Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem

Jag uttalade länge spelföretaget "Bethesda" som "Betseda".

Bethesda är tydligen en ort i USA.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag uttalade länge spelföretaget "Bethesda" som "Betseda".

Bethesda är tydligen en ort i USA.

Det verkar finnas orter med det namnet på många platser både i USA (verkar finnas iaf dussinet Bethesda där) och i andra delar av världen, men det är ju ursprungligen en plats i Jerusalem som figurerar i nya testamentet. (Skrivs Betesda på svenska)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Haha, Västmanland tyvärr 😎

Men menar du att det är vanligt förekommande i Karlstad eller är det bara en känsla?

Nu är ju inte Värmland bara Karlstad, finns/fanns väl 6-7-8 olika dialektspråk, beroende på vem du frågar.

Men ja, ett ö eller så smyger gärna in på lite olika ställen, till den grad att en del, mig inkluderat, nog gärna skulle vilja ha ett eget "ö", typ o med eget kinahatt ovanpå, annat diakritisk tecken än två prickar ovanpå.

Där jag kommer ifrån strider utsocknes om hur många "ö" vi använder när vi uttalar "ölöppnare".

Permalänk

Vilken dag gympan var i grundskolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag har hört det här från flera håll, med flera olika förklaringar. Exempelvis att det är säkrare att stå och fylla från en reservdunk bort från trafiken, vilket känns som en ganska rimlig förklaring, eller att det är säkrare att svänga höger (med högertrafik) och således väljer man bensinmackar på högersidan, jag vet inte varför det skulle påverka positioneringen dock. Sen det där med den avsedda marknaden tror jag inte stämmer jättebra, snarare vart bilen är designad. Även bilar från vänsterstyrda marknader lär väl mestadels säljas på högerstyrda liksom. Gamla S40/V40 hade den på vänster sida - designad i Japan som Mitsubishi Charisma, "nya" S40/V50 har den på höger sida, designad i USA (antar jag) som Ford Focus.

Sen är det ju ingen fast standard, så om designen eller konstruktionen av en viss bil kräver något annat av någon anledning så kör de väl på det.

Ledsen att jag drog igång detta med pilen på tankmätaren. Inte meningen att det skulle bli en egen tråd i tråden 😄

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Att Dramatenväskor är Dra-maten och inte väskor gamla tanter hade för alla sina saker då de gick till Dramaten................. (27 år var jag när jag lärde mig det)

Jag var idag 38 år när jag lärde mig detta.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har trott i många år att det sjungs "Rakamakafon" i Bomfunk MC's - Freestyler.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Samma här men med Charlie Sheen och Emilio Estevez...

Haha, ja den kan jag förstå 😁

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
99:e percentilen

Vet inte om ”alla” visste detta, men min syster vek sig av skratt när jag nyligen kommenterade att ”Kent har så konstiga låttexter” och som exempel gav 🎵 ”Vi var cornflakesbarn utan ansvar” 🎶 …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hade varit fint med något motsvarande det franska uttrycket "Ca va" som betyder typ "Jo tack jag mår bra, hur mår du själv?".

Avkortningen "Jo tack, själv (då)?" är väl hyfsat närliggande i funktion.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Morsan uttalade alltid avokado som "advokado". vilket jag med gjorde tills för något år sedan.

Heter ju också advokatpäron så helt ute och cyklar var nog inte mor din.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Avkortningen "Jo tack, själv (då)?" är väl hyfsat närliggande i funktion.

Jo men inte lika kort och inte lika användbart. Ca va är både frågan och svaret men fungerar också som bara svar.

Person 1: "Läget?"
Person 2: "Ca va"
Person 1: "Ca va"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men inte lika kort och inte lika användbart. Ca va är både frågan och svaret men fungerar också som bara svar.

Person 1: "Läget?"
Person 2: "Ca va"
Person 1: "Ca va"

"Inte lika kort" är ju bara fjantigt som argument ... Båda sägs inom bråkdelen av en sekund. Och att det inte är samma sak i fråga som svar är ju ... långsökt. Men visst ... jag erbjuder en kortare variant som uppfyller (och trumfar) 'ça va':

P1: Tja!
P2: Tja!

eller ännu bättre:

P1: Öh!
P2: Öh!

