Råd inför ny server

Permalänk
Medlem

Råd inför ny server

Hej,

Jag är hyfsat kunnig inom IT & datorer, men inte särskilt erfaren när det kommer till att driva en egen server. Jag behöver nu sätta upp en server "på riktigt" för första gången och har därför lite frågor.

Användningsområdet är att ett liten grupp användare (4 st) som använder tunga CAD-program skall arbeta lokalt på egna datorer, men deras filer skall lagras på en server i samma nätverk. De behöver alla kunna komma åt samtliga filer.

Inom en relativt snar framtid (1-2 år) så är det sannolikt att denna server kommer få fler uppgifter, som fler användare (upp till totalt ca 15-20 st, dock inga fler som skriver lika tunga filer som CAD) och även kanske köra fjärrskrivbord med program på servern också.

Min tanke är att skaffa en server, antingen tower eller rack, (skulle gärna ta emot åsikter/tips gällande detta val) men har lite funderingar kring ungefär vilken hårdvara som krävs samt OS et cetera.

Då det inte är så tunga arbetsområden initialt så tänker jag att det vore smart men en lite enklare uppsättning RAM etc till att börja med, men vill gärna kunna uppgradera detta i framtiden för att möta samtliga krav med en och samma server. Är det rimligt?

Jag har också tänkt köra 2 st 2 TB SSD i Raid 1 för datalagringen, samt att jag installerar någon mjukvara för automatisk backup till en molnleverantör i fall av brand eller dylikt.

Har tittat på denna tower-server exempelvis, tror ni det skulle kunna passa i mitt fall eller har ni något bättre tips?

https://www.dustin.se/product/5011177708/emc-poweredge-t140

Jag har också tänkt använda Windows Server som OS, antar jag rätt om det är rimligt att köpa det nyaste då? Ser att 2022 är den senaste versionen, eller är det bättre att satsa på 2019? Mer stabilt/tillförlitligt?

Lade till en rad om OS
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mikael_U:

Jag har också tänkt köra 2 st 2 TB SSD i Raid 1 för datalagringen, samt att jag installerar någon mjukvara för automatisk backup till en molnleverantör i fall av brand eller dylikt.

Det finns mycket skrivet om RAID här på sweclockers. Ta en extra funderare på vad det är ni vill uppnå med RAID.

Servermjukvara? Funderat på någon Linuxvariant? Om inte, är nog Windows Server Essentials 2019 det mest ekonomiska då det inkluderar 25 CAL'ar för de klienter som skall ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_U:

Användningsområdet är att ett liten grupp användare (4 st) som använder tunga CAD-program skall arbeta lokalt på egna datorer, men deras filer skall lagras på en server i samma nätverk. De behöver alla kunna komma åt samtliga filer.

Lagras hur? Inget som behöver nätverks- eller diskprestanda utan allt körs på lokala datorn tills man typ sparar upp en kopia?
Du har bara 2x1G nätverk i den där vilket kan kännas segt för stora saker men det hänger ju också på vad era workstations har för möjligheter. Ska de jobba direkt med filer på servern är det alldeles för lite.

Skrivet av Mikael_U:

Inom en relativt snar framtid (1-2 år) så är det sannolikt att denna server kommer få fler uppgifter, som fler användare (upp till totalt ca 15-20 st, dock inga fler som skriver lika tunga filer som CAD) och även kanske köra fjärrskrivbord med program på servern också.

Här är du ute på extremt djupt vatten med en server för 8000kr. Du får i regel mindre server än motsvarande workstation för samma pengar. Är 8000kr rimligt för en workstation för lasten du vill köra? Är det rimligt om du samtidigt vill köra någon typ av fjärrskrivbord och program med flera användare samtidigt? Nja..

Citat:

Min tanke är att skaffa en server, antingen tower eller rack, (skulle gärna ta emot åsikter/tips gällande detta val) men har lite funderingar kring ungefär vilken hårdvara som krävs samt OS et cetera.

Då det inte är så tunga arbetsområden initialt så tänker jag att det vore smart men en lite enklare uppsättning RAM etc till att börja med, men vill gärna kunna uppgradera detta i framtiden för att möta samtliga krav med en och samma server. Är det rimligt?

Tower/Rack är mer en fråga om vad ni har för möjligheter. Rack är att föredra om ni har skåp och sådär, annars tower.

Mitt förslag är att du kör typ den servern du kikar på och kör som du tänkt. Dagen ni är fler än 5-10 användare och ska göra mer på servern än lagring så köper ni en till/annan server och tar hjälp med inköp och uppsättning av den. Det är troligt att ni vid det laget vill få till ett vettigt AD, måste ta säkerhet och andra best practices på mer professionellt allvar och helt enkelt riskerar at hamna i skiten med 20 personer som inte kan jobba dagen något går riktigt fel.

Permalänk
Medlem

Misstänker att ni inte har något AD eller dyl idag? Kör azure Virtual desktop med azure AD integration. Lagring av Cad ritningar kan ni spara i Sharpoint/Azure storage.
Så kan du skala upp och ner, samt slipper tänka på redundans förutom på WAN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Misstänker att ni inte har något AD eller dyl idag? Kör azure Virtual desktop med azure AD integration. Lagring av Cad ritningar kan ni spara i Sharpoint/Azure storage.
Så kan du skala upp och ner, samt slipper tänka på redundans förutom på WAN.

Slippa tänka är precis vad Microsoft vill att du ska göra.
Sen när du "sluppit tänka" tillräckligt länge så har din kunskap utarmats så pass att du helt omöjligt kan bryta dig fri från deras hyrträsk.
Sätt upp det själv, behåll kompetensen och du är då fri att utvecklas i den riktning du själv vill och inte den enda riktning pappa Microsoft vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Slippa tänka är precis vad Microsoft vill att du ska göra.
Sen när du "sluppit tänka" tillräckligt länge så har din kunskap utarmats så pass att du helt omöjligt kan bryta dig fri från deras hyrträsk.
Sätt upp det själv, behåll kompetensen och du är då fri att utvecklas i den riktning du själv vill och inte den enda riktning pappa Microsoft vill.

Hade varit spännande att veta vad du jobbar med och på vilken nivå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Hade varit spännande att veta vad du jobbar med och på vilken nivå?

I grova drag serverdrift i datacenter och kommunikationslösningar inom Europa.

Dock i mindre skala så det är inte alls så fräckt som det låter i första meningen