Komma igång med vuxenlivet ekonomiskt

Permalänk
Medlem

Komma igång med vuxenlivet ekonomiskt

Hej på er,

Nyexad i somras och har gjort mina första månader på jobbet nu. Min lön är efter skatt 24k vilket är långt över vad jag någonsin tjänat innan. Är 25 år gammal och de första tre lönerna har gått åt att fylla i "gropar i vägen" så att säga, så nu tänkte jag börja kolla på hur man ska förvalta sina pengar. Vad är bra att tänka på? Jag sparar på "Dreams" för det var enkelt att komma igång med. Hur sparar ni och vilka tips har ni till en person i min ålder?

Mina fasta utgifter är runt 12-13 tusen (Boende, mobil, bil+diesel, mat) så på pappret har jag en del pengar över till annat (typ, sparande).

Mvh

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

För långsiktigt sparande kan du lägga en summa till fonder som du knyter till ett ISK-konto.

Permalänk
Medlem

Lysa eller Omni är bra för grundsparande också. Jag säger ju in med 4-5000 i månaden där. Sen kan du testa olika portföljer med högre eller lägre andel aktier. Ju mer du får in där och desto tidigare; desto bättre. Plus att du inte vänjer dig vid att kasta flera tusen på skit varje månad när du nu ändå klarat av att leva på studiebidrag. Har man väl vant sig vid att spendera en massa pengar är det inte helt lätt att sluta.

Permalänk
Medlem

LYSA månadssparande, 100% aktier. Alternativt månadssparande LF global indexnära på avanza/nordnet eller din bank (ISK konto). Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Om det är en sak jag ångrar i livet är det att jag inte sparade något under mina första 7-8år efter plugget.
Så utan tvekan säger jag spara så mycket du bara kan. Börja med att öppna ett ISK konto på valfri bank (jag gillar Avanza för detta ändamål). Investera sedan i Indexfonder då dessa har lägst avgift.

Fundler är det även många som kör med och de är nöjda med det. Har du ett sparmål på 5år+ så hade jag kört på deras "Potential".

Lycka till

edit:
Missade att få med att mitt tips är dock att börja med fonder och sätta dig in i aktier undertiden och sen sakta öka till mer aktier än fonder. Började så själv och hade till en början ca 95% fonder och 5% aktier. Idag har jag ca 10% fonder och 90% aktier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sewerin:

Hej på er,

Nyexad i somras och har gjort mina första månader på jobbet nu. Min lön är efter skatt 24k vilket är långt över vad jag någonsin tjänat innan. Är 25 år gammal och de första tre lönerna har gått åt att fylla i "gropar i vägen" så att säga, så nu tänkte jag börja kolla på hur man ska förvalta sina pengar. Vad är bra att tänka på? Jag sparar på "Dreams" för det var enkelt att komma igång med. Hur sparar ni och vilka tips har ni till en person i min ålder?

Mina fasta utgifter är runt 12-13 tusen (Boende, mobil, bil+diesel, mat) så på pappret har jag en del pengar över till annat (typ, sparande).

Mvh

Grattis till jobbet Jag har jobbat något år men vi har liknande ålder och siffror så kan bara säga hur jag tänker/har tänkt. Nu när du har fyllt "groparna" som kommer med jobb, flytt och liknande så bör du först tänka över hur en normal månad ser ut ekonomiskt. Du vet hur mycket du får in och hur stora fasta utgifter du har men hur stora rörliga utgifter har du? Som någon ovan skrev så är det lätt att flyta iväg när man har mer pengar än man är van vid så det handlar om att få en balans. Den ser ju olika ut för alla och du kommer hitta din naturligt. Innan du gör det kan du börja med att sätta av en mindre summa på sparet. Se hur mycket du får över vid månadsslutet och öka sparet nästa månad med nästan den mängden.