Eller varför inte den norrländska varianten:

P1: *Lätt lyft på huvudet*
P2: "Jo" (sagt på inandning)

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorlena:

Jag var idag 38 år när jag lärde mig detta.

Jag vann, har inte fattat det på 47 år😂
Men nu har man lärt sig det också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

"Inte lika kort" är ju bara fjantigt som argument ... Båda sägs inom bråkdelen av en sekund. Och att det inte är samma sak i fråga som svar är ju ... långsökt. Men visst ... jag erbjuder en kortare variant som uppfyller (och trumfar) 'ça va':

P1: Tja!
P2: Tja!

eller ännu bättre:

P1: Öh!
P2: Öh!

Eller varför inte den norrländska varianten:

P1: *Lätt lyft på huvudet*
P2: "Jo" (sagt på inandning)

Smidigast är väl bara långfingret förstås.

Jag vidhåller att "Ca va" är en trevlig form som hade varit trevligt att ha här. Det är ju mer utförligt än bara "Hej" eller liknande, men inbjuder inte till långa utläggningar till skillnad från "Jodå, läget själv?".

Det hjälper förstås inte de som misstar artighetsfraser med faktiskt intresse förstås, men om alternativet finns och blir liksom standardsvaret så kanske det underlättar på längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Smidigast är väl bara långfingret förstås.

Jag vidhåller att "Ca va" är en trevlig form som hade varit trevligt att ha här. Det är ju mer utförligt än bara "Hej" eller liknande, men inbjuder inte till långa utläggningar till skillnad från "Jodå, läget själv?".

Det hjälper förstås inte de som misstar artighetsfraser med faktiskt intresse förstås, men om alternativet finns och blir liksom standardsvaret så kanske det underlättar på längre sikt.

Den franska varianten är ju typ "läget? - jodå" om man översätter den någorlunda rakt av, med en stark konvention att man inte ska börja svara på frågan.
Vet inte om det skulle göra så stor skillnad med ett nytt sådant uttryck?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Citerade några roliga men ja tror ja har en som slår era….

Fram till 25-35 års åldern (39 idag) trodde jag att tjejer kissade genom rumpan….😳
de sitter ju ner vilket vi bara gör vid nr. 2….

Skojar du nu?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Smidigast är väl bara långfingret förstås.

Jag vidhåller att "Ca va" är en trevlig form som hade varit trevligt att ha här. Det är ju mer utförligt än bara "Hej" eller liknande, men inbjuder inte till långa utläggningar till skillnad från "Jodå, läget själv?".

Det hjälper förstås inte de som misstar artighetsfraser med faktiskt intresse förstås, men om alternativet finns och blir liksom standardsvaret så kanske det underlättar på längre sikt.

"Läget?"
"Jorå"

Tada

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En liknande jag hör ofta är att många säger "expresso" istället för espresso.

Farsan och jag brukar alltid skämta om detta. En expresso är en sådan som kommer ut ur kaffemaskinen på jobbet. Medan en espresso tar lite längre tid.
Så när han kommer på besök brukar jag alltid fråga "går det bra med en expresso, eller måste jag gör en espresso"

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

En klassiker är väl att de flesta (inklusive mig själv tills för många år sen) att brödrostens reglage inte reglerar styrkan på värmen utan bara tid 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

De flesta automatiskt avbländande speglar har en knapp där du kan stänga av den funktionen ;P det hjälper ju dig dock inte att kunna avblända manuellt. På sätt och vis kan man ju välja själv men förstår vad du menar - gillar också de manuella men de är ett minne blott

Nej, det finns ingen knapp (och inte heller menyalternativ som vissa kan ha), så du kan dra in tungan. Det är i så fall att tejpa över sensorn, vilket borde leda till att den inte bländar av.

Skrivet av snajk:

Tja, jag har hört det här från flera håll, med flera olika förklaringar. Exempelvis att det är säkrare att stå och fylla från en reservdunk bort från trafiken, vilket känns som en ganska rimlig förklaring, eller att det är säkrare att svänga höger (med högertrafik) och således väljer man bensinmackar på högersidan, jag vet inte varför det skulle påverka positioneringen dock. Sen det där med den avsedda marknaden tror jag inte stämmer jättebra, snarare vart bilen är designad. Även bilar från vänsterstyrda marknader lär väl mestadels säljas på högerstyrda liksom. Gamla S40/V40 hade den på vänster sida - designad i Japan som Mitsubishi Charisma, "nya" S40/V50 har den på höger sida, designad i USA (antar jag) som Ford Focus.

Sen är det ju ingen fast standard, så om designen eller konstruktionen av en viss bil kräver något annat av någon anledning så kör de väl på det.

Är Mustang (den "riktiga" alltså) också en japansk bil? Den nuvarande generationen har tanklocket på vänster sida, vilket nog även förra hade, men det finns äldre som har det på höger sida också. Även nuvarande modell av Focus har tanklocket på vänster sida. Du väljer bara selektivt för att få din teori att stämma. Det är vanligt att vissa tillverkare har tanklocket oftare på den ena eller andra sidan, ibland mer eller mindre helt på ena sidan, men den omfattande systematik du försöker få till finns knappast.

För övrigt såg jag efter och tankmätaren i fransosen har faktiskt en pil, men den är så liten att man nästan får använda förstoringsglas. Jag fick också vänta tills soppamätaren sjunkit för att nålen skymde... Likväl en fransk bil med tanklocket på vänster sida och soppamätaren på höger sida. Men det finns andra samtida modeller där tanklocket är på andra sidan och äldre liknande modeller där de är det också. Systematiken finns helt enkelt inte. Det handlar nog mer om ifall en viss tillverkare fått för sig att vara konsekvent och valt en sida eller inte. BMW skulle jag tro är rätt konsekventa utan att börja söka igenom alla modeller och tillbaka till Anno Dazumal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag har trott i många år att det sjungs "Rakamakafon" i Bomfunk MC's - Freestyler.

Det gör de väl, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det gör de väl, eller?

Ofta sjungs det ”ragga muffin” skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ofta sjungs det ”ragga muffin” skulle jag säga.

Rock the microphone.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Ofta sjungs det ”ragga muffin” skulle jag säga.

Hur får du det till ragga muffin? Det är ju fel antal stavelser till och med. Rakkamakkafån är ju åtminstone rätt antal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Har i decennier tyckt att Metallicas låt "Master of Puppets" är bland deras bästa, och antagit att den handlar om satanism eller liknande. Tills tidigare i år när jag såg (och läste) en lyrics video. Det var ett "WTF ?!".

Varför jag aldrig brytt mej om att lyssna noga eller ens läsa texten kommer vara ett mysterium resten av mitt liv.

Låten handlar om narkotikabruk och dess konsekvenser ; "Master of Puppets" lyrics

Skrivet av Oegat:

Aha! Ja, det hade jag också missat i alla år. Edit: Och då har jag ändå gått och undrat hur "chop your breakfast on a mirror" passar in i texten i övrigt.

Får jag vara med i er klubb? Har hört låten hundratals, om inte närmre tusen gånger utan att reflektera över det. Tyckte också texten handlade om satanism och slaveri. Till mitt försvar så brukar jag inte fundera på låttexter, ett bra riff är ett bra riff och Master of Puppets är proppfull av dem

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Min svärmor lärde min fru att det hette Aschberger och inte asperger. Hon blev tillrättavisad när hon gick på gymnasiet av en klasskompis. 😂

Permalänk
Medlem

OKQ8, Q8 = Kuwait om jag förstått det rätt. Sen bytte dom väl namn till Circle K (Cirkel och K = OK?!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

OKQ8, Q8 = Kuwait om jag förstått det rätt. Sen bytte dom väl namn till Circle K (Cirkel och K = OK?!)

Det var Statoil som blev Circle K

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

OKQ8, Q8 = Kuwait om jag förstått det rätt. Sen bytte dom väl namn till Circle K (Cirkel och K = OK?!)

Nope, OKQ8 finns fortfarande. Det var Statoil som bytte namn till CircleK

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850