Microsoft backar på svårinställd standardwebbläsare i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft backar på svårinställd standardwebbläsare i Windows 11

Efter stort missnöje blir Windows 11 krångliga inställningar för att välja standardwebbläsare enklare med återvändande knapp från Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så extremt dum grej att ens ändra på från början.

Permalänk
Medlem

Bra att de verkar ha tänkt om där, var ju en rätt "osnygg" förändring...

Dock blir det ju lite intressant när det uppmärksammas i samma veva som https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651403-microsoft-ladd...

Antar att det handlar om att ta igen på gungorna det de förlorar på karusellen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har de slutat använda edge:// också?

Permalänk
Medlem

För min del känns det billigt att ge med sig och faktiskt använda Edge när Microsoft trycker så hårt för det. När man hör personer som säger "att Edge faktiskt är ganska bra" så tappar jag all respekt för dem. När Microsoft pissar så hårt i användares ansikten så borde man ha lite integritet och inte göra som de kräver.

Det är som folk som installerar Chrome bara för att Google har en jävla pop-up över varenda sökning eller som gick med i Google Plus när de kastade upp en pop-up på Youtube hela tiden i några år.

Gör man som dessa företag vill när de aktivt irriterar användare för deras egna vinning så är man en svag individ.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För min del känns det billigt att ge med sig och faktiskt använda Edge när Microsoft trycker så hårt för det. När man hör personer som säger "att Edge faktiskt är ganska bra" så tappar jag all respekt för dem. När Microsoft pissar så hårt i användares ansikten så borde man ha lite integritet och inte göra som de kräver.

Det är som folk som installerar Chrome bara för att Google har en jävla pop-up över varenda sökning eller som gick med i Google Plus när de kastade upp en pop-up på Youtube hela tiden i några år.

Gör man som dessa företag vill när de aktivt irriterar användare för deras egna vinning så är man en svag individ.

Men om man faktiskt tycker Edge är bra, ska man inte dela med sig av den insikten/åsikten till andra bekanta?

Jag personligen installerade inte ens Chrome sist jag körde ny installation av Windows, för Edge är ju faktiskt bra i mitt tycke.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tack.

De förstod missnöjet ändå... lite komiskt att de ens försökte få folk att stanna kvar vid Edge genom propaganda.

Nu har jag visserligen kört Edge uteslutande från det att jag installerade Windows 11, och är nöjd med det - men valfriheten skall alltid finnas där.

Så därav gillar jag inte vad de försökte göra... :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte det var superkul att ändra typ 15 olika prylar istället för en... Konstigt att de fick backning på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Så extremt dum grej att ens ändra på från början.

Det är ändrat avsiktligt. Nya Edge är en helt ok browser, men Microsoft får mig att aldrig vilja använda den någonsin.

Går det att sätta standard bildvisare också, eller är det satt som Edge på alla bildformat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Men om man faktiskt tycker Edge är bra, ska man inte dela med sig av den insikten/åsikten till andra bekanta?

Jag personligen installerade inte ens Chrome sist jag körde ny installation av Windows, för Edge är ju faktiskt bra i mitt tycke.

Givetvis är det inget som hindrar Edge från att faktiskt vara en bra produkt, och jag uppskattar när folk delar sina åsikter om bra mjukvara. Hade Edge bara varit ett bra alternativ och inte aggressivt nedtryckt i halsen så hade jag kanske till och med använt det. Men nu när det är aggressivt nedtryckt i halsen så kan jag inte bara lägga mig ner och acceptera det. Det blir en principsak att inte låta sådana företag vinna med den strategin.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Microsoft kanske borde byta namn till MegaHard? Mängden historiskt olika tvångsmetoder från deras sida är grotesk.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att de har gjort edge till en schystare webläsare.
Mindre bra att dom försöker tvinga oss att nyttja den

Permalänk
Medlem

Don't fix something that isn't broken...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag ingenting? Windows 11 som ska vara så bra, problemfritt och meningsfullt.

Det här är ytterligare en sak som visar att Windows 11 föddes ur en agenda snarare än användarnas behov, precis som Windows 8. Nej, det får bli att stanna på Windows 10 ett bra tag till.

Men ska man se något positivt i det så är det väl bra att användarna vann och tvingade Microsoft att ändra sig Vi vinner kriget, ett slag i taget

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Givetvis är det inget som hindrar Edge från att faktiskt vara en bra produkt, och jag uppskattar när folk delar sina åsikter om bra mjukvara. Hade Edge bara varit ett bra alternativ och inte aggressivt nedtryckt i halsen så hade jag kanske till och med använt det. Men nu när det är aggressivt nedtryckt i halsen så kan jag inte bara lägga mig ner och acceptera det. Det blir en principsak att inte låta sådana företag vinna med den strategin.

Ja misstnöjet kring att bli påtvingad produkter är nog alla med på. Jag tror inte det var den delen det kom invändningar kring den delen. Jag håller med dig att det lämnar en sur eftersmak och minskat intresse för mjukvaran.
Det var nog en annan del av ditt första inlägg som alla kanske inte stämde in i riktigt.
"När man hör personer som säger "att Edge faktiskt är ganska bra" så tappar jag all respekt för dem."

Den delen tror jag inte alla skriver under på lika lätt. Inte jag heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den där stilen känns så otroligt cynisk. Krångla medvetet till det för användarna och hoppas på att komma undan med det. Om inte pudla, användarna har ändå glömt skandalen om några månader.

Inbillar mig i alla fall att det blir vanligare och vanligare förekommande med tiden. När nås nivån då det är omöjligt att konkurrera utan att köra den sortens äckelgrepp?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Lego Master

Började använda nya Edge innan de började köra ner den i halsen på folk, så jag har nog inte riktigt märkt av det här problemet.
Men visst, det bör ju vara enkelt nog att välja vilken browser man vill ha. En vacker dag kanske jag vill gå tillbaka till Opera GX, bara för att.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Givetvis är det inget som hindrar Edge från att faktiskt vara en bra produkt, och jag uppskattar när folk delar sina åsikter om bra mjukvara. Hade Edge bara varit ett bra alternativ och inte aggressivt nedtryckt i halsen så hade jag kanske till och med använt det. Men nu när det är aggressivt nedtryckt i halsen så kan jag inte bara lägga mig ner och acceptera det. Det blir en principsak att inte låta sådana företag vinna med den strategin.

Känner samma sak. Microsofts beteende kring Edge gör att jag helt enkelt inte har någon lust att testa den. Jag bryr mig inte om det faktiskt skulle vara bättre än Chrome eftersom Microsofts beteende automatiskt ger 40 000 miljarder minuspoäng i sig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känner samma sak. Microsofts beteende kring Edge gör att jag helt enkelt inte har någon lust att testa den. Jag bryr mig inte om det faktiskt skulle vara bättre än Chrome eftersom Microsofts beteende automatiskt ger 40 000 miljarder minuspoäng i sig.

Samma här. Vad som är än mer provocerande att den aktuella marknadsföringsmodellen uppenbarligen funkar, då man ser mer och mer av den, såväl från Microsoft som andra aktörer. Vi är nog - tyvärr - undantag. Gemene man faller pladask i gropen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känns som att många saker gör de allt tjorvigare (fler steg) för att ändra på för varje version av Windows som släpps.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Nya Edge är grym finns ingen anledning att välja andra webbläsare längre.

Permalänk
Skrivet av anon291473:

Nya Edge är grym finns ingen anledning att välja andra webbläsare längre.

Ehh? Privacy?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag stannar kvar i Windows 10 tillsvidare. Efter alla konstigheter man hört om Windows 11. Tills dom har fått ordning på allt i Windows 11. Det jag undrar över om Windows 11 är framstressat av Intel. För att dom skulle kunde släppa sin CPU serier Alder Lake nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan Microsoft bara sluta jiddra med detta trams!

I Windows 10 blir man påmind om att byta standardwebbläsare med jämna mellanrum.

Sen undrar jag vad Microsoft egentligen tjänar på om folk kör Edge, är det en prestige grej bara?

Tycker de kan lägga krut på att förbättra deras sökmotor Bing (som typ ingen använder), så den blir så bra så folk väljer deras tjänster istället av fri vilja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Jag stannar kvar i Windows 10 tillsvidare. Efter alla konstigheter man hört om Windows 11. Tills dom har fått ordning på allt i Windows 11. Det jag undrar över om Windows 11 är framstressat av Intel. För att dom skulle kunde släppa sin CPU serier Alder Lake nu.

Tror inte alls att Windows 11 är framstressad. Användarna är mer och mer vana med telefoner och plattors OS (Andoid/Ios) så de har arbetat sakta för att ha det mer avskalat och bygga in mycket av funktionerna i OS:et för att användarna ska känna sig hemma med Windows. Användarna är inte alls som vi datanördar och förväntar sig inte valmöjligheter, saker ska alltid vara framför näsan på dom.

Jag stannar kvar på Windows 10 länge tror jag, känns ingen anledning att byta nu. Om jag skulle byta till Win 11 skulle jag få ett sämre upplevelse än vad jag har i Win 10.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan Microsoft bara sluta jiddra med detta trams!

I Windows 10 blir man påmind om att byta standardwebbläsare med jämna mellanrum.

Sen undrar jag vad Microsoft egentligen tjänar på om folk kör Edge, är det en prestige grej bara?

Tycker de kan lägga krut på att förbättra deras sökmotor Bing (som typ ingen använder), så den blir så bra så folk väljer deras tjänster istället av fri vilja.

Kan tänka mig att just Bing och deras andra tjänster är en av huvudanledningarna...
Edge beter sig ju som en guldfisk och frågar om och om och om igen om du inte skulle ändra sökinställningen till att använda Bing. Ett försök att genom ren utmattning vinna över användarna.

Sedan är väl Edge en bra datakälla också, men där är det ju mer oklart för oss utomstående exakt vad de gör på den fronten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det folk som bara använder en webbläsare? Använd flera på det de är bra till i stället för att klamra er fast vid en som ändå inte är optimal till allt.

Men ja Edge är nog faktisk mindre usel än Chrome men Firefox är nog den minst usla om man bara ska använda en enda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Edge, Chrome.. tsk tsk.. jag kör Firefox jag 👍

Men även jag erkänner att Edge är ett alternativ nu. För den som inte bryr sig så är det en fullgod browser.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ehh? Privacy?

Loggar du in på; google, apple, microsoft, steam, reddit, sweclockers? Grattis du har redan ingen privacy.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon291473:

Loggar du in på; google, apple, microsoft, steam, reddit, sweclockers? Grattis du har redan ingen privacy.

Glöm inte faceburk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield