Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

Ungefär som att säga att alla som bor i förorten säljer droger 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

Menar du att man är kriminell om man äger kryptovalutor? Intressant.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nu fick jag vatten på min kvarn. Hela branschen är oseriös. Hur ofta ser man rånare vandra iväg med sådana summor från en vanlig bank och hur ofta ser man det från sådana här handelsplatser?

Hur ofta såg man rånare vandra iväg med sådana summor från en vanlig bank när banker var lika nya concept som crypto är? Vi borde åtminstonde göra en rättvis jämförelse. Dessutom finns det sätt att skydda sig mot detta vilket skulle göra det omöjligt för någon att stjäla ens crypto.

Skrivet av mrqaffe:

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

Gulligt så här till jul, sån okunskap om it-relaterat på ett it-forum.

Permalänk
Rekordmedlem

Dagens kryptovalutor är inte användbara till nått vettigt utan är bara instrument för kriminalitet och dumhet, endera genom transaktionerna eller miljöförstöringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

visar ju varför digitala bitcoins är så dåliga.. ständigt är det nåt som blir stulet... fysiska banker är bäst. bitcoins är bara tom luft lite ettor och nollor.. jag fattar inte hur nån kan se värde i nåt sånt.... går allt åt skogen en dag så blir fysiskt guld och silver värdefullt.. inte din digitala bitcoin plånbok lol

Permalänk
Medlem

Sätter en pungkula på att det var ägarna i vanlig ordning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Musikälskare

Är det inte bättre om man har allt i en egen digital-plånbok? Man hör om hack hela tiden, förstår inte varför man inte minimerar risken på det sättet, men kanske tänker fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

*när man fått sina åsikter från folk som inte har någon koll ö.h.t*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert pga "anonym överföring"?

Kontanter är värdelöst om du inte kan uppvisa dokumentation vart pengarna kommer ifrån. Jag har 3444kr som banken vägrar ta emot pg.a att jag inte kan styrka att kontanterna kommer från en bortgången släkting.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dagens kryptovalutor är inte användbara till nått vettigt utan är bara instrument för kriminalitet och dumhet, endera genom transaktionerna eller miljöförstöringen.

Måste faktiskt hålla med. Krypto har gått från att vara en semi-intressant teknik till ett rent ofog nästan helt befriat från meriter. Allt som kan driva hela kryptoindustrin närmare reglering eller förbud är av godo.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att denna världsliga scam (cryptovaluta) ens får lov att existera.

Finns absolut inget gott denna idioti för med sig

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Kontanter är värdelöst om du inte kan uppvisa dokumentation vart pengarna kommer ifrån. Jag har 3444kr som banken vägrar ta emot pg.a att jag inte kan styrka att kontanterna kommer från en bortgången släkting.

Mynten kan vara svårt att bli av med men i somras satte jag in sedlar till mitt kort på en vanlig insättningsautomat, gick bra utan frågor. Kolla https://www.insättningsautomat.se/.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

*när man fått sina åsikter från folk som inte har någon koll ö.h.t*

Ingen "som har koll" har kunnat förklara vad dagens kryptosystem kan användas till förutom att bedriva pyramidspelsliknade spekulation för att lura av andra pengar eller vara ett instrument för att förflytta värden bland kriminella.
Det finns inte ett uns av seriositet i dagens oreglerade kryptosystem, bara kriminella och spelmissbrukare som driver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Anonyma kontanter tar som sagt plats.

Citat:

The Securitas depot robbery was a large heist in Tonbridge, Kent, England. It began with a kidnapping on the evening of 21 February 2006 18:30 GMT and ended in the early hours of 22 February, when the criminals left the depot with over £53 million cash. It was the UK's largest cash robbery and the gang left behind another £154 million only because they did not have the room to take it.

