Permalänk
Medlem

Ny mediaspelare

Hej,

Jo det är så att jag är på jakt efter en ny mediaspelare men jag vet inte vad som är "bäst" idag.
Jag sitter i stort sett aldrig och "castar", så om det är en AndroidTV eller AppleTV spelar ingen roll, den kommer att styras med fjärrkontroll.

Jag har idag en Nvidia Shield Pro (2017) och största anlednigen till byte är avsaknaden av Dolby Vision.

Egentligen vill jag ha typ en Zidoo Z1000Pro för möjligheten att spela upp UHD isos.
Men som jag förstått det så kör dessa vanliga android, alltså den anpassad för mobiler och detta ger en väldigt dålig känsla och flyt i appar som Youtube, Netflix m.m samt att sällan mobil-versionerna har stöd för t.ex. DTS-HD MA 7.1.

Streamingtjänster kommer och går, nyligen hade jag Disney+, just nu HBOMax, snart kommer det finnas tillräckligt med material på Netflix för några månader där.
Som jag förstått det så har HBOMax bara Atmos på AppleTV i dagsläget men dom "jobbar" på att utöka deras andra appar.

Den app som går varmast mellan streamingtjänsterna är Plex. Och här sväljer ju 2017 versionen allt jag slänger på den förutom DV samt ISO.
Det blir en del uhd remuxer med antingen DTS-HD eller Atmos.

Nvidias AI uppskalning ska ju tydligen vara väldigt bra, något som AppleTV saknar.

Det ska vara smidigt och baserat på tidigare erfarenheter går därför en htpc bort.

Har ni några förslag?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Låter som den nya (2019) sheld pro är den som kommer passa dig bäst helt enkelt.

Allternativt en Zappiti. Men de är mer lämpade för personer med riktiga dedikerade hemmabio rum, och de kostar där äfter. Plus det är dåligt med appar till de.

Appel TV har jag alldrig tästat, så har inga åsikter om de.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Låter som den nya (2019) sheld pro är den som kommer passa dig bäst helt enkelt.

Allternativt en Zappiti. Men de är mer lämpade för personer med riktiga dedikerade hemmabio rum, och de kostar där äfter. Plus det är dåligt med appar till de.

Appel TV har jag alldrig tästat, så har inga åsikter om de.

Zappiti Neo (kommer snart) är jag extremt sugen på, men den liksom Zidoo bygger ju på vanliga Android. Hade en Himedia förut som också har vanliga Android och den var ju hemsk att använda till andra appar än deras egna mediaspelare.

Jo jag är inne på nya Shielden, men ville ändå höra mig för så jag inte missar något nytt och häftigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Zappiti Neo (kommer snart) är jag extremt sugen på, men den liksom Zidoo bygger ju på vanliga Android. Hade en Himedia förut som också har vanliga Android och den var ju hemsk att använda till andra appar än deras egna mediaspelare.

Jo jag är inne på nya Shielden, men ville ändå höra mig för så jag inte missar något nytt och häftigt

Okej ja det är ju klart man vill

Kom å tänka på att Plex stödjer nog inte Dolby Vision 🤔, men vet att Kodi gör det i alla fall på min.

Men om du har en tv med Vision (gissar LG) så ska/bör den inbyggda mediaspelaren i tvin fixa Dolby Vision. Det gör min Oled C7, och om jag då kör säg disny + så kör jag med de apparna i tvin för tycker de fungerar bättre helt enkelt och jag får ju ändå inte True HD ljud från strimingtjänsterna ändå.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej ja det är ju klart man vill

Kom å tänka på att Plex stödjer nog inte Dolby Vision 🤔, men vet att Kodi gör det i alla fall på min.

Men om du har en tv med Vision (gissar LG) så ska/bör den inbyggda mediaspelaren i tvin fixa Dolby Vision. Det gör min Oled C7, och om jag då kör säg disny + så kör jag med de apparna i tvin för tycker de fungerar bättre helt enkelt och jag får ju ändå inte True HD ljud från strimingtjänsterna ändå.

Plex ska klara Dolby Vison profil 5 på Shield 2019.
Jag har en Sony Tv (xf9505) och den är lite för långsamt för att man inte ska få psykbryt på den när den används som smart tv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shield 2019 klarar Dolby Vision. Får i alla fall en notifikation på tvn att det spelas upp Dolby Vision.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Förlorar man något på att använda en NUC som media spelare?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Förlorar man något på att använda en NUC som media spelare?

Beror väl lite på vad du ska spela upp och med vad.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Beror väl lite på vad du ska spela upp och med vad.

Har väl MKV filer o vissa andra filformat oxå.
Samsung TV klarar just nu av att streama allt man att hoppas att dem ska uppdatera den funktionen vet man ju inte.
Zidoo Z10 Pro, zidoo z9x, nvidia shield pro, Zappiti någon av dem billigare eller en NUC .
En NUC känns ju som den bästa framtidslösningen men hur bra är dem olika bildförbättringsteknikerna som finns i dem andra?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ska man spela upp tex HEVC 10bit HDR bör man nog kolla upp vad man behöver i NUC-väg, sen om man ska köra Windows, Linux, Kodi eller andra mediaspelare spelar också in.
Shield Pro klarar alla nuvarande formaten.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

Chromecast med Android kan ju funka också. Billig och inte supersnabb direkt men den har tuggat på bra för mig i alla fall. Fjärren är helt ok, ljusår bättre än Apple tvs i alla fall men Shields är kanske bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Chromecast med Android kan ju funka också. Billig och inte supersnabb direkt men den har tuggat på bra för mig i alla fall. Fjärren är helt ok, ljusår bättre än Apple tvs i alla fall men Shields är kanske bättre.

Ja, det är lite gnäll ang fjärren, plus att den är rätt seg och har dåligt med lagringsutrymme.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Ja, det är lite gnäll ang fjärren, plus att den är rätt seg och har dåligt med lagringsutrymme.

Jo absolut, man får ju vad man betalar för. Lagringsutrymmet är inget problem om man har den för streaming, men det blir förstås snålt om man ska installera typ spel lokalt eller så. Och den är absolut lite seg när man navigerar runt i gränssnittet, och i viss mån inne i en del appar också, men när man spelar upp något funkar den bra.

Jag köpte min för att den fixade att köra VPN vid uppstart och därmed ser den ut att befinna sig i USA typ hela tiden, och jag kommer därmed runt geoblocking, men jag har inte fipplat med mitt Google-konto så butiken använder jag bara när VPN är avaktiverat. Detta funkar bra, och apparna funkar också bra när jag väl hittat rätt version för sideloading (det blir väldigt skumt att försöka navigera en telefonapp med fjärren), men typ Netflix och Disney+ som ju finns i Sverige och därmed gick att installera direkt funkar utmärkt utan mekande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, man får ju vad man betalar för. Lagringsutrymmet är inget problem om man har den för streaming, men det blir förstås snålt om man ska installera typ spel lokalt eller så.

Ska man ge sig på att installera tex Kodi för att spela upp filer på det lokala nätverket så lär det skita sig med utrymmet då ett Kodi-bibliotek tar upp en hel del plats på uppspelningshårdvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle säga Shield TV pro 2019, AI uppskalering fungerar i stort sett riktigt jävla bra, det är bara ett par saker som jag stör mig på, det att det inte stöder HDR på YT, samt att det märks tydligt att det är en gammel SOC.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Ska man ge sig på att installera tex Kodi för att spela upp filer på det lokala nätverket så lär det skita sig med utrymmet då ett Kodi-bibliotek tar upp en hel del plats på uppspelningshårdvaran.

Är det så? Det är roligt hur saker utvecklas, Kodi var ju från början XBMC och alltså gjort för att köras på original Xboxen.