Kan man beställa i annat namn och adress?

Permalänk

Kan man beställa i annat namn och adress?

Går det att köpa ett moderkort via direktbetalning och få det levererat till annan address och i annat namn än det som är kopplat till kortet? Med andra ord kan jag skicka det till min kompis och låta honom hämta ut grejorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Går det att köpa ett moderkort via direktbetalning och få det levererat till annan address och i annat namn än det som är kopplat till kortet? Med andra ord kan jag skicka det till min kompis och låta honom hämta ut grejorna?

Beror på handlaren. Ofta kan man välja en separat leveransadress, men inte allltid.

Permalänk
Medlem

Jag har flera gånger beställt saker i svärmors namn och betalat med mitt kort. Inga problem.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Avstängd

Varför inte, bara att välja en annan leveransadress.

Permalänk
Avstängd

Oftast när man väljer faktura så brukar handlare sätta stopp för sådant. Har du betalat med direktbank/kort så är det kortinnehavarens bekymmer således

Permalänk
Medlem

Det brukar gå bra förutom om faktura med personnummerkoppling används, för då är det inte sällan så att det enbart kan levereras till betalarens folkbokföringsadress (sannolikt bland annat för att förhindra okynnesbeställningar.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Okej, det har uppstått problem med mitt körkort så jag behöver skicka grejorna till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Okej, det har uppstått problem med mitt körkort så jag behöver skicka grejorna till någon annan.

Är det PostNord så ska det gå att hämta med mobilt BankID också. Se efter hos PostNord hur du går tillväga.

Permalänk
Medlem

I fall det du handlar är lagligt och mottagaren är med på detta så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

PostNord har ju en feature där du kan legitimera med BankID och därmed slippa visa id. Men det kanske är personnumret det "uppstått problem" med.

Permalänk
Skrivet av izzie:

PostNord har ju en feature där du kan legitimera med BankID och därmed slippa visa id. Men det kanske är personnumret det "uppstått problem" med.

Nja, mitt körkort har gått ut. I vanliga fall brukar det inte vara något problem i min byhåla där alla känner alla. Den här gången stötte jag dock på en surpuppa som vägrade ge mig mitt nya körkort så nu måste jag fylla i en blankett för att få en anhörig att hämta ut det. Under tiden har körkortet åkt tillbaka till transportstyrelsen så medan jag väntar kan jag inte hämta ut paket från Schenker, DHL etc.