Snabbkoll: Handlade du mer under årets Black Friday jämfört med 2020?

Permalänk
Medlem

Jag saknade flerval, jag handlade inget vare sig detta eller förra året på BF. Att handla teknikprylar såhär på hösten/vintern är inte optimalt, priserna brukar vara bättre vår/sommar.
Såhär på höst/vinter är det bättre att köpa sig en grill, ett tält och kanske nåt fordon.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Mindre, tror jag. Beror på om man räknade in den där mobiltelefonen jag beställde, men det var bara ett erbjudande, inte helt black friday-relaterat.

Köpte på mig ett egentligen onödigt micro SD-kort, 512GB samsung för 424, nu ligger det på ca 900 - fast det är nog lite överpris, samt ett 32GB SD-kort för 13kr, fast den kanske mer var felprisad än Black Friday för den kostade €13 såg jag senare. Eller, tja, det dimper ju in lite saker här märker jag, men inte så mycket black fridayrelaterat kanske.

Tyckte det var oerhört klent med "deals" på både hemsidor och nät. Känns som att scalpers snott det bästa snabbt. Har aldrig sett så många Chromecast Ultra på Tradera som nu.

Det jag spetsat in mig på riktig länge denna black friday, att flytta hela familjen till Fello dubbel- eller trippelsurf, det gick om intet, så det blev ny mobil till mig istället och Comviq i 24 mån.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

BF är ju en köpfest i USA. Här i Sverige var det rätt bra i början, men sen vattnades det ur. Att pandemin har orsakat kretsbrist gör ju att det inte finns några fynd att tala om. Hade hoppas på en Switch lite för 1800kr.

Hm... Jag har svårt att se hur det kan anses dåligt att det inte blir en köpfest. Konceptet handlar om att butiker vill kränga massor av saker och få folk att köpa mer. Ja, det brukar vara stora reor för att trigga hysterin, men konceptet är att vi ska köpa mer. Jag har svårt för att se det som något positivt för konsumenter även fast det i vissa enstaka fall kanske är någon som sparar lite pengar på det.

Permalänk
Bildexpert

Köpte inget i år alls. Förra året blev det en iPhone så nog har det minskat.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Förra året blev det en TV och i år bara lite kläder, så betydligt mindre spenderat i år

Permalänk
Medlem

Ett par skor och en tröja, det finns ingen pryl jag trånar efter för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Handlade inget förra året på BF. Köpte en sak i år som jag haft på bevakning. Så då blev det ett ja i pollen.

Permalänk
Medlem

Förra året blev det en tv också men om man bortser från det så typ samma. Black friday har blivit den officiella starten för mig att köpa julklappar. Så skönt att vara klar innan Lucia med det 😀 eller 90-95% i allafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Handlade mer iår, mest för att inet hade bra deals för SweClockers.

Förra året var inte särskilt intressant. Hårdvaran var fortfarande för nylanserad för att säljas för reapriser, alternativt så fanns de helt enkelt inte.

Grafikkorten fanns och finns ej.

Ryzen 5000 serien fanns inte då/överpris/allmänt överpris då de hade övertaget över Intel då

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Hade min varukorg fylld hos EKWB och blev förvånad när jag såg att totalsumman blev ganska markant högre under black "friday" så det blev inget där. Köpte en TV i år men det gjorde jag förra året också, fast till farsan.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Förra året köpte jag en spis och ett kylskåp. I år blev det bara en router. Jag letade förgäves efter en 32" IPS panel med 4k upplösning, men hittade ingen med nedsatt pris.

Permalänk
Medlem

Handlade för runt 200k för totalrenovering av kök och hall. Första gången jag någonsin handlat specifikt för black friday-rean, men 50% på köket och fina rabatter på vitvaror satt bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Hm... Jag har svårt att se hur det kan anses dåligt att det inte blir en köpfest. Konceptet handlar om att butiker vill kränga massor av saker och få folk att köpa mer. Ja, det brukar vara stora reor för att trigga hysterin, men konceptet är att vi ska köpa mer. Jag har svårt för att se det som något positivt för konsumenter även fast det i vissa enstaka fall kanske är någon som sparar lite pengar på det.

Med tanke på att vår ekonomi är konsumtionsdriven så vore det synd för folk som jobbar med handel att folk slutade konsumera. xD. Tänk om alla hade en sparkvot på 50%. Då skulle många vara arbetslösa.

Permalänk
Medlem

Svarade Ja då jag handlade ingenting förra året, I år blev det en campinglykta.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Förlängde 500mbit internet ett år till för 299:- annars inget!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Med tanke på att vår ekonomi är konsumtionsdriven så vore det synd för folk som jobbar med handel att folk slutade konsumera. xD. Tänk om alla hade en sparkvot på 50%. Då skulle många vara arbetslösa.

Javisst är det så. Att köpa något man inte vill ha eller behöver för att ekonomin ska gå runt borde likställas med kommunismens onödiga jobb som fanns bara för att folk skulle ha något att göra.

Bättre vore att ge pengar direkt till de som behöver istället för att tvinga dem att göra jobb som inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Förlängde 500mbit internet ett år till för 299:- annars inget!

299 kr är billigt för ett helt år! Jag betalar 175 kronor i MÅNADEN för 700-1000 Mbit abonnemang via min BRF. Jag trodde det var billigt.

Permalänk
Medlem

Betydligt mindre i år, enda som jag hittade som jag behövde var ett nytt datorbord som egentligen var för stort(800x1600mm) men...

Får iaf plats med dator, skärm, bärbara osv på samma yta nu.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

299 kr är billigt för ett helt år! Jag betalar 175 kronor i MÅNADEN för 700-1000 Mbit abonnemang via min BRF. Jag trodde det var billigt.

Menade ju per månad i ett år, men du hade ju ett otroligt billigt internet!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Javisst är det så. Att köpa något man inte vill ha eller behöver för att ekonomin ska gå runt borde likställas med kommunismens onödiga jobb som fanns bara för att folk skulle ha något att göra.

Bättre vore att ge pengar direkt till de som behöver istället för att tvinga dem att göra jobb som inte behövs.

Ahhhh.. så många trådar att dra i, men jag ska sköta mig så att man inte blir avstängd =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Menade ju per månad i ett år, men du hade ju ett otroligt billigt internet!

Resten av hans kostnad är subventionerat via föreningen så i slutändan är det ungefär samma. ca 300kr/lägenhet i månaden beroende på operatör.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Klart mindre, mest för att villhöver listan inte var lika stora utan mättades rätt bra redan förra året

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Geeks
Grundare

Ingen hårdvara i år - bara ett duntäcke. Hade varit fint att byta ut min LG 65” OLED från 2017, men det får vänta ett litet tag till.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Våga vägra konsumptionshetsen Försöker allt mer bara köpa saker jag behöver.