Värdelösa webbkameror ett minne blott i bärbara datorer 2022

Permalänk
Medlem

Spontant så känns det misstänksamt... Har inte hört någon gnälla över kamerakvalite i möten, inte precis som att man får bättre möten av att se en person i 4k...
Känns mer som att detta bara är en cover för en annan marknad som huvudsakligen använder webcams.... Samma som "bestämde" att det blev vhs istället för betamax som standard

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Och jag som bara önskar att det fanns en preview av ens kamera i Teams utan att behöva gå in i möten.

Finns ju, ser folks ansikten hela tiden när jag hjälper sätta upp teams.
När man är inne i inställningarna för team så ligger kameran där, igång och visar bild.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vi har kamera på som obligatoriskt på vårt företag. Jobbigt i början men nu kan jag inte vara utan. Bara höra en röst ger så lite jämfört med ansiktsuttryck!

Som bonus så kan ni lägga in animerade bakgrunder i Teams. Teams filtrerar bort animerade Gif men det finns en bisarrt att enkel workaround. Döp om din animerade Gif till .PNG och lägg den i \AppData\Roaming\Microsoft\Teams\Backgrounds. Nu kan du välja den som vanligt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, tycker det är lustigt att man kan lägga en månadslön på en laptop och få en kamera som hör hemma på en mobiltelefon anno 2005. Själv har jag börjat använda Canons verktyg så att jag kan köra med min EOS 7D som webbkamera, fungerar alldeles utmärkt även om det är lite otympligt att ställa upp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag jobbar för en myndighet där stora möten med obligatoriskt påslagen kamera är något av en nationalsport.

Våra medarbetare uttrycker regelbundet missnöje med kamerorna på sina datorer (vilket vi på IT är benägna att hålla med om), och då består majoriteten av maskinerna ändå av bärbara i 20.000-kronorsklassen från de senaste 3 åren. Så för en verksamhet som oss är detta ett välkommet initiativ.

Permalänk
Medlem

Det är bra att Intel tar tag i detta problem. Jag köpte en ny Lenovo Slim 9 som kostar runt 20 000kr och kamerakvaliten är som en gammal mobilkamera från mitten av 2000-talet.

Tyvärr visar detta på ett genomgående problem inom denna bransch. Att nästan all tillverkarna av datorer är så fokuserade på kostnader så de inte drar sig för att tumma (ordentligt) på kvalitet. Fattar de inte att sådana här småsaker kan göra att man som kund väljer en annan tillverkare för nästa dator?
Satsa ordentligt på era produkter och kunderna kommer vilja stanna länge.

Permalänk
Medlem

Enda datorer och plattor som haft vettiga webbkameror rätt länge har väl varit Microsoft surface serien. Bra att andra får komma ikapp.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Och jag som bara önskar att det fanns en preview av ens kamera i Teams utan att behöva gå in i möten.

Gå på kalender i vänster raden och sen "möte nu" långt upp till höger, då får du samma anslutningsruta som när du går in på möten. Då kan du leka med bakgrundsfilter och sånt.

Så du behöver inte gå in i något möte med andra iallafall.

Permalänk
Medlem

Körde ett teamsmöte på min iPad (2018) och blev chockad över hur mycket bättre den kameran var jämfört med min halvåret gamla Dell jobb-laptop.
Testade lite senare med den enda lösa webcamen vi hade i huset nån skum noname grej sonen köpt med 2560 x 1440 upplösning men kass sensor vid svag belysning så öste på med ljus och insåg att det finns ett skäl att folk sminkas och fixas innan dom är med på tv. Folk över 40 (är 41) ska inte ha mer än max 1080 lite dålig belysning och jag kräver att Teams inför filter som snapchat och instagram!

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du lika arg som Jacob över att webbkamerorna i bärbara datorer är sämst?

Nä, skiter fullständigt i kameran. Köpte min laptop 2013 och har inte använt den en enda gång förutom att prova ta en bild någon gång när jag installerat diverse drivrutiner. Fortsätter hellre betala peanuts som det skrevs i artikeln. Eller om man hade alternativet när man köpte laptops så skulle jag välja bort den helt.
Den enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att ha en till är Windows Hello eller vad det nu heter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cloudstone:

Drygt svar. Detta är ett forum, tanken är att man ska dela med sig av tankar och åsikter.

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

ok

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi HP probook 440 G8 (11 gen intel i3). Efter ändlösa teamsmöten så tycker jag kameran på de ganska budgetorienterade maskinerna är bra. Ljudet är tom riktigt bra...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Känns lite överdrivet höga krav, 1080P och 30FPS med kvalitetskontroll hade varit mer rimligt.

Tycker också det låter som en vettig nivå.
Borde duga för de flesta distansmöten och liknande.

Vill man ha kamera för professionell inspelning använder man troligtvis inte webbkamera.

Permalänk
Medlem

Någon gillade vodka väldigt mycket på den tiden!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Drygt svar. Detta är ett forum, tanken är att man ska dela med sig av tankar och åsikter.

åkäj.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra, även premiumtillverkare som Apple har ju släpat efter (även om de ryckt upp sig lite). Jag kan visserligen förstå att det är mer tryck på att få bra selfies på mobiltelefoner, men efter att ha videochattat (privat) en del under coronaåren slås man av hur genomusla kamerorna är. Håller med om att det inte främst är upplösningen som fallerar, även om det också händer.

F.ö tycks det där med filter vara en grej, har arbetskamrater som för några få år sedan glatt lade upp mobilselfies på instagram, facebook, osv, men nu när de fått bra kameror och kollade bilder på sig själva var deras reaktion ungefär: Herregud så jag ser ut.

Även jag själv ser 15 år äldre ut i webcam än i en spegel. Jäkligt konstigt det där.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ja, och det hela toppas av någon som gnäller på folk som gnäller.

Ser absolut inget gnäll i hans inlägg.

Ang webbkamera, skulle inte tro att konsumenter heller bryr sig om att betala 10kr extra för en dator som kostar över 10 lax för att ha möjligheten till bättre bild ifall det nån gång skulle behövas. Förstår om det är en budgetlaptop, då offrar man en massa annat också, och då är man inte ute efter nån Intel Evo -stämpel ändå.

4k tycker jag dock är helt onödigt. Pga tunnheten så är det väldigt begränsat med utrymme för både sensor och linser. Dessutom används webbkamera ganska uteslutande för streaming i realtid, och då måste den upplösningen ändå komprimeras sönder. Bättre ljusintagning med max 1080p känns som sweetspot för vad tekniken klarar av idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Farao vad ung du ser ut Jakob vad är det för filter du använder? Eller hur håller du dig så ung? Vad är mirakelkuren?

Och vems är spritskåpet i bakgrunden?
Du ser...för "ung" ut tycker jag...

Permalänk
Avstängd

Rätt så ballt att Jacob byggde en bong av ett moderkort

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Förstår till fullo varför man inte prioriterar "selfie-kameran". När jag köpte en ny web-kamera så var jag tvungen att placera den längre bort för bilden blev för skarp. Vill man bjuda på sina porer och defekter så ser jag absolut en poäng med en bra kamera. Det är ju dock inte du själv som får uppleva den bra bilden utan det är ju de som tittar på dig.

Det är lite omvänt - Jag skulle kunna ge bort en bra web-kamera till den personen jag pratar med mycket.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi på den smarta TVn kan köra zoom och ha inbyggd kamera. Ganska konstig att TV industrin kommit så långt.

Permalänk
Medlem

Det är nya krav från CIA! 😔

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinkefing:

Farao vad ung du ser ut Jakob vad är det för filter du använder? Eller hur håller du dig så ung? Vad är mirakelkuren?

Hehe, den här bilden har förvisso några år på nacken. Annars är det nog gener som gör att jag fortfarande får visa leg på krogen och systemet. "Du kommer vara glad när du är 45", sa kassörskan på Pressbyrån för ett par år sedan när hon med skepsis bett om mitt leg när jag skulle köpa cigaretter.

Skrivet av Viktorph:

Även en gammal webbkamera klär en skönhet @Jacob

Man tackar. Då får vi se vad du tycker på bilden nedan där jag inte gjort ett halvdant filter i Photoshop.

Skrivet av Nimin:

Någon gillade vodka väldigt mycket på den tiden!

Skrivet av ThomasLidstrom:

Och vems är spritskåpet i bakgrunden?
Du ser...för "ung" ut tycker jag...

På den tiden? Gillande har hängt kvar, men smaksinnet raffinerats. Jag minns inte exakt när det här var, men jag var antingen 19 eller hade precis fyllt 20.

Skrivet av HandsomeT:

Rätt så ballt att Jacob byggde en bong av ett moderkort

Jag rekommenderar starkt bong i koppar med Phenom II och torris.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag som hoppades på att de skulle fasas bort så man slipper sätta en klisterlapp över.

Lenovon har ett inbyggt skydd som blockerar kameran 👍
En liten plastbit som flyttas manuellt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det inte att använda mobilkameror?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hade en massa problem under distansplugget när föreläsare satt på något svagt mobilinternet och bara vägrade stänga av sina kameror. Det är illa nog att de inte förbereder sig för att göra deras jobb genom att skaffa bättre router eller liknande, men när de fick ljudproblem så försökte de allt möjligt poänglöst de kunde komma på istället för att bara göra som alla studenter sa åt dem och stänga av sin webbkamera. De få gånger som de lyssnade så fungerade det alltid.

Lärare och teknik har aldrig gått ihop.
Dagens motsvarighet till att få igång VHS på TVn i klarinett

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lärare och teknik har aldrig gått ihop.
Dagens motsvarighet till att få igång VHS på TVn i klarinett

Det blir sån kontrast när vissa föreläsare är programmerare, även vissa av de som inte lär ut programmering, medan vissa av de andra inte kan tänka abstrakt kring datorer och IT alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Går det inte att använda mobilkameror?

Jo. Gjorde det ett tag under pandemin när det inte var någon kamera vid den fasta skärmen - tog ett fäste för en mobil i bil, om man skall ha den som GPS + ett gammalt bokstöd och byggde ett ställ som jag skruvade fast i VESA-fästet. Sen ringde jag upp med både telefonen och datorn. Fick mycket bättre kamerablixtar än någon annan, men det var fepologt att ringa upp på två ställen hela tiden. Köpte en snorbillig webcam istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Problemet är väl sällan storleken på bilden utan post-processing (som Apple visat gång på gång)

Kasta in några Tensor-körnor och satsa på mjukvaran istället!

Visa signatur

Krusidullen är stulen