Vi besöker Space – Sveriges största gamingcenter

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ryssfemma:

Sedan inferno online köpte upp alla konkurrenter så har det blivit rena svinstian. Inga rutiner alls när de kommer till att hålla rent saker som stolarna, möss och tangentbord, snusportioner på stolarna och kladdiga golv. Välkomnar konkurrenter.

Nu har jag inte varit på IO på över 10 år, men vi frågade faktiskt kring detta på Space iom att man får mat/snacks vid datorn. Tydligen har de försökt tänka till lite kring vad det är som serveras och sedan ska personal torka av alla platser/tillbehör osv efter varje avslutad session för att det ska hållas fräscht Verkade även finnas en hel del soptunnor utplacerade, sådana som är kombinerade sopor/pant/återvinning typ.

Sen medger jag att jag fortfarande har viss skepticism kring hur man ska hålla det fräscht i längden, men det visar sig Detta är inte riktigt stället för mig, men det ska bli sjukt intressant att se hur själva satsningen i sig går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Inte bara hyrorna som är högre, även lönerna och det lär ju inte vara tomt på personal på ett ställe i denna storlek
Sen så måste ju drift, underhåll och allt annat räknas in.

Jo men precis. Och dem lär ju få in en del på alkoholserveringen etc. Kan lätt bli ett par extra kronor där. Särskilt om de säljer "budgetöl" som carlsberg eller andra storsäljare med hög vinstmarginal.
Säger inte att jag tycker det är en dålig satsning alls! Men tror att priserna kan hålla folk borta från datorerna och hänga lite mer i baren, klubben och allt annat kanske med LAN-biten som sidepiece.
Arenan kan bli riktigt nice för dem som bor i Stockholm också. Vi försöker få till det här nere i Växjö men är svårt med lokaler osv. Vi har ju fått igång lite E-sport för ungdomar nu iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kenneth:

Vore ingen dum idé faktiskt! tror nog en AW där kan vara ganska nice också men annars är jag personligen inte så intresserad av såna ställen.

Skulle säga samma sak, har noll intresse att gå dit ensam, men vara en bunt som är lite stökiga och tar en bira ihop med bonusen att en dator för "knife-only" Battlefield inte är långt borta...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Förlåt, men menar du jämför priser idag mot vad som gällde när du gick på högstadiet/gymnasiet? Nu har jag ingen aning om hur gammal du är, men jag gissar att högstadie/gymnasietiden var mer än ett antal år sen. Under min högstadie/gymnasietid kostade en BigMac & c/o 39kr, inte för att en BigMac är ett prisindex, men vi kan leka med tanken att det är det och titta på hur priserna utvecklas över tid.

50kr/h för något så stort och påkostat som detta ställe är, med vad dom vill bygga runt själva gaming upplevelsen där till, tycker jag är väldigt rimligt. Som dessutom ligger i hjärtat av huvudstaden.

Jag hoppas innerligt att detta ställe lyckas, det ligger helt rätt i tiden och jag gillar verkligen att dom vill satsa på ungdomar och skola. En halvgubbe som jag uppskattar även barmöjligheter

*host host* The Big Mac Index

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men precis. Och dem lär ju få in en del på alkoholserveringen etc. Kan lätt bli ett par extra kronor där. Särskilt om de säljer "budgetöl" som carlsberg eller andra storsäljare med hög vinstmarginal.
Säger inte att jag tycker det är en dålig satsning alls! Men tror att priserna kan hålla folk borta från datorerna och hänga lite mer i baren, klubben och allt annat kanske med LAN-biten som sidepiece.

Jag tycker att det är spännande att dom har satsat brett och inte målat in sig i ett hörn Jag kan se mig själv gå dit endast för att hänga i baren men också gå dit med en gäng kompisar för att både spela och ta en öl mellan matcherna, eller äta en (förhoppningsvis) bra middag på restaurangen!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Skrivet av =):

Förlåt, men menar du jämför priser idag mot vad som gällde när du gick på högstadiet/gymnasiet? Nu har jag ingen aning om hur gammal du är, men jag gissar att högstadie/gymnasietiden var mer än ett antal år sen. Under min högstadie/gymnasietid kostade en BigMac & c/o 39kr, inte för att en BigMac är ett prisindex, men vi kan leka med tanken att det är det och titta på hur priserna utvecklas över tid.

