Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en licens på WinRAR för herrans massa år sedan och det har bara följt med under Windows-tiden. Det enda jag kan störa mig på i Windows 11 är att extra menyer (högerklick) är gömda längst ner under en extra meny. Vet inte om det går att ställa in, men svaret på tråden är enkel; en gammal vanesak att WinRAR hängt med (använde knappt Windows under sin 10-era dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Jag köpte en licens på WinRAR för herrans massa år sedan och det har bara följt med under Windows-tiden. Det enda jag kan störa mig på i Windows 11 är att extra menyer (högerklick) är gömda längst ner under en extra meny. Vet inte om det går att ställa in, men svaret på tråden är enkel; en gammal vanesak att WinRAR hängt med (använde knappt Windows under sin 10-era dock).

Windows 11 har ändrat hur de menyerna fungerar så alla applikationer som lägger till sig där behöver uppdateras.
Den senaste betan av winrar har stöd för det så installera den.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

7-zip. enkelt, litet och snabbt. Vill minnas att windows egna inte kan öppna vissa ZIP filer som är packade med 7-zip med kryptering. Brukar kryptera om man ska skicka filerna vidare bara för ett litet extra lager.

Sen så stödjer 7-zip en massa format. vilket brukar vara hjälpsamt när man vill pilla lite extra o titta va vissa datafiler eller liknande innehåller.

Jag hade faktiskt en VDI disk som krashade med ext4 om jag inte missminner mig, där var 7-zip räddningen som utan problem kunde öppna vdi filen och låta mig läsa ut allt som låg på den medans den vägrades läsas av en annan virtuell maskin som påstod att de var skadat filsystem.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

7-zip är det jag använder mig av...

Se gärna https://www.youtube.com/watch?v=aQUtUQ_L8Yk för historien bakom Windows ZIPFolders av mannen bakom koden/programmet

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

För i tiden, när man fortfarande använde Winamp å ICQ (tror jag kommer ihåg mitt nummer fortfarande) så var det först Winzip sedan Winrar, efter att jag upptäckte 7-zip nån gång på stenåldern så har jag inte tittat åt dom andra. 7-zip är sjukt mycket snabbare och smidigare än Windows egna försök.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

Första siten att besöka vid nyinstallation av Windows: IT'S OVER 9000! , nuf said.

Men i övrigt sällar jag mig till hyllningskören gällande 7-Zip.

Permalänk
Medlem

"Why is Windows Compressed Folders (Zip folders) support stuck at the turn of the century?"

Raymond Chen har svar som vanligt.

https://devblogs.microsoft.com/oldnewthing/20180515-00/?p=987...

Permalänk
Medlem

Alltid använt WinRAR privat. Tjänstemässigt använder jag 7zip då den finns i portabel version som inte kräver install.
Lätt och behändig att ha med sig på ett USB vid behov.

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem

Mest använt det för att packa privata filer med password, annars för packa mods till spel.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört Total Commander sedan det hette Windows Commander, så minst 19 år, sannolikt klart längre dock.
Behöver därmed inte använda något annat för att packa/packa upp filer då det sköts transparent när man bläddrar i komprimerade filer.
https://www.ghisler.com/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden, flera olika personer som nämner WinZip?!

Trodde helt ärligt den programvaran stannade på 98/ME (kanske XP?) och tillsammans med saker som WinAmp, Liero, Ignition, ICQ, modemljud och blåskärmar

Helt ärligt visste jag inte ens att någon använt det sedan dess, redan XP hade väl inbyggt stöd för zip?

Också förvånad att någon alls pratar om WinRar som något man ska ha licens till eller köpa... varför? För att slippa ett klick var tionde uppackning? Följer licenser med moderkort, så sent som z490, det är ju inte ens länge sedan...

Köper folk fortfarande CD-nycklar till Half-Life 1 och lirar Blue Shift med?

Kan inte riktigt lyfta hakan från golvet här borta

Permalänk
Medlem

Kör med Winrar. Orsaken är att programmet fungerar utmärkt när man skall packa upp allt från .zip filer till .rar eller tom. .Iso filer. Dessutom har man använt det i över 20 år så varför byta liksom?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Använder en blandning av 7-Zip och Windows inbyggda. WinRAR var definitivt mitt go-to förr om åren, men tycker 7-Zip känns mindre bloatat (samtidigt som det är licensfritt).

Permalänk
Medlem

Var röstar man på vinnaren 7zip?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Såg detta

.
.
Fick mig att göra detta

Permalänk
Medlem

Ni som använder WinRAR, vad är det som gör att ni föredrar det över 7-Zip?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad i hela friden, flera olika personer som nämner WinZip?!

Trodde helt ärligt den programvaran stannade på 98/ME (kanske XP?) och tillsammans med saker som WinAmp, Liero, Ignition, ICQ, modemljud och blåskärmar

Helt ärligt visste jag inte ens att någon använt det sedan dess, redan XP hade väl inbyggt stöd för zip?

