SSD-enhet för audiofiler ger bättre ettor och nollor för "mer naturlig känsla"

Permalänk
Inaktiv

Dessa 1or och 0or.. Det var bättre förr. Bara jag som föredrar alla mina bits som 0.5? Blir inte mjukare ljud än så.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Men Pata då... Rookie mistake!

Vadå, har du också råkat stoppa in HDMI-sladden upp-och-ned? Det blir för låg data-rate då...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shutin:

Vid kvalitetsbedömningar av inspelad musik är uppmätta "objektiva" mätningar det som säger minst om hur välljudande, eller motsatsen, det låter jämfört mot just ett tränat mänskligt öra. Det går dåligt att bara försöka mäta sig fram till vad som är musikaliskt.

Jag hade inte intentionen att bedöma SSD-enhetens kvalite för jag har själv inte testat den och vet inte om det är snake oil eller om det är nåt som ger skillnad. Min poäng låg snarare i att alla i den här tråden på det annars oumbärliga och trevliga Sweclockers plötsligt var så tvärsäkra att den här produkten var bondfångeri. Kunde det bero på att vi hade kommit lite utanför det vi brukar prata om här och nörderierna handlade om ett annat ämne? Vem vet.

Nu pratat vi givetvis om olika saker- 'välljudande' är helt subjektivt, 'musikalist' är också ett flytande koncept som för vissa betyder saker som att ha ett bra öra för toner (kunna stämma saker utan stämapparet etc) eller fantastisk taktkänsla, men för vissa verkar betyder mer "identifiera om låten har den där särskilda kvaliteten" osv.

Vad som nämns i den där tråden- till exempel transients och sibilance är populära termer att diskutera- det går alltid att jämföra en "torr" källa mot hur den låter efter den passerat genom din ljudutrustning, och att jämföra hur den låter passerad genom en annan ljudutrustning. Om du kan få förbättringar i sibilance eller attack för transients som är tillräcklig att höra så går det definitivt att visa också men det är extremt ovanligt att se någon försöka visa något runt det med sådan här utrustning trots att det finns väldigt mycket information om koncepten och hur man förbättrar det vid inspelning. Allt är givetvis en smaksak och ingen kan säga vad någon annan ska tycka om och inte tycka om.

Men om en lyssnares påstådda förmåga att objektivt skilja på kvalitet mellan hårdvara försvinner direkt i ett blindtest så fanns den förmågan aldrig utanför lyssnarens huvud, se nedan.

https://www.head-fi.org/threads/testing-audiophile-claims-and...

Skrivet av shutin:

Min poäng låg snarare i att alla i den här tråden på det annars oumbärliga och trevliga Sweclockers plötsligt var så tvärsäkra att den här produkten var bondfångeri. Kunde det bero på att vi hade kommit lite utanför det vi brukar prata om här och nörderierna handlade om ett annat ämne?

Yep, därför att de flesta här förstår skillnaden på digitalt och analogt och förstår varför du inte kommer få en annan signal efter att en digital signal konverteras till analogt baserat på hur den digitala signalen förvaras. Det finns got om information om hur moderna DAC's fungerar, och det finns mer trådar om hur man binder jord mellan komponenter isolerar jordfel eller andra störningar osv- om det är det som SSD'n hjälper med så skulle man kunna tro att det hade nämnts tydligare- men det folk pratar om där är att SSD'n som lagringsenhet skulle förbättra eller ändra ljudkvalitet vilket är ren och skär bullshit såvidare inte något är seriöst fel med deras system.

Oavsett handlar ju "nörderierna" i den tråden inte om ett annat ämne- det som diskuteras är en SSD. Att de också missförstår sitt "eget" ämne samtidigt är lustigt, men poängen med denna artikel var väl mer just att de totalt missförstår hur en PC fungerar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Inget fel med dem faktiskt. Efter diverse skräp HDMI kablar från amazon så fixade Supra kabeln direkt deep colors med TVn.

Som linus tech visade i en video så är många kablar av undermålig kvalitét. Det är också därför som Ingvar Öhman (Ino / Guru Audio) rekommenderar Supra, de fungerar helt enkelt plus ska finnas vissa fördelar med tenn i kablarna (men jag har glömt vilket). Men framför allt så fungerar dom och det är inte ockerpriser som t.ex. Jorma Design och annat som länkats till i tråden.

Skrivet av twit:

Det jag undrar mest är om man med en sådan härn Super Sound Drive lär sig uppskatta musik man annars tycker är beklämmande dålig, eller handlar det bara om att piffa upp det man redan gillar lite extra?

Jag tänker att det i förstnämnda fallet kan vara en jättebra produkt för lokaler som butiker, gym, hissar och spinningklasser där det annars bara spelas närmast vedervärdig smörja

Supra är svenktillverkade, de har verkligen kabeltillverkning i Ljungskile (jag har själv besökt dem flera gånger och sett att anläggningen finns) så det är inte ett företag som bara köper nått kinesiskt och klistrar på sitt märke, om det är värt nått eller inte får var och en värdera själva, men kablarna har sunda tekniska egenskaper och håller stabil kvalitet, de är inte billigast men de är väldigt långt från dyrkablar typ Jorma, jämför dem snarare med sunda kablar som man vet håller specen varje gång typ Belden och liknade märken som man väljer när strul och service kostar mer än att kabeln inte är absolut billigast på marknaden.

Tenn fungerar som en isolator i dessa sammanhang, ger kabeln snarlika elektriska egenskaper som om ledarna vore separerade med plast men tar mindre plats och är enklare och billigare, dessutom är det otroligt mycket enklare att kontaktera kabeln för tennet behöver inte avlägsnas innan man löder eller klämmer på en kontakt, så man sparar mycket arbetstid på det. Tennet skyddar även kopparn mot oxidation, att förtenna kardelerna är ett väldigt smart och billigt sätt att ge kabeln bättre egenskaper inom nästan alla områden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Men guud vet du hur orent guld kan vara??

Jag kör alla mina signaler i 400v 0.1a genom ett totalt vakum som jag fångat i en burk framställd i ett Brazilianskt kristall-oscillator labb drivet av tyska nazistforskare under WW2 för att utvärdera USAs förmåga att bygga kvartsradios med sydamerikanska kristaller. Det är inte svårt att skapa en egen sådan, instruktioner nedan (budget ca 0.5 årslöner, pappas eller mamas årslön spelar ingen roll för vi har jämställdhet i Sverige):

Den består av en homogen symmetrisk molekyl (symmetrisk alltså typ förutom hålen och att den är runt och avlång, symmetriskt utöver det då alltså) handslipad ur Brazilians kvarts och sedan förstärkt med ett yttre heltäckande van der waals fält (läs på om hur man gör i böcker om tyska experiment ca WW2 all info finns där) som antingen skyddar mot noise eller skapar noise- forskar vet inte än idag vilket!

Vakumet framställs organiskt när jag på fester börjar beskriva min ljudutrustning för en attraktiv kvinna - ett totalt vakum om ca 2kvm uppstår snabbt mellan oss och jag kan då fånga det i burken med en modifierad cykelpump eller bröstmjölkspump.

En kärna av sten hålls centrerad med formad najtråd (från typ XL bygg eller nåt bah) mitt i vakum kammaren för att absorbera mystiska frekvenser från bortom vetenskapens kännedom- en norsk herre bytte stenen mot min farfars land i dalarna på 80-talet med löfte om att den hade en magisk karaktär och den har inte svikit mig än!

Om du hittar en liknande sten så är det lätt att avgöra dess kvalitet med en geigermätare- om den vid 10cm separation håller samma snittliga tick/sek som 12 multiplicerat med BPM i Van Halens "Ain't talking 'bout love" så är den förmodligen lite väl het- du kan hålla den inklämd i armhålan medan du sover, därefter borde den vara okej i ca 8h.
Om den håller takt med 12*BPM i Eurythmics "Sweet Dreams" så är den lagom, men kan hottas upp mer något som kräver mer aggressiv transient attack genom att köras i mikrovågsugnen en stund i ett glas mjölk (ej pastöristerad!)
När du mäter med geigermätaren, tänk på att rikta både mätaren och stenner söderut då nordpolen är en stor källa av dåliga vibbar.

