Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

Vet att många här avskyr crypto, men cert via tex Avanza är ett riktigt enkelt sätt att köpa dem på.
Har köpt en blandad post av BTC, ETH och Cardano till henne där (mest btc). Med tanke på hur långt fram i tiden det är tills hon behöver pengarna, hinner de nog både sjunka och öka ganska många gånger fram tills dess

Men jag har funderat på Lysa eller någon annan fondrobot som grund.
Avanza har även dem en fond robot, Avanza auto. Men har ingen personlig erfarenhet av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Vet att många här avskyr crypto, men cert via tex Avanza är ett riktigt enkelt sätt att köpa dem på.
Har köpt en blandad post av BTC, ETH och Cardano till henne där (mest btc). Med tanke på hur långt fram i tiden det är tills hon behöver pengarna, hinner de nog både sjunka och öka ganska många gånger fram tills dess

Men jag har funderat på Lysa eller någon annan fondrobot som grund.
Avanza har även dem en fond robot, Avanza auto. Men har ingen personlig erfarenhet av den.

Hur blir det med skatten på cryptocertifikat?
Vanlig krypto skall ju beskattas med 30% och man skall redovisa alla transaktioner yadiyadiya men om man kör certifikat på ISK blir det vanlig schablonbeskattning då?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Hur blir det med skatten på cryptocertifikat?
Vanlig krypto skall ju beskattas med 30% och man skall redovisa alla transaktioner yadiyadiya men om man kör certifikat på ISK blir det vanlig schablonbeskattning då?

Ja det är som vilket värdepapper som helst på ISK.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

Jag har inga barn själv men jag kan dela med mig av hur jag pensionssparar.

64% Länsförsäkringar Global Indexnära(Avanza Global om man hellre vill)
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
8% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
5% Avanza Emerging Markets
5% Swedbank Robur Access Asien

Vill man ha färre fonder så går det att förenkla något
64% Länsförsäkringar Global Indexnära
18% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% Avanza Emerging Markets

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

ISK
15% Globalfond
85% utfördelat på väl valda aktier (bland dessa 5st investmentbolag)

Iom att dessa pengar har en väldigt lång tidhorisont så tvekar jag inte alls på att köra större del aktier och ta större risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har inga barn själv men jag kan dela med mig av hur jag pensionssparar.

64% Länsförsäkringar Global Indexnära(Avanza Global om man hellre vill)
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
8% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
5% Avanza Emerging Markets
5% Swedbank Robur Access Asien

Vill man ha färre fonder så går det att förenkla något
64% Länsförsäkringar Global Indexnära
18% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% Avanza Emerging Markets

Nej, Avanza Global ska man inte ha!
De har sitt säte i Luxemburg där de drar 30% skatt på amerikanska utdelningar. Väldigt dumt med tanke på att portföljen innehåller ~66% amerikanska bolag...

Även om Avanza Global har en lägre avgift så är länsf glob. index. bättre eftersom 15% skatt på utdelningar skojar man inte bort.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, Avanza Global ska man inte ha!
De har sitt säte i Luxemburg där de drar 30% skatt på amerikanska utdelningar. Väldigt dumt med tanke på att portföljen innehåller ~66% amerikanska bolag...

Länsförsäkringar global indexnära är mycket bättre och har presterat bättre över tid med nästan identisk innehåll.

Just därför jag använder Länsförsäkringar. Avanza global kan dock vara vettig ifall man tänker använda deras superlån. "Mycket bättre" skulle jag säga är en överdrift då skillnaden är ganska liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Just därför jag använder Länsförsäkringar. Global kan dock vara vettig ifall man tänker använda deras superlån. "Mycket bättre" skulle jag säga är en överdrift då skillnaden är ganska liten.

Beror på hur mycket pengar du har i fonden. De skiljer ändå en del procent om du jämför de två...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Beror på hur mycket pengar du har i fonden. De skiljer ändå en del procent om du jämför de två...

1% Om man kollar på de senaste 3 åren enligt Avanza. Absolut värt att ta vara på som jag redan skrivit men det är inte så att Avanza Global är katastrof för det. Man kanske använder superlånet tex.

Permalänk
Medlem

Problemet är att många tror att AG är billigare än LFGI då avgiften ser ut att vara lägre. Hade folk vetat om skattereglerna som påverkar AG tror jag inte AG haft fler ägare än LFGI. Tycker det är lite fult av Avanza faktiskt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Någon som använder sig av Pareto securites för aktiehandel i premarket och afterhours i USA? och som kan berätta lite om det fungerar bra dåligt osv.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska öppna konto där i veckan då jag handlar så mycket på USA och Avanza erbjuder inet valutakonto på ISK så det går sjukt mycket pengar i växlingsavgifter. Det man ska veta med handel på PM och AM att likviditeten är låg och spreaden hög, annars funkar det som vilken handel som helst, antar jag. har inte provat än.

Permalänk
Medlem

Pareto tar 20 USD i courtage för USA handel. Kanske inte blir så mycket billigare i längden om man gör många affärer på kort tid.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Inaktiv

0,06% / min. 15 USD för min del, och de tar ett curtage oavsett avslut och prisnivåer, jag ska iaf testa och köra ett halvår och se vad man hamnar på. Det borde bli billigare, men vi får se

Permalänk
Skrivet av adzer:

1% Om man kollar på de senaste 3 åren enligt Avanza. Absolut värt att ta vara på som jag redan skrivit men det är inte så att Avanza Global är katastrof för det. Man kanske använder superlånet tex.

1% vad?

Skrivet av anon910:

Jag ska öppna konto där i veckan då jag handlar så mycket på USA och Avanza erbjuder inet valutakonto på ISK så det går sjukt mycket pengar i växlingsavgifter. Det man ska veta med handel på PM och AM att likviditeten är låg och spreaden hög, annars funkar det som vilken handel som helst, antar jag. har inte provat än.

Vad menar du likviditeten låg spreaden hög?

Permalänk
Medlem

Hernhags Utdelare

Är det någon som prenumererar på detta eller vet hur det ser ut, jag förstår inte riktigt vad man får får pengarna?

https://www.privataaffarer.se/utdelare

För prenumeranter av Privata Affärer kostar detta hela 1295:- (1495:- för icke prenumeranter) för vad jag förstår är 6 månadsvisa e-mail där han letat fram och skriver om högutdelare. Något mer måste det väl vara, det är ju rätt mycket pengar för 6 mail och det finns ju gott om gratis läsning i ämnet för den som är intresserad. Jag tvivlar icket på att han är duktig men med några prenumeranter på det här så behöver han ju inte investera på börsen överhuvudtaget själv.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hörde på nyheterna att inflationen i USA är 6% och i Sverige är den 3%. Jag tolkar det som att värdet på dollar sjunker snabbare än värdet på SEK.

Men jag tycker inte det syns när man kollar grafen på dollarkursen jämfört mot SEK. Dollarn borde väl minska i pris mot SEK?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

1% vad?

Vad menar du likviditeten låg spreaden hög?

Dårlig handel och skillnaden mellan köp och sälj kan vara 5-10% i vissa papper, det är betydligt mindre omsättning i de flesta aktier på Pre och Am.

Fick tillgång till kontot nu under dagen, men det går inte att handlla på USA marknaden via hemsidan, då är det en app el infront el webtrader som gäller. ska testa vid nåt tillfälle, men det är bara att regga ett konto, är det skit är det ju bara att avsluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han syftar antagligen på skillnad i avkastning. Eftersom det försvinner mer i skatt om man använder Avanza Global istället för Länsförsäkringar. Källskatten på USA utdelningar i Luxemburg är högre än i Sverige, 30% mot 15% har jag för mig. Så över tid kommer den prestera sämre eftersom globalfonderna domineras av USA aktier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadMantiz:

Är det någon som prenumererar på detta eller vet hur det ser ut, jag förstår inte riktigt vad man får får pengarna?

Hade hellre lagt pengarna på Affärsvärlden, Peter Benson & hans team är bland de vassare analytikerna.

Skrivet av ronnylov:

Hörde på nyheterna att inflationen i USA är 6% och i Sverige är den 3%. Jag tolkar det som att värdet på dollar sjunker snabbare än värdet på SEK. Men jag tycker inte det syns när man kollar grafen på dollarkursen jämfört mot SEK. Dollarn borde väl minska i pris mot SEK?

Kanske misstolkar frågan, men dollarn har stärkts, t.ex. kan vara att investerare prisar in eventuellt tidigare höjning av räntan (sen kommer realräntan fortfarande vara negativ, de kan aldrig höja räntan i linje med inflationen, då kollapsar korthuset på riktigt).

Cathie pratade lite om velocity of money i senaste videon, på tal om inflation:
https://www.youtube.com/watch?v=2-LgSdUd7HU

Om du är grön på det monetära kolla igenom Hidden Secrets of Money-serien (ha i åtanke att Mike Maloney säljer guld själv & har ganska egendomliga åsikter, men serien är bra på att förklara dollar/inflation/centralbanker):
https://www.youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Hade hellre lagt pengarna på Affärsvärlden, Peter Benson & hans team är bland de vassare analytikerna.

Kanske misstolkar frågan, men dollarn har stärkts, t.ex. kan vara att investerare prisar in eventuellt tidigare höjning av räntan (sen kommer realräntan fortfarande vara negativ, de kan aldrig höja räntan i linje med inflationen, då kollapsar korthuset på riktigt).

Cathie pratade lite om velocity of money i senaste videon, på tal om inflation:
https://www.youtube.com/watch?v=2-LgSdUd7HU

Om du är grön på det monetära kolla igenom Hidden Secrets of Money-serien (ha i åtanke att Mike Maloney säljer guld själv & har ganska egendomliga åsikter, men serien är bra på att förklara dollar/inflation/centralbanker):
https://www.youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU

Tänker att om köpkraften för en dollar minskar 6% på ett år och den svenska kronan tappar 3% på ett år så sjunker dollarn snabbare i verkligt värde än svenska kronan. Samtidigt verkar marknaden tycka tvärtom. Då är det för mig något som inte stämmer. Efter ett år får man ju betydligt mindre för pengarna om man äger dollar än om man äger SEK. Då borde man få mer dollar för SEK om ett år när inflationen gjort sitt. Inflationsiffror visar väl historisk inflation? Så dollarkursen borde ha gått ner jämfört med SEK.

Samtidigt är marknadspriser baserat på förväntningar om framtiden. Så marknaden tror inflationen kommer minska i USA och bli högre i Sverige? Eller har valutakurser ingenting med valutans verkliga värde att göra?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inflationen-stiger-hogsta-...

Citat:

Den så kallade KPIF-inflationen under oktober månad hamnade på 3,1 procent, visar färska siffror från SCB. Alltså en bra bit över riksbankens mål på 2,0 procent.

Inte sedan september 2008 har prisutvecklingen för den privata konsumtionen i Sverige varit så hög.

Citat:

Det är inte bara Sverige som brottas med högre priser just nu. I eurozonen ligger inflationen på drygt 4 procent och i USA på över 6 procent, vilket är den högst uppmätta inflationstakten på över 30 år.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ronnylov:

Tänker att om köpkraften för en dollar minskar 6% på ett år och den svenska kronan tappar 3% på ett år så sjunker dollarn snabbare i verkligt värde än svenska kronan. Samtidigt verkar marknaden tycka tvärtom. Då är det för mig något som inte stämmer. Efter ett år får man ju betydligt mindre för pengarna om man äger dollar än om man äger SEK. Då borde man få mer dollar för SEK om ett år när inflationen gjort sitt. Inflationsiffror visar väl historisk inflation? Så dollarkursen borde ha gått ner jämfört med SEK.

Samtidigt är marknadspriser baserat på förväntningar om framtiden. Så marknaden tror inflationen kommer minska i USA och bli högre i Sverige? Eller har valutakurser ingenting med valutans verkliga värde att göra?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inflationen-stiger-hogsta-...

Njae, det är inte fullt så enkelt. Först måste vi förstå VAD inflation är i USA kontra Sverige: Det är alltså förändringen i priser på produkter inom landet (USA eller Sverige).

Sen kommer frågan HUR "inflationen" räknas fram. Man har ingen realistisk möjlighet att följa upp hur priserna förändras på ALLA varor i ett land. Så man jobbar med ett urval, sen så tar man ett viktat genomsnitt av hur priserna på just de produkterna förändras. Så redan här kan man få helt olika procenttal i inflation beroende på hur man räknar och vad man räknar på.

Vissa produkter kanske stigit mer i pris, i USA, än vad det har i Sverige. Kanske så viktas de även högre. Bensin viktas t.ex. högre i USA än i Sverige eftersom gemene amerikan kör mer bil än motsvarande svensk.

Andra produkter kanske finns med i båda ländernas uträkning, men har stigit olika mycket. Köttpriserna har stigit mer i USA än i Sverige då de dels haft en explosiv efterfrågeökning, dels har problem med att få fram tillräcklig arbetskraft i jordbruket.

Andra produkter kanske inte alls finns med i vårt urval, men finns i deras när man räknar ut inflationen. Kort sagt så är inflationssiffror inte riktigt jämförbara mellan två olika länder.

Sen har vi då valutapriser kontra varandra, där handlar det mer om subjektiva förväntningar.

En av de största faktorerna för valutapriser är länders styrräntor. Om inflationen stiger i USA så förväntar sig många att deras centralbank höjer räntan. Är räntan i USA högre än den i Sverige - då lönar det sig helt plötsligt bättre för ett svenskt institut att spara pengarna på amerikanska konton än på Svenska - vilket medför att de måste köpa på sig USD för att kunna göra det - och då stiger priset på USD i svenska kronor...

Det här är bara ett axplock, det finns ännu fler faktorer som påverkar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

Jag investerar endast i enlighet med evidensbaserad forskning vilket innebär:
* Lång tidshorisont
* Indexfond
* Passivt förvaltat
* Så billigt som möjligt
* Global spridning

Således sparar jag till barnen i en globalfond som Avanza Global, Länsförsäkringar Global Indexnära (eller liknande) och jag gör detta via KF med barnen som förmånstagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har vi några föräldrar här och hur placerar ni barnens sparpengar?
Vi sparar barnbidraget på ISK konton där de handlas några fonder, men fondfördelningen känns just nu lite ogenomtänk så jag letar lite inspiration.

Vi sparar totalt 1000 kr i månaden för våra två barn. Inte jättemycket men det har hunnit bli några hundratusen ändå på ca 4 år med avkastning och återinvestering av alla utdelningar. Har dem i ett ISK på Aktieinvest och har aktier i bl.a. Apple, Alphabet, Netflix, SBB, Cibus, Embracer, Investor, Nibe, Swedish Match, Vitrolife, Tomra m.fl. Totalt 17 olika innehav med lite högre viktning på stabila och lite mindre på mer skakiga chansningar.

Att jag valde Aktieinvest fast jag även har Avanza, Nordnet, SEB m.fl. var för att jag redan var medlem i Aktiespararna och då får man rabatt samt att man där kan autospara för en viss summa varje månad och fördela den summa på ett gäng aktier, så köps andelar i aktier. Alltså lite som att man plockar ihop sin egen fond. Kan bli 0.3 aktier i Investor, 0.03 i Apple osv. per månad och minns jag rätt är courtaget per tillfälle totalt 10 kr. Dessutom återinvesteras utdelningar automatiskt (om man vill) så det sköter sig helt själv. De har även färdiga sparboxar av olika slag om man inte vill välja egna aktier eller fonder för månadssparandet.

Några nackdelar är: sämre utbud av utländska aktier och även dyrare courtage för dessa än hos t.ex. Avanza, att andelar i aktier inte köps till ögonblickpris utan något slags medelpris i slutet av dagen vilket (nog?) innebär lite sämre kurs. Dessutom är det en mer gammalmodig webbtjänst än konkurrensen. Och sen vet jag ju att KF kan vara bättre för utländska utdelningar (ej kollat men man kan nog ha KF där också).

Den stora fördelen är just att det sköter sig självt men att du ändå har möjlighet att helt skräddarsy det innan du slår på autopiloten, eller för den delen ändra när du vill sen också. Jag är väldigt intresserad och aktiv och har flera gånger fått se mig slagen med mitt egna sparande av denna "evighetsmaskin" jag kickat igång åt barnen. Bara det att man fortsätter månadsspara även i rejäla nedgångar är en psykologisk vinning på sikt.

Jag säger inte att detta är svaren på alla böner och behov, men har inte sett just denna tjänst nämnas så ville bara spela in ett möjligt alternativ bland andra.

typo
Permalänk
Medlem

Tjena. Tänkte höra om någon investerar i fysiskt guld och silver. Om så var föredrar ni guld / silver eller bör en blandning av det?

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zurmara:

Tjena. Tänkte höra om någon investerar i fysiskt guld och silver. Om så var föredrar ni guld / silver eller bör en blandning av det?

Tänk på att investeringsguld är momsfritt medans investeringssilver inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zurmara:

Tjena. Tänkte höra om någon investerar i fysiskt guld och silver. Om så var föredrar ni guld / silver eller bör en blandning av det?

Jag har lite ädelmetaller
Är ingen expert på något sätt, men jag tycker det är bäst att ha både guld och silver. Det tråkiga är ju dock 25% moms på silver medan investeringsguld som tidigare nämnt är momsfritt. En sak som jag tycker är tråkigt med ädelmetaller är tyvärr hur svårt det är att verkligen verifiera äktheten, så det finns såklart risk att köpa fejk

Detta är mitt senaste inköp
50g, 99,99% rent enligt specifikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zurmara:

Tjena. Tänkte höra om någon investerar i fysiskt guld och silver. Om så var föredrar ni guld / silver eller bör en blandning av det?

Ska du köpa silvermynt är goldsilver.be billigare att köpa ifrån än svenska butiker för tillfället.

Svenska 2 kronor fram till 1940 har 80% silver, 12 gram i ett mynt, säljs på tradera, vet dock inte om dessa är svårare att likvidera i ett framtida scenario, tavex, libertysilver verkar inte köpa in dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag har lite ädelmetaller
Är ingen expert på något sätt, men jag tycker det är bäst att ha både guld och silver. Det tråkiga är ju dock 25% moms på silver medan investeringsguld som tidigare nämnt är momsfritt. En sak som jag tycker är tråkigt med ädelmetaller är tyvärr hur svårt det är att verkligen verifiera äktheten, så det finns såklart risk att köpa fejk

Detta är mitt senaste inköp
50g, 99,99% rent enligt specifikationen.
https://i.imgur.com/NQplKwd.jpg

Har du ett kassavalv?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Har du ett kassavalv?

Hemligt!

Äger man mycket värdefulla saker borde man ju fundera över dels kassavalv men även huruvida det är smart att ens ha det i hemmet eller på ett säkrare ställe...