Gymnasiet var strax över tio år sedan för mig, och även om jag förstår att priserna höjts så känns en sån stor prishöjning extrem. Tror jag betalade 10kr eller 15kr i timmen på Skillz/Domehouse (?) eftersom IO var för dyrt då det kostade 20kr och senare 25kr. 50kr är över tre gånger priset och jag tvekar på att ungdomar eller studenter, inflation eller inte, kommer dras dit i större mängder.

Skrivet av =):

50kr/h för något så stort och påkostat som detta ställe är, med vad dom vill bygga runt själva gaming upplevelsen där till, tycker jag är väldigt rimligt. Som dessutom ligger i hjärtat av huvudstaden.

Rimligt för en person med ett heltidsjobb ja, men tror dessvärre att den målgruppen är för liten för att fylla 400 platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hahaha, jag känner till det där
Kanske skulle skrivit att det inte är ett "officiellt" prisindex

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Tittade bara på bilderna i huvudartikeln

Tolkar det som 10 000 kr när det står 10.000

Permalänk
Skrivet av XHI:

Sen har ju IO inte direkt några höjdare till datorer. "Värstingen" har ju bara gtx 1080. Timpris på odenplan är 39:- så sjukt bra pris skulle jag säga

39kr om man köper en timme, men 30kr om man köper fem, 23kr om man köper tio och 17kr om man köper tjugo. Nu kanske space också har liknande prissänkningar vid köp av fler timmar, men har de det inte har jag svårt att se hur studenter eller tonåringar kommer motivera sig att gå dit till 3x priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Gymnasiet var strax över tio år sedan för mig, och även om jag förstår att priserna höjts så känns en sån stor prishöjning extrem. Tror jag betalade 10kr eller 15kr i timmen på Skillz/Domehouse (?) eftersom IO var för dyrt då det kostade 20kr och senare 25kr. 50kr är över tre gånger priset och jag tvekar på att ungdomar eller studenter, inflation eller inte, kommer dras dit i större mängder.

Rimligt för en person med ett heltidsjobb ja, men tror dessvärre att den målgruppen är för liten för att fylla 400 platser.

Jag förstår absolut hur du tänker, men detta är inte "bara" ett internetcafé så jag tycker att det är fel att jämföra med aktörer som t.ex IO, som dessutom (oftast) ligger i anslutning till tunnelbaneuppgångar eller lite mer avsides.

Vi måste också ta med alla kids med köpstarka föräldrar som bor i Stockholm med omnejd, om dom kan få sina föräldrar att öppna plånboken för loot boxes så är det nog inga problem att få dom att betala även för detta

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Skrivet av =):

Jag förstår absolut hur du tänker, men detta är inte "bara" ett internetcafé så jag tycker att det är fel att jämföra med aktörer som t.ex IO, som dessutom (oftast) ligger i anslutning till tunnelbaneuppgångar eller lite mer avsides.

Vi måste också ta med alla kids med köpstarka föräldrar som bor i Stockholm med omnejd, om dom kan få sina föräldrar att öppna plånboken för loot boxes så är det nog inga problem att få dom att betala även för detta

Haha kanske. Vi får hoppas

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av =):

Jag förstår absolut hur du tänker, men detta är inte "bara" ett internetcafé så jag tycker att det är fel att jämföra med aktörer som t.ex IO, som dessutom (oftast) ligger i anslutning till tunnelbaneuppgångar eller lite mer avsides.

Vi måste också ta med alla kids med köpstarka föräldrar som bor i Stockholm med omnejd, om dom kan få sina föräldrar att öppna plånboken för loot boxes så är det nog inga problem att få dom att betala även för detta

Jag tänker lite liknande, jag kan tänka mig att det kan bli ett populärt ställe att hänga om helgerna. Sedan är det nog värt att ha i beaktning att även de med mindre köpstarka föräldrar fortfarande troligen har större chans att spendera några hundra då och då för att spela på Space jämfört med att köpa hårdvaran som krävs för motsvarande prestanda.

I appen ska det även finnas något slags bonus/lojalitetssystem med gamification, så man får achievements och XP för allt och ingenting. Gissningsvis finns det någon slags rabatt och liknande inbakat i det systemet också. Sen får vi se om det faktiskt funkar, jag är inte helt övertygad själv ännu, men det märks att de satsat rejält här.

