Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

1,4 miljarder i kontanter blir lite tuffare att handla för. Ditt märkliga sätt att formulera dig på var nog mest en förhoppning från din sida att utlösa någon form av respons...men jag låter dig stå ensam på tronen över fördummade inlägg.

Du klagade över dina 3444kr som du inte kunde sätta in på banken, det var det jag svarade på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xarl:

det är så kul att se hur många som inte är förmögna att se förändring eller vill inte, inte ens vara lite försiktiga i sina uttalanden, blir kul att se vad som händer närmaste åren!

Jag tror på kryptovalutor som koncept och är för det men jag tror inte på dagens system som är frikopplat från de verkliga ekonomierna, till stor del drivet av kriminella och spelare och med extremt skadlig miljöpåverkan.
Det är inte fel på kryptovalutor utan bara på dagens skit som är helt oanvändbart för nått seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror på kryptovalutor som koncept och är för det men jag tror inte på dagens system som är frikopplat från de verkliga ekonomierna, till stor del drivet av kriminella och spelare och med extremt skadlig miljöpåverkan.
Det är inte fel på kryptovalutor utan bara på dagens skit som är helt oanvändbart för nått seriöst.

Fast det är ju inte frikopplat, hade det dock varit frikopplat, dvs en separat ekonomi så hade det varit värdelöst och borta för länge sedan. De flesta bryter och handlar ju med kryptovalutor av ett enda skäl, att kunna växla till någon riktig valuta, och att kunna tjäna riktiga pengar.

Man behöver inte förbjuda kryptovalutor i sig, man behöver bara förbjuda och stänga ute de som gör det möjligt att växla mellan kryptovalutor och riktiga valutor. Då dör den oreglerade skiten ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Anonyma överföringar är ju anledningen till att krypto är vansinnigt osäkert, det är ett spel med höga insatser.

Det är det sämsta av två världar. Det är anonymt så att man kan har koll på vem som för över till vem. Samtidigt är det vidöppet, så att mottagaren av stöldgodset aldrig någonsin kan röra de "pengarna" utan att hela världen ser det i realtid...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Kontanter är värdelöst om du inte kan uppvisa dokumentation vart pengarna kommer ifrån. Jag har 3444kr som banken vägrar ta emot pg.a att jag inte kan styrka att kontanterna kommer från en bortgången släkting.

Fast pizzerian på hörnet tar nog kontanter

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undrar om det någonsin varit en legitim hackning av dessa tjänster. Känns för min del som den mest uppenbara saken att vara insiderjobb på. Rigga iordning "säkerheten" och bli mångmiljardär med några månaders arbetsinsats.

Exakt vad det oftast är.

Ibland är det exploits på kodnivå i smartakontrakten men centraliserade sidor alltid billshit nästan när det kommer till "säkerheten".

Det är för många idioter i krypto, än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

Låter som info cyber daddys säger till sina barn på söndagsmiddagen. Samma person trodde också att Google Stadia skulle ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

visar ju varför digitala bitcoins är så dåliga.. ständigt är det nåt som blir stulet... fysiska banker är bäst. bitcoins är bara tom luft lite ettor och nollor.. jag fattar inte hur nån kan se värde i nåt sånt.... går allt åt skogen en dag så blir fysiskt guld och silver värdefullt.. inte din digitala bitcoin plånbok lol

Går allt åt skogen en dag är det saker som dricksvatten, mat, mediciner osv, samt vapen (för jakt och att skydda sig mot stöld av innan nämnda saker och sitt och ens familjs liv när folk blir desperata) som kommer vara värt. Ingen kommer att ha så stor nytta av tio stycken 1 kilos silvertackor liksom, väldigt obehändigt att gå runt med..

(Dock är jag själv investerad i en del guld och silver, framförallt investeringsguld då det är undantaget från moms.)

Klicka för mer information

Och btw, dina fysiska banker hanterar sällan kontanter i större summor utan att du ringer och förvarnar, och ditt saldo du ser är lika mycket ettor och nollor som krypto. Insättningsgarantin för godkända banker och institut är 1 050 000 kronor, men om allt går åt skogen och samtliga personer i Sverige samtidigt vill ansöka om den har jag liten tillit att staten klarar av att sköta det. Om pengar ens har något riktigt värde vid det laget.