Permalänk
Medlem

det är så kul att se hur många som inte är förmögna att se förändring eller vill inte, inte ens vara lite försiktiga i sina uttalanden, blir kul att se vad som händer närmaste åren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dagens kryptovalutor är inte användbara till nått vettigt utan är bara instrument för kriminalitet och dumhet, endera genom transaktionerna eller miljöförstöringen.

De är lika användbara som Aktier eller pengar (Kortbetalning...kontanter är ju i stort sett oanvändbara idag).
Miljöförstöringen genom att använda smutsig EL förekommer tyvärr, men det är på väg att ändras. I Sverige har vi ingen smutsig EL produktion, utom den vi skickar till Polen för att hjälpa dem med elbristen och tjäna stora pengar nu när elen är hysteriskt dyr, typisk dubbelmoral från regeringen.
Kryptominingen i Sverige är således "Grön". Handel med krypto kan ju knappast vara miljöförstörande?
Jag är lite osäker på vad du menar med att transaktionerna skulle vara kriminella eller miljöförstörande? Det kan ju vara jag som inte förstår vad du menar såklart.

Att kriminella finns på kryptomarknaden är ju självklart. De finns överallt där det finns pengar att tjäna.
Att förbjuda krypto på grund av kriminellt intresse är lika dumt som att förbjuda guld.
I Sverige själs det guld i sverige för flera hundra miljoner varje år, av kriminella (duhh) som sedan hamnar hos oseriösa guldhandlare..för att sedan hamna i nya smycken osv. 2011 såg det ut så här https://sverigesradio.se/artikel/4718158
En Tjyv är en tjyv, det spelar ingen roll vad denne stjäl, vare sig det är krypto, guld, en bil eller vad det nu kan vara.
Det är tjuvarna vi skall komma åt, de kriminella alltså.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

blir kul att se vad som händer närmaste åren!

Förbud är mest troligt.
Ser fram emot den dagen!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Haha, nej det är min hjärna som inte startat ännu idag. Reservbatteriet är "jobbhjärnan" (jobbat på bank i 10 år).

F.övr. tänker jag mig att detta fortfarande är ganska legit. 1 Miljard / 25k = 40 000; köp in 40 000 GTX3090 eller liknande kort för "mining" i bulk, betala med krypto (som Nvidia säkerligen skulle acceptera inofficiellt) = pengarna tvättade.

Varför skulle pengarna tvättas av köpa just grafikkort? Kryptovalutan som du köper dessa grafikkort med är ju spårbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förbud är mest troligt.
Ser fram emot den dagen!

Förbud mot dataintrång och stöld?
Är inte det redan förbjudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De är lika användbara som Aktier eller pengar (Kortbetalning...kontanter är ju i stort sett oanvändbara idag).

I stort håller jag med om vad du skriver och det skall bli intressant i vilken utveckling det hela vänder. Men detta uttalande måste jag nog kommentera. Det är nog bra om du förtydligar att din bild gäller lokalt i Sverige. I väldigt väldigt många länder är det fortfarande "cash is king" som gäller. Var inte mer än kanske 5 år sedan då jag försökte använda kort på Burger King i Tyskland längs Autobahn och det gick inte. De tog bara kontanter. Bättre senaste åren jag rest i Tyskland, men generellt ligger de långt efter i acceptans av kort och alternativa betalmedel i Tyskland jämfört med Sverige. Vi i Sverige är bland de länder som har högst acceptans för handel utan kontanter.
(https://www.globaldata.com/top-countries-moving-towards-a-cashless-society-by-2022/, dålig källa, men finns fler i ämnet).
Kina var jag imponerad av. De körde precis allt med telefonen. Kort var det inte tal om heller. (Shangahi, ett par dagars observation, så kan vara fel).

Så bra att inte stirra sig alltför blind på sin hemmamarknad och tro att den bilden är en komplett världsbild.

Personligen tror jag reglering på energimarknaden kommer leda till att vissa valutor kommer få svårare att överleva på sikt. De som kostar mycket energi per transaktion kommer självdö över tid. Men vad vet jag? Man får väl se hur det utvecklar sig

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Varför skulle pengarna tvättas av köpa just grafikkort? Kryptovalutan som du köper dessa grafikkort med är ju spårbar.

