Permalänk
Medlem

Nybyggd dator helt död.

Hej alla!

Köpte mig ett uppgraderingspaket från Komplett och börja bygga ihop det idag.

När jag skulle dra igång mitt nya bygge så klickade jag på knappen men det hände inte ett knyst. Moderkortet lyser men inte en enda fläkt hoppar igång(chassi, cpu gpu)

Har nu dragit ur moderkortet från chassit och det står på moderkortslådan, händer fortfarande inte ett dugg. Samma chassi med samma PSU funkar utmärkt med mitt gamla moderkort och CPU.

Har testat att dra ut minnena och endast kört med 1 minne. Har också skruvat lös cpu kylaren så den sitter väldigt löst

Vad tror ni jag har råkat ha sönder? Finns det nått mer jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Hej alla!

Köpte mig ett uppgraderingspaket från Komplett och börja bygga ihop det idag.

När jag skulle dra igång mitt nya bygge så klickade jag på knappen men det hände inte ett knyst. Moderkortet lyser men inte en enda fläkt hoppar igång(chassi, cpu gpu)

Har nu dragit ur moderkortet från chassit och det står på moderkortslådan, händer fortfarande inte ett dugg. Samma chassi med samma PSU funkar utmärkt med mitt gamla moderkort och CPU.

Har testat att dra ut minnena och endast kört med 1 minne. Har också skruvat lös cpu kylaren så den sitter väldigt löst

Vad tror ni jag har råkat ha sönder? Finns det nått mer jag kan testa?

Kan du visa hur det ser ut inkopplat? Om det skulle vara något fel som du själv förbisett...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lyser det några felsökningsdioder tro?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in startknappen? x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan du visa hur det ser ut inkopplat? Om det skulle vara något fel som du själv förbisett...

Ser ut som på bilden här:
https://imgur.com/a/pVzgpTM

Kopplat in ström från PSU till moderkort, CPU. CPU Fan är i och ram-minne sitter i. Har också kopplat i front panel så pwr_sw ska funka.

Permalänk
Medlem

Kolla så att powerknappen är rätt inkopplad och att processorn sitter rätt. Om ja så kontakta kompletts support och be dem lösa detta åt dig. Vill man kan man undersöka vilka dioder som lyser och se om de ger en indikation av felet.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lyser det några felsökningsdioder tro?

Så vitt jag kan se så finns det inga felsökningsdioder, men asus rog strix emblemet på moderkortet lyser på när strömmen är inkopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har du kopplat in startknappen? x)

Ja, likadant som på mitt gamla moderkort och layouteb för front panelen är densamma.

Permalänk

Ta ur CPUn och kolla efter böjda pins. Kan vara så att du råkat paja något där under

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ta ur CPUn och kolla efter böjda pins. Kan vara så att du råkat paja något där under

Inga böjda pins här inte :/
https://imgur.com/a/4LukK3N

Permalänk
Medlem

Har kontaktat Kompletts kundservice via mail nu, får se vad dom vill göra åt saken. Har enbart haft negativ erfarenhet med dom tyvärr vilket gör att detta ser lite dystert ut. Ska bli kul att se dom skylla detta på mig

Tack för alla snabba svar! Glad måndag på er alla 😌
Kommer uppdatera tråden sen när jag fått svar från Komplett.

Permalänk
Medlem

Testa att brygga pwr_sw med typ en skruvmejsel, med minne och cpu inkopplat.

Edit: Dvs att koppla ihop pwr_sw pins enligt vad som står på moderkortet genom att sätta en metallbit mellan pinsen*

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Testat att lägga senaste BIOS på ett usbminne och köra via BIOS FlashBack™ button?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Testa att brygga pwr_sw med typ en skruvmejsel, med minne och cpu inkopplat.

Edit: Dvs att koppla ihop pwr_sw pins enligt vad som står på moderkortet genom att sätta en metallbit mellan pinsen*

Jag tänkte göra det, men kändes säkrare att bara köra genom chassits pwr_sw på frontpanelen. Som sagt så fungerar den på mitt gamla moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Testat att lägga senaste BIOS på ett usbminne och köra via usb?

Det har slått mig tanken att göra så, men känns inte möjligt då datorn helt enkelt inte startar på något sätt.

Går det att köra BIOS uppdatering ändå? CPU fläkten körs inte ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Det har slått mig tanken att göra så, men känns inte möjligt då datorn helt enkelt inte startar på något sätt.

Går det att köra BIOS uppdatering ändå? CPU fläkten körs inte ens.

Jag hade testat, vad har du att förlora?
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SB560A.CAP) using BIOSRenamer."

Det borde funka då det endast krävs mobo och nätagg inkopplat.

Om det inte funkar så tror jag att det är något fel på moderkortet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag hade testat, vad har du att förlora?
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SB560A.CAP) using BIOSRenamer."

Det borde funka då det endast krävs mobo och nätagg inkopplat.

Om det inte funkar så tror jag att det är något fel på moderkortet.

Jaså det visste jag inte att det var så det fungera. Har aldrig uppdaterat BIOS så har ingen aning hur man gör. Men jag läser på lite Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Jaså det visste jag inte att det var så det fungera. Har aldrig uppdaterat BIOS så har ingen aning hur man gör. Men jag läser på lite Tack för tipset!

Testat att köra cmos reset genom att plocka ur batteriet?
Att bygga är halva nöjet men när något strular tar det bara längre tid.

Du behöver bara koppla in 24 pins och strömmen till cpu om jag minns rätt.
Kolla så att kontakterna klickar fast ordentligt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Jag tänkte göra det, men kändes säkrare att bara köra genom chassits pwr_sw på frontpanelen. Som sagt så fungerar den på mitt gamla moderkort

Och borde fungera på ditt nya! Testa iaf, och kolla på moderkortet och i manualen att det är samma kopplingar.

EDIT: och vad det gäller "kännas säkert", så är det precis lika säkert att manuellt brygga kopplingar som genom en mekanisk knapp :>

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Och borde fungera på ditt nya! Testa iaf, och kolla på moderkortet och i manualen att det är samma kopplingar.

EDIT: och vad det gäller "kännas säkert", så är det precis lika säkert att manuellt brygga kopplingar som genom en mekanisk knapp :>

Som jag skrivit någon annanstans i tråden så har mitt gamla moderkort samma layout när det kommer till frontpanel.

Ja det är lika säkert att brygga kopplingar som mekanisk knapp, sålänge man faktiskt bryggar rätt Känns onödigt att testa då jag vet att min mekaniska knapp fungerar som den ska Tack för tipset iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Testat att köra cmos reset genom att plocka ur batteriet?
Att bygga är halva nöjet men när något strular tar det bara längre tid.

Du behöver bara koppla in 24 pins och strömmen till cpu om jag minns rätt.
Kolla så att kontakterna klickar fast ordentligt.

Jag har inte testat att köra CMOS reset, jag kan testa det efter flashning av BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Som jag skrivit någon annanstans i tråden så har mitt gamla moderkort samma layout när det kommer till frontpanel.

Ja det är lika säkert att brygga kopplingar som mekanisk knapp, sålänge man faktiskt bryggar rätt Känns onödigt att testa då jag vet att min mekaniska knapp fungerar som den ska Tack för tipset iallafall.

Men om du ditt nya mobo har smalare eller kortare pins skulle det kunna vara felet(Väldigt osannolikt). Och det går snabbt att prova genom att manuellt brygga. Ger det inte ström till datorn, lutar det åt att moderkortet felar. Om det get ström till moderkortet, så har chassits kopplingar inte tillräckligt med kontaktyta för moderkortet. Två ganska osannolika svar, men möjliga! Om inget fungerar, lutar det åt mobo eller nätdel.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag hade testat, vad har du att förlora?
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SB560A.CAP) using BIOSRenamer."

Det borde funka då det endast krävs mobo och nätagg inkopplat.

Om det inte funkar så tror jag att det är något fel på moderkortet.

Har dragit ner senaste bios på USB och stickan sitter på moderkortets BIOS USB plats, höll in bios knappen men får ingen indikation av att något faktiskt händer..

EDIT**
Har rog strix 560-A gaming stöd för den här funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frutipro:

Har dragit ner senaste bios på USB och stickan sitter på moderkortets BIOS USB plats, höll in bios knappen men får ingen indikation av att något faktiskt händer..

EDIT**
Har rog strix 560-A gaming stöd för den här funktionen?

Enligt Asus så ska det ha stöd för det.

ASUS EZ DIY

- BIOS FlashBack™ button

- BIOS FlashBack™ LED

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b560-a-...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Enligt Asus så ska det ha stöd för det.

ASUS EZ DIY

- BIOS FlashBack™ button

- BIOS FlashBack™ LED

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b560-a-...

Jo det verkar som att den funktionen var med mitt moderkort, fast inte just mitt moderkort
Testade att göra om stegen och installera stickan på nytt, FlashBack LED börjar inte blinka vilket betyder att den inte ens lyckas faila. Totalt livlös. 4 Blink = Fail, min FlashBack LED blinkar inte överhuvudtaget..