Ordet flankera i Sweclockers artiklar
Varning: Detta inlägg är ett resultat av flera dagars hemmasittande med feber och förkylning som gjort mig lite knäpp i skallen. Jag är helt med på att betrakta min fråga som en petitess som inte spelar någon som helst roll i stora hela.
Hej Sweclockers och tack för en fantastisk webbplats och ert fina community som ni skapat.
Må det leva i minst 100 år till!
Syftet med mitt inlägg är att diskutera ordet flankera som emellanåt används i era artiklar och nyheter.
Jag läser de flesta artiklar som ni publicerar och har allt oftare börjat lägga märke till användningen av ordet "flankeras".
I artiklarna brukar ordet användas för att rent språkligt i texten skapa en övergång från att beskriva produkten till att börja beskriva produktens tillhörande funktioner eller tillbehör, men det används även för att koppla ihop en sak med en annan.
Här följer lite exempel (jag sökte efter ordet "flankeras" med sökfunktionen på Sweclockers hemsida):
Exempel 1:

Exempel 2:

Exempel 3:

Personligen tycker jag inte det är ett passande ord i många av de sammanhang där ni använder det. För mig är ordet flankera förknippat med att rent fysiskt placera något på sidan av något annat, särskilt i militära sammanhang.
Det känns för mig därför lite märkligt att se ordet användas i de sammanhang era skribenter brukar göra, då det väldigt sällan handlar om att en något fysiskt placeras bredvid något annat.
Jag slog upp ordet på Svenska.se för att undersöka om det fanns fog för min åsikt. Resultatet är detta inlägg
Ni är givetvis fria att skriva era texter precis som ni själva önskar, men då det finns en forumdel dedikerad för feedback så tänkte jag i råda bot på lite stimulansbrist då jag reflekterar över ordvalet varje gång jag stöter på det i era texter.
Hur resonerar ni kring ert användande av ordet, framförallt i era redaktionella texter?
Tack för uppmärksamheten
Test