Microsoft backar på svårinställd standardwebbläsare i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För min del känns det billigt att ge med sig och faktiskt använda Edge när Microsoft trycker så hårt för det. När man hör personer som säger "att Edge faktiskt är ganska bra" så tappar jag all respekt för dem. När Microsoft pissar så hårt i användares ansikten så borde man ha lite integritet och inte göra som de kräver.

Det är som folk som installerar Chrome bara för att Google har en jävla pop-up över varenda sökning eller som gick med i Google Plus när de kastade upp en pop-up på Youtube hela tiden i några år.

Gör man som dessa företag vill när de aktivt irriterar användare för deras egna vinning så är man en svag individ.

Jag har länkat den förut och jag gör det gärna igen, Edge är Chrome fast med spyware. Svaga individer har möjliggjort monopolet Google har på webbläsarmarknaden och det ser tyvärr inte ut att bli bättre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kör Firefox sen länge och kommer inte byta,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Jag har länkat den förut och jag gör det gärna igen, Edge är Chrome fast med spyware. Svaga individer har möjliggjort monopolet Google har på webbläsarmarknaden och det ser tyvärr inte ut att bli bättre.

Så det du säger är att Edge är Chrom(e)ium. 👌😒

Vill man inte mata Microsoft full med sin telemetry kan man börja med att inte använda Windows, Live, Outlook.. och inte arbeta på ett företag som använder Office 365.

Repetera för samtliga aktörer du inte vill ge telemetry och se vilka alternativ som finns.

Är man _väldigt_ mån om sitt privatliv bör man kanske undvika att ha konton på hemsidor i 10 år också. Måna nissar här med foliehatt som glatt knyter sitt SweC alias till inet för att få en hunka rea på plast från kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Loggar du in på; google, apple, microsoft, steam, reddit, sweclockers? Grattis du har redan ingen privacy.

Varför skulle man logga in på Google, Apple, Microsoft för att söka eller använda en webbläsare? Känns inte som något de flesta gör, i alla fall inte de jag har kontakt med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Varför skulle man logga in på Google, Apple, Microsoft för att söka eller använda en webbläsare? Känns inte som något de flesta gör, i alla fall inte de jag har kontakt med.

Om du loggar in på dina <konton> från en webbläsare så har du redan förbrukat ditt internetprivatliv.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Shudnawz:

Glöm inte faceburk.

Say what?

This site can’t be reached
facebook.com’s DNS address could not be found. Diagnosing the problem.
Try running Windows Network Diagnostics.
DNS_PROBE_STARTED

Ah, just ja, det blockerade jag i routern för snart 10 år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Så det du säger är att Edge är Chrom(e)ium. 👌😒

Vill man inte mata Microsoft full med sin telemetry kan man börja med att inte använda Windows, Live, Outlook.. och inte arbeta på ett företag som använder Office 365.

Repetera för samtliga aktörer du inte vill ge telemetry och se vilka alternativ som finns.

Är man _väldigt_ mån om sitt privatliv bör man kanske undvika att ha konton på hemsidor i 10 år också. Måna nissar här med foliehatt som glatt knyter sitt SweC alias till inet för att få en hunka rea på plast från kina.

Ja du kan ju försöka relativisera bort innehållet i mitt inlägg men du har ju bevisligen inte läst innehållet i min länk. Ganska stor skillnad på att skapa ett mejlkonto där man får någonting i utbyte för den data man delar till skillnad från att köpa en produkt och sen få telemetri på köpet men det är en halmgubbe i sammanhanget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om du loggar in på dina <konton> från en webbläsare så har du redan förbrukat ditt internetprivatliv.

Knappast. Det du säger låter binärt, och så fungerar det inte. Det är en skala från allt till att strunta i det helt, eller välja att med enkla medel ta bort de största spårvägarna, till att vara extremt paranoid och blocka det mesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Ja du kan ju försöka relativisera bort innehållet i mitt inlägg men du har ju bevisligen inte läst innehållet i min länk. Ganska stor skillnad på att skapa ett mejlkonto där man får någonting i utbyte för den data man delar till skillnad från att köpa en produkt och sen få telemetri på köpet men det är en halmgubbe i sammanhanget.