Visa mer

Är man nojig bör man nog se till att inte bo mitt i en storstad, ta jaktlicens och/eller gå med i en skytteklubb och se till att ha en liten samling konserver, MRE:s etc. Ja, jag vet att jag tar i extremt overkill i scenariot nu. Men nu med Ryssarna som mobiliserat 150 000 trupper längs gränsen till Ukraina (7 ggr fler än när de tog Krim) och NATO kontrar med motsvarande resurser så vet man aldrig vad som kan hända... Folie-hatten på!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Kontanter är anonymt, till de blir hittade.

Man kan ju gräva ner kontanter och spara kordinationerna någonstans där man hoppas att man inte glömmer det. Allt har sin risk.

Att ha kontanter hemma är inte så speciellt säker. Speciellt inte när de snart inte går att använda.
Jag tror att sannolikheten är större för de flesta att bli av med kontanter kontra bli av med sina tillgångar på plattformar som binance exempelvis.

Binance råkade ut för ett liknande scenario för några år sedan. Alla användarna fick tillbaka sina tillgångar om jag inte minns fel.

Man kan ju också köpa en ledger. Det finns dock andra utmaningar med en ledger.

Senaste månaderna i Sverige har det varit rubriker om arvingar till personer som sparat kontanter hemmavid, där man senare försökt på bank att lösa in och fått tvärnej. "TvättningspengakosinLagen", som om det gällde blint i alla fall.

Jag förstår att pizzeriorna blir mätta att tvätta pengar på och banken blir lack när drogmarknaden på gatan går och tjänar på det och vill ha in pengarna på banken, och banken in itself blir en rånrisk.

Poängen är mest att sker det inte "värdetransportrån" eller dylikt längre så är det för att det byggts bort med lagar. Ta i trä.

Ska man spara i kontanter så spara kvitton. Man hade väl önskat att vi fått en mer liberal(enligt definitionen) finansmarknad som är reglerad och ett bättre skonsammare skattesystem. Och juridisk. Omsätter bara flugsvamp själv 30m i månaden på mestadels brajrökare så undrar man ju hur mycket banken, staten och lagen egentligt hade tjänat på att uppdatera sig.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att tjäna pengar på kryptovalutor är inte mina, köpa och sälja, eller att stjäla, det är att starta upp en. Sen minar man loss i början när det är lätt och enkelt.

Australian man Craig Wright wins US court battle for bitcoin fortune worth billions

Citat:

Florida jury finds Wright, who claims to have invented the cryptocurrency, did not owe half of 1.1m bitcoins worth $50bn to another family.

Craig Wright, an Australian computer scientist who claims to be the inventor of bitcoin, has prevailed in a civil trial against the family of a deceased business partner that claimed it was owed half of a cryptocurrency fortune worth tens of billions of dollars.

A Florida jury on Monday found that Wright did not owe half of 1.1m bitcoins to the family of David Kleiman. The jury did award US$100m in intellectual property rights to a joint venture between the two men, a fraction of what Kleiman’s lawyers were asking for at trial.

Vilket också är varför det hela tiden kommer att poppa upp nya kryptovalutor. Man kunde ju tro att runt 8000 vore tillräckligt, men det finns allt plats för några hundra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

visar ju varför digitala bitcoins är så dåliga.. ständigt är det nåt som blir stulet... fysiska banker är bäst. bitcoins är bara tom luft lite ettor och nollor.. jag fattar inte hur nån kan se värde i nåt sånt.... går allt åt skogen en dag så blir fysiskt guld och silver värdefullt.. inte din digitala bitcoin plånbok lol

Fast fysiska banker har inga fysiska pengar heller utan är lika mycket luft dem, så den jämförelsen faller pladask.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju inte frikopplat, hade det dock varit frikopplat, dvs en separat ekonomi så hade det varit värdelöst och borta för länge sedan. De flesta bryter och handlar ju med kryptovalutor av ett enda skäl, att kunna växla till någon riktig valuta, och att kunna tjäna riktiga pengar.

Man behöver inte förbjuda kryptovalutor i sig, man behöver bara förbjuda och stänga ute de som gör det möjligt att växla mellan kryptovalutor och riktiga valutor. Då dör den oreglerade skiten ut.

De är frikopplade och jag anser inte att kryptospelande (sånt kryptoanhängare kallar handel) är seriösare än övriga pyramidspel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är frikopplade och jag anser inte att kryptospelande (sånt kryptoanhängare kallar handel) är seriösare än övriga pyramidspel.

Så länge det finns legala och öppna sätt att föra över mellan dem och riktiga valutor så ser jag inte dem som frikopplade.

Däremot håller jag med om det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Haha, nej det är min hjärna som inte startat ännu idag. Reservbatteriet är "jobbhjärnan" (jobbat på bank i 10 år).

F.övr. tänker jag mig att detta fortfarande är ganska legit. 1 Miljard / 25k = 40 000; köp in 40 000 GTX3090 eller liknande kort för "mining" i bulk, betala med krypto (som Nvidia säkerligen skulle acceptera inofficiellt) = pengarna tvättade.

Eh nej? Bara köpa en sak o sälja begagnat är ju knappast tvättat. Tvättade pengar är vita, dvs anses enligt staten skattade. Sen om de är skattade eller inte beror på tvättmetod.

Men du har ju inga kvitton till att börja med. Och du kan inte redovisa vad inköpen gjordes med för medel. Redovisning är faktiskt en grej i den riktiga världen

Men tur att det finns stora globala företag och banker som hjälper till med detta så länge summorna är miljardbelopp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fick en plötslig lust att lyssna på Whitesnakes "Here we go again".

Det är dock Here i go again =P

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

värdefullt.

Finns inget värde i Kryptovalutor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du något exempel på en storbank som har ägnat sig åt att tvätta _kontanter_? Alltså fysiska pengar.

Har själv jobbat på FOREX Bank och varit med om fall där miljoner i kontanter tvättats och försökt tvättas

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eh nej? Bara köpa en sak o sälja begagnat är ju knappast tvättat. Tvättade pengar är vita, dvs anses enligt staten skattade. Sen om de är skattade eller inte beror på tvättmetod.

Men du har ju inga kvitton till att börja med. Och du kan inte redovisa vad inköpen gjordes med för medel. Redovisning är faktiskt en grej i den riktiga världen

Men tur att det finns stora globala företag och banker som hjälper till med detta så länge summorna är miljardbelopp

Eh, jo. Det är den enklaste och snabbaste sättet att tvätta pengar. Så fort banken har godkänt din redovisning, vilket absolut inte behöver innefatta kvitto om du säljer något, och sätter in kontanterna på ditt konto, då är de ansedda som vita i praktiken (om inte en anmälan kommer in till FI).

Redovisning med kvitto är absolut inte så stor grej, speciellt inte när det gäller sälj av begagnade varor. Möljigtvis i teorin och lagboken, men absolut inte "i den riktiga världen"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns inget värde i Kryptovalutor.

Om det inte fanns något värde, vad är i så fall problemet att det finns vissa kriminella som stjäl kryptovalutor?
Skulle det ens betraktas som något kriminellt om någon tar något som är värdelöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns inget värde i Kryptovalutor.

Enda anledningen våra fiat pengar är värda något är för att vi litar på att få något i utbyte för dom. Våra "vanliga" pengar är inte knutna till något värde i sig.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, jo. Det är den enklaste och snabbaste sättet att tvätta pengar. Så fort banken har godkänt din redovisning, vilket absolut inte behöver innefatta kvitto om du säljer något, och sätter in kontanterna på ditt konto, då är de ansedda som vita i praktiken (om inte en anmälan kommer in till FI).

Redovisning med kvitto är absolut inte så stor grej, speciellt inte när det gäller sälj av begagnade varor. Möljigtvis i teorin och lagboken, men absolut inte "i den riktiga världen"

Du pratar på hobbynivå. Tror 1,4 miljarder överstiger det med råge
Säljer du för över fyra prisbasbelopp per år så ska du ha certifierat kassaregister.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du pratar på hobbynivå. Tror 1,4 miljarder överstiger det med råge
Säljer du för över fyra prisbasbelopp per år så ska du ha certifierat kassaregister.

Ja självklart pratar vi om ett grafikkort.

