Licensköp Windows 10

Permalänk
Medlem

Licensköp Windows 10

Hej!
Jag har en laptop med Windows 7 som ju supporten är avslutad för, men enligt mina kontroller skall den klara Windows 10. Har sett mig om efter en licens för att uppgradera den.
Men en sak blir jag inte klok på. På nätet finns licenser att köpa för en rätt billig penning några exempel:

https://www.gamekeys.se/produkt/windows-10-professional-retail/?gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hjlJpphy_PlE_9HnP5fk6eJhmQDQWkBlcNWmyn1uzwyGehmEUec8FgaAvCVEALw_wcB

https://programvaruexperten.se/produkt/microsoft-windows-10-pro-retail/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google_shopping&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hiTVR6DKmciJIOxRBXHVtNz8wdNOf4_D4_nJAWeW2ssB7MRf1soUSAaAvAuEALw_wcB

Dessa ovan anges som Retail och om jag fattar rätt så skall den licensen inte vara bunden till den dator den först installeras på och supporten skall inte vara bunden till det säljande företaget som för OEM som ju är inbyggnadslicenser.

Men man blir t.ex. på Microsofts Windowsforum avrådd att köpa en sådan licens som ovan. Däremot får man ingen riktig förklaring till varför.
Vad är då skillnaden jämfört med att köpa en licens av Microsoft för 2399 SEK?
Klarar licenserna inte uppgradering från Windows 7? Eller är det ändå något med supporten från Microsoft som man inte får?

ProgramvaruExperten svarade direkt på min fråga:
Tack för ditt mejl. Det är inte någon skillnad i funktionalitet utan nedladdning, installation och aktivering sker genom Microsoft precis som om du hade köpt ifrån vilken annan webbutik. Priserna varierar kraftigt mellan auktoriserade återförsäljare samt tredjepartsåterförsäljare som oss pågrund utav bland annat inköpspriser, lokalapriser m.m.

MVH
Thobbe T.

Permalänk
Medlem

Billiga nycklar till spel och mjukvara kan vara stulna, eller köpta i länder där priset är betydligt lägre än i t.ex. Europa.

Handlar mer om att de vill att du ska betala dem mer än att nycklarna inte skulle fungera. Men finns alltid risk att de inte gör det, samt att man riskerar göda kriminella.

Permalänk

Jag har vid ett flertal tillfällen uppgraderat från Win 7 -> Win 10, med hjälp av en Win 7 nyckel. Laptops och färdigbyggda stationära datorer brukar lagra en OEM nyckel i något minne på moderkortet.

Testa att öppna CMD och kör detta kommando:
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Du kommer då få nyckeln som används idag och då kan du med stor sannolikhet uppgradera gratis.

Permalänk
Medlem

Har du en "äkta" Windows 7 licens är ju uppgraderingen till Windows 10 (och sedermera Windows 11) gratis. Googla så står det hur du gör.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Har du provat att uppgradera din burk med nuvarande licens.

Jag hade en gammal burk från 2010 med gamla win7 i. Förra året 2020 testade jag att köra in win10 på den gamla licensen som låg med i win7 från 2010. Inga problem alls. Allt uppdaterades och min gamla licens blev godkänd utan några krångel. 😁

Jag tror din gamla licens funkar. Kan inte garantera det dock.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en 9år gammal laptop med win 7 och den gick att uppdatera till win10, dok så var hårdvaran så usel så det funkade knappt, men det är en annan historia, TS borde dok inte behöva köpa en licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Jag har vid ett flertal tillfällen uppgraderat från Win 7 -> Win 10, med hjälp av en Win 7 nyckel. Laptops och färdigbyggda stationära datorer brukar lagra en OEM nyckel i något minne på moderkortet.

Testa att öppna CMD och kör detta kommando:
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Du kommer då få nyckeln som används idag och då kan du med stor sannolikhet uppgradera gratis.

Skrivet av KroesusSork:

Har du en "äkta" Windows 7 licens är ju uppgraderingen till Windows 10 (och sedermera Windows 11) gratis. Googla så står det hur du gör.

Intressant. Jag har en Windows 7 Ultimate köpt direkt från Microsoft för 4000:-.
Den ville de minsann inte uppgradera efter perioden när man fick uppgradera gratis.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThobbeT:

Hej!
Jag har en laptop med Windows 7 som ju supporten är avslutad för, men enligt mina kontroller skall den klara Windows 10. Har sett mig om efter en licens för att uppgradera den.
Men en sak blir jag inte klok på. På nätet finns licenser att köpa för en rätt billig penning några exempel:

https://www.gamekeys.se/produkt/windows-10-professional-retail/?gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hjlJpphy_PlE_9HnP5fk6eJhmQDQWkBlcNWmyn1uzwyGehmEUec8FgaAvCVEALw_wcB

https://programvaruexperten.se/produkt/microsoft-windows-10-pro-retail/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google_shopping&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hiTVR6DKmciJIOxRBXHVtNz8wdNOf4_D4_nJAWeW2ssB7MRf1soUSAaAvAuEALw_wcB

Dessa ovan anges som Retail och om jag fattar rätt så skall den licensen inte vara bunden till den dator den först installeras på och supporten skall inte vara bunden till det säljande företaget som för OEM som ju är inbyggnadslicenser.

Men man blir t.ex. på Microsofts Windowsforum avrådd att köpa en sådan licens som ovan. Däremot får man ingen riktig förklaring till varför.
Vad är då skillnaden jämfört med att köpa en licens av Microsoft för 2399 SEK?
Klarar licenserna inte uppgradering från Windows 7? Eller är det ändå något med supporten från Microsoft som man inte får?

ProgramvaruExperten svarade direkt på min fråga:
Tack för ditt mejl. Det är inte någon skillnad i funktionalitet utan nedladdning, installation och aktivering sker genom Microsoft precis som om du hade köpt ifrån vilken annan webbutik. Priserna varierar kraftigt mellan auktoriserade återförsäljare samt tredjepartsåterförsäljare som oss pågrund utav bland annat inköpspriser, lokalapriser m.m.

MVH
Thobbe T.

Om du har en Windows 7 nyckel på undersidan av datorn kan du använda den för att aktivera Windows 10. Har själv gjort det för ca 3-4 månader sedan och det gick fortfarande att göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Intressant. Jag har en Windows 7 Ultimate köpt direkt från Microsoft för 4000:-.
Den ville de minsann inte uppgradera efter perioden när man fick uppgradera gratis.

Snopet. Jag har köpt begagnade med OEM licenser och aldrig stött på några problem. Har en polare som lyckades uppgradera win7 piratkopierad -> Win 10 ÄKTA.

Permalänk
Medlem

Hej!
För att avsluta min egen tråd så har jag nu lyckats helt utan kostnad uppdatera från Windows 7 till Windows 10 på min Lenovo laptop.
Att gå till Windows Update i datorn funkade inte, där sades något som gick ut på att erbjudandet hade gått ut. Lenovos supportsida ledde till Microsoft och att jag måste först ha Windows 7 SP2 eller så skulle nån KB update vara installerad först, en som inte ville installera. Ej heller gå direkt till Microsoft där kostar ju Windows 10 som nämnt 2399 SEK.
Men som någon ovan svarade så låg erbjudandet kvar men jag lyckades bara om jag sökte efter download Window 10 hos Microsoft och sen laddade ned och den nedladdade filen byggde en image och sen installerade den och acccepterade den licens jag hade.
Den här videon på Youtube förklarar enkelt: https://youtu.be/ERTKBVPd594