Skrivet av Fulci:

Knappast. Det du säger låter binärt, och så fungerar det inte. Det är en skala från allt till att strunta i det helt, eller välja att med enkla medel ta bort de största spårvägarna, till att vara extremt paranoid och blocka det mesta.

1.
https://www.reddit.com/r/technology/comments/fmydx0/researche...

Microsoft Responds to Researchers Claim That Edge Is the Worst for Privacy

Microsoft says users can turn off the diagnostic collection in settings, and that unlike some other browsers, it lets them delete their data from its servers whenever they wish.

https://winbuzzer.com/2020/03/20/microsoft-responds-to-resear...

2.
Det är binärt, du finns, eller du finns inte.
Visst, jag använder också alla enkla medel för "privacy". Men som de flesta har jag haft android/iphone med respektive konto sen 200x. Microsoftkonto knuten till enheterna.

Det går absolut att fimpa ner telemetri och annat med script, gpoer osv. Men är man på den nivån är det bättre att avstå Microsoft fullt ut.

Att avstå edge pga ovanstående är en piss i havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ehh? Privacy?

Vilken webbläsare är säkrare? Du kan använda "strikt-mode" på Edge.

https://docs.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/web-platform/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Jag har länkat den förut och jag gör det gärna igen, Edge är Chrome fast med spyware.

Edge är Chrome fast med Microsoft Spyware. There, fixed that for you.

I jobbsammanhang är jag för närvarande hårt knuten till Microsofttjänster, och kör Edge för dessa ändamål.

Privat har jag inga sådana behov: Senaste Microsoftprodukten jag lade egna pengar på var en Sidewinder 3D Pro, som jag minns var utmärkt till Rogue Squadron.

Permalänk
Medlem

Så länge ni fortsätter använda deras mjukvara har de ingen anledning att ändra på sina ruttna metoder. Ni är deras "enablers". Tycker ni illa om deras beteende; sluta använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Edge är Chrome fast med Microsoft Spyware. There, fixed that for you.

Båda har helt klart sina problem. Det som uppmärksammats (och som artikeln där handlar om) är väl just att Microsofts påhitt i Edge i vissa avseenden är värre.
Det är väl lite talande när Googles lösning i en sådan artikel blir föredömet avseende personlig integritet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Edge är Chrome fast med Microsoft Spyware. There, fixed that for you.

Det var ju precis det jag skrev...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Så extremt dum grej att ens ändra på från början.

Jag undrar vad dom i sin process gjorde det övertygande att detta var en bra idé. Fruktansvärt på alla sätt förutom då i att försvåra att byta standardwebbläsare.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag undrar vad dom i sin process gjorde det övertygande att detta var en bra idé. Fruktansvärt på alla sätt förutom då i att försvåra att byta standardwebbläsare.

Det är väl också den gängse tolkningen, att just försvårandet att byta bort Edge var hela syftet med den förändringen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Edge eller Chrome spelar ingen roll, de är samma i botten och båda företagen är lika goda kålsupare när det gäller påtryckningar, MS har bara fler tillfällen att trycka på än Google.

Jag är glad att Edge Chromium kom, för då har jag en fungerande browser på servrar och liknande där man tidigare fick köra IE som inte är fungerande. Jag var också glad när Chrome kom för det fick övriga browsers att rycka upp sig, sen var det ju tråkigt att det blev ett monopol i slutändan förstås.

Jag har dock viss förståelse för MS, även om jag tycker det är riktigt pissigt gjort. De har jobbat sig och byggt en bra browser men merparten av deras användare vet bara att IE 9 sög och att man "ska" installera Chrome på Windows liksom, det måste vara frustrerande. Det ursäktar inte denna smyginlåsning förstås, men de verkar ju ha svårt att komma på idéer hur de ska få folk att använda denna produkt.

Min huvudbrowser är Vivaldi, och den funkar bra tycker jag. Chrome i botten där med visserligen men man slipper ju både Googles och MS petande, och får en del roliga anpassningsmöjligheter och inbyggda funktioner. Sen använder jag förstås FF en del. Edge används också fortfarande, vissa saker funkar bättre där och en del saker funkar bara där (typ som är knutna till domäninloggningen eller liknande). Chrome används också, men den kommer på fjärde- och sista plats.

