Qualcomm: "Övergång till ARM för PC är oundviklig"

Permalänk
Medlem

Mer och mer körs på webben, det kommer inte spela så stor roll vad för device vi använder men frågan är om inte mobiler som dockas till stor skärm och tangentbord är framtidens dator. Att ha flera olika enheter som skall underhållas blir orimligt i längden och dagens unga (som inte har ett spel eller datorintresse) är så låsta vid sina mobiler att de inte ens har en dator eller vana från sådana. Jag ser det på fler och fler unga att de inte kan hantera datorer längre utan det börjar gå tillbaka till 90tal när det bara var geeks som hade koll.

Så frågan är om det kommer nån ersättning för dagens pc med Windows och X86 när marknaden krymper och mobiler är framtiden. Är tiden redan förbi för att det skall kunna komma nån ersättning och Mac är det som kommer vara kvar om 10-15 år för privatpersoner som vill ha en dator medans de flesta kör mobil och hemma kopplar man sig trådlöst mot TVn och har ett löst tangentbord på sin höjd.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Även om mobiler är det "nya PC" så är det ARM som gäller, kommer inte att vara några x86 i framtidens mobiler

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Mer och mer körs på webben, det kommer inte spela så stor roll vad för device vi använder men frågan är om inte mobiler som dockas till stor skärm och tangentbord är framtidens dator. Att ha flera olika enheter som skall underhållas blir orimligt i längden och dagens unga (som inte har ett spel eller datorintresse) är så låsta vid sina mobiler att de inte ens har en dator eller vana från sådana. Jag ser det på fler och fler unga att de inte kan hantera datorer längre utan det börjar gå tillbaka till 90tal när det bara var geeks som hade koll.

Så frågan är om det kommer nån ersättning för dagens pc med Windows och X86 när marknaden krymper och mobiler är framtiden. Är tiden redan förbi för att det skall kunna komma nån ersättning och Mac är det som kommer vara kvar om 10-15 år för privatpersoner som vill ha en dator medans de flesta kör mobil och hemma kopplar man sig trådlöst mot TVn och har ett löst tangentbord på sin höjd.

Vi får hoppas att så ej är fallet. Eller, det beror kanske lite på vad Apple isf har för datorer i det läget.

Men just det här tänket att "alla ska bara passivt konsumera vad andra skapat" blir ju väldigt kortsiktigt, för man hugger ju i samma vända bort tillflödet av skapande.
Vi är där vi är idag till följd av att folk haft datorer...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vi får hoppas att så ej är fallet. Eller, det beror kanske lite på vad Apple isf har för datorer i det läget.

Men just det här tänket att "alla ska bara passivt konsumera vad andra skapat" blir ju väldigt kortsiktigt, för man hugger ju i samma vända bort tillflödet av skapande.

Det spelar ingen roll vad de har för datorer, deras kontroll över hela kedjan kommer göra att många spel och andra program aldrig har en chans på deras plattform. Spel som GTA ens med emulering lär vara kört.

Skapa kan man i många avseenden med en konsol (som mobil) kopplad via webben till en webtjänst. Bara att allt kommer vara månadskostnader... Vi ser det ju redan på TV-tittande marknaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sant, jag tror inte heller PC försvinner men det blir nog mer av en hobbypryl för dom som är intresserade och inte i var mans hem

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Fast är det verkligen så mycket värre nu än alla andra gånger? Vi överlevde både introduktionen av radio och tv. Främst är det väl som sagt bara datorer som har blivit ett så naturligt verktyg att man inte behöver tänka så mycket på hur de fungerar utan kan koncentrera sig på det man faktiskt vill göra istället. Ungefär som med bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det spelar ingen roll vad de har för datorer, deras kontroll över hela kedjan kommer göra att många spel och andra program aldrig har en chans på deras plattform. Spel som GTA ens med emulering lär vara kört.

Det är klart att det spelar roll? Däremot håller jag med om att din förmodan tyvärr känns sannolik.

Skrivet av Tempel:

Skapa kan man i många avseenden med en konsol (som mobil) kopplad via webben till en webtjänst. Bara att allt kommer vara månadskostnader... Vi ser det ju redan på TV-tittande marknaden.

I just "många" avseenden vet jag inte, i vissa noga utvalda avseenden snarare.
Men man har då gått från något där man har i stort sett obegränsade möjligheter att göra nya saker till att kunna göra något eget inom ramarna som någon redan spikat. Blir knappast några banbrytande teknologiska framsteg den vägen.

Skrivet av the squonk:

Sant, jag tror inte heller PC försvinner men det blir nog mer av en hobbypryl för dom som är intresserade och inte i var mans hem

Som ju isf bara lär blir dyrare och mer otillgängliga ju längre tiden går. Tröskeln blir bara högre, en tydlig avdemokratisering av de här möjligheterna för att använda ett populärt begrepp.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast är det verkligen så mycket värre nu än alla andra gånger? Vi överlevde både introduktionen av radio och tv. Främst är det väl som sagt bara datorer som har blivit ett så naturligt verktyg att man inte behöver tänka så mycket på hur de fungerar utan kan koncentrera sig på det man faktiskt vill göra istället. Ungefär som med bilar.

När bilarna blivit självkörande och sedan i nästa steg bara kan köra tillverkarens förprogrammerade rutter, då börjar jämförelsen fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Vart är PC'n död? Ett ganska livlig marknadssegment för att säga att PC är dött, Apple är PC, Intel är PC, AMD är PC även Google bygger PC teknik i sina Android telefoner. Försäljningen må ha minskat sedan förut men det beror ju på att CPU prestanda idag ligger långt framför vad 95% av användarna av PC teknologi använder.

Finns ingen form av teknik som världen är så beroende av som PC segmentet, miljoner av företag köper PC's även miljoner av privat personer köper PC's. Kollar bara på hur många PS5 och Xbox Series X/S det säljs just nu, bara för att folk använder sina PC's längre nu än vad man traditionellt har gjort tidigare betyder inte att PC som teknisk segment är dött.

Intel har inte stagnerat heller, mjukvara utvecklingen däremot har stagnerat i för att dom har svårt att utnyttja dagens CPU's och även i viss mån GPU's då det är komplext att skriva kod som utnyttjar dagens komplexa hårdvara. Men att säga att det inte finns någon innovation från Intel är rätt dumt helst med tanke på att de just släppt sin största redesign av deras CPU's här om dagarna.

Samma med AMD de driver på väldigt hårt också när det kommer till utvecklingen av ny hårdvara in PC segmentet. Apple har släppt sina M1 inkl Pro/Max vilket är en stor utveckling utav PC segmentet.

Woosh!

Tror mitt inläggs ironi flög över ditt huvud

Listan i början är sånt som många sagt i decennium, men alltid motats tillbaka med ny teknik, detta är bara ett steg till i den skaran. PC är absolut inte död, det var det jag ville säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Apples kretsar är deras egna som är baserade på ARM men väldigt mycket i dem är Apple ägd och utvecklad teknik. Appler har köpt en design licens av arm vilket ger dem rätt att använda instruktionerna, men kretsarna utformning är deras egna.

Så att säga att Apples kretsar är ARM är väldigt fel, däremot är dom baserade på ARM's instruktioner vilket är en stor skilland. Det är ju lite som att säga att AMD och Intel är samma sak för alla bygger på intel i386 eller amd x64 instruktioner.

Hela tråden handlar ju om instruktionerna och alla vet att Apple gör egna kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, hur det går för just Qualcomm just den här gången vet vi ju inte så mycket om men att framtiden för ARM verkar lovande är väl inte så kontroversiellt? Microsoft vill ju också (angående jämförelsen med linux), och Apple har demonstrerat både att man kan bygga kraftfulla processorer och att man (till synes utan större problem) kan få gamla program att fungera på dem (det skall ju fungera för x86-64 i windows 11 också, men hur bra kan jag inte uttala mig om). Det som saknas är en motsvarighet till M1, och det lär väl bara vara en tidsfråga.

Jag förstår verkligen inte ditt resonomang här, varför skulle framtiden vara på något sätt vara synonymt med lovande? Det enda jag bryr mig om som konsument är kostnad, vad jag får för pengarna och beroende på användningsområde så är inte ARM nödvändigtvis ett bättre alternativ till AMD/Intel. Låt mig ge dig följande exempel, härförleden, under någon Inet kampanj, så köpte jag en Lenovo Legion 5 med en Ryzen 5, 16 GB RAM med ett 3060 för ungefär tolv tusen för jag ville ha en okej speldator. Var är ARM alternativet som har motsvarande prestanda för mina ändamål och som kostar ungefär detsamma som Lenovo:n?

Vad det beträffar M1 så säger jag återligen, det är bara Apple som bestämmer vad M1 ska vara kapabel till te.x. att M1 är bara optimerad för Apples egna produkter, vilket är i sig kan leda till oanande konsekvenser. Jag hade inte blivit förvånad om det där hade lett till någon anti-trust hallabaloo i rättssalen någon gång i framtiden, vilket är ju inte direkt lovande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast Apples (och Qualcomms) kretsar är ARM (fast såklart inte referensdesignen) och både Intels och AMD:s processorer är x86. Inte identiska för det, men specifikationerna tillåter ju variation och olika implementationer.

Det är ändå helt olika designade kretsar som sådant jämfört med ARM's referens design, däremot kör det ARM instruktioner.

Det är lite som Intel nu har gjort small and big core design, vilket är en rejäl ändring i deras chip design också. Så som sagt att kalla det samma eller att det är ARM's kretsar blir inte rätt, då det är instruktionerna som är det viktiga i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Låt mig ge dig följande exempel, härförleden, under någon Inet kampanj, så köpte jag en Lenovo Legion 5 med en Ryzen 5, 16 GB RAM med ett 3060 för ungefär tolv tusen för jag ville ha en okej speldator. Var är ARM alternativet som har motsvarande prestanda för mina ändamål och som kostar ungefär detsamma som Lenovo:n?

Man blir så trött, tråden handlar om att det är exakt det du beskriver som Qualcomm vill ändra på

Vad är fördelen? Allas datorer kommer att dra mycket mindre ström

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Woosh!

Tror mitt inläggs ironi flög över ditt huvud

Listan i början är sånt som många sagt i decennium, men alltid motats tillbaka med ny teknik, detta är bara ett steg till i den skaran. PC är absolut inte död, det var det jag ville säga

Du vet att ironi inte är något som är markerat bra för du ämnar det som ironi? Så länge du inte uttryckligen säger att det är ironi kommer jag alltid att tolka det som allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hela tråden handlar ju om instruktionerna och alla vet att Apple gör egna kretsar

Av de svar jag får verkar det inte vara speciellt uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man blir så trött, tråden handlar om att det är exakt det du beskriver som Qualcomm vill ändra på

Vad är fördelen? Allas datorer kommer att dra mycket mindre ström

Klart det är bra med energieffektivet/prestanda. Jag är iofs helt fel person att bry mig, har så gott som aldrig använt en laptop utan att ha strömsladden ikopplad. Är nog bränd av alla gamla bärbara som egentligen inte hade batteritid.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Jag förstår verkligen inte ditt resonomang här, varför skulle framtiden vara på något sätt vara synonymt med lovande? Det enda jag bryr mig om som konsument är kostnad, vad jag får för pengarna och beroende på användningsområde så är inte ARM nödvändigtvis ett bättre alternativ till AMD/Intel. Låt mig ge dig följande exempel, härförleden, under någon Inet kampanj, så köpte jag en Lenovo Legion 5 med en Ryzen 5, 16 GB RAM med ett 3060 för ungefär tolv tusen för jag ville ha en okej speldator. Var är ARM alternativet som har motsvarande prestanda för mina ändamål och som kostar ungefär detsamma som Lenovo:n?

Vad det beträffar M1 så säger jag återligen, det är bara Apple som bestämmer vad M1 ska vara kapabel till te.x. att M1 är bara optimerad för Apples egna produkter, vilket är i sig kan leda till oanande konsekvenser. Jag hade inte blivit förvånad om det där hade lett till någon anti-trust hallabaloo i rättssalen någon gång i framtiden, vilket är ju inte direkt lovande.

Nej, än så länge finns det ju inte så många sådana system baserade på arm, men det är ju numera uppenbart att arkitekturen lämpar sig även för högpresterande kretsar. Som dessutom kan vara betydligt mindre och energieffektivare än dagens x86-processorer. Vad de får för pris vet man ju aldrig, men det styrs ju inte bara av tekniska faktorer.

