inte använda allt minne?

Tack!
/Krig

Då inte skrivit några specs på datorn så kan man bara spekulera, men ofta när det står så, så är det för att grafikdelen använder en del RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Då inte skrivit några specs på datorn så kan man bara spekulera, men ofta när det står så, så är det för att grafikdelen använder en del RAM

AMD Ryzen 7 5800H with Radeon Graphics

NVIDIA GeForce RTX 3060

16 GB RAM

1 TB SSD

Det är mina specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

AMD Ryzen 7 5800H with Radeon Graphics

Där har du svaret. Även om datorn har en separat grafikprocessor brukar den inbyggda oftast vara aktiv och användas eftersom det minskar strömförbrukningen. Den separata grafikprocessorn används då endast i intensiva applikationer (spel med mera).

Permalänk
Skrivet av TMG:

Där har du svaret. Även om datorn har en separat grafikprocessor brukar den inbyggda oftast vara aktiv och användas eftersom det minskar strömförbrukningen. Den separata grafikprocessorn används då endast i intensiva applikationer (spel med mera).

Ah, okej.
Kommer detta påverka prestandan på datorn eftersom bara 13,9 går att använda? Eller är det knappt märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Ah, okej.
Kommer detta påverka prestandan på datorn eftersom bara 13,9 går att använda? Eller är det knappt märkbart?

Beror lite på vad du använder datorn till antar jag. Jag vet att man vinner mycket i Premiere på att ha mer RAM. Kanske blir en minimal prestandaförlust om du kör det mycket, annars tror jag inte att du märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Ah, okej.
Kommer detta påverka prestandan på datorn eftersom bara 13,9 går att använda? Eller är det knappt märkbart?

Behöver du använda mer än 13,9GB ram så tror jag du kommer märka det.
Men senast jag hade en processor med integrerad grafik kunde man ändra mängden som skulle allokeras till den grafikdelen i bios. Om det går så borde du kunna ha minsta möjliga mängd utan att det påverkar din upplevelse.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Man kan ändra hur mycket RAM som kan användas genom "Systemkonfiguration". Jag tänkte ändra det till max RAM, men kommer detta skada laptopen på något vis? Tänkte om det är skadligt för systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Man kan ändra hur mycket RAM som kan användas genom "Systemkonfiguration". Jag tänkte ändra det till max RAM, men kommer detta skada laptopen på något vis? Tänkte om det är skadligt för systemet.

Nej, det innebär bara att den inbyggda grafikkretsen inte kommer ha något VRAM att jobba med men det gör ju inget då du har ett separat grafikkort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Nej, det innebär bara att den inbyggda grafikkretsen inte kommer ha något VRAM att jobba med men det gör ju inget då du har ett separat grafikkort.

Ah, ok. Borde jag lämna lite RAM åt den inbyggda kretsen, och isf hur mycket?

Permalänk
Medlem

Om datorn tvingas jobba med den separata grafikkretsen i alla lägen lär strömförbrukningen öka rejält.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Ah, ok. Borde jag lämna lite RAM åt den inbyggda kretsen, och isf hur mycket?

typ 128-512 Mb borde räcka för att driva runt en webläsares videoavkodning eller andra inte speciellt tunga gpulaster.

mitt 1070 rullar runt på ~600Mb Vram just nu med en youtube video i ett weläsarfönser detta fönster annars de mesta annat avstängt.

men troligen skulle 512Mb va rätt lagom, ~3Gb låter lite väl mycket iaf för att dra runt inte speciellt gpu tungt shit och windows ui´t

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Ah, okej.
Kommer detta påverka prestandan på datorn eftersom bara 13,9 går att använda? Eller är det knappt märkbart?

Svaret är ja. Om du använder datorn till mer än den är bygd för.
Man får vad man betalar för.
Håller du dig inom rimliga ramar så lär du inte märka det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.