Snabbkoll: Hur föredrar du ditt koffein?

Permalänk
Medlem

Tre koppar becksvart verkstadskaffe, för att få igång systemet på morgonen

Permalänk
Medlem

Jag drar mitt strå till stacken för att se till att Sverige ligger högt i listan över kaffekonsumerande länder.
Vi brukar ligga bland topp 3
Men WTF, nu ligger vi sexa, efter Finland, Norge, Island, Danmark och Nederländerna
Skärpning alla!
Sörpla kaffe som om det inte fanns något annat!
Vi måste jobba upp nationens kaffekonsumtion

https://www.worldatlas.com/articles/top-10-coffee-consuming-nations.html

Permalänk
Medlem

Brukar bli 8-10 koppar kaffe om dagen på vardagar.
Något mindre på helger.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Dricker kaffe för att det är gott, inte för att stilla någon abstinens. Blir 3-4 deciliter om dagen.

Permalänk
Medlem

Undviker faktiskt koffein numera men ibland blir suget för stort och då blir det absolut en kaffe. Ingen mjölk, inget socker, inget trams. Svart ska det vara!

Permalänk
Medlem

Svart kaffe. Helst mörkrost. Föredragsvis gröna paket från ett visst Nestléägt kafferosteri i Helsingborg.

Permalänk
Lego Master

Alltså det är ju skillnad på "föredrar" och "det vanliga sättet".

Kaffe är inte gott, objektivt. Men det är billigare och lite mindre hälsovådligt än att hinka cola eller energidricka, tänker jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kaffe är inte gott, subjektivt. Men det är billigare och lite mindre hälsovådligt än att hinka cola eller energidricka, tänker jag.

Sådär, jag fixade det åt dig.

Permalänk
Medlem

Kaffe/energidryck beroende på humör och vad man har.

Dagar man tränar så försöker jag bara hålla mig till pwon eftersom det är så starkt.

Idag 1 kopp kaffe på morgonen efter för lite sömn och nu 3,skopor pwo vid 3 timmars cardio. Samt att man ska orka med resten av dagen efter det.

Ibland så måste man.

Skulle jag orkat undvika det mesta så skulle jag göra det.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Tre koppar becksvart verkstadskaffe, för att få igång systemet på morgonen

Tre koppar verkstadskaffe följt av beordrad gemensam kungstömning, helt som det ska vara!

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Vardagar: två koppar svart kaffe innan lunch, och en efter.
Helger: en kopp svart till frukost.
I eller efter skidbacken: irish coffee

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är koffein bra eller är det en beroendeframkallande drog som gör att man bara behöver mer?

Skulle säga båda. Dock är abstinensen vid uteblivet koffein relativt mild. Jämfört tex med nikotin där iaf jag upplever abstinensen som extremt mycket kraftigare men det beror ju på vilken nivå man ligger på. Tex snusa en dosa om dagen vs en i veckan. Dricka 5 koppar kaffe om dagen vs en i veckan.

Själv dricker jag en till två koppar kaffe per dag.
Jag har gått över ifrån bryggkaffe till Nescafe då jag upplever det som snällare mot magen än bryggkaffe.

Permalänk

Mate tee/Yerba Mate, vanligt tee, koffeindryck. Kaffe i nödfall

Permalänk
Medlem

Kaffe är odrickbart så den blaskan går tyvärr inte inta.

Dricker minst 1 monster varje dag. Det håller igång den gamla pumpen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Mmm, kaffe! Jag älskar verkligen kaffe.

Jag har lyckats begränsa mig till 2 koppar om dan nuförtiden, och de bryggs i min 20+ år gamla Moccamaster som fortfarande går som tåget. Jag kör uteslutningsvis med Zoega's "Dark Temptation", och blir på rejält dåligt humör om den skulle råka vara slut i affären. Nästan lika grinig som om någon skulle hälla mjölk/grädde eller socker i mitt kaffe.. Usch! Svart och rent skall det vara, basta.

Utöver det är jag också väldigt förtjust i svarta téer, men det blir inte av så ofta tyvärr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

På vardagarna blir det att man ränner till den där kaffemaskinen 5-6 gånger på en dag. Då och då så köper jag en Nocco/Celsius och dricker på eftermiddagen istället för kaffe.

På helgerna så är det sällan jag kokar kaffe själv, men det händer ibland. Annars är det minst en Nocco/Celsius/Monster på lördag och söndag, gärna framför dumburken.

Permalänk
Medlem

Kaffe vid AKUT trötthet då jag inte är 100% såld på kaffe än men kan dricka det om det är bra kvalitet och inte superstarkt.

Annars kör jag på Te och Sockerfria Energidrycker (1 burk Monster Ultra White om dagen)

Dricker alla möjliga tesmaker, favoriten är väl english breakfast med en skvätt mjölk och lite honung.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Älskar kaffe, Måste ha det på morgonen. Dricker ca 3-4 koppar per dag.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Märkligt att inte Coca-Cola fanns som alternativ. 🤔

Permalänk
Samsung Sverige

Kaffe är mitt huvudintag när de kommer till koffein ☕️

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Kaffe, té och cola.

Permalänk
Medlem

Som stolpiller om jag nu inte kan få det som kaffe.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min koffeintålighet är i det närmaste obefintlig. Blir darrig av en kopp kaffe och får svårt att sova om jag dricker te senare än lunch. Därför konsumerar jag i stort sett enbart koffein i form av Cola Zero eller Pepsi Max. 1-2 burkar på förmiddagen räcker mer än väl för att hålla mig uppe och igång dagen ut.

(Det kloka vore ju om jag slutade konsumera koffein när jag knappt tål det. Men hur kul vore det?)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska undersökas helt klart. Det jag mest avskyr är snabbkaffe från maskin på typ bensinmackar eller billiga maskiner på kontor. Eller överbrända bönor som Zoegas och annat som lika gärna kunde vara grillkol...

Vanligt bryggkaffe kan fungera förvånansvärt bra om det bara är rostat rätt

Tror jag fattar vad du menar, men gillar själv mörkrostat kaffe och ser helst att det inte är för svagt och blaskigt. Lite av detta kan väl maskeras då många häller någon form av mjölk i sitt bryggkaffe, men det tycker jag är synd då det tar över så mycket av den fina kaffesmak som finns att upptäcka. Med detta är så klart subjektivt.

Anser att det är ekokaffe som gäller med tanke på hur odlingen av bönorna går till. Zoégas har någon sådan variant, men brukar hålla mig till Arvid Nordkvist: https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/ekologiskt/

Deras Reko och Amigas blir riktigt bra i Aeropress:en.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Min koffeintålighet är i det närmaste obefintlig. Blir darrig av en kopp kaffe och får svårt att sova om jag dricker te senare än lunch. Därför konsumerar jag i stort sett enbart koffein i form av Cola Zero eller Pepsi Max. 1-2 burkar på förmiddagen räcker mer än väl för att hålla mig uppe och igång dagen ut.

(Det kloka vore ju om jag slutade konsumera koffein när jag knappt tål det. Men hur kul vore det?)

En burk cola innehåller ca 40 mg koffein. En kopp kaffe 80 mg. Så två cola är samma som en kaffe 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Jag älskar kaffe. Tar ca 5 koppar per dag, Svart med lite socker. Kokat på spisen old school.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En burk cola innehåller ca 40 mg koffein. En kopp kaffe 80 mg. Så två cola är samma som en kaffe 🙂

Det måste väl vara en väldigt liten kopp i sådana fall? Eller så är det psykologi, att jag förväntar mig att må skit av kaffe och därför också gör det. Intressant, måste experimentera lite med kroppen framöver.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det måste väl vara en väldigt liten kopp i sådana fall? Eller så är det psykologi, att jag förväntar mig att må skit av kaffe och därför också gör det. Intressant, måste experimentera lite med kroppen framöver.

En kopp är på 1,5 dl, inte som jag som drar en mugg på 3 dl åt gången

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Yerba mate the på jobbet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Koffeinpiller varje morgon, fler under dagen vid behov. Ganska klen tröst för piggheten, det är inte kokain direkt, men den förmildrar den allra värsta tröttheten en aning åtminstone. Kaffe och min mage har en historia av våld sinsemellan så jag undviker det oftast, även om dom samsas ibland. Tycker om energidryck också, men det är inget jag någonsin har hemma utan det händer att jag köper en Nocco på någon kiosk eller mack ibland.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|