Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Konsolgrävare

Halo: Infinite Campaign kommer ut 19:00 idag!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

som jag skrev på FZ, för seeeeent!!!!
Ska bort på after work och träffa många av mina kollegor för första gången sen jag började på nytt uppdrag.. så kommer inte bli nåt idag =(

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Så nu tröttnade jag att vänta tills Minneskorten gick ner i pris, så nu lär det snart sänkas till er andra. 2400kr är ett löjligt pris på en slö SSD men vafan skönt o slippa ta bort spel hela tiden.

Slö vet jag inte om jag skulle kalla den, men dyrt är det absolut. Funkar det bra då?

Permalänk
Medlem

Hur snabba/långsamma är Mediamarkt? Köpte Series X igår så fort de fanns tillgängliga innan det blev varse här men inte hört något mer från MM.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Hur snabba/långsamma är Mediamarkt? Köpte Series X igår så fort de fanns tillgängliga innan det blev varse här men inte hört något mer från MM.

Beställde igår runt kl 19 och den gick till packning omgående och de har flaggat att den nu väntar på upplockning av Postord. Får hoppas det inte sker allt för sent, vore kul att få den innan helgen.

Permalänk
Medlem

Webhallen har (fortfarande) Series X i lager:
https://www.webhallen.com/se/product/302846-Xbox-Series-X

Edit: såg nu att det tipsades om det igår.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norml:

Beställde igår runt kl 19 och den gick till packning omgående och de har flaggat att den nu väntar på upplockning av Postord. Får hoppas det inte sker allt för sent, vore kul att få den innan helgen.

Okej då kanske man ska avboka hos MM å beställa från Webhallen.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Slö vet jag inte om jag skulle kalla den, men dyrt är det absolut. Funkar det bra då?

Eftersom man får en Pci4 1 tb med 6000Mb/s för 1000kr billigare så skulle jag nog säga att slö och dyr passar in bra. Men visst. ”Minneskort” har alltid varit dyra mot vad man får. Jag får hem den imorgon men ska ju givetvis vara lika bra som interna disken enligt tester så den gör nog det den ska! Skönt med mer minne så man slipper ta bort spel. Jag har snabb nerladdning men ändå skönt att ha spelen redo när man tar upp ett spel som man har för avsikt att köra igenom. Min backlog är stooor.. o_O

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Okej då kanske man ska avboka hos MM å beställa från Webhallen.

Jag gjorde tvärtom igår. Bokade vid 15-tiden på Webhallen men ingenting hände med ordern och jag fick ingen bekräftelse på att jag blivit tilldelad en konsol fram till kl 19. Jag provade istället Media Markt som skickade den direkt och sen avbokade jag min första order.

Men det kan ju vara värt ett försök

Permalänk
Medlem

Jag ber stort att min betalning av CDON's bluffgrej som skedde förr förra veckan kommer in så jag kan köpa konsolen i normalpris och inte överpris från urdumma överprisade sajter!!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norml:

Jag gjorde tvärtom igår. Bokade vid 15-tiden på Webhallen men ingenting hände med ordern och jag fick ingen bekräftelse på att jag blivit tilldelad en konsol fram till kl 19. Jag provade istället Media Markt som skickade den direkt och sen avbokade jag min första order.

Men det kan ju vara värt ett försök

Fick en orderbekräftelse direkt från MM men inget mer, antar att jag bör vara orolig då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Fick en orderbekräftelse direkt från MM men inget mer, antar att jag bör vara orolig då?

Det är nog enklast att ringa deras kundtjänst och försöka få ett svar där. Annars är det bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

Jag var för otålig. Nu är den skickad från MM. Mycket glädje! 🥳

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag köpte det extra minneskortet strax efter jag köpte konsolen (lite mer än ett år sedan) och ångrar det inte mer än att det var en saftig peng att betala.

>1TB lagring räcker inte långt med tanke på storleken hos dagens spel...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

>1TB lagring räcker inte långt med tanke på storleken hos dagens spel...