Jag sätter undan pengar ner till en viss summa direkt när lönen kommer varje månad, mycket lättare att det blir av på det viset. Ha en viss mängd pengar (tror det brukar rekommenderas ~2 månadslöner) lätt åtkomliga i rena kontanter på ett annat konto för akuta händelser. Sätt resten in på börsen, jag rekommenderar verkligen ISK om du inte redan har ett. Mycket lättare med skatt och deklaration. Vet inte om du kan skapa ett genom appen du nämnde, annars gå genom din bank. Fonder är lättare och säkrare att börja med, kolla igenom listan på alla som finns, vilka avgifter de har och hur utdelningen har sett ut historiskt. Det finns inget facit utan så fort du går ut på börsen så är det ju egentligen bara rena chansningar. Sätt undan så mycket du känner dig bekväm med och kolla hur siffrorna rör sig. Med tiden lär du dig mer hur det funkar och breddar sparandet.

[edit:] Börsen är alltså mer långsiktig, sätt inte in pengar där som du vet att du kommer vilja använda inom 1-2 år. Du kan absolut dessutom ringa din bank och prata igenom din situation, det har jag själv gjort. De hjälper också till med det praktiska att t.ex. öppna nya konton. Troligtvis lobbar de nog för att du ska börja pensionsspara redan nu också.

Permalänk
Medlem

Tycker tipsen ovan är goda. Jag fyller i lite hål och håller upp händerna för några fallgropar du kan försöka ducka på vägen.

Sparande i fonder och aktier är en sån sak där alla har sin egen favorit. Det finns inget som är absolut rätt, och det är alla dagar i veckan smartare att fördela ditt investerande i fonder första året/åren. Lita inte på den som säger att något är en raket, eller kommer att åka upp fort som tusan. Det har blivit lite av en fluga på senare år. Samma gäller kryptovaluta där man gör sig en riktig tjänst om man läser på ordentligt innan det ens blir en tanke att investera någonting.

---

Det finns två huvudsakliga kontotyper du främst kommer stöta på när du väljer att spara på börsen: ISK och AF. Jag bryter ned dem lite grann och ger dig en beskrivning, samt några saker att tänka på.

ISK står för investeringssparkonto. Det är en grundläggande form utan några egentliga klausuler eller villkor för att du ska handla på börsen. Rakt upp och ned är det ett som ett bankkonto.

På samma gång är ISK just nu det förmånligaste sättet att spara, då du inte beskattar dina vinster när du handlar med aktier eller fonder. Istället beskattas du årligen baserat på ett så kallat schablonbelopp som man kan räkna ut hos Skatteverket. Med dagens räntesatser är den här summan väldigt låg i förhållande till summan sparade pengar.

Det finns en nackdel med ISK, jag kommer till den.

AF är förkortningen för aktie- och fondkonto. Det här är kanske den mest klassiska typen av konto man kan ha, sett till resten av världen. På detta konto beskattas du 30% baserat på dina realiserade vinster (vinster som gjorts när du sålt.) vilket innebär att ungefär en tredjedel av dina vinster går till skatt, och du behåller resten.

En väsentlig skillnad mellan ISK och AF är att den senare låter dig dra av dina förluster när det är dags att deklarera. Så om du sålt några aktier med 5000:- vinst och några andra med 4500:- förlust behöver du bara skatta för 500:-. Detta kan du inte göra i ett ISK-konto.

Summerat så är min personliga åsikt som ovanstående att ISK är rätt väg att gå. Det är inte särskilt krångligt att en gång per år räkna ut ens schablonbelopp och sen se hur stor skatten blir. Särskilt eftersom det just nu är väldigt billigt p.g.a. låga räntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Vad är bra att tänka på?

Gör inte en massa exotiska val utan satsa på en bred indexfond med låga avgifter. Och våga väldigt spara mycket. Varför inte varje månad dagen efter lön investera 10 000 kronor, och detta månad in och månad ut? Annars är det lätt hänt att du låter dina utgifter växa med lönen och snart är dina fasta utgifter inte 12 000 kronor utan 20 000 kronor per månad och då kommer det vara betydligt svårare att spara några större summor. Du behöver inte köra på så hela livet, men att göra det när du är ung och saknar stora utgifter (som fru och barn kan innebära) är en god idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Gör inte en massa exotiska val utan satsa på en bred indexfond med låga avgifter. Och våga väldigt spara mycket. Varför inte varje månad dagen efter lön investera 10 000 kronor, och detta månad in och månad ut? Annars är det lätt hänt att du låter dina utgifter växa med lönen och snart är dina fasta utgifter inte 12 000 kronor utan 20 000 kronor per månad och då kommer det vara betydligt svårare att spara några större summor. Du behöver inte köra på så hela livet, men att göra det när du är ung och saknar stora utgifter (som fru och barn kan innebära) är en god idé.

