Gigabyte RX580 GAMING 8GB med "Win error code 43"

Permalänk
Medlem

Gigabyte RX580 GAMING 8GB med "Win error code 43"

Ett Gigabyte RX580 8GB som har suttit i grabbens mITX burk.
Kortet har problem med drivrutin/Bios - "code 43".

Finns massa videos som förslår lösningar, men observerar att kortet säljs som 'utan garanti för funktion'.
https://www.youtube.com/hashtag/error43
https://www.youtube.com/hashtag/pixelclockpatcher

((ETH hashrate om man får tro vad internet säger är drygt 30 mh/s))

Kortet har enbart använts av grabben till spel och han köpte kortet nytt i butik.
Problemet började när han downsizade sitt Fractal Design ITX chassi till ett Loque Ghost.

Jag "orkade" inte plocka ut mitt RX480 kort så har bara prövat 580:et som sekundärt kort där jag har GPU-Z bilden ifrån.
Har tyvärr inte tid att labba vidare. Jag har två blöjbarn, två bonusbarn, äldre utflyttade barn och ett nytt fast gammal hus att rodda med

Förbehåller mig rätten att neka bud.
Inga problem att skicka. Använder Schenker spårbart @ 85 kr att addera till ditt pris/bud.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Nytt bud: 600 kr Kan hämta
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Avstängd

Varken bios eller drivrutinsfel, utan 98% hårdvarufel.
700, hämtar

Permalänk
Inaktiv

Det går att minea med utan problem?
800kr från mig isåfall, hämtar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon265474:

Det går att minea med utan problem?
800kr från mig isåfall, hämtar

man kan inte minea med kort som visar kod 43, det är omöjligt.

Permalänk
Skrivet av SuLioS:

man kan inte minea med kort som visar kod 43, det är omöjligt.

Vet du om det gäller även i Linux?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr-Mantis-Toboggan:

Vet du om det gäller även i Linux?

Yes, kan garantera det. HiveOS eller vilken distro som helst. Code 43 kan vara vad som helst, allt från död gpu (självaste grafiska processorn) till problem med minnet. På RX korten är det oftast det sista. Visar Radeon II eller Vega korten kod 43 då är det bara att slänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Varken bios eller drivrutinsfel, utan 98% hårdvarufel.
700, hämtar

Skrivet av SuLioS:

man kan inte minea med kort som visar kod 43, det är omöjligt.

Skrivet av SuLioS:

Yes, kan garantera det. HiveOS eller vilken distro som helst. Code 43 kan vara vad som helst, allt från död gpu (självaste grafiska processorn) till problem med minnet. På RX korten är det oftast det sista. Visar Radeon II eller Vega korten kod 43 då är det bara att slänga.

Vad är då vitsen/värdet med att köpa ett kod 43 kort..? Hoppet om att rätt drivrutin och atikmdag-patcher löser problemet?

Jag kanske skulle ta mig tiden att montera ur mitt 480 kort, köra DDU, stoppa i 580:et som singelkort, installera patchen 1.4.12 på drivis 21.9.x? Hmm..kanske får bli så och sen kanske prova lyckan på Tradera ist om kortet kickar igång

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

Vad är då vitsen/värdet med att köpa ett kod 43 kort..? Hoppet om att rätt drivrutin och atikmdag-patcher löser problemet?

Jag kanske skulle ta mig tiden att montera ur mitt 480 kort, köra DDU, stoppa i 580:et som singelkort, installera patchen 1.4.12 på drivis 21.9.x? Hmm..kanske får bli så och sen kanske prova lyckan på Tradera ist om kortet kickar igång

Inte en enda gång har jag lyckats att fixa ett kort med kod 43 enbart genom ominstallation av drivrutiner eller t.o.m bios flashing, utan det har alltid varit hårdvarufel.
Ett kort med död gpu men fungerande vbios kommer alltid att upptäckas i windows, dock kan ej belastas. Att ett kort upptäcks av operativsystemet säger absolut ingenting. Hellre ett kort som inte startar alls än ett som startar, dioderna lyser, fläktarna snurrar, men ger kod 43. I 80% av fallen handlar det om defekta gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Inte en enda gång har jag lyckats att fixa ett kort med kod 43 enbart genom ominstallation av drivrutiner eller t.o.m bios flashing, utan det har alltid varit hårdvarufel.
Ett kort med död gpu men fungerande vbios kommer alltid att upptäckas i windows, dock kan ej belastas. Att ett kort upptäcks av operativsystemet säger absolut ingenting. Hellre ett kort som inte startar alls än ett som startar, dioderna lyser, fläktarna snurrar, men ger kod 43. I 80% av fallen handlar det om defekta gpu.