Det enda som störde mig lite när jag var där var att jag inte riktigt fick en känsla av ett enhetligt stilmässigt koncept. Det är lite blandade asiatiska influenser, det är lite RGB all the way och sen lite typ kontor/lyxkonferens-inslag på andra. Det kan givetvis bero på att vi besökte många delar på kort tid och att vissa saker fortfarande var under konstruktion.

Det jag tyckte mest om egentligen är nog Space Academy-initiativet. Jag hoppas verkligen det tar fart och att det lyckas engagera många barn och ungdomar, både i och utanför skolan.

Permalänk
Avstängd

inferno står tomt och någon väljer att göra den här ambitiösa satsningen, lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att gå dit och spela VR. För det är ganska dyrt och hemma kan det vara ont om plats för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Knappast.
Sen är inte direkt 400 grafikkort något som direkt kostat pengar i sammanhanget heller. Ser man vart lokalen ligger, hur stora partners som är med så är just grafikkorten en piss i Mississippi för dom.

Jag hoppas det går bra och jag kommer absolut gå dit flera gånger

Hehe, burkarna har åtminstone betalat sig själva. Sen har de nog rejäla ekonomiska muskler som du säger med tanke på övriga aspekter vad gäller ekonomin för hela kalaset - lokal, personal, förbrukningsartiklar, inventarier, marknadsföring etcetera, listan blir lång

Hoppas såklart det går bra, man vet ju hur det går för samtliga gibbstugor på mindre orter som drivs i vinstsyfte - går aldrig runt tyvärr vilket är tråkigt. Förutsättningar i storstäderna är nog bättre och så har de verkligen satsat brett med stor variation i utbud och prisklass, blir bra tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mutumba:

Jag kan tänka mig att gå dit och spela VR. För det är ganska dyrt och hemma kan det vara ont om plats för sådant.

De verkade inte ha några VR-stationer just nu, men de nämnde att det är något som är på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

1h - 49kr, 3h - 139kr, 5h - 199 kr

Inte orimligt pris ändå.

Vad tusan, jag nattgibbade för 200kr i min ungdom, 8h.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dunderil:

Hehe, burkarna har åtminstone betalat sig själva. Sen har de nog rejäla ekonomiska muskler som du säger med tanke på övriga aspekter vad gäller ekonomin för hela kalaset - lokal, personal, förbrukningsartiklar, inventarier, marknadsföring etcetera, listan blir lång

Hoppas såklart det går bra, man vet ju hur det går för samtliga gibbstugor på mindre orter som drivs i vinstsyfte - går aldrig runt tyvärr vilket är tråkigt. Förutsättningar i storstäderna är nog bättre och så har de verkligen satsat brett med stor variation i utbud och prisklass, blir bra tror jag.

Min spontana känsla är att de nog drar in en hel del på sina kontorslokaler/konferenslösningar. Det verkade redan vara ordentligt bokat och flera som flyttar in mer permanent i dem, vilket troligtvis lär dra in en del. Kontorshyror mitt i Stockholm i helt nyrenoverade miljöer är gissningsvis inte gratis. Därtill har de nog inte bara ekonomiska muskler, utan samarbetspartner-muskler också. Av de jag minns på rak arm är både Intel och Samsung involverade bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad tusan, jag nattgibbade för 200kr i min ungdom, 8h.

Ja, och en piggelin kostade 50 öre!

Permalänk
Medlem

Dom som misstar detta för ett internetcafé / spelställe bör nog tänka om. Detta är något helt annat. Extremt tunga aktörer bakom helheten där spel bara är en liten del. Detta är mer som ett epicenter för gamingenerationen och den kultur som ryms kring det. Själva gamingriggarna kanske går break-even, om ens det, men dom riktiga pengarna kommer in från medlemskap, sponsring, konferenser och liknande. FatCat kommer nog gå riktigt bra också, kollade in menyn och det är helt rätt. Skadar ju inte att POPHOUSE är med i detta heller, det finns duktigt med kapital och kunskap i det bolaget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja, och en piggelin kostade 50 öre!

Nää så gammal är jag inte, den kostade 6kr mot dagens 8 så den har faktiskt stått ganska still

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja, och en piggelin kostade 50 öre!

nu kostar det fortfarande typ 200:- för nattgibb på inferno

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nu har jag inte varit på IO på över 10 år, men vi frågade faktiskt kring detta på Space iom att man får mat/snacks vid datorn. Tydligen har de försökt tänka till lite kring vad det är som serveras och sedan ska personal torka av alla platser/tillbehör osv efter varje avslutad session för att det ska hållas fräscht Verkade även finnas en hel del soptunnor utplacerade, sådana som är kombinerade sopor/pant/återvinning typ.

Sen medger jag att jag fortfarande har viss skepticism kring hur man ska hålla det fräscht i längden, men det visar sig Detta är inte riktigt stället för mig, men det ska bli sjukt intressant att se hur själva satsningen i sig går.

Ja de finns inget incitament för IO att hålla det rent, förut var stället en klass för sig när de klättrade och konkurrenter fanns överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rocket:

inferno står tomt och någon väljer att göra den här ambitiösa satsningen, lycka till!

Kanske därför IO står tomt? För det är inte särskilt ambitiöst.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra!
Men night gib kan ju omöjligt bli särskilt populärt om det kostar 1200kr, kollade hos Inferno Online för att få en jämförelse (kommer inte ihåg vad det kostade för 17år sedan när jag var "ung"), och de tar 100kr (eller 200kr för ett VIP-gibb var det nu innebär).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kanske därför IO står tomt? För det är inte särskilt ambitiöst.

Plus att jämföra detta med IO är som att jämföra ett vandrarhem med en all inclusive resort. Det är två helt skilda saker.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

400 stycken FE RTX 3080, runt 500-600K svenska riksdaler.

Undrar om de stått och mineat, då är ju ekonomin löst ett tag framleddes.

lol oftast 3080 går för över 15k och sedan det gånger 400 lär det hamna på 6 miljoner kr förstår inte hur du fick det till 500-600k ja om dom såldes för 6000st men lär inte vara så. med tanke på alla som scalpar sina kort dyrt

snarare hamnar dom på 7.2 miljoner kr om spann på 18K per st.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hoppas det går bra!
Men night gib kan ju omöjligt bli särskilt populärt om det kostar 1200kr, kollade hos Inferno Online för att få en jämförelse (kommer inte ihåg vad det kostade för 17år sedan när jag var "ung"), och de tar 100kr (eller 200kr för ett VIP-gibb var det nu innebär).

170:- för nattgibb, 270:- för vip nattgibb

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

lol oftast 3080 går för över 15k och sedan det gånger 400 lär det hamna på 6 miljoner kr förstår inte hur du fick det till 500-600k ja om dom såldes för 6000st men lär inte vara så. med tanke på alla som scalpar sina kort dyrt

snarare hamnar dom på 7.2 miljoner kr om spann på 18K per st.

Nu känner jag mig som en politiker… missade en nolla… Hundra tusen miljarder…

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tänker lite liknande, jag kan tänka mig att det kan bli ett populärt ställe att hänga om helgerna. Sedan är det nog värt att ha i beaktning att även de med mindre köpstarka föräldrar fortfarande troligen har större chans att spendera några hundra då och då för att spela på Space jämfört med att köpa hårdvaran som krävs för motsvarande prestanda.

I appen ska det även finnas något slags bonus/lojalitetssystem med gamification, så man får achievements och XP för allt och ingenting. Gissningsvis finns det någon slags rabatt och liknande inbakat i det systemet också. Sen får vi se om det faktiskt funkar, jag är inte helt övertygad själv ännu, men det märks att de satsat rejält här.

Det enda som störde mig lite när jag var där var att jag inte riktigt fick en känsla av ett enhetligt stilmässigt koncept. Det är lite blandade asiatiska influenser, det är lite RGB all the way och sen lite typ kontor/lyxkonferens-inslag på andra. Det kan givetvis bero på att vi besökte många delar på kort tid och att vissa saker fortfarande var under konstruktion.

Det jag tyckte mest om egentligen är nog Space Academy-initiativet. Jag hoppas verkligen det tar fart och att det lyckas engagera många barn och ungdomar, både i och utanför skolan.

Precis så jag tänker.
Och Space Academy-initiativet var något som jag verkligen gillade jag också. Om skolor får upp ögonen för detta och kommer fram till hur dom ska utnyttja det på bästa sätt så kan det bli hur bra som helst. Jag hoppas att Space själva väljer att satsa på initiativet även om, som du skriver i ett annat inlägg, det kan tyckas mer lockande att satsa på dom delarna som ger mest klirr i kassan - kontorsuthyrning, konferens, event m.m.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...