Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: När uppdaterar du grafikkortsdrivrutiner?

Permalänk
Medlem

Brukar vänta ett bra tag innan uppdatering, så länge allt fungerar så byter jag inte.

Med det sagt uppdaterar jag nu pga någon bugg med Youtube videos.
Andra orsaker för att uppdatera kan ju vara förbättrad prestanda / buggfixar i spel.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Inaktiv

Så fort en drivrutin dyker upp. Aldrig haft problem med stabilitet. Det är oftare spelen crashar och buggar på grund av sig självt än på grund av drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar när jag ser att det kommit en ny. Dvs allt från samma dag till flera veckor efter.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

När jag behagar att uppdatera linuxkärnan så uppdateras amd drivarna automagiskt av Per Automatik !

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Oftast direkt, brukar inte bli någon skillnad oavsett. I alla fall så har jag gjort så med AMD grafikkort och fortsätter nu i samma stil med Nvidia... och precis när jag skriver det här så har jag YT på och lägger in nya, videoklippet börjar blinka på rätt bra.

Väldigt länge så har Nvidia haft problem med Firefox, kör man klonad skärm och scrollar i FF så blir det jäkla massa buggar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar linux-kernel och mesa ganska ofta för AMD hårdvara då jag ofta vill testa allt nytt.

Permalänk
Hjälpsam

Uppdaterar till senaste WHQL, vilket egentligen är för ofta, med tanke på att mitt kort är förra generationen.
Går nästan automatiskt via AMD:s mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Endast när man köpt ett nytt spel

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Endast när man köpt ett nytt spel

Samma här. Det borde finnas som alternativ. Ratar Geforce Experience stenhårt.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

När det ger bättre prestanda eller fixar buggar på spel jag lirar. Annars brukar jag bara uppdatera när jag känner för det.

Permalänk
Medlem

Var 12 månad eller något i den stilen. Orkar inte klicka mig igenom någon wizard, varför kan de inte fixa det automatiskt om man vill?

Permalänk
Medlem

Jag älskar Anno 1800 just nu. Trotts mitt monster setup, blir det hackig, flimmrar och dålig ljud efter 2 timmar. Råd från reddit gjorde att jag fick installerar en tidigare drivrutin, Fungerar bättre nu.
Ingen bra!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Håller inte alls koll på de nu för tiden, utan råkar bara allt som oftast se att någon här lägga upp att de släppts en ny drivare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

När jag får ett infall att göra det, råkar komma på det ibland.

Inte minst för äldre kort finns ju inte direkt så stor orsak att uppdatera, spelar inte heller (men ska väl kanske börja igen någon gång).
Skulle jag spela vore det ju tänkbart att ha hyfsat färska drivare innan det. Räknar dock med att de spel jag ev kommer att spela, redan är rätt gamla och att det knappast kommer fler optimeringar till dessa.

Men om det upptäcks något slags fel, som ev kan misstänkas kunna lösas/bli bättre av nyare drivrutin, är tröskeln inte hög att uppdatera.
Att uppdatera drivrutiner är ett av de första och mest grundläggande stegen i felsökning som vi gör åt kunder/användare. Kanske inte för att det så ofta löser något, som för att ha täckt den delen och kunna gå vidare med annat.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterar aldrig om det inte kommer med windows update eller ibland om jag byter grafikkort

Väldigt sällan jag ser problem av det

Permalänk
Medlem

När det kommer nya spelprofiler som jag har nytta av eller någon ny funktion som jag faktiskt kommer använda. Att uppdatera för sakens skull känns väldigt onödigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Direkt! Finns ingen anledning att vänta utan det är bara att installera direkt så slipper man huvudvärken senare och i all ärlighets namn så har jag aldrig heller stött på några problem så sätt.

Finns bara en anledning att uppdatera drivrutiner och det är om man kör många nya spel med ett relativt nytt grafikkort. Förstår inte folk som uppdaterar för uppdateringens skull det är idiotiskt i min mening man vinner ingenting på det. Som sagt bara om man köpt ett grafikkort som precis lanserats eller kör mycket nya spel med hyfsat nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kör random uppdateringar, när lusten faller på

Permalänk
Medlem

Stationära: Kollar 2 gånger i månaden efter senaste Nvidia-drivaren.
Laptop: Aldrig. Det är en Dell XPS som bokstavligen slutar fungera korrekt om man inte kör en specifik drivare från Dell (som slutade uppdateras för 1 år sedan)

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

När GeForce Experience säger till att det finns en uppdatering.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns bara en anledning att uppdatera drivrutiner och det är om man kör många nya spel med ett relativt nytt grafikkort. Förstår inte folk som uppdaterar för uppdateringens skull det är idiotiskt i min mening man vinner ingenting på det. Som sagt bara om man köpt ett grafikkort som precis lanserats eller kör mycket nya spel med hyfsat nya grafikkort.

Det som är idiotiskt är folk som gnäller över att uppdateringar sker i tid och otid

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Var är: "jag spelar på konsol för att undvika just precis den här sortens dilemman"?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

När geforce experience meddelar att det finns en ny version och jag inte håller på med något.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

If it works, don't touch

Ja, ofta rekommenderas det att uppdatera för att lösa allt mellan himmel och jord men det är ganska sällan det är nödvändigt om det inte skiljer jättemycket i ålder på de installerade drivrutinerna, det är lite kul att det kallas för drivrutiner för de är väl inte (endast) kodade i assembler med "routines" eller nåt?
Möjligen att de var det nån gång för länge sen.

Ibland går saker sönder med förnyelse och utbyte, så som SwedenVirre säger, "if it ain't broke, don't fix it".

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

If it works, don't touch

Ja, ofta rekommenderas det att uppdatera för att lösa allt mellan himmel och jord men det är ganska sällan det är nödvändigt om det inte skiljer jättemycket i ålder på de installerade drivrutinerna, det är lite kul att det kallas för drivrutiner för de är väl inte (endast) kodade i assembler med "subroutines" eller nåt?
Möjligen att de var det nån gång för länge sen.

Ibland går saker sönder med förnyelse och utbyte, så som SwedenVirre säger, "if it ain't broke, don't fix it".

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

If it works, don't touch

Ja, ofta rekommenderas det att uppdatera för att lösa allt mellan himmel och jord men det är ganska sällan det är nödvändigt om det inte skiljer jättemycket i ålder på de installerade drivrutinerna.

Ibland går saker sönder med förnyelse och utbyte, så som SwedenVirre säger, "if it ain't broke, don't fix it".

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Annat: någon gång lite då och då går jag in och kollar om det finns någon uppdatering. Typ en gång i kvartalet

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

En-två gånger om året kanske? Spelar i stort sett aldrig nya storspel så det behövs inte.

Blir när jag kommer ihåg att göra det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag bytt när det funnits en ny, men sista versionerna från nvidia har introducerat gamma-flicker på skrivbordet, så får vänta tills det är fixat nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Så fort det kommer en ny stabil på windows, i linux normalt också såfort det kommer en ny stabil, ibland en beta drivrutin om det kommit funktioner som jag vill testa.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.