Också förvånad att någon alls pratar om WinRar som något man ska ha licens till eller köpa... varför? För att slippa ett klick var tionde uppackning? Följer licenser med moderkort, så sent som z490, det är ju inte ens länge sedan...

Köper folk fortfarande CD-nycklar till Half-Life 1 och lirar Blue Shift med?

Kan inte riktigt lyfta hakan från golvet här borta

Finns ju en som heter PKZip också. Vet inte vilken som är bäst eller som kom först, dock ser ju bilden nedan ut att vara skapligt gammal

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M89:

7z då man smidigt kan skapa batch filer så att man automagiskt kan packa upp/ner via schemaläggaren.

Det låter som du skulle kunna gilla Autounpack.
https://www.binaries4all.com/autounpack/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Ni som använder WinRAR, vad är det som gör att ni föredrar det över 7-Zip?

Klassiker men sedan så finns det vissa begränsningar i 7-zip. dom kanske är borta nuförtiden? Dom har haft problem eller inte kunnat skapa tex rar filer. winrar kan du skapa helt egna ändelser och zippa ned på, eller rara ned på.
winrar var populärt för oss äldre som skulle skeppa större filer på 1.44mb disketter. bara ställa in winrar på det och sätta i nästa diskett på uppmaning. elegant i sin enkelhet helt enkelt.
Har aldrig stött på en fil som winrar inte kunnat packa upp. körde 7 zip ett tag för flera år sedan simultant men märkte snabbt att winrar klarade att packa upp allt och även göra arkiv i alla format jag testade även med egna påhittade filändelser. 7 zip klarade inte av det. så istället för att dra igång winrar hela tiden 7 zip strejkade så är det helt enkelt bättre att köra det som fungerar med allt direkt istället.
Finns vissa fördelar med att splitta arkiv idag också med mail och chatt programs begränsningar men jag antar att 7 zip klarar det också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

WinRAR 4 Lyfe!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulayo:

Ni som använder WinRAR, vad är det som gör att ni föredrar det över 7-Zip?

Föredrar och föredrar. Har inte ens provat 7-zip. Använder sällan komprimering idag, Winrar räcker för att "unzippa" allt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klassiker men sedan så finns det vissa begränsningar i 7-zip. dom kanske är borta nuförtiden? Dom har haft problem eller inte kunnat skapa tex rar filer. winrar kan du skapa helt egna ändelser och zippa ned på, eller rara ned på.
winrar var populärt för oss äldre som skulle skeppa större filer på 1.44mb disketter. bara ställa in winrar på det och sätta i nästa diskett på uppmaning. elegant i sin enkelhet helt enkelt.
Har aldrig stött på en fil som winrar inte kunnat packa upp. körde 7 zip ett tag för flera år sedan simultant men märkte snabbt att winrar klarade att packa upp allt och även göra arkiv i alla format jag testade även med egna påhittade filändelser. 7 zip klarade inte av det. så istället för att dra igång winrar hela tiden 7 zip strejkade så är det helt enkelt bättre att köra det som fungerar med allt direkt istället.
Finns vissa fördelar med att splitta arkiv idag också med mail och chatt programs begränsningar men jag antar att 7 zip klarar det också?

Dela upp i delar i den storlek du vill går bra men varför vill du byta filändelse på ett artkiv till nåt eget hittepå ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man har en mapp med undermappr som innehåller massa rar-filer kan man, i winrar å inte de andra vad jag vet, markera alla undermappar å låta den inventera å packa upp alla på en gång, det är smidigt.

behövs inte lika mycket längre förvisso

stavfel
Permalänk
Avstängd

winrar är perfekt om man tex vill lösenordsskydda filer

Permalänk
Medlem

winRAR, alla dagar i veckan.
Precis som julgranen har sin givna plats på julafton så ska winRAR alltid vara installerat på datorn.
Blir glad av att se ikonen helt enkelt

Permalänk
Medlem

Använt winrar i herrans massa år tidigare men för nått år sen stötte jag på en RAR-fil som Winrar inte kunde packa upp. Det blev ett felmeddelande.

Provade då första gången 7zip och det packades upp utan problem, sen dess har det enbart blivigt 7zip.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

7z är snabbare generellt. Dock så får man tänka till så man inte skickar format till folk som bara kör winrar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Winrar när jag fortfarande körde windows XP, sen upptäckte jag 7zip och använde det när jag fortfarande körde Windows, numera är det väl p7zip som rullar i bakgrunden under linux

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Varför använda betalmjukvara när öppna och gratis 7Zip gör ett bättre jobb?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör 7zip. Gör själv backuper på sparfiler till spel och det är nice att kunna döpa om arkivet för att ge en beskrivning medan man lämnar grund filens namn intakt. Beskrivningen kan vara en datum kod eller en kombination på sparfils nummer + nästkommande boss i spelet likt "Save 8 Archdemon".

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6