Ser dock inte att det ska vara omöjligt med 40 000, om man är ett gäng om 20 grabbar som tänker genom det

20 personer, 5 olika banker = 100 bankkonton. Över några års period ska det nog gå. Snackar vi dessa siffror skulle jag personligen dock lagt grafikkorten åt sidan och sålt "konst" istället.

Det blir dock lite irrelevant, med 1.4 miljarder räcker det att ringa Nordea och be dem att tvätta pengarna med 17% avgift

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av RaXmOuSe:

Senaste månaderna i Sverige har det varit rubriker om arvingar till personer som sparat kontanter hemmavid, där man senare försökt på bank att lösa in och fått tvärnej. "TvättningspengakosinLagen", som om det gällde blint i alla fall.

Jag förstår att pizzeriorna blir mätta att tvätta pengar på och banken blir lack när drogmarknaden på gatan går och tjänar på det och vill ha in pengarna på banken, och banken in itself blir en rånrisk.

Poängen är mest att sker det inte "värdetransportrån" eller dylikt längre så är det för att det byggts bort med lagar. Ta i trä.

Ska man spara i kontanter så spara kvitton. Man hade väl önskat att vi fått en mer liberal(enligt definitionen) finansmarknad som är reglerad och ett bättre skonsammare skattesystem. Och juridisk. Omsätter bara flugsvamp själv 30m i månaden på mestadels brajrökare så undrar man ju hur mycket banken, staten och lagen egentligt hade tjänat på att uppdatera sig.

Precis, kvitton som gäller, eller sätta in via exchangers. Det fungerar mycket bra, exempelvis forex som har en insättningsgaranti för skydd om 950.000 kr om jag inte minns fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Hur mycket har du använt kryptovalutor och bildat dig en egen uppfattning? Eller är dina åsikter helt baserat på vad du läst i pressen?

Men då kanske du kan upplysa oss olärda? Vad använder man kryptovalutor till idag?
En helt ärlig fråga. Är det inte 99% spekulation? Vet att webhallen tillät ett tag men sen då? Hör aldrig nån som köpt ett "3080/tvättmaskin/mat/bubbelbadkar" för pengarna?

Känns som att alla som håller på med kryptovalutor säger att vi som inte gör det inte förstår vad man kan göra med dom men sen får man ingen förklaring till vad dom faktiskt används till.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk blir så upprörda.

  • Ingen tvingas att använda kryptovalutor så de som gör det gör det helt frivilligt. Varför ropa efter förbud?

  • De som lagrar sina coins på en kryptobörs vet om risken att den kan bli hackad. "Not your keys - not your coins". Så lagra inte mer än du vågar riskera på kryptobörser. Spara dem i egen plånbok och handla med lite i taget.

  • Felet är inte kryptovalutorna utan i det här fallet ligger felet hos kryptobörsen som antingen har för dålig säkerhet eller så är de själva scammers och försöker lura sina kunder. Se ovanstående punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Gulligt så här till jul, sån okunskap om it-relaterat på ett it-forum.

Vilka legitima bruk finns egentligen för kryptovaluta? Och hur stor andel av totala handeln utgörs av detta bruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vilka legitima bruk finns egentligen för kryptovaluta? Och hur stor andel av totala handeln utgörs av detta bruk?

Allt som inte är kriminellt är legitimt.
Så svaret är: 99,66 %

https://blog.chainalysis.com/reports/2021-crypto-crime-report...

Edit: Hittade bättre länk och exaktare siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Anonyma överföringar är ju anledningen till att krypto är vansinnigt osäkert, det är ett spel med höga insatser.

Krypto går att spåra, det krävs en tjänst för att göra dem svårspårade, men det går fortfarande att spåra varenda liten överföring. Och vem som helst kan göra det :). Att knyta det till en person sker först vid endpointen, när det växlas mot annan valuta in på ett bankkonto.

Dock så finns det valutor som är helt ospårbara, t.ex Monero. Misstänker att merparten inte är det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizbro:

Vem är den kriminella som blir bestulen?
Ps. Jag äger inga kryptovalutor.

Äh, låt oss som ogillar kryptovalutor få njuta av människors förlorade kryptovalutor nu!

Jag lovar att de kommer skratta ut snusen ur sina munnar när "vi" förlorar våra Fiatvalutor!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kalasis:

Eller Stakka Bo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |