Tips & råd inför mögelmöte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det ser visserligen lite slitet ut och i behov av en renovering men det är ingen ursäkt för att inte städa och hålla efter det.
Tycker du att det är fuktigt i badrummet så ha badrumsdörren lite smått öppen, då får du lite extra ventilation. Ingen perfekt lösning men det hjälper en bit, och det kostar inget.

inte TS men

^så går det optiska brandlarmet, har testat det, 0430 på morgonen innan jobbet.
Saknas även ventiler i min lägenhet så måste ha öppet fönster/balkongdörr 24/7, annars dör luften i lägenheten totalt. Blir droppar som formas på väggarna i hela badrummet, inklusive taket. Tätskiktet har lossnat från väggen redan innan jag flyttade in, men jag var den första som felanmälde det, och det kommer tvingas renoveras utan hyreshöjning. Men när jag fått nytt badrum återstår "ventilationen".

Hur "håller man efter" ett badrum med nonexistent ventilation? Måste man torka av väggarna och taket med en handduk efter varje dusch? Är det verkligen rimligt på någon nivå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av str8forthakill:

inte TS men

^så går det optiska brandlarmet, har testat det, 0430 på morgonen innan jobbet.
Saknas även ventiler i min lägenhet så måste ha öppet fönster/balkongdörr 24/7, annars dör luften i lägenheten totalt. Blir droppar som formas på väggarna i hela badrummet, inklusive taket. Tätskiktet har lossnat från väggen redan innan jag flyttade in, men jag var den första som felanmälde det, och det kommer tvingas renoveras utan hyreshöjning. Men när jag fått nytt badrum återstår "ventilationen".

Hur "håller man efter" ett badrum med nonexistent ventilation? Måste man torka av väggarna och taket med en handduk efter varje dusch? Är det verkligen rimligt på någon nivå?

Det är inte byggt för duschande i så fall så du ska inte använda det på det sättet.
Enklaste åtgärden är att montera ett duschrum i badrummet, dvs en sluten duschkabin men jag har sett lösningar där man "byggt ett tätt utrymme själv" också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte byggt för duschande i så fall så du ska inte använda det på det sättet.
Enklaste åtgärden är att montera ett duschrum i badrummet, dvs en sluten duschkabin men jag har sett lösningar där man "byggt ett tätt utrymme själv" också

Hyresrätt så får inte göra sådant, menar du att min lägenhet då saknar förutsättningar för duschande? Kan ju inte skippa personlig hygien i ett år eller så...

Permalänk
Medlem

Är inte missfärgade fogar vanligt? Hur vet man om det är svartmögel?

Tillägg:
Läste detta på arbetsmiljöverkets hemsida:

"Undvik uttrycket ”svartmögel”

Svartmögel är ett oegentligt samlingsnamn för ett ganska stort antal olika mögelsvampar, till exempel Stachybotrys, Fusarium, Penicillium, Cladosporium, Aspergillus och Alternaria. Hur hälsofarligt möglet är beror på vilka svampar det är fråga om och hur man blir exponerad för dem. Eftersom så många olika mögelsvampar med olika egenskaper ryms under det man kallar svartmögel, bör man inte använda ordet."

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mik...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Hyresrätt så får inte göra sådant, menar du att min lägenhet då saknar förutsättningar för duschande? Kan ju inte skippa personlig hygien i ett år eller så...

Det är fastighetsägaren som ska bygga om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att komma med något slags avslut om det finns intresse för det:

Ocab vart här i förra veckan, hittade inga större skador. Utdrag från rapport nedan.

Dold text

Hyresvärd har bestämt sig för att lappa väggen, och den här blev installerad igår.

Tack för all input

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Birkus:

För att komma med något slags avslut om det finns intresse för det:

Ocab vart här i förra veckan, hittade inga större skador. Utdrag från rapport nedan.

Hyresvärd har bestämt sig för att lappa väggen, och den här blev installerad igår.

https://i.imgur.com/NGpRosj.jpg

Tack för all input

Väggen var alltså hel men mattan hade börjat lossa och de bytte mattan och blandaren ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Väggen var alltså hel men mattan hade börjat lossa och de bytte mattan och blandaren ?

Ungefär ja, väggen har de inte gjort något åt än, men det låter som om de tänker foga om den befintliga (vägg)mattan. Det är vad som sagts på mejl i alla fall!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Silverfisk kan du ha även i en nyproduktion och framöver så det behöver inte innebära ett problem.

Det mesta kan du få ordning på med klorin och toapapper men ytskiktet generellt ser ut att börja närma sig slutet på sin livstid och skulle inte svetsa om sprickorna...

Få inspiration här hur du kommer tillrätta med det tills du flyttar till något bättre
https://www.youtube.com/watch?v=CMTJ17iOYzs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Silverfisk kan du ha även i en nyproduktion och framöver så det behöver inte innebära ett problem.

Det mesta kan du få ordning på med klorin och toapapper men ytskiktet generellt ser ut att börja närma sig slutet på sin livstid och skulle inte svetsa om sprickorna...

Få inspiration här hur du kommer tillrätta med det tills du flyttar till något bättre
https://www.youtube.com/watch?v=CMTJ17iOYzs

Vet om att skadedjur är normalt, hade en del i förra lyan också som var nyare och fräschare, men omfattningen var så mycket mindre än här. Sen är det ett sekundärt problem, kommer inte dö av att de finns här. Det gör däremot dem. En, och ibland tjugo i taget

Avvaktar lite med att städa klart till jag vet säkert att tapeten blir kvar, men tack för tipset!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Ungefär ja, väggen har de inte gjort något åt än, men det låter som om de tänker foga om den befintliga (vägg)mattan. Det är vad som sagts på mejl i alla fall!

Tillfällig lösning på problemet till en kommande renovering eller tänkt som en långsiktig lösning?
Det förstnämnda kan vara okej men det sistnämnda är en dumsnål lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Tillfällig lösning på problemet till en kommande renovering eller tänkt som en långsiktig lösning?
Det förstnämnda kan vara okej men det sistnämnda är en dumsnål lösning.

Jag känner inte till något om någon kommande renovering. men jag tror inte de ser det som en långsiktig lösning heller. Kanske väntar de på att jag ska flytta för att slippa ge dispans på hyreshöjningen det resulterar i, eller på att jag ska tröttna och be om ett standardlyft på egen hand. Bara spekulerar..

Flyttade in här för att det var billigt, så jag är rätt glad för om det förblir så. Bara allting funkar okej så kan det få vara. De hittade ju ingen mögel på insidan av väggen, och det ytliga kan jag göra undan själv. Så hälsan ska nog klara sig!

Visa signatur

5900X | 3080