Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Återställde CMOS, skärmar fungerar inte

Permalänk
Medlem

Återställde CMOS, skärmar fungerar inte

Jag behövde återställa CMOS för cirka en halvtimme sen. Vid uppstart sen så fungerar inte någon av mina skärmar, kopplade ur alla skärmar och kopplade endast in huvudskärmen i moderkortet för att få bild. Därefter kopplade jag in resterande 2 skärmar.
Problemet är att dessa är 144hz skärmar och har alltid fungerat förut, nu kan endast en av dem ge 144hz och den andra är fast på 60hz. Huvudskärmen som är en 240hz kan inte ens få signal om den inte kopplas in i moderkortet, men då blir det inga 240hz så det funkar inte. Har testat att avinstallera alla drivrutiner via DDU och återinstallerar dem igen utan framgång.

TLDR; 3 skärmar som fungerat felfritt förut krånglar och endast 2 skärmar ger bild varav en är fast på 60hz.

Permalänk
Medlem

Ta ut strömsladden ur nätagget.
Tryck på on-knappen några gånger.
Ta ut batteriet i 5 min.
Sätt tillbaka batteri och sen sladd.
Koppla nu in enbart skärmen med 240Hz i grafikkortet och prova.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merran:

Jag behövde återställa CMOS för cirka en halvtimme sen. Vid uppstart sen så fungerar inte någon av mina skärmar, kopplade ur alla skärmar och kopplade endast in huvudskärmen i moderkortet för att få bild. Därefter kopplade jag in resterande 2 skärmar.
Problemet är att dessa är 144hz skärmar och har alltid fungerat förut, nu kan endast en av dem ge 144hz och den andra är fast på 60hz. Huvudskärmen som är en 240hz kan inte ens få signal om den inte kopplas in i moderkortet, men då blir det inga 240hz så det funkar inte. Har testat att avinstallera alla drivrutiner via DDU och återinstallerar dem igen utan framgång.

TLDR; 3 skärmar som fungerat felfritt förut krånglar och endast 2 skärmar ger bild varav en är fast på 60hz.

Det brukar finnas någon BIOS-inställning som behöver aktiveras för att kunna koppla skärmar i både moderkort och grafikkort, leta efter den. Vad har du för moderkort och grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ta ut strömsladden ur nätagget.
Tryck på on-knappen några gånger.
Ta ut batteriet i 5 min.
Sätt tillbaka batteri och sen sladd.
Koppla nu in enbart skärmen med 240Hz i grafikkortet och prova.

Detta fungerade inte tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Det brukar finnas någon BIOS-inställning som behöver aktiveras för att kunna koppla skärmar i både moderkort och grafikkort, leta efter den. Vad har du för moderkort och grafikkort?

Vad menar du? Den enda gången alla 3 fungerar samtidigt är om jag kopplar in 240hz DP i moderkortet, jag vill ju ha alla 3 i GPUn som jag hade för 2 timmar sen.

Permalänk
Medlem

När du rensar bios blir det att gpu valet kan ha kommit att välja igpu, kolla din bios och välj att datorn ska starta med pcie som första val och se om det hjälper

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

@Merran: *trådar sammanfogade*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När du rensar bios blir det att gpu valet kan ha kommit att välja igpu, kolla din bios och välj att datorn ska starta med pcie som första val och se om det hjälper

Hittar endast iGPU Multi-monitor men den är disabled redan. Kan dock använda alla 3 skärmar om jag kopplar 240hz rätt in i moderkortet samt de andra två i GPU’n.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kopplat ur och in skärmen 10tals gånger och mycket ryck i kablar så hoppade den igång till synes slumpmässigt.
Det nya problemet nu är att min ena 144hz skärm sitter fast vid 60hz och går inte att höja tillbaks till 144hz...?