Veckans fråga: När uppdaterar du grafikkortsdrivrutiner?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man vill ju ligga i framkant!

Alltid senaste drivrutinen och alltid en massa skumma krascher! Living on the edge!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

När jag sitter vid datorn och NE säger att det finns en ny.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

bara när det absolut behövs, vilket råkade vara relativt nyligen och sedan dess har jag provat 4-5 olika verisioner med totala systemcrasher som följd och allännt hackigt beteende älskar att behöva uppdatera drivrutiner...

funkade klockrent med tidigare men då stödjs inte programvaran jag skulle ha

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när jag läser en artikel om det och blir påmind. Var säkert 6 månader senast.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Sporadiskt, när NVCleanstall rapporterar att det kommit en ny så gör jag det ibland, om jag ids, eller om det råkar finnas en fix för något spel jag för närvarande spelar (vilket kanske har hänt en eller två gånger någonsin.)

Eftersom Nvidias drivrutiner tar så förbaskat lång tid att installera av någon obegriplig anledning (även när de är extremt nedslimmade med NVCleanstall - jag kör enbart och endast in själva drivarna, inget annat) så orkar jag inte göra det "bara för att".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sporadiskt, när NVCleanstall rapporterar att det kommit en ny så gör jag det ibland, om jag ids, eller om det råkar finnas en fix för något spel jag för närvarande spelar (vilket kanske har hänt en eller två gånger någonsin.)

Eftersom Nvidias drivrutiner tar så förbaskat lång tid att installera av någon obegriplig anledning (även när de är extremt nedslimmade med NVCleanstall - jag kör enbart och endast in själva drivarna, inget annat) så orkar jag inte göra det "bara för att".

Låter som nåt är konstigt, tar max 30 sek till 1 minut här :/

Skulle däremot gärna slippa deras försök att installera sina meningslösa ljuddrivrutiner

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Låter som nåt är konstigt, tar max 30 sek till 1 minut här :/

Skulle däremot gärna slippa deras försök att installera sina meningslösa ljuddrivrutiner

Tar lika lång tid på sambons maskin också. Och på jobbet för den delen. Inte överdrivet länge, men tillräckligt för att tanken "men vad fan håller den på med egentligen" ska infinna sig.

Vet inte om det har att göra med NVCleanstalls övervakning av installationen, och blockeringen av Nvidias telemetriförsök.

Med NVCleanstall kan du för övrigt bestämma över i princip varenda del av installationen. Rekommenderas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tar lika lång tid på sambons maskin också. Och på jobbet för den delen. Inte överdrivet länge, men tillräckligt för att tanken "men vad fan håller den på med egentligen" ska infinna sig.

Vet inte om det har att göra med NVCleanstalls övervakning av installationen, och blockeringen av Nvidias telemetriförsök.

Med NVCleanstall kan du för övrigt bestämma över i princip varenda del av installationen. Rekommenderas.

Får kolla på det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Valde övrigt, uppdaterar när jag får lust att uppdatera eller kommer ihåg att det finns en nyare drivrutin.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

För varje år som går uppdaterar jag grafikdrivrutinerna mer sällan. Om det släpps ett nytt spel som jag är väldigt sugen på att spela brukar jag kika en repa om det finns en optimerad drivrutin för just den titeln. Annars brukar uppdatering ske när ett spel uppmanar en att göra det.

Permalänk
Medlem

Varierar för mig, ibland uppdaterar jag direkt när den kommer och ibland dröjer det nån vecka eller två. I princip alltid så är jag på senaste/näst senaste versionen.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

För varje år som går uppdaterar jag grafikdrivrutinerna mer sällan. Om det släpps ett nytt spel som jag är väldigt sugen på att spela brukar jag kika en repa om det finns en optimerad drivrutin för just den titeln. Annars brukar uppdatering ske när ett spel uppmanar en att göra det.

Visste inte att spel hade den funktionen att uppmana en uppdatera drivrutiner. När kom detta? Iof har jag inte kört några nya spel som kommit ut de senaste fem åren.

Men jag håller med finns ingen mening med att uppgradera om man inte behöver spela ett nytt spel som behöver optimerade drivrutiner.

Förr fanns det faktiskt anledning. Det var mer strul med Windows och webbläsare då än vad det är idag. Både Nvidia och AMD är skickliga på att göra välgjorda drivrutiner idag mer eller mindre.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Visste inte att spel hade den funktionen att uppmana en uppdatera drivrutiner. När kom detta? Iof har jag inte kört några nya spel som kommit ut de senaste fem åren.

Oj, bra fråga! Kanske 4-5 år sedan? Vill minnas att det var i samband med något Battlefield-spel som jag för första gången fick uppmaningen att uppdatera drivrutinen för att ens kunna starta det.

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Det som är idiotiskt är folk som gnäller över att uppdateringar sker i tid och otid

Har jag gnällt om det? Det enda jag gnäller på är att folk uppdaterar bara för att det är lite högre siffror i versionsnumret. Detta gäller all hårdvara.

Skrivet av JonasT:

Oj, bra fråga! Kanske 4-5 år sedan? Vill minnas att det var i samband med något Battlefield-spel som jag för första gången fick uppmaningen att uppdatera drivrutinen för att ens kunna starta det.

Det ante mig! Antar detta är inbyggt i spelen själva och inte via speltjänsterna.

Permalänk
Medlem

När det dyker upp en popup, minns inte när jag uppdaterade senast. Över 1 år sedan iaf.