Därför jag tycker nya konsoler bör komma med 2TB internt direkt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Det bästa hade ju varit om det fanns lite alternativ. Förra One S fanns ju med i alla fall 500GB och 1TB liksom (kanske fler). Det är klart att jag hellre hade haft 2TB dock, men jag tror att det hade ökat på priset rätt rejält. I samma anda hade det ju varit trevligt om de släppte lite fler storlekar på "minneskortet", och förstås släppte in fler tillverkare så vi fick lite priskonkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Eftersom man får en Pci4 1 tb med 6000Mb/s för 1000kr billigare så skulle jag nog säga att slö och dyr passar in bra. Men visst. ”Minneskort” har alltid varit dyra mot vad man får. Jag får hem den imorgon men ska ju givetvis vara lika bra som interna disken enligt tester så den gör nog det den ska! Skönt med mer minne så man slipper ta bort spel. Jag har snabb nerladdning men ändå skönt att ha spelen redo när man tar upp ett spel som man har för avsikt att köra igenom. Min backlog är stooor.. o_O

jag körde snik varianten och jackade in min 4tb seagate game drive som jag hade till min one x och kör dom "gamla" spelen därifrån för att snåla med interna utrymmet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xc:

jag körde snik varianten och jackade in min 4tb seagate game drive som jag hade till min one x och kör dom "gamla" spelen därifrån för att snåla med interna utrymmet

Min XSX har förutom den interna också en extern SSD på 1 TB för gamla spel som jag ändå vill spela relativt ofta, plus en extern HDD på 4TB för de spel som jag vill spela mindre ofta. Det räcker, men jag har ändå fått rensa bort spel emellanåt när det kommer något nytt stort. Jag tror jag har 283 spel installerade just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Har en samsung extern ssd på min ps5a. Tänkte även på detsamma här men nu blir det en 1tb extra snabbare disk istället så kan jag installera vadfan jag vill.

Hade Xbox haft Playstations nerladdningstider på spelen hade jag nog nöjt mig med interna, men det går ganska slött att tanka ett spel här tyvärr. 200-300mbps oftast på min 1Gbit lina. Detta gör att 40Gb tar 30-45 min typ. Ingen katastrof men på Ps5an tar detta 5-8 min. Ganska stor skillnad.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

Beställde från Webhallen runt kl 17.30 igår och fick mail från Postnord kl 13.45 idag om att paketet är på väg. Så det ska väl komma fram innan helgen hoppas jag

Visa signatur

---

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Levandebild:

Då hade dessvärre konsolerna också kostat 8k+ och då hade folk gnällt på de istället.
Så ja, aldrig blir någon riktigt nöjd

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hade Xbox haft Playstations nerladdningstider på spelen hade jag nog nöjt mig med interna, men det går ganska slött att tanka ett spel här tyvärr. 200-300mbps oftast på min 1Gbit lina. Detta gör att 40Gb tar 30-45 min typ. Ingen katastrof men på Ps5an tar detta 5-8 min. Ganska stor skillnad.

Knappast Microsofts fel, snarare din internetleverantör. Jag laddar ner spel till Xbox i ca 750+ Mbit/s med min 1Gbit-lina.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har en samsung extern ssd på min ps5a. Tänkte även på detsamma här men nu blir det en 1tb extra snabbare disk istället så kan jag installera vadfan jag vill.

Att du har låga hastigheter beror möjligen att du spelar samtidigt eller spelet är i gång i bakgrunden.
Det är inga problem att nå max annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det bästa hade ju varit om det fanns lite alternativ. Förra One S fanns ju med i alla fall 500GB och 1TB liksom (kanske fler). Det är klart att jag hellre hade haft 2TB dock, men jag tror att det hade ökat på priset rätt rejält. I samma anda hade det ju varit trevligt om de släppte lite fler storlekar på "minneskortet", och förstås släppte in fler tillverkare så vi fick lite priskonkurrens.

Det ska ju komma fler storlekar på minneskortet, 500GB och 2TB som komplement till 1TB som finns nu. Så det är ju alltid något. Men det finns tydligen någon tidsexklusivitetsdeal med MS så fler tillverkare kommer tyvärr dröja.

Skrivet av andreas_dock:

Då hade dessvärre konsolerna också kostat 8k+ och då hade folk gnällt på de istället.
Så ja, aldrig blir någon riktigt nöjd

De borde ha en modell med 1TB och en med 2TB, så de som inte tycker det är värt att lägga ut mer för mer minne kan få slippa klaga. Men visst är det svårt att göra alla nöjda, så är det ju alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min XSX har förutom den interna också en extern SSD på 1 TB för gamla spel som jag ändå vill spela relativt ofta, plus en extern HDD på 4TB för de spel som jag vill spela mindre ofta. Det räcker, men jag har ändå fått rensa bort spel emellanåt när det kommer något nytt stort. Jag tror jag har 283 spel installerade just nu.

Det är nog bra att hålla nere antalet varianter av konsolen fram till de kan leverera fler än de hinner sälja. Men blir inte förvånad om de höjer series x till 2TB och series s till 1TB om något år, i alla fall om de värsta problemen i med kretsbrist är ordnade då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Att du har låga hastigheter beror möjligen att du spelar samtidigt eller spelet är i gång i bakgrunden.
Det är inga problem att nå max annars.

Nej när man spelar går det ner till 30-40mbps, vilket också är helt sjukt då PS inte minskar alls. Nej detta är vida känt problem. Alla säger samma sak av dom 5 irl jag känner som har en Series X. Även googlat om detta och många har detta fenomenet. Utan lösning. Antar att MS begränsar bandbredden av nån anledning.

Menar du på fullaste allvar att du har uppåt 1000mbps på Xbox? Isf är du nog den enda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det ska ju komma fler storlekar på minneskortet, 500GB och 2TB som komplement till 1TB som finns nu. Så det är ju alltid något. Men det finns tydligen någon tidsexklusivitetsdeal med MS så fler tillverkare kommer tyvärr dröja.

De borde ha en modell med 1TB och en med 2TB, så de som inte tycker det är värt att lägga ut mer för mer minne kan få slippa klaga. Men visst är det svårt att göra alla nöjda, så är det ju alltid!

500Gb finns redan att köpa på vissa ställen. För mig jag såg på typ Cdon häromveckan för ”ynka” 1600 spänn. Höll på att bli överlycklig då jag äntligen hittat ett rimligt pris på 1tbkortet, så va det på 500Gb 😩

Edit: https://cdon.se/hemelektronik/extern-ssd-enhet-seagate-xbox-e...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nej när man spelar går det ner till 30-40mbps, vilket också är helt sjukt då PS inte minskar alls. Nej detta är vida känt problem. Alla säger samma sak av dom 5 irl jag känner som har en Series X. Även googlat om detta och många har detta fenomenet. Utan lösning. Antar att MS begränsar bandbredden av nån anledning.

Menar du på fullaste allvar att du har uppåt 1000mbps på Xbox? Isf är du nog den enda.

Ja det är inga problem. Det gäller som sagt att stänga av senaste spelat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Det var inte jag som skrev att jag fick ut 1000Mbit, men det här är i alla fall standard för mig:
https://imgur.com/a/7BUfr2R

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja det är inga problem. Det gäller som sagt att stänga av senaste spelat spel.

finns ju tom en knapp som man kan suspenda spelen för att maxa hastigheterna. Tyvärr inte lyckats få högre.

Skrivet av nu1mlock:

Det var inte jag som skrev att jag fick ut 1000Mbit, men det här är i alla fall standard för mig:
https://imgur.com/a/7BUfr2R

Lyx. Där uppe har jag endast fladdrat till nån enstaka sekund. Sista tiden har varit ännu bedrövligare. Va lite bättre i början förra året. Runt 5-600 iaf. Nu rent bedrövligt. Allt annat flyter på bra i huset.

Visa signatur