Råd inför ny server
Hej,
Jag är hyfsat kunnig inom IT & datorer, men inte särskilt erfaren när det kommer till att driva en egen server. Jag behöver nu sätta upp en server "på riktigt" för första gången och har därför lite frågor.
Användningsområdet är att ett liten grupp användare (4 st) som använder tunga CAD-program skall arbeta lokalt på egna datorer, men deras filer skall lagras på en server i samma nätverk. De behöver alla kunna komma åt samtliga filer.
Inom en relativt snar framtid (1-2 år) så är det sannolikt att denna server kommer få fler uppgifter, som fler användare (upp till totalt ca 15-20 st, dock inga fler som skriver lika tunga filer som CAD) och även kanske köra fjärrskrivbord med program på servern också.
Min tanke är att skaffa en server, antingen tower eller rack, (skulle gärna ta emot åsikter/tips gällande detta val) men har lite funderingar kring ungefär vilken hårdvara som krävs samt OS et cetera.
Då det inte är så tunga arbetsområden initialt så tänker jag att det vore smart men en lite enklare uppsättning RAM etc till att börja med, men vill gärna kunna uppgradera detta i framtiden för att möta samtliga krav med en och samma server. Är det rimligt?
Jag har också tänkt köra 2 st 2 TB SSD i Raid 1 för datalagringen, samt att jag installerar någon mjukvara för automatisk backup till en molnleverantör i fall av brand eller dylikt.
Har tittat på denna tower-server exempelvis, tror ni det skulle kunna passa i mitt fall eller har ni något bättre tips?
https://www.dustin.se/product/5011177708/emc-poweredge-t140
Jag har också tänkt använda Windows Server som OS, antar jag rätt om det är rimligt att köpa det nyaste då? Ser att 2022 är den senaste versionen, eller är det bättre att satsa på 2019? Mer stabilt/tillförlitligt?