Permalänk
Medlem

Monsterdatorbygge

Tjena. Jag är ingen expert som flesta av er här. Men har en 5 år gammal dator nu som jag tänkte uppgradera. Har läst och utforskat lite senaste veckan. Det som kommer vara viktigast för mig är att,utöver performance såklart, datorns fläktar är tysta och stabila.

Jag funderar på att använda inets datorbyggare när windows 11 finns som tillval. Av någon konstig anledning finns det bara win 10 tillgängligt just nu. Konstigt att dom inte kan fixa att ge en Clean install jed wind 11ll

Här är Iallafall bygget jag tänk. Vad tycker ni folket? Ska man ändra eller byta några delar? Tacksam för all tips.
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1276556/datorbygge. Om det finns nåt jag ska tänka på eller göra för att hålla låg ljudnivå på fläktarna så hade dethade uppskattats

Betalar man 45k för nåt så ska det funka fläckfritt. Har nån erfarenhet från inets datorbygge? Vill inte köpa dyr dator och den ska sedan låta som flygplansmotorer.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt tystare fläktar. Exempelvis Be Quiet Silent Wings. De ligger runt 15 decibel jämfört med 26 på de du valt. För var 3:e decibel så upplevs det som att ljudvolymen fördubblats.

Permalänk

Om du nu ska bygga en monsterdator och ekonomi inte är något problem. Är det inte värt att satsa på DDR5 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Om du nu ska bygga en monsterdator och ekonomi inte är något problem. Är det inte värt att satsa på DDR5 då?

Med tanke på DDR5 tillgången så är det ett lotteri om man lyckas få tag på något just nu

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

För var 3:e decibel så upplevs det som att ljudvolymen fördubblats.

Utsvävande ljudnörderi nedan, inte relaterat till trådstartarens frågor:

Njae, 3dB är tekniskt en fördubbling av ljudintensiteten(effekten), men för att det mänskliga örat ska uppfatta det som en fördubbling så måste ökningen vara 10dB.
Därmed inte sagt att man inte märker av 3dB skillnad för det gör man definitivt, men det upplevs inte som dubbelt så starkt.

//Före detta bilstereonörd

Permalänk
Viking
Skrivet av Ikariwarrior:

Personligen hade jag valt tystare fläktar. Exempelvis Be Quiet Silent Wings. De ligger runt 15 decibel jämfört med 26 på de du valt. För var 3:e decibel så upplevs det som att ljudvolymen fördubblats.

Anledningen till att det är så stor skillnad mellan Be Quiets och Corsairs är för att Ql120 har en max RPM på 1500 vs 1000. Så de behöver inte vara mycket tystare i samma hastighet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Personligen hade jag valt tystare fläktar. Exempelvis Be Quiet Silent Wings. De ligger runt 15 decibel jämfört med 26 på de du valt. För var 3:e decibel så upplevs det som att ljudvolymen fördubblats.

Skillnaden i ljudnivå verkar dock inte särskilt stor överlag om man utgår från detta test: https://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_ql120_and_ql140... (0,4 dBA på 5V, 1,1 dBA på 7V/12V)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Du valde Samsung 980Pro. Inte funderat på WD SN850? Verkar vara liknande/bättre prestanda till mindre pengar. Därför jag valde SN850 till mitt bygge. Sen om värmespridare på SSD. Det moderkortet du valt verkar ha inbyggd värmespridare. Du kommer behöva plocka loss den för att montera den, så välj SSD utan värmespridare.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Anledningen till att det är så stor skillnad mellan Be Quiets och Corsairs är för att Ql120 har en max RPM på 1500 vs 1000. Så de behöver inte vara mycket tystare i samma hastighet.

Nej så kan det ju såklart vara, beroende på frekvens är upplevelsen högst personlig. Dock är luftflödet högre för Be Quiet då varvtalet är lägre än hos Corsair då Be Quiets fläkt är gjord för att flytta luft vilket kanske passar honom om han vill ha ett tyst system. Corsair fläkt har ett högre statiskt tryck och passar då bättre till andra applikationer. Värdena är omvänt proportionella och egentligen är det tämligen ointressant då det beror på omgivande faktorer. Bäst är det nog att själv lyssna på fläktar monterade i det system du själv ska använda.

Permalänk
Medlem

1TB disk idag är ju extremt lite, hade köpt 2TB + en enklare m2/ssd 2tb till. Att byta till större disk kan bli meckigt.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar. Syftar ni på cpu vattenkylaren eller Corsair iCUE QL140 RGB? Om bequiet är tystare så byter jag såklart till den. Fast vad jag förstått är det ju bara plats för en fläkt kvar, gör det sådan skillnad i ljud av en enda fläkt?

Angående DDR5. Ja det är ju just att det verkar brust och jag vet inte hur länge jag kommer behöva vänta isåfall. Ttcker ni det är så stor skillnad i prestanda att det är värt att vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du valde Samsung 980Pro. Inte funderat på WD SN850? Verkar vara liknande/bättre prestanda till mindre pengar. Därför jag valde SN850 till mitt bygge. Sen om värmespridare på SSD. Det moderkortet du valt verkar ha inbyggd värmespridare. Du kommer behöva plocka loss den för att montera den, så välj SSD utan värmespridare.

Tack för tipset angående värmespridare. Då tar jag en utan och det blir 700 billigare. Jag har en extra ssd samsung 970 2 tb jag ska lägga in manuellt som extra hårddisk. Tänkte att det kanske är mer kompatibel med 2 av samma fabrikat? Men det kanske inte har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Dator för 45k+ och enbart 1TB SSD och 32GB 3200 MHz CL16 känns som att bli rånad.

Jag skulle minst bytt SSD till https://www.inet.se/produkt/4302252/wd-black-sn850-2tb-gen-4 (single sided så behöver bara kontakt på ovansidan för kylflänsen).

+ bytt till RAM i stil med dessa https://www.inet.se/produkt/5301871/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-..., alternativt dessa om du inte känner att det är värt att betala för 16-16-16-36 timings https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-....

Jag skulle nog även skalat av kanske 1000 kronor på kylaren, med den där betalar du mycket extra enbart för lite lampor osv. Jag är inte så insatt på AIO:s, men kan inte tänka mig att du får en så mycket sämre för 2000kr..

EDIT: du kan även spara in lite pengar på att köra på ett Corsair RM850x v2 som är minst lika bra, om inte bättre har jag för mig när det kommer till rippel: https://www.inet.se/produkt/6903006/corsair-rm850x-850w-v2-wh...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Personligen hade jag valt tystare fläktar. Exempelvis Be Quiet Silent Wings. De ligger runt 15 decibel jämfört med 26 på de du valt. För var 3:e decibel så upplevs det som att ljudvolymen fördubblats.

Problemet med att jämföra ljudnivå på det sättet är att du dels jämför fläktar med olika högsta varvtal, kör man dem på samma varvtal så kan det se helt annorlunda ut. Samt att det inte finns någon standardiserad mätmetod för ljudnivå för fläktar. Jag kan inte hitta någon information om hur varken be Quiet! eller Corsair har mätt, vilket gör att deras siffror är rätt meningslösa. Olika fläktar kan även vara olika bra på att flytta luft, så ljudnivån vid ett visst varvtal är inte heller det enda som spelar roll.

Det är med andra ord svårt att jämföra fläktar enbart baserat på deras specifikationer, och kollar man bara på den specade ljudnivån så kan man lika gärna singla slant istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Dator för 45k+ och enbart 1TB SSD och 32GB 3200 MHz CL16 känns som att bli rånad.

Jag skulle minst bytt SSD till https://www.inet.se/produkt/4302252/wd-black-sn850-2tb-gen-4 (single sided så behöver bara kontakt på ovansidan för kylflänsen).

+ bytt till RAM i stil med dessa https://www.inet.se/produkt/5301871/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-..., alternativt dessa om du inte känner att det är värt att betala för 16-16-16-36 timings https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-....

Jag skulle nog även skalat av kanske 1000 kronor på kylaren, med den där betalar du mycket extra enbart för lite lampor osv. Jag är inte så insatt på AIO:s, men kan inte tänka mig att du får en så mycket sämre för 2000kr..

EDIT: du kan även spara in lite pengar på att köra på ett Corsair RM850x v2 som är minst lika bra, om inte bättre har jag för mig när det kommer till rippel: https://www.inet.se/produkt/6903006/corsair-rm850x-850w-v2-wh...

Jag har en extra intern ssd på 2tb som jag ska lägga in själv när jag fått datorn så backup finns. Ram-Minnena du länka till verkar vara kompatibek med amd och ryzen-moderkortet. Kanske finns motsvarande för intel. Ska kika på det.

Kylare finns inte så mkt kompatibla just nu som passar med nya alder lake sockel.

Permalänk
Medlem

Och gällande diskussionen om ljudnivå för datorfläktar är teoretiska siffror sällan något som är vad som man upplever som tyst eller störande. Vilken ton/ljudfrekvens de avger, och saker som påverkar det är mycket så som var de drar luft ifrån/igenom och vad de blåser luft genom/på/mot är saker som brukar ha större påverkan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokogak:

Tack för tipset angående värmespridare. Då tar jag en utan och det blir 700 billigare. Jag har en extra ssd samsung 970 2 tb jag ska lägga in manuellt som extra hårddisk. Tänkte att det kanske är mer kompatibel med 2 av samma fabrikat? Men det kanske inte har någon betydelse.

Nä, har inte sett nåt bevis på det någon gång. Blir ju lätt att man mitar på ett märke nman har god erfarenhet av. Alla har ju haft sina historiska plumpar. WD sn750 var ju sådär med prestanda men SN850 verkar riktigt bra.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch