Permalänk

Efter VPN inget internet

Jag använder Surfsark och det funkar bra tills jag kopplar ner den. Då försvinner även internetuppkoppling. Jag får den tillbaks när jag avslutat Surfsarkservice i aktivitetshanteraren i tjänster.
Jag misstänker att det har nåt med säkerhets- eller brandvägginställningar att göra, men jag kommer inte på vad det kan vara.
Nån som har tips?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att Surfshark har en "kill switch" som gör att ingen trafik accepteras om VPN tjänsten inte är ansluten, du kan nog stänga av denna i deras programvara.

https://support.surfshark.com/hc/en-us/articles/360016978413-...-

Permalänk

Ja den har kill switch, men den år inte på, ändå får jag ingen internet efter att jag kopplat ner Surfsark. Måste avsluta surfsarkservice för att få internet igen. Mysko.

Permalänk
Medlem

Låter som att deras mjukvara kan vara problemet i så fall, om du får tillbaka åtkomsten till internet om du stjänger av deras tjänst. Så kanske är värt att höra av sig till deras support?

Permalänk
Medlem

Garanterat kill switchen. Testa dels att ladda ner senaste versionen av klienten och sedan slå på kill switchen och slå av den sedan igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

testa köra detta i cmd
/ipconfig release
/ipconfig renew

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Jag har senaste versionen och killswitch är av. Inte heller jompenleets tips hjälpte. Windows nätverksfelsökning säger hittade inget fel men som jag tror att det kan vara nån inställning på brandvägg eller säkerhetsinställningar.
Jag får väl leva med det här och byta vpn när min period går ut. Har Windows 11, kanske är det nån ny inställning där är också tänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Jag använder Surfsark och det funkar bra tills jag kopplar ner den. Då försvinner även internetuppkoppling. Jag får den tillbaks när jag avslutat Surfsarkservice i aktivitetshanteraren i tjänster.
Jag misstänker att det har nåt med säkerhets- eller brandvägginställningar att göra, men jag kommer inte på vad det kan vara.
Nån som har tips?

Prova en annan vpn-klient. Viscosity fungerar till dom flesta vpn-tjänster, kostar en slant men du får en 30 dagars testperiod. Finns säkert andra klienter också som kanske är gratis men inget jag testat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sparvuggla:

Ja den har kill switch, men den år inte på, ändå får jag ingen internet efter att jag kopplat ner Surfsark. Måste avsluta surfsarkservice för att få internet igen. Mysko.

Har annan vpn och där krävs det omstart av nätverksanslutningen för att det ska fungera snabbt efter avstängningen av vpntjänsten, kan kanske börja fungera efter en lång tid men jag har inte testat det utan startar om det.
De har inte skrivit att det krävs omstart men det kan tex bli tidsfördröjt pga dhcplånetiden men jag har inte kollat på detaljerna vad som händer utan brukar bara tvinga fram en ny uppkoppling för det går snabbt och enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har annan vpn och där krävs det omstart av nätverksanslutningen för att det ska fungera snabbt efter avstängningen av vpntjänsten, kan kanske börja fungera efter en lång tid men jag har inte testat det utan startar om det.
De har inte skrivit att det krävs omstart men det kan tex bli tidsfördröjt pga dhcplånetiden men jag har inte kollat på detaljerna vad som händer utan brukar bara tvinga fram en ny uppkoppling för det går snabbt och enkelt.

Lite liknande mitt problem då.
Jag ska avinstallera surfsark fullständigt med Revo uninstaller även från registret och installera om. Jag återkommer.

Permalänk

Enkel lösning. Nu funkar det som det ska. Programmet var nog inte riktigt i fas med Win 11. som jag haft ett par veckor.