Så 20% chans att få lov i den är värt runt 1000-lappen då?

Jag ska snacka med ägaren/sonen ikväll eller imorrn så får han bestämma vidare öde för denna GPU.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

För vissa har komponenterna ett visst värde, finns ju en del som reparerar kort för att sedan sälja. Har man tillgång till utrustningen så kan man kolla precis vad som är trasigt, även enstaka minnesmoduler.

Kan man köpa ett trasigt kort för en tusenlapp och spendera ett par timmar på att fixa det och sedan sälja för 3000:- så är det ju värt det om man bara har det som en hobby, och går det inte att fixa(tex gpu kärnan är kaputt) så har man i värsta fall reservdelar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

För vissa har komponenterna ett visst värde, finns ju en del som reparerar kort för att sedan sälja. Har man tillgång till utrustningen så kan man kolla precis vad som är trasigt, även enstaka minnesmoduler.

Kan man köpa ett trasigt kort för en tusenlapp och spendera ett par timmar på att fixa det och sedan sälja för 3000:- så är det ju värt det om man bara har det som en hobby, och går det inte att fixa(tex gpu kärnan är kaputt) så har man i värsta fall reservdelar.

Jo visst går det ju att återvinna delar som går enkelt att skruva av, t ex backplate, fläktar etc.

Menar du på riktigt att det finns hobbysnickare som har tillgång till avancerad lödutrustning (och kompetensen) att "laga precis det som är trasigt"? Eller behöver man bara nåt enkelt från Biltema för att få det att funka...?

https://www.sweclockers.com/nyhet/32675-evga-dalig-lodning-or...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jo visst går det ju att återvinna delar som går enkelt att skruva av, t ex backplate, fläktar etc.

Menar du på riktigt att det finns hobbysnickare som har tillgång till avancerad lödutrustning (och kompetensen) att "laga precis det som är trasigt"? Eller behöver man bara nåt enkelt från Biltema för att få det att funka...?

https://www.sweclockers.com/nyhet/32675-evga-dalig-lodning-or...

Med en lödstation med lödpenna och olika spetsar, varmluftspistol(gjord för lödning av komponenter), lödtenn(låg temp och vanlig), flux, en vettig multimeter och att man vet vad man gör så kommer man ganska långt.

Tillräckligt för att hitta kortslutningar och mindre problem.

Dock krävs det lite andra saker för att avgöra vilken minnekrets som är trasig osv.

Sen finns ju youtube som hjälpmedel.

Fabrikerna använder i regel maskiner som placerar komponenterna på kretskortet, sen går det igen en ugn(är därför det ibland ser ut som en liten unge har gjort jobbet). Helt annat än när en duktig lödare gör det.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Med en lödstation med lödpenna och olika spetsar, varmluftspistol(gjord för lödning av komponenter), lödtenn(låg temp och vanlig), flux, en vettig multimeter och att man vet vad man gör så kommer man ganska långt.

Tillräckligt för att hitta kortslutningar och mindre problem.

Dock krävs det lite andra saker för att avgöra vilken minnekrets som är trasig osv.

Sen finns ju youtube som hjälpmedel.

Fabrikerna använder i regel maskiner som placerar komponenterna på kretskortet, sen går det igen en ugn(är därför det ibland ser ut som en liten unge har gjort jobbet). Helt annat än när en duktig lödare gör det.

Det hade varit intressant att diskutera vidare ämnet OM det hade funnits nån dedikerad tråd för det här på Swec...

Låter annonsen ligga kvar en dag så får vid se vad buden slutar med. Jag gissar på att de flesta som köper "defekta" kort (dyrt) på Tradera kör Hive/RaveOS som kanske är mer 'förlåtande' än vad Windows och kod 43 är.
Vad vet jag. Jag lägger min tid på att byta blöjor ist, som det blir nu

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |