Aktivera Windows 10, är min nyckel dödsdömd?

Permalänk

Aktivera Windows 10, är min nyckel dödsdömd?

Jag har byggt en ny dator och pensionerat min gamla så jag tänkte flytta över operativsystemet till den nya datorn. Den gamla datorn köpte jag begagnad för massa år sedan men den byggdes på beställning av förra ägaren på ett bra dataföretag.

När jag installerade Windows använde jag nyckeln från den gamla datorn, den nya datorn installerade då automatiskt Pro-versionen (vilket var versionen i den gamla datorn). Nyckeln verkade fungera och allt var frid och fröjd i ett par dagar, sen kom meddelandet upp att jag måste aktivera Windows...

När jag väljer alternativet "Jag ändrade nyligen maskinvaran på den här enheten" i inställningar och loggar in så får jag endast upp min gamla dator, jag kan alltså inte välja att aktivera Windows på den nya burken. Loggar jag in i Microsoft via webbläsaren däremot så får jag upp båda.

Betyder det att den här nyckeln bara funkar till den gamla datorn?

På chassit till den gamla datorn står även en nyckel till Windows Home OEM men en sådan nyckel fungerar väl bara i den datorn? Eller kan jag använda den istället på något sätt? För mig spelar det ingen roll om det är Home eller Pro.

Ville dubbelkolla här innan jag köper en ny licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Jag har byggt en ny dator och pensionerat min gamla så jag tänkte flytta över operativsystemet till den nya datorn. Den gamla datorn köpte jag begagnad för massa år sedan men den byggdes på beställning av förra ägaren på ett bra dataföretag.

När jag installerade Windows använde jag nyckeln från den gamla datorn, den nya datorn installerade då automatiskt Pro-versionen (vilket var versionen i den gamla datorn). Nyckeln verkade fungera och allt var frid och fröjd i ett par dagar, sen kom meddelandet upp att jag måste aktivera Windows...

När jag väljer alternativet "Jag ändrade nyligen maskinvaran på den här enheten" i inställningar och loggar in så får jag endast upp min gamla dator, jag kan alltså inte välja att aktivera Windows på den nya burken. Loggar jag in i Microsoft via webbläsaren däremot så får jag upp båda.

Betyder det att den här nyckeln bara funkar till den gamla datorn?

På chassit till den gamla datorn står även en nyckel till Windows Home OEM men en sådan nyckel fungerar väl bara i den datorn? Eller kan jag använda den istället på något sätt? För mig spelar det ingen roll om det är Home eller Pro.

Ville dubbelkolla här innan jag köper en ny licens.

Jag vet inte om jag missförstår något, men det är väl den gamla datorn du vill välja om du ska välja något?
Dvs, det är väl dess hårdvara du säger att du gjort förändring av?

Det är väl säkert en OEM-licens så den ska ju aldrig flyttas till en helt ny dator sett till licensvillkoren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om jag missförstår något, men det är väl den gamla datorn du vill välja?
Dvs, det är väl dess hårdvara du säger att du gjort förändring av?

Man väljer "Detta är den datorn jag använder just nu" i det steget, så jag antar att den vill kolla vilken dator jag vill flytta licensen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Man väljer "Detta är den datorn jag använder just nu" i det steget, så jag antar att den vill kolla vilken dator jag vill flytta licensen till?

Okej, då vet jag inte. Men som sagt, om det är en OEM-licens är det ju inte meningen att den ska flyttas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort betyder tyvärr att du inte kan återanvända din OEM licens.

Det finns billigare alternativ (E-bay t.ex.) för att införskaffa en ny Windowslicens, det är dock lite av en moralfråga då dessa kan anses komma från den en grå marknad. Personligen har jag införskaffat 3 licenser via E-bay och de fungerar utan problem.

Annars får du bita i det sura äpplet och betala upp för en "riktig" licens.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej, då vet jag inte. Men som sagt, om det är en OEM-licens är det ju inte meningen att den ska flyttas.

Nej, jag misstänker att det kan vara en sådan även Pro-nyckeln. Finns det något ställa man kan dubbelkolla detta?

Skrivet av kapisch:

Nytt moderkort betyder tyvärr att du inte kan återanvända din OEM licens.

Det finns billigare alternativ (E-bay t.ex.) för att införskaffa en ny Windowslicens, det är dock lite av en moralfråga då dessa kan anses komma från den en grå marknad. Personligen har jag införskaffat 3 licenser via E-bay och de fungerar utan problem.

Annars får du bita i det sura äpplet och betala upp för en "riktig" licens.

Detta blir min nästa fråga! Hur länge har dina licenser från Ebay fungerat? Vad är worst case scenario med en sådan licens?

Ena alternativet blir en billig variant likt Ebay eller denna: https://www.premiumcdkeys.com/products/microsoft-windows-10-p...

Sen finns det billigare nycklar som verkar mer legit typ denna: https://programvara.se/product/microsoft-windows-10-home-reta...

Är den senare länken en "äkta" licens eller är det också i gränslandet? Den är ju väldigt mycket billigare än från windows store.

Permalänk
Skrivet av Deckard-Cain:

Nej, jag misstänker att det kan vara en sådan även Pro-nyckeln. Finns det något ställa man kan dubbelkolla detta?

Så här gör du för att kolla om det är en OEM eller Retail-licens.
https://www.majorgeeks.com/content/page/how_to_check_if_your_...

Om det är en retail ska det gå att "flytta över" den till nya datorn. Förmodar att du först måste ta bort den gamla som enhet från ditt Microsoft konto och att du måste göra en nyinstallation av windows på den nya. Jag tror inte att du kan köra in en backup från den gamla datorn till den nya.
Jag har lyckats flytta över flera licenser från gamla datorer till nybyggda datorer, på ovan angivet vis, men det har varit retail-licenser.