nytt moderkort och cpu men går ej överklocka cpun?

Permalänk
Avstängd

nytt moderkort och cpu men går ej överklocka cpun?

Hej! jag har köpt nytt moderkort och processor men jag kan inte överklocka cpun manuellt själv utan turbo boost verkar bara funka. Moderkortet jag köpt är ett asus strix b560-A gaming wifi och en intel i5 11600k processor. Problemet är att när jag ökar cpu ratio till tex 4.8ghz i bios så visas inte samma siffror inne i windows på cpu-z utan då står cpun kvar på max 4.5ghz core speed:( och moderkortet har inte överklockningstöd står det på inet.se fast även om det inte finns överklockningsstöd så finns inställningar i bios för att kunna överklocka processorn vilket jag tycker är konstigt fast att det står att moderkortet inte har överklockningstöd och tänkte på det är det därför jag inte kan manuellt själv överklocka processorn då eftersom det icke har överklockningsstöd eller hur verkar det? det känns bara som att den är låst till max 4.5ghz och det är vad den högst boostar till när jag spelar eller stress testar den men inget i bios existerar när jag försöker överklocka den till något högre. Vad är felet? tacksam till all hjälp jag kan få. Mvh

Permalänk

För att du har ett B560 moderkort, kan inte klocka cpu då

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainRedbeard:

För att du har ett B560 moderkort, kan inte klocka cpu då

jag har googlat mig fram att det ska gå med B560 chippet och sett på youtube att det går att överklocka med B560 moderkort och med 11gen cpus och om det hade vart ett moderkort med överklockningsstöd. Behöver man ett moderkort som måste ha överklockningsstöd isf för att kunna överklocka cpun manuellt eller kommer endast turbo boost låtas öka hastigheten på cpun?

kollar jag på programmet - intel extreme tuning utility så är cpu core ratio låst på alla cpu kärnorna i programmet tycker det verkar konstigt?

Permalänk

det enda du verkar kunna överklocka med b560 är FSB vilket kanske kan ge dig max 100Mhz på cpu´n extra om något öht då många andra grejjor inte brukar gilla att man öka FSB hastigheten pci-e, ram osv allt för mycket typ max +1-2Mhz på sin höjd på FSB.

dock stödjer det minnesöverklockning så XMP profilerna är tillgängliga iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

det enda du verkar kunna överklocka med b560 är FSB vilket kanske kan ge dig max 100Mhz på cpu´n extra om något öht då många andra grejjor inte brukar gilla att man öka FSB hastigheten pci-e, ram osv allt för mycket typ max +1-2Mhz på sin höjd på FSB.

dock stödjer det minnesöverklockning så XMP profilerna är tillgängliga iaf.

Hej tack för ditt svar 🙂 jag har förstått detta att det gäller för alla moderkort med b560 och att man endast kan klocka ramminnen med xmp vilket jag har gjort. Har ställt in dom på xmp profile. Jag ringde Inet och ställde lite frågor om detta så nu vet jag läget om detta. Det jag har gjort istället är att jag har ställt in så att cpuns core clock är på max clock även i viloläge, den ligger på max 4.5ghz hela tiden. 11600k har en boost clock till 4.9ghz men den boostar till max 4.5ghz vet inte varför den inte boostar till 4.9ghz 🤔 är det nånting man behöver stänga av i bios så att den kan komma upp till 4.9ghz med boost clock ?

Permalänk

Kan va så att du måste tunea begränsningarna på moderkortet att det inte låter den öppna upp ordentligt för att effekt grånsen på spänningsregleringen slår i..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lakrits35:

Det jag har gjort istället är att jag har ställt in så att cpuns core clock är på max clock även i viloläge

Varför vill du göra det? Moderna processorer är riktigt bra på att själva reglera sina frekvenser. Tvingar du processorn att gå i maxfrekvens hela tiden blir resultatet högre strömförbrukning, mer värmeutveckling och därmed mer ljud från fläktar som skall hålla temperaturerna nere. Därtill reducerar du utrymmet för processorn att dra upp frekvensen vid behov då den redan genererar värme när så inte behövs. Nettoresultatet är alltså enbart negativt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så förutsätter max boost att bara ett fåtal kärnor är belastade, och ju fler kärnor belastade så ju lägre boost, detta då med standard inställningar i bios/CPU
Många speciellt bättre moderkort där kan man ställa in max boost på alla kärnor samtidigt m.f funktioner, hur det är på ditt moderkort vet jag inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Om jag inte minns fel så förutsätter max boost att bara ett fåtal kärnor är belastade, och ju fler kärnor belastade så ju lägre boost, detta då med standard inställningar i bios/CPU
Många speciellt bättre moderkort där kan man ställa in max boost på alla kärnor samtidigt m.f funktioner, hur det är på ditt moderkort vet jag inte.

Har Asus Strix B560-A gaming wifi och jag har ändrat med Intel extreme tuning utility att alla kärnor ska ligga på 4.5ghz vilket den gör när jag spelar och även när jag bara slö surfar också så den får inte gå ner utan den är på max Boost hela tiden även när det är idle läge och inte spelar. Står att 11600k har boost upp till 4.9ghz men den har aldrig boostat till det utan boostar bara upp till 4.5ghz oavsett spel vilket jag tycker är konstigt. Jag vill kunna ställa in den så att den ligger på högst boost istället för att den istället ligger på 4.5ghz :/ det är en småsak för mig igentligen men tycker att när det står att den boostar till 4.9ghz på Inet.se där jag köpte den så vill man ju uppnå högsta boost liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lakrits35:

Har Asus Strix B560-A gaming wifi och jag har ändrat med Intel extreme tuning utility att alla kärnor ska ligga på 4.5ghz vilket den gör när jag spelar och även när jag bara slö surfar också så den får inte gå ner utan den är på max Boost hela tiden även när det är idle läge och inte spelar. Står att 11600k har boost upp till 4.9ghz men den har aldrig boostat till det utan boostar bara upp till 4.5ghz oavsett spel vilket jag tycker är konstigt. Jag vill kunna ställa in den så att den ligger på högst boost istället för att den istället ligger på 4.5ghz :/ det är en småsak för mig igentligen men tycker att när det står att den boostar till 4.9ghz på Inet.se där jag köpte den så vill man ju uppnå högsta boost liksom.

Ja, om du nu sparade på moderkortet varför inte ha en 11600 utan K, så hade det blivit lite billigare ytterligare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakrits35:

En del inställningar i bios kommer man inte åt via extreme tuning utility, gå in i bios och kolla vad för funktioner som finns tillgängliga för att styra boost (turbo)
Kolla manualen lite men den säger inget om bios inställningar alls.

4.9 gäller bara för en kärna, 2 kärnor 4.8, osv, så ditt moderkort fungerar som avsett.
En del moderkort kan ställas in så du har max Ghz över alla kärnor samtidigt, men skulle tro det gäller Z baserade, ej B som är mer nerlåsta.

Funktionen för att få max turbo över alla kärnor heter nåt i stil med "Enhanced Turbo mode" tror dock du inte har den inställningen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300