Skrivet av Gandir:

Det är ändå helt olika designade kretsar som sådant jämfört med ARM's referens design, däremot kör det ARM instruktioner.

Det är lite som Intel nu har gjort small and big core design, vilket är en rejäl ändring i deras chip design också. Så som sagt att kalla det samma eller att det är ARM's kretsar blir inte rätt, då det är instruktionerna som är det viktiga i detta.

Ingen säger väl att det är samma, men när man på hög nivå klassar dem som "arm", "x86" och liknande faller de i samma fack.
Edit: Om man vill vara tydligare kan man ju också precisera arm-version och utökningar (som avx och liknade), men ofta är ju även dessa samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Känner flera som fimpat sin pc helt och hållet, klarar sig bra med telefon och platta. känner en som enbart kör telefon och har gjort det i flera år. kräver ens jobb ingen PC eller dessa program så finns det för de utan intresse inte så mycket anledning att ha PC.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner flera som fimpat sin pc helt och hållet, klarar sig bra med telefon och platta. känner en som enbart kör telefon och har gjort det i flera år. kräver ens jobb ingen PC eller dessa program så finns det för de utan intresse inte så mycket anledning att ha PC.

Precis så. Min fru driver hela sin företagsverksamhet från en platta+mobiltelefon sen vi fick AirPrint i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Om det stämde så skulle Raspberry Pi redan ha börjat äta sig in i marknaden...

Jag skulle ha skrivit "eventuell aktör som utmanade intels dominans", mins vad som hände när AMD blev jobbiga på 80 talet.

De har ju hittills inte brytt sig om Bochs

Om Apple sålde sina cpuer lösa till vem som helst så skulle vi redan ha sett fyrverkerier.

Intel var ganska snabba att hota Microsoft när de började prata om emulering för windows on arm.

Jag har en Rpi 1 och Rp 3. Rp1 är en seg historia. Rp3 körde jag en desktop linux dist och det flöt på förvånande bra.
Rpi5 kommer ge "desktop experience" på 10W (en lättare dator för surf office m.m.)

Skrivet av the squonk:

Nä, för Raspberry Pi har sämre prestanda än en TV-dongel

Och vilken RPi har du erfarenhet av?
Jag körde min RPi1 som mediacenter och den var sjukt slö i vissa fall. RPi4 motsvarar en Celeron. RPi5 kommer vara bättre och enerigsnålare än skylake. RPi4 kör på A72 byter de till modernare t.ex. X1 så kommer prestandan öka mycket.

Går att se mer här: https://medium.com/@ghalfacree/benchmarking-the-raspberry-pi-...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har en Rpi 1 och Rp 3. Rp1 är en seg historia. Rp3 körde jag en desktop linux dist och det flöt på förvånande bra.
Rpi5 kommer ge "desktop experience" på 10W (en lättare dator för surf office m.m.)

Och vilken RPi har du erfarenhet av?

Ingen, men Tv-donglarna börjar bli "bra", min har 4xA55, 2GB RAM och Mali G31 gpu, inte direkt sämre än genomsnittlig Pi. Den kör Android 10 och det flyter på bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Alla är inte VD så därför blir just Apple ingen mass-marknadsprodukt.
Varför betala 30 000 om en PC för 10 000 duger?
Drivrutiner för skrivare ser ut att vara sämre en dito hos Windows.

Nej, men vet violent branch du rör dig i tycker Mac är extremt vanligt. Så nej ingen nichprodukt som du pratar om.

Och det där med priserna har du helt fel om, då motsvarade Mac kostar som en pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, hur många gånger ska detta behöva upprepas, M1 Max är lika snabb som AMD/Intels värsta till en femtedel av effektförbrukningen

Däremot har Nvidia fortfarande vassare grafikkort

Ja, vänta bara till Apple släpper en desktop ,worksstation proccessor !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vad menar du med PC. Syftar du på x86 eller att folk har personliga datorer ist för tunna klienter?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om arkitekturen som mitt Windows kan köra på, så länge det kan köra Windows. HURRA FÖR WINDOWS!!!

