Permalänk
Medlem

Datorskärm som är lika bra som QLED?

Sitter just nu och spelar på en 75" QLED TV, Samsung QE75Q60, och som ni förstår så är jag mer än nöjd med bildkvalitén. Och är även bekväm med storleken, vilket är stort då jag sitter ca 3,5m bort.

Men till saken; jag vill förflytta mig till ett skrivbord. Och då behöver jag en datorskärm istället.

Vilken skärm är minst lika bra som Samsungs QLED i bildkvalite? Tänker mig minst 120hz och 32".

Vad tror ni? Kan någon vanlig IPS- eller VA-panel mäta sig mot QLED?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Sitter just nu och spelar på en 75" QLED TV, Samsung QE75Q60, och som ni förstår så är jag mer än nöjd med bildkvalitén. Och är även bekväm med storleken, vilket är stort då jag sitter ca 3,5m bort.

Men till saken; jag vill förflytta mig till ett skrivbord. Och då behöver jag en datorskärm istället.

Vilken skärm är minst lika bra som Samsungs QLED i bildkvalite? Tänker mig minst 120hz och 32".

Vad tror ni? Kan någon vanlig IPS- eller VA-panel mäta sig mot QLED?

Det blir något förvirrande eftersom "QLED" syftar på bakgrundsbelysningen, inte själva panelen.

Tror Samsung använder VA-paneler i dessa TV-apparater, så även om bakgrundsbelysningen inte är densamma så är det förmodligen en skärm med VA-panel som mest liknar TVn du jämför med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

QLED = som skrivet en bakgrundsbelysning och en term som främst Samsung marknadsfört stenhårt. TCL och Hisense använder också QLED. Andra TV-tillverkare har liknande (eller rent av identisk teknik) men använder inte "QLED"-begreppet. På 2021-utbudet har Samsung QLED-modeller med alla möjliga typer av paneler, inklusive det som är IPS-teknik. Samsung själva är rätt inkonsekventa med hur de förvaltar alla reklammiljoner de lagt ned på att banka in QLED-begreppet.

QLED-belysning finns i allt från riktigt avancerade modeller till väldigt enkla modeller. Samsung Q60-modellerna hör till den enklaste.

Datorskärmar har inte exakt samma typ av paneler som TV-apparater utan generellt är de sämre. Särskilt VA är en budget-teknik i datorskärmar medan det i TV-apparater kan vara den mer önskvärda, ofta bättre tekniken. VA-paneler i datorskärmar har ofta sämre kontrastförhållande (jämfört med VA-paneler i TV) och problem med tydliga eftersläp.

Skrivet av sladhued:

Vad tror ni? Kan någon vanlig IPS- eller VA-panel mäta sig mot QLED?

Ifall du tänker i termer av mäta sig med din Q60-modell så finns det en viss snarlik nivå med Samsungs Odyssey G75T-modeller i 27 och 32-tum. Samsung har lyckats ganska bra med just de VA-panelerna och undviker problemen med eftersläp som andra VA-paneler dras med.