Permalänk
Medlem

Störde mig på den där funktionen en gång och det var då jag faktiskt bytte standardläsare vid en ren installation. Det är väl å andra sidan så många gånger jag också kommer använda det.

Men jag håller med, onödigt krångligt att ändra så det är bra om de kan ändra tillbaka så får jag prova det nästa gång jag gör en ren installation på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Störde mig på den där funktionen en gång och det var då jag faktiskt bytte standardläsare vid en ren installation. Det är väl å andra sidan så många gånger jag också kommer använda det.

Men jag håller med, onödigt krångligt att ändra så det är bra om de kan ändra tillbaka så får jag prova det nästa gång jag gör en ren installation på datorn

För mig har Microsoft pillat på dessa standardprogram-inställningar vid ett par stora uppdateringar även om det kanske inte påverkade webbläsaren. Efter uppdateringen har jag fått upp menyn om att helst välja Foton/Photos som bildvisningsapp när jag dubbelklickar på en bild istället för den jag tidigare ställt in och fortfarande använder.

Permalänk
Medlem

Windows 11 har för mig hittills enbart varit en negativ upplevelse.
Allt från att operativsystemet i sig känns riktigt slött på flong nya bärbara datorer med i7,32 gb ram och rtx A2000-kort som helt plötsligt känns som en i3 med 4gb ram. Allt är fördröjt.

Som IT-support att hantera OS:et är en ren mardröm med de nya menyerna. Inte bara av ovanan vid de nya menyerna, men allt är mer undangömt i underkategorier vilket skapar en massa ologiska mer-klick IMO. "Standardappar"-menyn som finns i W10 är på alla sätt bättre än den nya, som är helt katastrof, inte bara vad gäller webbläsare.

Som relativt ung (30 år) IT-support har jag alltid varit intresserad av Microsoft nyheter, men gällande detta känner jag mig helt plötsligt väldigt gammal när jag tänker att de gamla är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogis91:

Windows 11 har för mig hittills enbart varit en negativ upplevelse.
Allt från att operativsystemet i sig känns riktigt slött på flong nya bärbara datorer med i7,32 gb ram och rtx A2000-kort som helt plötsligt känns som en i3 med 4gb ram. Allt är fördröjt.

Som IT-support att hantera OS:et är en ren mardröm med de nya menyerna. Inte bara av ovanan vid de nya menyerna, men allt är mer undangömt i underkategorier vilket skapar en massa ologiska mer-klick IMO. "Standardappar"-menyn som finns i W10 är på alla sätt bättre än den nya, som är helt katastrof, inte bara vad gäller webbläsare.

Som relativt ung (30 år) IT-support har jag alltid varit intresserad av Microsoft nyheter, men gällande detta känner jag mig helt plötsligt väldigt gammal när jag tänker att de gamla är bättre.

Konstigt nog går min nyaste laptop (Lenovo ideapad3 AMD Ryzen 5500U med 8GB RAM (2x4) DDR4 som har 256GB Nvme3 och "Radeon7") löjligt snabbt med win11. Datorn bootar på 2-4 sekunder. Allt man belastar datorn med, levererar datorn omedelbart, så snabbt så man knappt hinner blinka.. Skitbillig dator (laptop) inköpt i somras för 4500.

Samma burk hade vid leverans win10home, och den varianten på win upplevde jag inte som lika snabb.
(Uppdaterade inte win10, gjorde clean install med win11.)

Det jag ogillar med win11, är att gränssnittet inte är helt "bra": Man verkar få /tvingas att/ "scrolla i sidled", och inte för att man själv vill, utan burken/win11 gör det automatiskt/"inte tillfrågad" för en.

Vi får väl se hur det blir med win11. Jag är alltid tveksam när det gäller win-uppgraderingar, speciellt påtvingade sådana. Till och med när jag skulle gå från win 3.11 till win95..

Permalänk
Medlem

Bing, Edge, Cortana har alltid varit synonymt med bloatware för mig just för att det är så påtvingat.