Anmäl dig till Roborock Challenge!

Kan inte ominstallera Windows till min ssd från min hdd

Permalänk

Kan inte ominstallera Windows till min ssd från min hdd

Som titeln säger så kan jag inte ominstallera Windows till min ssd. Har en USB sticka som jag har laddat ner Windows på och allt bootar osv men när jag har skapat partitioner så kommer det upp ett felmeddelande som säger ''Det går inte att installera windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny.'' Går in i bios och ändrar från Raid till Ahci. Datorn hittar ssd:n men det står PCIE device [remapping] har ssd:n i den första m2 slotten. När jag ändrar från raid till ahci och försöker boota så kommer samma problem upp igen. När jag startar om datorn och går in i bios så är raid aktiverat igen? Är det för att Windows har körts i raid förut eller vad är problemet? Ringde till komplett och det enda dom kunde konstatera var att det var någon inställning i bios mer än så kunde dom inte säga eller göra. Har även testat och konvertera disken från mbr till gpt.

Permalänk
Medlem

Ta ut vanliga HDDn och ha bara den nya disken i och prova igen, och du bör ha AHCI inte raid.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Ta ut vanliga HDDn och ha bara den nya disken i och prova igen, och du bör ha AHCI inte raid.

Redan gjort, glömde skriva det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Redan gjort, glömde skriva det :/

får du upp några val? ser du några partitioner eller är det helt tomt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

testa även att ta bort alla partitioner, sen clickar du bara NEXT , skapa inga partioner manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Får upp disken i Windows och skapade egen partition på 200 gb som jag vill installera Windows på. Så får ju upp 2 stycket nu då, en med 200 gb och den andra med resterande minne

Permalänk
Skrivet av Oneone:

testa även att ta bort alla partitioner, sen clickar du bara NEXT , skapa inga partioner manuellt.

Okej ska testa det! Är i bios nu, antar att jag ska ändra till ahci läge igen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Får upp disken i Windows och skapade egen partition på 200 gb som jag vill installera Windows på. Så får ju upp 2 stycket nu då, en med 200 gb och den andra med resterande minne

ta ut HDD, boota på nya disken, ta bort alla partioner som du skapat och låt windows istället skapa dem åt dig, så att det ser ut såhär sen clicka next bara.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oskar0978:

Om du micklar själv med partitioneringen så har du väl partitionerat ssdn med gpt ?
Och raidläge ska du inte använda om du inte ska bygga raid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

ta ut HDD, boota på nya disken, ta bort alla partioner som du skapat och låt windows istället skapa dem åt dig, så att det ser ut såhär sen clicka next bara.

https://www.tenforums.com/attachments/installation-upgrade/116653d1485975666t-delete-format-partition-during-clean-install-windows-unallocated-space.png

Kommer fortfarande upp samma sak :/

''Det går inte att installera windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny.''

Permalänk

måste vara MBR för att kunna boota upp windows på disken, GPT är bara för lagring. ladda ner gparted (linux verktyg, gratis) kör de från ett USB minne o ta bort patitioner som är skapade. installera sedan windows på din nya SSD utan att ha din äldre hårddisk inkopplad, när installationen är klar, kan du koppla in din äldre disk igen.

Windows har en egenhet att skapa massa partitioner, man har lite mer kontroll över skiten med gparted eller liknande verktyg

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du micklar själv med partitioneringen så har du väl partitionerat ssdn med gpt ?
Och raidläge ska du inte använda om du inte ska bygga raid.

Aa okej, följde nämligen en tutorial på youtube gjord av komplett som visade hur man skulle göra och då skapade han egna partitioner så gjorde det också.

Permalänk
Skrivet av Khazaztroph:

måste vara MBR för att kunna boota upp windows på disken, GPT är bara för lagring. ladda ner gparted (linux verktyg, gratis) kör de från ett USB minne o ta bort patitioner som är skapade. installera sedan windows på din nya SSD utan att ha din äldre hårddisk inkopplad, när installationen är klar, kan du koppla in din äldre disk igen.

Windows har en egenhet att skapa massa partitioner, man har lite mer kontroll över skiten med gparted eller liknande verktyg

Okej! Så jag ska starta med hdd i och bara ladda ner gparted till USB minnet, sen stänga av datorn dra ut hdd:n sätta i USB minnet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khazaztroph:

Om datorn inte har UEFI kan den inte boota från gpt men är det en modern dator så bör man inte använda mbr, det är utdaterat.
Jag kör själv gpt på min systemenhet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Okej! Så jag ska starta med hdd i och bara ladda ner gparted till USB minnet, sen stänga av datorn dra ut hdd:n sätta i USB minnet?

hur skapade du stickan? och är UEFI aktiverat i bios så att du bootar UEFI ?

https://rufus.ie/en/ använd den med ison för windows och skapa en GPT Uefi boot sticka, sen kollar du i bios att UEFI är aktivt och väljer det när du bootar, måste vara det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om datorn inte har UEFI kan den inte boota från gpt men är det en modern dator så bör man inte använda mbr, det är utdaterat.

Vad tycker du jag ska göra? Sitter relativt nya delar i datorn så antar att den har uefi?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sant, modern dator bör inte använda MBR, men är man inne och leker med partitioner så är det som fungerar av dom 2. Ville mer förklara vad skillnaden är mellan dom 2.

Svar på din fråga. Ja du laddar ner Gparted och rufus(om du inte redan har de) installera Gparted image filen på ett USB minne sen starta om och rensa din nya SSD från alla partitioner. starta sedan om med ditt windows USB minne.

Permalänk
Rekordmedlem

Och om du ska installera om igen så koppla bort alla andra lagringsenheter fysiskt innan så att du får bootloadern på rätt enhet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

https://rufus.ie/en/ använd den med ison för windows och skapa en GPT Uefi boot sticka, sen kollar du i bios att UEFI är aktivt och väljer det när du bootar, måste vara det.

Skapade stickan genom att ladda ner från Windows hemsida och sedan la nedladdningen på stickan.
Hittade att i bios var både legacy+uefi aktiverat, ändrar nu till endast uefi och det löste sig!

Inget kommer hända sen när jag koppla in hdd disken med Windows på eller? Så länge datorn bootar ssd före hdd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oskar0978:

Skapade stickan genom att ladda ner från Windows hemsida och sedan la nedladdningen på stickan.
Hittade att i bios var både legacy+uefi aktiverat, ändrar nu till endast uefi och det löste sig!

Inget kommer hända sen när jag koppla in hdd disken med Windows på eller? Så länge datorn bootar ssd före hdd?

Du ställer in i moderkortets menyer vilken fysisk enhet du börjar boota från.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och om du ska installera om igen så koppla bort alla andra lagringsenheter fysiskt innan så att du får bootloadern på rätt enhet.

Löste det! Var en inställning i bios, tydligen var både legacy+uefi aktiverat och ändrade inställningen till endast uefi

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Tack för hjälpen!!

håller tummarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Löste det! Var en inställning i bios, tydligen var både legacy+uefi aktiverat och ändrade inställningen till endast uefi

ahhh missade att du löste det, skönt! inga problem.

Visa signatur