Dela internet med grannen 20 m bort via WiFi?

Permalänk
Medlem

Dela internet med grannen 20 m bort via WiFi?

Jag och grannen har kommit överens om att dela internet med varandra (jag är medveten om att det kan strida mot internetleverantörens avtal).

Det finns ingen möjlighet att dela genom kabel. Endast via WiFi.
Jag har funderat på en mesh-router (t.ex. Asus ZenWiFi AX XT8). Om jag har den ena enheten som router hemma hos mig och den andra som nod hos grannen.

Det är 20 meter mellan lägenheterna. Varje enhet kommer placeras i respektive lägenhets köksfönster. Och det är fri sikt mellan lägenheterna. Så alltså inga väggar (bara fönster) emellan som blockerar signalen.

Grannen har inga höga krav på hastighet. Det ska vara snabbt och stabilt nog för att kunna surfa och streama Netflix… osv.
Men kommer signalen vara stark och stabil nog för att täcka hela grannens lägenhet, om den bara är 55 m²? Eller kommer detta ens fungera överhuvudtaget?

Tl;dr:

  • Mesh-router, en i varje lägenhet

  • 20m distans mellan enheterna

  • Endast två fönster som blockerar signalen (inga väggar).

  • Varje lägenhet är 55 m²

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Vila i frid

Du lär inte veta svaret förrän du provat. WiFi är "leksaker" då vem som helst får använda detta frekvensområde med max utstrålad effekt från antennen på 0.1 watt EIRP i Sverige.

Permalänk
Rekordmedlem

Det tekniskt bästa är ett sätta upp en fast monterad trådlös brygga med ett par accesspunkter med riktantenn mellan platserna, bryggan monteras helst utomhus och bryggan ersätter bara kabeln mellan platserna, den fungerar inte som accesspunkt eller switch för att ansluta klienter utan det löser man oberoende av bryggan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe säger, riktade antenner! LTT (Linus Tech Tips) har gjort några videos om detta där de använder hårdvara ifrån Ubiquiti men med desto längre avstånd (t.ex. 12km och 25km).

Den senaste var dryga 5km mellan punkterna

Däremot kan jag tycka att det inte är så smart att dela mellan hushåll med tanke på att du faktiskt inte, enligt de avtal du har med din ISP, med all sannolikhet inte får göra så.

Permalänk
Medlem

@Dadodil, enklast är att använda sig av t.ex. TP-Link, netgear, d-link etc.

Det som krävs är att du kan köra en accesspunkt som en WLAN klient, många routers och annan utrustning stödjer flera olika lägen beroende på vad du vill göra. I praktiken blir det som att köra kabel mellan två punkter men det görs trådlöst.

Skaffar man sig en enhet mer flera LAN utgångar så får din granne flera portar där man kan plugga in dator, TV etc. Men en av dessa ingångar måste användas till en AP som körs i vanligt AP läge om din granne vill kunna köra ett eget trådlöst nät hos sig själv där hans trafiken sedan går över länken till dig och vidare ut på Internet. Eftersom allt är ett enda LAN så kan det i sin tur skapa problem med säkerhet, något att komma ihåg. Men det funkar.

Den enhet som agerar WLAN klient hos din granne kan bara sköta själva uplänken till dig och inte själv agera en accesspunkt samtidigt hos grannen. Så fungerade det förut, i alla fall vad jag minns så det innebär att man måste ha två enheter hos grannen men det är ju sak samma då dessa prylar är så pass billiga numera. Det är också en fördel om man inte blandar hårdvara från olika tillverkare då det kan ställa till med problem, en del funktioner har inte stöd i några standarder men funkar oftast mellan olika enheter inom samma hårdvara och tillverkare.

Jag monterade själv upp denna lösning för länge sedan, tre stycken TP-Link accesspunkter. Luftvägen var cirka 40 meter och jag körde bara med 5dbi rundstrålande antenner. Det var för att få ett WiFi nät på en punkt där det saknades täckning och det var bara tänkt att användas för enklare saker som mail, surfar lite på nätet etc. Hastigheten var inte något vidare och jag fick ganska hög fördröjning på signalen, alltså millisekunderna ökade ganska mycket när man skickade paketen. Det är möjligt om man har riktantenner att det blir betydligt bättre men i mitt fall var det bara frågan om att fixa något som funkade OK för enklare saker så billigt som möjligt.

Det finns videos på YT hur det funkar och hos tillverkarna som visar vad det olika funktionerna gör och hur man kan använda dessa. Hittade ett exempel när jag sökte lite snabbt.

https://www.tp-link.com/no/support/faq/1323/

Permalänk
Medlem

Sätt upp nanostation bryggor mellan byggnaderna. Får du mer än 1 IP kan du koppla de utanför din router i mediaomvandlaren annars får du koppla bakom din router. Sedan sätter du en router eller accesspunkt hos grannen beroende på var du kan koppla grejorna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gonace:

Det behövs inte så avancerade prylar utan det räcker antagligen med ett par Nanostation loco.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Jag och grannen har kommit överens om att dela internet med varandra (jag är medveten om att det kan strida mot internetleverantörens avtal).

Det finns ingen möjlighet att dela genom kabel. Endast via WiFi.
Jag har funderat på en mesh-router (t.ex. Asus ZenWiFi AX XT8). Om jag har den ena enheten som router hemma hos mig och den andra som nod hos grannen.

Det är 20 meter mellan lägenheterna. Varje enhet kommer placeras i respektive lägenhets köksfönster. Och det är fri sikt mellan lägenheterna. Så alltså inga väggar (bara fönster) emellan som blockerar signalen.

Grannen har inga höga krav på hastighet. Det ska vara snabbt och stabilt nog för att kunna surfa och streama Netflix… osv.
Men kommer signalen vara stark och stabil nog för att täcka hela grannens lägenhet, om den bara är 55 m²? Eller kommer detta ens fungera överhuvudtaget?

Tl;dr:

  • Mesh-router, en i varje lägenhet

  • 20m distans mellan enheterna

  • Endast två fönster som blockerar signalen (inga väggar).

  • Varje lägenhet är 55 m²

Köper du på ClasOhlsson kan du prova och lämna tillbaka inom 365 dagar. Jag har en XT 8 som funkar bra. Mitt förslag är att du köper som du planerat och testar. Ingen mening att köpa mer avancerad utrustning med tanke på avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Jag och grannen har kommit överens om att dela internet med varandra (jag är medveten om att det kan strida mot internetleverantörens avtal).

Det finns ingen möjlighet att dela genom kabel. Endast via WiFi.
Jag har funderat på en mesh-router (t.ex. Asus ZenWiFi AX XT8). Om jag har den ena enheten som router hemma hos mig och den andra som nod hos grannen.

Det är 20 meter mellan lägenheterna. Varje enhet kommer placeras i respektive lägenhets köksfönster. Och det är fri sikt mellan lägenheterna. Så alltså inga väggar (bara fönster) emellan som blockerar signalen.

Grannen har inga höga krav på hastighet. Det ska vara snabbt och stabilt nog för att kunna surfa och streama Netflix… osv.
Men kommer signalen vara stark och stabil nog för att täcka hela grannens lägenhet, om den bara är 55 m²? Eller kommer detta ens fungera överhuvudtaget?

Tl;dr:

  • Mesh-router, en i varje lägenhet

  • 20m distans mellan enheterna

  • Endast två fönster som blockerar signalen (inga väggar).

  • Varje lägenhet är 55 m²

Som mrqaffe nämnt så räcker det nog med locos som brygga. finns massivis med guider på tuben hur man gör. Testa det du tänkt göra och se om det fungerar det är det bästa för att se om det verkligen fungerar, än att räkna å tänka på det
Tänk dock på en sak att om du delar ut Ditt internet till grannen så blir du "ansvarig" för allt denne gör på internet via din uppkoppling. Så om du är beredd på det så kör på bara.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs inte så avancerade prylar utan det räcker antagligen med ett par Nanostation loco.

Vad som behövs är ju beroende på vad man vill uppnå, vill man lägga ned minsta summa för att lösa en teknisk uppgift så håller jag med dig.

Men beroende på vad man har för krav så kan ju mer "avancerade" prylar löra uppgiften på ett bättre sätt?

Vill man ha minsta lägsta latens och högsta möjliga bandbredd kanske den billigaste lösningen inte är den bästa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gonace:

Vad som behövs är ju beroende på vad man vill uppnå, vill man lägga ned minsta summa för att lösa en teknisk uppgift så håller jag med dig.

Men beroende på vad man har för krav så kan ju mer "avancerade" prylar löra uppgiften på ett bättre sätt?

Vill man ha minsta lägsta latens och högsta möjliga bandbredd kanske den billigaste lösningen inte är den bästa.

Latensen lär inte påverkas märkbart om inget är trasigt och handlar det om att dela en internetanslutning och inte ett konventionellt lan lär bandbredd över 1Gbit knappast behövas, troligen är det inte heller nått verkligt problem om det "bara" är en 100 Mbit länk så jag antar att man kan spara en del pengar på att inte välja mer avancerade delar än vad som behövs för att lösa uppgiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Latensen lär inte påverkas märkbart om inget är trasigt och handlar det om att dela en internetanslutning och inte ett konventionellt lan lär bandbredd över 1Gbit knappast behövas, troligen är det inte heller nått verkligt problem om det "bara" är en 100 Mbit länk så jag antar att man kan spara en del pengar på att inte välja mer avancerade delar än vad som behövs för att lösa uppgiften.

Jag har upplevt problem i t.ex. oväder, även om det varit rejäla sådana, och när jag bytte till mer avancerad hårdvara med "kraftfullare" riktantenner så försvann problemet.

Inga problem med latens i något form av oväder lägnre, så min upplevelse av detta är annorlunda.

Nu handlade detta om en anslutning mellan 3 sommarstugor på en och samma tomt där avståndet var 200-300 meter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gonace:

Jag har upplevt problem i t.ex. oväder, även om det varit rejäla sådana, och när jag bytte till mer avancerad hårdvara med "kraftfullare" riktantenner så försvann problemet.

Inga problem med latens i något form av oväder lägnre, så min upplevelse av detta är annorlunda.

Nu handlade detta om en anslutning mellan 3 sommarstugor på en och samma tomt där avståndet var 200-300 meter.

Då är det betydligt mer som kan hamna mellan antennerna typ vatten som dämpar signalen kraftigt och det är också större risk att antennerna rör sig för mycket eftersom "hävstången" blir längre så om nån av antennerna vibrerar så missar man den i andra änden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1st riktantenn kommer göra jobbet åt dig och ta en på 5ghz för om det är lägenhets områden då är det packat med 2.4ghz from alla möjliga enheter. Har kört med Tp-links CPE antenner, Ubiquiti litebeam / Nano station. Har även kört med Mikrotiks antenner men dem är inte lika användar vänliga som TP-links och Ubiquiti, tro mig 5ghz alla dagar i veckan kanske 100-200kr dyrare men enorm skillnad är det. Lycka till