Där tycker jag @andreaz1 gav ett mer nyanserat råd i det här fallet, vilket är att kontrollera hur de rörliga utgifterna ser ut först och sen justera sparandet gradvis. Det ger lite bättre förtroende och skapar även utrymme för den buffert man bör bygga upp.

Glöm inte heller att nu under den inledande perioden på arbetsmarknaden så kommer en del av pengarna gå till ett rent sparkonto. Man behöver alltså dela upp den summan.

Permalänk
Medlem

Du skattar årligen ~400 kr per 100 tusen i kapital på ISK konto.

Goda råd i denna tråd så följ de. Lägg inte alla pengarna i samma påse. Sprid ut i olika fonder och/eller aktier. Gör du väldigt mycket vinst och det blir för stor vikt i din portfölj så balansera ut genom att sälja. På så sätt är du riskmedveten och behöver aldrig fundera på om du behöver sälja då portföljen säger det till dig.

Ditt pensionsspar blir mao börsen. Där kommer dina pengar växa snabbare än nån annanstans. Den högsta avkastningen på sparkonto jag vet om är klarna 0.9%(före skatt) så det är vad du måste slå på börsen, vilket kommer bli väldigt lätt.

Ta god tid på dig, läs på innan du gör några beslut. Så blir du en bra investerare oavsett om det är aktier/fonder eller annat.

Om du undrar när bästa läget är att börja handla fonder/aktier så är rekommendationen att handla vecko/månadsvis med en utvald summa och fullfölja detta tills du har 30% likvider kvar som kan ses som investeringsbuffert för eventuell nedgång eller när du behöver pengar till annat, slipper du sälja värdepapper i onödan.

Detta kan med fördel göras när fonden/aktien går ner kraftigt för att få ett billigt snitt. Börja med att bevaka det du tänkt handla och gör det några veckor för att få ett känn hur fonden/aktien beter sig. Då kan du lättare se var du bör börja handla om det är av intresse att äga.

Då det är levebröd det handlar om så är det lätt att bli känslosam då det antingen går ner eller upp. Agera aldrig då du känner dig upprymd av sådan orsak. Isf ska det redan ingå i din strategi på förhand att du ska köpa vid uppgång eller sälja vid nedgång. Är det inte det så är det lätt att göra fel beslut av fel orsak.

Kolla upp vilka fonder dina pensionspengar(PPM?) ligger i när du blivit haj på vad du vill äga.

Det var några tips. Lycka till!

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Tänk extremt långsiktigt, försök inte "tajma" marknaden. Om marknaden går ner, om det blir en krash, sitt bara kvar i båten och gör ingenting. Sätt in dina pengar varje månad som vanligt, oavsett om du tycker det är dyrt eller billigt.

100% aktier i Lysa fondrobot är helt ok.

Själv skulle jag öppnat ett Avanza konto, öppnat en ISK-depå innuti mitt konto, sedan satt in 50% Avanza Zero och 50% Avanza Global varje månad. Du kan fixa med Avanza Auto så att det sköter sig själv.

Du kan kolla på "rika tillsammans" på youtube, han är rätt vettig för nybörjare till mellanavancerade. Och om jag får gissa har hans investeringar säkert gått bättre än flera mer avancerade "experter". Det är egentligen bara börja från början och ta en video om dagen, sedan kommer du hitta andra och fler källor allteftersom du håller på och du lär dig.

Vill du pröva att handla aktier skulle jag säga max 20% av ditt kapital varje månad ska du trada med, 80% ska gå in i relativt tråkiga och säkra fonder som ligger i flera, flera år framåt. Sedan kan du ju följa med och kolla om din aktiehandel slår dina indexfonder.. för de flesta gör det inte det på över lång tid. Folk tror att de kan tajma marknaden men det är extremt få som kan.

Sedan kan jag ju säga att sjunde AP-fonden är faktiskt riktigt bra, det är en indexfond men den har även hävstång. Så lite oväntat sexig för att vara statlig. Så var inte rädd att lägga pensionspengar i den om du får möjlighet i karriären.

Permalänk
Medlem

Blir det en krasch och man gör ingenting då har man gjort fel. Köp knappen ska lysa stort. Blir du handlingsförlamad då så kommer du ångra dig om ett år från dess.

Investeringsbuffert var namnet.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Äger du ditt boende? Annars kan ett kortsiktigt intensivt sparande till insats vara något att satsa på vid sidan av de tidigare bra tipsen.

Permalänk

Mitt tips är att gå igenom din tjänstepension och hur den fungerar, gå igenom det från början. Tror alla med kollektivavtal har någon form av tjänstepension (finns olika typer beroedne på bransch). Det är en extra summa som din arbetsgivare avsätter för framtida pension som du kan välja själv hur det ska förvaltas. Kort sagt så finns det "traditionell" försäkring och "fondförsäkring". Traditionell förvaltas av fondbolaget man valt (eller blir tilldelad om man inte väljer något) och då får man oftast en garantisumma på pengarna som går in och de sköter förvaltandet, tar således en del av vinsten om det blir vinst i slutändan. Fondförsäkring så får man själv välja bland vissa fonder hos olika banker och har således en möjlig större uppgång men samtidigt så kan man förlora allt kapital. Jag rekommenderar fondförsäkring.

Även kolla igenom statliga pensionssystemet så du förstår hur allt fungerar. 18,5% av din lön avsätts för pension varav 16% är sånt som du inte kan påverka (summan finns i orangea kuvertet). Sista 2,5% hamnar i premiepensionen och den kan du själv placera. Rekommenderar dock den avnliga AP7-fonden då den har gått bra över lång tid (förvalet faktiskt i premiepensionen!) istället för att själv placera om denna.

Slutligen, räkna ut hur mycket pengar du kan spara på att göra matlådor.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Tusen tack allesammans för era tips! Många nya begrepp här så det blir att googla omkring lite och kolla in guider. Men det verkar som att ett ISK konto, fonder och aktier är ett bra sätt att börja. Jag och min sambo har en hyresrätt nu men drömmen är att kunna köpa villa i framtiden.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Tusen tack allesammans för era tips! Många nya begrepp här så det blir att googla omkring lite och kolla in guider. Men det verkar som att ett ISK konto, fonder och aktier är ett bra sätt att börja. Jag och min sambo har en hyresrätt nu men drömmen är att kunna köpa villa i framtiden.

Köpa sitt eget boende borde vara prio 1 för alla så fort man har egen inkomst, man har historiskt varit ”lurad” om man inte gett sig in i den karusellen så fort som möjligt.

Glöm inte bort att leva lite oxå, så se till att sätta av lite pengar för rena nöjen, kanske en resa o.s.v., så det inte blir all-in på sparande, lätt att det går överstyr, behöver finnas lite pengar för att må bra också som man kan spendera utan att det gör ont-i-hjärtat (för att man tog av sina sparpengar).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Äger du ditt boende? Annars kan ett kortsiktigt intensivt sparande till insats vara något att satsa på vid sidan av de tidigare bra tipsen.

Tänkte precis samma sak.
Investering i en bostad, som med största sannolikhet ökar bra i värde med tiden, för att få ner fasta månadskostnader.
Och beroende på ort och jobb så kanske se till att hamna nära arbetsplatsen så att fötterna eller kanske en cykel räcker för att ta sig till jobbet.
Rätt stor slant att spara om man t.ex. kan köra 500+ mil mindre om året.

Man kan komma ner till 5-6k i månaden för fasta utgifter utan att leva som en luffare.
Såklart beroende på var i landet man bor