Licensköp Windows 10
Hej!
Jag har en laptop med Windows 7 som ju supporten är avslutad för, men enligt mina kontroller skall den klara Windows 10. Har sett mig om efter en licens för att uppgradera den.
Men en sak blir jag inte klok på. På nätet finns licenser att köpa för en rätt billig penning några exempel:
Dessa ovan anges som Retail och om jag fattar rätt så skall den licensen inte vara bunden till den dator den först installeras på och supporten skall inte vara bunden till det säljande företaget som för OEM som ju är inbyggnadslicenser.
Men man blir t.ex. på Microsofts Windowsforum avrådd att köpa en sådan licens som ovan. Däremot får man ingen riktig förklaring till varför.
Vad är då skillnaden jämfört med att köpa en licens av Microsoft för 2399 SEK?
Klarar licenserna inte uppgradering från Windows 7? Eller är det ändå något med supporten från Microsoft som man inte får?
ProgramvaruExperten svarade direkt på min fråga:
Tack för ditt mejl. Det är inte någon skillnad i funktionalitet utan nedladdning, installation och aktivering sker genom Microsoft precis som om du hade köpt ifrån vilken annan webbutik. Priserna varierar kraftigt mellan auktoriserade återförsäljare samt tredjepartsåterförsäljare som oss pågrund utav bland annat inköpspriser, lokalapriser m.m.
MVH
Thobbe T.