När stenen är centrerad i kammaren drar du en kopparfläta som du oxiderat lätt med risvins-vinäger (minns inte vilken region exakt men ska komma från bergen i Japan och vara gjort på handskalat ris) genom den, se till att göra detta i totalt mörker så vakumet inte hittar ut.
För jorden drar du väldigt försiktigt in en gammaldags stängseltråd av den typ som används i elektrifierade stängsel för kossor och dylikt - de har överlägsna ljudegenskaper vilket är varför alla ljudeffekter för de gamla star wars filmerna inklusive Chewbaccas vrål framställdes enbart med elstängsel (numera får man inte lagligt använda sådana metoder för att framställa ljud ur skådespelare men jag har hört att många studios i USA fortfarande använder dolda tasers insydda i dräkterna under produktion för att få naturliga skrik)

Innan du frågar för övrigt- ja, det är alltså bara en ljudkanal. Det kanske låter konstigt för en lekman men jag skulle rekommendera att läsa på om stereo/mono och varför Nikola Tesla själv vägrade gå i närheten av en stereo-kapabel maskin utan att först a fyllt öronen med silverberikat audiophile-grade vax- du får allt ljud du behöver ur en monokanal, så vad kommer ur den andra? Jo, antiljudet, och om man tar en titt på hur världen ser ut idag så förstår man vilken fasansfullt farlig uppfinnelse det var.

/s

Jag är glad att du lagt sådan tid och ork på att ta reda på allt det här åt oss och dessutom dokumentera det!
Vi är evigt tacksamma. Nu ska jag bara göra samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det låter nästan som att du vill säga att de här dårarna har rätt?

Men det är onekligen skillnad på kunskap och kunskap. I just detta fall har ljudnördarna inte en chans. Det är vi som vet hur en dator fungerar som med 100% säkerhet kan säga att den digitala buffern med 0:or och 1:or som hamnar i RAM ser precis likadan ut vare sig man har en HDD, SSD eller floppy disk. Denna identiska buffer flyger sedan ut på den optiska porten på datorn in i audiofilens digital till analog konverter och skickas sedan ut i hörlurarna. Den enda möjliga skillnaden i ljud sker vid digital till analog konvertern, vilket jag tror alla kan enas om har en verklig effekt/prestandaskillnad.

Go' jul

Tolkade hans i lnlägg som att det finns många dårar på sweclockers också

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kaffe-pengar. Ska man kunna kalla sig audiofil måste man ha en sån här kabel till ljudsystemet.

Det är ju grymt att ta fram en pryl och sedan bara behöva sälja 1 ex. för att gå så jävla mycket plus.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jäklar, jag borde göra slag i saken och lansera min idé om Hifi Air(tm).

Riktigt fin luft på flaska som får ditt WiFi att låta bättre.

Marknaden finns ju uppenbarligen.

Permalänk

ingen RGB dock haha

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Denna typ av människor som är helt övertygade om en kabel över vilken en digital signal skickas påverkar ljudkvaliten eller i detta fall en SSD som på något oförklarligt sätt påverkar hur den digitalt lagrade musiken på den låter är precis lika indoktrinerade i sin vanföreställning som de som tror att jorden är platt, vaccin är en komplott osv är i sina. Alla anser de ha "bevis" som andra helt enkelt inte förstår.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Tidsfråga innan det dök upp, kan man sälja HIFI switchar/routrar, ethernetkablage och annan kringutrustning på pseudovetenskaplig grund så kan man sälja det här också.

Lite som "gaming" WiFi-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det får mig att tänka på en viss diskussionstråd som handlade om hur olika typer av lagring påverkar ljud.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/17636-hard-drives-ma...

kul läsning.

axplock :

Haha snubben ringer alltså kabeltillverkaren, jag föreställer mig typ att det är så här:
https://youtu.be/h_aYPBDXpxA

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Denna typ av människor som är helt övertygade om en kabel över vilken en digital signal skickas påverkar ljudkvaliten eller i detta fall en SSD som på något oförklarligt sätt påverkar hur den digitalt lagrade musiken på den låter är precis lika indoktrinerade i sin vanföreställning som de som tror att jorden är platt, vaccin är en komplott osv är i sina. Alla anser de ha "bevis" som andra helt enkelt inte förstår.

Finns en teori kallat för kognitiv dissonans, när två motstridiga uppgifter krockar tenderar personer att hantera konflikten genom att bland annat personen ignorerar, förnekar eller spelar ner betydelsen av informationen. "Detta har forum har bara datornördar, som inte kan något om ljud". "SSD:n kanske inte gör allt ljud bra, men den är i alla fall bättre än vanliga SSD på ljud."

Sen belyser teorin "selective theory" just det du säger. Att när personer utsätts för kongnitiv dissonans tenderar de att medvetet leta och utsätta sig för information som stämmer överens med vad de tror på och aktivt undvika källor och medier som skulle kunna bevisa dem fel.

Detta går att applicera i andra teman också, som politik till exempel. Summan av kardemumman är att det är lätt att se klart på vad som är "snakeoil", när man inte själv är så investerad i ämnet och själv påverkas av denna dissonans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Din digitala signal transporteras analogt,

Vad menar du med detta. Vad är en analog transport? När jag hör analog transport så tänker jag på en analog signal som färdas genom en kabel.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vad menar du med detta. Vad är en analog transport? När jag hör analog transport så tänker jag på en analog signal som färdas genom en kabel.

Det är en analog signal som färdas genom en kabel. Skillnaden är att den representerar två värden, 0 eller 1, istället för alla värden mellan 0 och 1.

När resistansen gör att signalen för 1or faller under ett tröskelvärde kommer de att tolkas som 0or istället. I det analoga fallet skulle signalen bara bli svagare och du får dra upp volymen för att höra, men i det digitala fallet blir det fel värde som kommer fram. Det är väl klart att kabelns kvalite kommer påverka även en "digital" signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag säger inte att det blir suddig bild, snarare att det blir svart i rutan, men i HDMI-kabeln är det 19 stycken analoga ledare som kopplar samman signalkällan och din mottagare. Din digitala signal transporteras analogt, så i den billiga kabeln kan risken för ett bitfel öka om det som kommer fram inte är en solklar etta eller nolla. Hur det sedan yttrar sig är en annan fråga.

Nej det förekommer ingen analog transport i HDMI, där finns varken modem eller DAC+ADC i kedjan och signalen som skickas är en perfekt fyrkantsvåg och inga sinuskurvor. Överföringen sker dessutom balanserat med individuell skärmning så det skall till ganska mycket för att det skall bli bitfel. IMHO så ligger ofta felet i kontakteringen när det väl blir fel och inte i själva kabeln som sådan, detta då det är rätt mycket pins som skall lödas fast på en väldigt liten yta.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är väl klart att kabelns kvalite kommer påverka även en "digital" signal?

Ja det går störa ut digitala signaler men det är mycket mindre störningskänsliga än analoga.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är en analog signal som färdas genom en kabel. Skillnaden är att den representerar två värden, 0 eller 1, istället för alla värden mellan 0 och 1.

Det är väl en digital signal. En signal vars spänningsläge endast representerar en etta eller nolla. Dvs två lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är en analog signal som färdas genom en kabel. Skillnaden är att den representerar två värden, 0 eller 1, istället för alla värden mellan 0 och 1.

När resistansen gör att signalen för 1or faller under ett tröskelvärde kommer de att tolkas som 0or istället. I det analoga fallet skulle signalen bara bli svagare och du får dra upp volymen för att höra, men i det digitala fallet blir det fel värde som kommer fram. Det är väl klart att kabelns kvalite kommer påverka även en "digital" signal?

Nej signalen är digital, den blir inte analog bara för att den går elektriskt genom en kabel istället för elektriskt genom kopparn i ett moderkort. Skillnaden mellan en 1:a och en 0:a är milsvid, speciellt som överföringen är balanserad, så det skall till en rätt rejält dålig kabel för att en 1:a skall misstolkas som en 0:a och vice versa. Därför som det inte egentligen finns dåliga och bra HDMI-kablar, utan sådana som fungerar och sådana som inte fungerar (dvs något har gått fel, oftast lödningen i kontakten som gått sönder sedan tillverkningen).

Sedan kommer längden att spela stor roll här eftersom många apparater som sänder data via HDMI har ganska klena drivers så de orkar inte driva långa kablar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Jo, ja, det blev lite fel i formuleringen där. Ja, det är en digital signal, men min poäng är att de överförs genom en potentialskillnad mellan två olika ledare på samma sätt som en analog signal. I det analoga fallet verkar de flesta tycka att kabelns elektriska egenskaper kan påverka signalen. Dessa förändras inte bara för att vi skickar ettor och nollor istället för en analog signal.

Jag fick pensionera flera HDMI-kablar i samband med bytet från FHD till 4K. De funkade helt enkelt inte för att överföra signalen och jag fick ingen bild. Det är ingen garanti att saker och ting överförs korrekt bara för att det är en digital signal.

Permalänk
Avstängd

Fundera några sekunder över om dataströmmarna med musik har felkorrigering eller feldetektering. Felkorrigering som på CD-skivor eller satellit-TV rättar felen upp till en viss nivå men kostar överföringskapacitet (extra bitar för felrättningen). Feldetektering med omsändning av underkända datablock är ett annat alternativ men används aldrig i strömmande ljudöverföring (men används vid kopiering av ljudfiler över ethernet t.ex.).

I dataströmmar för ljud är alla bitar olika mycket "värda" beroende på om det är MSB eller LSB och det gör det omöjligt att hitta slumpvisa bitfel som bara guldöron kan höra. Är det bitfel så ska det smälla rejält när de viktigaste (MSB, teckenbit) har "rostat sönder" i våra icke-audiophool SSD'er.

Jag vet hur bitfel låter, bygger en Toslink-växel just nu och ibland är det "skit bakom spakarna" i labbandet och det knastrar och smäller rejält när ettor och nollor byter plats. Behövs inga förgyllda öron som dom med "audiophoolia nervosa" försöker inbilla resten äv världen. Är det bitfel SKA det smälla rejält ibland!! Prova att dra ut en toslink-fiber halvvägs och vicka på den så får ni själva höra hur bitfel låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jo, ja, det blev lite fel i formuleringen där. Ja, det är en digital signal, men min poäng är att de överförs genom en potentialskillnad mellan två olika ledare på samma sätt som en analog signal. I det analoga fallet verkar de flesta tycka att kabelns elektriska egenskaper kan påverka signalen. Dessa förändras inte bara för att vi skickar ettor och nollor istället för en analog signal.

Jag fick pensionera flera HDMI-kablar i samband med bytet från FHD till 4K. De funkade helt enkelt inte för att överföra signalen och jag fick ingen bild. Det är ingen garanti att saker och ting överförs korrekt bara för att det är en digital signal.

Jo det är en enorm skillnad. I en analog överföring så måste varenda liten del av sinus kurvan överföras perfekt från A till B för att ljudsignalen inte skall påverkas, kabeln kan fungera som ett filter så att vissa frekvenser filtreras bort, olika frekvenser överförs med olika hastighet osv. Men med digital överföring så måste du har så pass mycket förändringar av signalen att det blir en feltolkning av vad som är en etta och vad som är en nolla.

Tänk dig att en sjukt dålig kabel är som att du sitter med en mobiltelefon på ett enormt stökigt julbord. Analogt skulle då vara du försöka höra exakt vad en person talade till dig ord för ord medan digitalt var om personen skrek allt vad den kunde resp var helt tyst (går ju inte riktigt att skrika negativt som de defacto sker i kabeln så vi får bända på reglerna lite).

Tror det borde illustrera ganska bra skillnaden i felkänslighet mellan de två olika sätten att överföra information på.

Att du var tvungen att byta kabel för 4k är för att dina gamla kablar inte var byggda för 4K överföring, men det illustrerar också exakt vad jag skriver, antingen så fungerar de eller så fungerar de inte. Hade det varit en analog överföring så hade upplösning, färg mm blivit sämre men iom att det är en digital överföring så blev det antingen bild eller inte, inget mittemellan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekopf:

Fundera några sekunder över om dataströmmarna med musik har felkorrigering eller feldetektering. Felkorrigering som på CD-skivor eller satellit-TV rättar felen upp till en viss nivå men kostar överföringskapacitet (extra bitar för felrättningen). Feldetektering med omsändning av underkända datablock är ett annat alternativ men används aldrig i strömmande ljudöverföring (men används vid kopiering av ljudfiler över ethernet t.ex.).

I dataströmmar för ljud är alla bitar olika mycket "värda" beroende på om det är MSB eller LSB och det gör det omöjligt att hitta slumpvisa bitfel som bara guldöron kan höra. Är det bitfel så ska det smälla rejält när de viktigaste (MSB, teckenbit) har "rostat sönder" i våra icke-audiophool SSD'er.

Jag vet hur bitfel låter, bygger en Toslink-växel just nu och ibland är det "skit bakom spakarna" i labbandet och det knastrar och smäller rejält när ettor och nollor byter plats. Behövs inga förgyllda öron som dom med "audiophoolia nervosa" försöker inbilla resten äv världen. Är det bitfel SKA det smälla rejält ibland!! Prova att dra ut en toslink-fiber halvvägs och vicka på den så får ni själva höra hur bitfel låter.

Dock önskar man att de back in the day hade lagt in någon form av ECC eller CRC i S/PDIF, då hade man sluppit den där extrema smällen som det blir när det väl blir ett bitfel :), hade varit skönt att slippa dem ibland.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det bästa är att placera gula gummiankor på strategiska ställen i lyssningsrummet, ljudbilden blir oslagbar LoL

därför man sjunger så bra i badrummet!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Det är fortfarande samma ettor och nollor

Precis det jag tänkte skriva

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Jo det är en enorm skillnad. I en analog överföring så måste varenda liten del av sinus kurvan överföras perfekt från A till B för att ljudsignalen inte skall påverkas, kabeln kan fungera som ett filter så att vissa frekvenser filtreras bort, olika frekvenser överförs med olika hastighet osv. Men med digital överföring så måste du har så pass mycket förändringar av signalen att det blir en feltolkning av vad som är en etta och vad som är en nolla.

Tänk dig att en sjukt dålig kabel är som att du sitter med en mobiltelefon på ett enormt stökigt julbord. Analogt skulle då vara du försöka höra exakt vad en person talade till dig ord för ord medan digitalt var om personen skrek allt vad den kunde resp var helt tyst (går ju inte riktigt att skrika negativt som de defacto sker i kabeln så vi får bända på reglerna lite).

Tror det borde illustrera ganska bra skillnaden i felkänslighet mellan de två olika sätten att överföra information på.

Att du var tvungen att byta kabel för 4k är för att dina gamla kablar inte var byggda för 4K överföring, men det illustrerar också exakt vad jag skriver, antingen så fungerar de eller så fungerar de inte. Hade det varit en analog överföring så hade upplösning, färg mm blivit sämre men iom att det är en digital överföring så blev det antingen bild eller inte, inget mittemellan.

Jag förstår vad du skriver och jag håller med. Det är en magnitudskillnader i felkänslighet, men det innebär fortfarande inte att signalen garanterat kommer fram felfri bara för att den är digital. Min invändning var mot folktron i tråden att digitalt == inget kan gå fel. Du har fortfarande 19 ledare vars elektriska egenskaper spelar roll. Och när det inte funkar, funkar det inte över huvud taget. Där är vi helt överens. Jag har aldrig hävdat att man skulle få sämre bild eller urblekta färger. Det började med HDMI-kablar och där det väldigt tydligt att digital signal inte innebär att det funkar med vilken kabel som helst, speciellt inte när vi pratar om lite längre kablar.

Permalänk
Medlem

Dom försöker bli en ny apple låter det som, men apple hade åtminstone hyffsade grejer och inte helt bluff och båg.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

De har en poäng! Det viktiga är att nollorna och ettorna är tillräckligt rörliga och kvicka.

Permalänk
Medlem

Angående att en HDMI-kabel antingen funkar eller inte funkar stämmer inte riktigt, jag hade en kabel som gav väldigt tydliga digitala fel i form av att i mörkare delar av bilden så var vissa pixlar flimrande helröda. Det försvann helt när jag sen bytte kabel.

O trist at jag inte hittar exakta datan igen, men den analoga volten som representerar den digitala signalen i digitala kablar behöver vääldigt mycket störningar för att den ska läsas fel.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Angående att en HDMI-kabel antingen funkar eller inte funkar stämmer inte riktigt, jag hade en kabel som gav väldigt tydliga digitala fel i form av att i mörkare delar av bilden så var vissa pixlar flimrande helröda. Det försvann helt när jag sen bytte kabel.

O trist at jag inte hittar exakta datan igen, men den analoga volten som representerar den digitala signalen i digitala kablar behöver vääldigt mycket störningar för att den ska läsas fel.

Jag har samma erfarenhet. Tyckte texten blev suddig när jag kopplade in jobbdatorn hemma med HDMI. Trodde inte det skulle hjälpa, men testade med en annan kabel och visst blev det skarpt då. Var kablar köpta i riktig butik i Sverige och i samma prisklass, <250 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Jag har samma erfarenhet. Tyckte texten blev suddig när jag kopplade in jobbdatorn hemma med HDMI. Trodde inte det skulle hjälpa, men testade med en annan kabel och visst blev det skarpt då. Var kablar köpta i riktig butik i Sverige och i samma prisklass, <250 kr.

Nja, låter inte som samma erfarenhet iofs eftersom ditt fel inte betedde sig speciellt digitalt. För mig såg dom flesta pixlar helt korrekt ut medans vissa bara flimrade rött, alltså 255 i rödkanalen o 0 i blåa och gröna. Att bilden blir oskarp av en HDMI-kabel har jag svårt att tro.