För att det var skämtet som @ozzed drog

Ska vi gå in på en allvarlig diskussion kring hur man vill tvätta dem så har jag nog 10 bättre vägar på rak arm än att köpa grafikkort, ja.

Att tvätta krypto är inte mycket svårare än att tvätta kontanter, vilket är väldigt enkelt om man har lite insikt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förbud mot dataintrång och stöld?
Är inte det redan förbjudet?

Kryptovalutor!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kryptovalutor!

Varför? Det är inte kryptovalutorna som begår brott.
Det är som att förbjuda pengar för att brottslingar stjäl dem.

Edit: Allt som är värdefullt är stöldbegärligt av kriminella.
Betyder inte att man ska förbjuda allt som är värdefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Kontanter är värdelöst om du inte kan uppvisa dokumentation vart pengarna kommer ifrån. Jag har 3444kr som banken vägrar ta emot pg.a att jag inte kan styrka att kontanterna kommer från en bortgången släkting.

Har hört att man kan besöka olika typer av butiker, plocka på sig saker man vill ha och sedan ge en anställd i kassan tillräckligt med kontanter så blir de saker man plocka på sig ens egna, allt utan att de kräver dokumentation på var de kommer från. Låter inte som de är värdelösa?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen "som har koll" har kunnat förklara vad dagens kryptosystem kan användas till förutom att bedriva pyramidspelsliknade spekulation för att lura av andra pengar eller vara ett instrument för att förflytta värden bland kriminella.
Det finns inte ett uns av seriositet i dagens oreglerade kryptosystem, bara kriminella och spelmissbrukare som driver det.

Hur mycket har du använt kryptovalutor och bildat dig en egen uppfattning? Eller är dina åsikter helt baserat på vad du läst i pressen?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert pga "anonym överföring"?

Kontanter är anonymt, till de blir hittade.

Man kan ju gräva ner kontanter och spara kordinationerna någonstans där man hoppas att man inte glömmer det. Allt har sin risk.

Att ha kontanter hemma är inte så speciellt säker. Speciellt inte när de snart inte går att använda.
Jag tror att sannolikheten är större för de flesta att bli av med kontanter kontra bli av med sina tillgångar på plattformar som binance exempelvis.

Binance råkade ut för ett liknande scenario för några år sedan. Alla användarna fick tillbaka sina tillgångar om jag inte minns fel.

Man kan ju också köpa en ledger. Det finns dock andra utmaningar med en ledger.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att tvätta krypto är inte mycket svårare än att tvätta kontanter, vilket är väldigt enkelt om man har lite insikt.

Ja, är väl bara kontakta sin favoritstorbank så hjälper de gärna till. Jag önskar att det var mer av ett skämt än det är men tyvärr har ju senaste årens nyhetsrapportering visat att flera storbanker har varit välvilliga och behjälpliga med sådana ärenden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, är väl bara kontakta sin favoritstorbank så hjälper de gärna till. Jag önskar att det var mer av ett skämt än det är men tyvärr har ju senaste årens nyhetsrapportering visat att flera storbanker har varit välvilliga och behjälpliga med sådana ärenden.

Har du något exempel på en storbank som har ägnat sig åt att tvätta _kontanter_? Alltså fysiska pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Har hört att man kan besöka olika typer av butiker, plocka på sig saker man vill ha och sedan ge en anställd i kassan tillräckligt med kontanter så blir de saker man plocka på sig ens egna, allt utan att de kräver dokumentation på var de kommer från. Låter inte som de är värdelösa?

1,4 miljarder i kontanter blir lite tuffare att handla för. Ditt märkliga sätt att formulera dig på var nog mest en förhoppning från din sida att utlösa någon form av respons...men jag låter dig stå ensam på tronen över fördummade inlägg.