På servrar så är det blandat, men finns ingen anledning att köra något annat än Linux och ibland Windows. Skulle aldrig få för mig att köra någon mac-server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad menar du med PC. Syftar du på x86 eller att folk har personliga datorer ist för tunna klienter?

Med PC menar jag en generell dator som kan göra det mesta en entusiast önskar, inte en dumdevice för innehålls konsumenter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Precis så. Min fru driver hela sin företagsverksamhet från en platta+mobiltelefon sen vi fick AirPrint i huset.

Jag tror att arm kommer ta över dator marknaden också men efter arm om 30-40år börjar närma sig sitt slut så kommer nog det vara slutet för PC'n som vi ser det idag...kanske ännu tidigare.
Antagligen kommer man bara docka sin telefon när man kommer hem så kommer den sköta allt trådlöst vart i huset man än är. "PC'n" kommer bara vara tangentbord mus och skärm samt mottagare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Med PC menar jag en generell dator som kan göra det mesta en entusiast önskar, inte en dumdevice för innehålls konsumenter

Jag är långt från gemene man, antagligen klassad som entusiast. Frugan sitter med två skärmar på sitt jobb, men annars så sitter hon med telefonen när hon letar saker. För mig representerar hon en icke-entusiast, även om jag har lärt henne regex för att harva igenom hennes lönefiler.

Själv gillar jag absolut inte att skriva på något annat än tangentbord. Nokias gamla telefoner med fysiska icke-virtuella sifferknappar gillade jag. Tillsammans med autocomplete så var fan snabbt alltså.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ehsnils:

Hur energieffektiv en viss instruktionsuppsättning är har delvis att göra med hur pass användbara instruktionerna är. Om det tar 4 instruktioner på x86 med 16 klockcykler och 6 på ARM med 12 klockcykler för att få samma resultat och det är en operation som är väldigt vanlig så blir ARM mer fördelaktig. (bara exempel så leta inte efter verklig kod)

Du kan lägga till nya instruktioner som är mer effektiva på x86, men de instruktionerna kommer bara att kunna användas med nya kompilatorer och därmed bara finnas i nya program, men de gamla instruktionerna måste också finnas kvar.

Instruktionsuppsättningen på ARM har också skapats litet senare än x86 (1983 med RISC för ARM och 1978 med CISC för x86) och har från början varit fokuserad på att vara energieffektiv medan x86 från början har lidit av saker som segmenterad adressering - program uppdelade på flera 64k segment, något som delvis har att göra med 8008-processorn. Det var ganska grisigt med de olika minnesmodellerna när man programmerade, även vid programmering i C på MS-DOS (om du är masochist när du vill lära dig C så är det en fet kombo)

Att x86 blev så pass dominerande har egentligen att göra med att IBM valde Intel-processorn för sin PC istället för Motorola 68k (68k kom 1979, bara ett år efter x86). Hade IBM valt Motorola istället hade vi sluppit detta mörker som segmenterad adressering innebar och som krävde bl.a. särskilda JUMP-instruktioner när man skulle gå mellan olika segment eftersom Motorola inte hade segmenterad adressering. Dock är även denna en CISC-processor.

Skillnaden mellan RISC och CISC är att RISC prioriterar klockcykler per instruktion medan CISC prioriterar instruktioner per program. Så vill du få en kompakt binär behöver du en bra kompilator och en CISC-processor men vill du få bra prestanda per klockcykel så är det en RISC-processor och en bra kompilator som gäller. Har du en dålig kompilator som inte drar nytta av möjligheterna för respektive arkitektur utan bara kör "kompatibilitet" så blir koden visserligen körbar "överallt", men inte heller särskilt effektiv och eventuella prestandajämförelser blir missvisande.

Vad du skriver ovan är sant för RISC vs CISC i allmänhet. Givet flera kommentarer i tråden verkar många just tänka på x86 vs 32-bit Arm, för den senare kom i början av 80-talet.

Nuvia, likt Apple och likt vad Arm kommer göra med Cortex A/X serien från 2022 och framåt är rena ARM64 designer. ARM64 och 32-bit Arm är två helt separata ISA, har lika stora skillnader tom t.ex. MIPS och RISC-V!

32-bit Arm har likt alla ISA från 70-90 talen flera svagheter. D.v.s. saker som var en bra idé på den tiden, men som av olika anledningen visat sig inte vara en superbra design.

Låt oss börja med 32-bitar Arm. Det är klassat som en ”RISC”, fast egentligen är enda ”RISC:iga” med den att aritmetiska operationer bara kan utföras mot register medan CISC nästan alltid även tillåter aritmetiska operationer direkt mot RAM (x86 tillåter detta).

32-bit Arm har nog blivit populär då den har en ISA som tillåter extremt kompakta program, klart kompaktare är x86! D.v.s. inte alls vad man associera med RISC. Både 32-bit Arm och ARM64 har också väldigt komplicerade operationer för minneshantering, betydligt mer komplicerade än ”rena” RISC-designer som MIPS, PowerPC, SPARC och RISC-V.

Problemet med 32-bit Arm är att det som gör koden så otroligt kompakt är ett designbeslut som tyvärr också medför svårigheter att bygga en riktig ”bred” CPU, d.v.s. en med brutal IPC.

Arm insåg att enda sättet att komma runt alla dessa brister var att designa en ny ISA för dagens krav, det från scratch. Resultatet blev ARM64 och den ISAn har visat sig vara en smash hit!

ARM64 kod är inte lika kompakt som 32-bit ARM i genomsnitt, men den är kompaktare än ”typiskt” RISC-kod. x86_64 och ARM64 är rätt likvärdiga kompakthet, med högre mognad i kompilatorer för ARM64 är det nog lite övervikt för ARM64.

Men framförallt titta Arm på: vad är det som komplicerar CPUer, framförallt om man vill bygga riktigt ”breda” designer? Majoriteten av instruktionerna i CISC tenderar ha sidoeffekter utöver att göra sin huvuduppgift, t.ex. sätta olika (global) flaggor baserat på resultatet. Vettigt på 70-80 talet när människor knackade assemblera, men alla som skrivit multitrådade program vet att sidoeffekter och globalt tillstånd är en dödssynd!

ARM64 är väldigt ”matematisk” i sin design, instruktioner gör bara deras huvuduppgift utan sidoeffekter. Det är en kritisk orsak till att Apple M1 kunde göras 8-wide och faktiskt få ut något vettigt från det! I teorin har även RISC-V denna fördel

Kort och gott: 32-bit Arm är det många verkar tänka på och där finns klara utmaningar att ge x86_64 en relevant match. ARM64 är något helt annat, det är en ISA helt designat utefter dagens krav och en ISA som första gången såg dagens ljus 2010!!!!

Skrivet av Ase:

Arm kretsarna brukar ha rätt svårt att klocka upp till högre frekvenser bara kolla på apples m kretsar inte lika imponerande när de byggde större kretsar pro & max som när första m1 an dök upp. & redan med alder lake så har de tappat prestandatronen på single core prestanda men arm e energieffektiva det är det arm kretsarna har varit uppbyggda kring& där de skiner jämfört med x86 & på en stationär dator har det inte riktigt lika stor betydelse som på telefoner eller bärbart fjoll.

Hur högt det går att klocka en krets beror överlägset mest på dess mikroarkitektur. Mikroarkitektur är i praktiken nästan helt oberoende av instruktionsuppsättning, Arm Cortex X1 och Zen2 har väldigt likartad övergripande design på ”back-end” (som är den viktigaste delen av mikroarkitekturen).

32-bit Arm ISA har ett par designbeslut som gör det svårt att skala dessa rejält på bredden, men finns egentligen inget som hindrar att man skalar en sådan CPU rejält sett till frekvens.

Stora skillnaden mellan Intels/AMDs CPUer som klockar till 5 GHz och Arm/Apples CPUer som klockar strax över 3 GHz är att de förra har betydligt fler pipeline-steg, varje steg är simplare och ger därmed en design som kan klockas högre. Nackdelen med fler pipeline-steg är sämre IPC, allt annat lika, samt sämre perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En era går i graven, men det är lika bra att avliva den gamla hästen.

Man kan inte ha en marknad med två bolag som har monopol på en arkitektur. Via finns kanske kvar men dom räknar jag inte med.

Om man släpper strömbegränsningarna på Arm så kanske man kan komma riktigt långt med tanke på hur bra M1 blev.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.