Permalänk

Ska jag ha två routrar?

Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har internet från väggen, sedan har jag telias router inkopplad, där jag har obegränsad surf plus kanalpaket, sedan från den routern så är det kopplat till router från umeå net, även där har jag kanlalpaket och obegränsad surf.

Jag andvänder endast en chromecast, och telia play..

Jag vet de här är inte klokt!!!!

Någon som vet ifall jag behöver allt detta, känns mycke, och kanske jag skulle säga upp nåt?

Permalänk
Medlem

Du får väl fundera på om du vill ha två Internetuppkopplingar eller inte, sen borde väl beslutet bli rätt enkelt.

Permalänk
Medlem

Så du betalar för två bredbandsabonnemang och två kanalpaket? Känns ju i så fall lite onödigt att ha dubbelt upp.
Är det ens möjligt att ha två internetleverantörer på samma adress via samma uttag? Känns inte som det borde gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Så du betalar för två bredbandsabonnemang och två kanalpaket? Känns ju i så fall lite onödigt att ha dubbelt upp.
Är det ens möjligt att ha två internetleverantörer på samma adress via samma uttag? Känns inte som det borde gå.

Inte från samma uttag... Men kanske två anslutningar? Vet att tex Comhem som kört via koaxial samt fiberanslutning från annan leverantör existerat. Annars idk.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte från samma uttag... Men kanske två anslutningar? Vet att tex Comhem som kört via koaxial samt fiberanslutning från annan leverantör existerat. Annars idk.

Jo, det borde ju gå i så fall. Låter dock som det är kopplat "Internet" -> Router -> Router, i så fall måste den sistan routerns uppkoppling passera den första, så väldigt osäker på funktionen där.

Permalänk
Medlem

När du skriver att det är obegränsad surf så antar jag att de mobila bredbandsabonnemang du har?
Men som sagt verkar det ju lite onödigt att ha dubbla abonnemang, det kan ju iofs. var en extra säkerhet ifall en operatör har problem, men då borde du ha en router som kan hantera två inkommande uppkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaraLillaJag_72:

Jag har internet från väggen, sedan har jag telias router inkopplad, där jag har obegränsad surf plus kanalpaket, sedan från den routern så är det kopplat till router från umeå net, även där har jag kanlalpaket och obegränsad surf.

Om jag förstår det rätt har du alltså kopplat:

Vägguttag 1 - Router 1 - Router 2 - Vägguttag 2

?

Permalänk
Medlem

Under min tid som ung vuxen spenderade jag oproportionerligt mycket tid på krogen. Någon gång kring 2005 hörde jag talas om trenden att vaska champagne. Modelejon som jag var lyckades jag ändå motstå frestelsen. Det jag läser här tycks vara motsvarande 2005 års vaskning.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Under min tid som ung vuxen spenderade jag oproportionerligt mycket tid på krogen. Någon gång kring 2005 hörde jag talas om trenden att vaska champagne. Modelejon som jag var lyckades jag ändå motstå frestelsen. Det jag läser här tycks vara motsvarande 2005 års vaskning.

Snackade med granne för ett tag sen han hade tre abonnemang med internet och kanalpaket som han betalade för, inget funkade och han orkade inte säga upp något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Snackade med granne för ett tag sen han hade tre abonnemang med internet och kanalpaket som han betalade för, inget funkade och han orkade inte säga upp något...

Definitionen av en "bra kund"?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av e1m1:

Definitionen av en "bra kund"?

Haha "Bra" har många betydelser

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BaraLillaJag_72:

Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har internet från väggen, sedan har jag telias router inkopplad, där jag har obegränsad surf plus kanalpaket, sedan från den routern så är det kopplat till router från umeå net, även där har jag kanlalpaket och obegränsad surf.

Jag andvänder endast en chromecast, och telia play..

Jag vet de här är inte klokt!!!!

Någon som vet ifall jag behöver allt detta, känns mycke, och kanske jag skulle säga upp nåt?

Du får nog beskriva det lite bättre faktiskt alternativt visa upp på bild