SSD-enhet för audiofiler ger bättre ettor och nollor för "mer naturlig känsla"

Permalänk
Melding Plague

SSD-enhet för audiofiler ger bättre ettor och nollor för "mer naturlig känsla"

Påkostad SSD med guldplätering, extra kondensatorer och extern strömförsörjning ska förbättra ljudkvaliteten för musikälskare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mina ettor och nollor låter bättre än dina ettor och nollor.....

Permalänk
Medlem

För tankarna till kejsarens kläder.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Timergu:

För tankarna till kejsarens kläder.

Hört att de också innehöll en del guld!

Permalänk
Medlem

”Lagringsenheten äntrade forumet redan i april

Låter som rätt datum

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Det är inte ens april än...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Tidsfråga innan det dök upp, kan man sälja HIFI switchar/routrar, ethernetkablage och annan kringutrustning på pseudovetenskaplig grund så kan man sälja det här också.

Permalänk

Jag har hört att om man har en sådan här ssd i datorn som man använder så förbättrar det ens chanser på Tinder med upp till 300%.

Permalänk
Medlem

Låter som 1 produkt för 0:or.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Men Pata då... Rookie mistake!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"A fool and his money are soon parted"

Audiofiler slutar aldrig överraska med vad de går på!

Frågan är om det är mest marginal på att lura audiofiler eller elallergiker? 🤔

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Länge sen jag garvade rakt ut åt något på Sweclockers... audiofil-inriktade prylar är fan de roligaste ibland.

Extern strömmatning också, hoppas de står för kostnaden ifall strömmatningen fallerar och drar in all spänning i moderkortet istället.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Möjligtvis om man kan bygga den så att den genererar mindre mängd elektromagnetiska störningar som på något sätt annars skulle kunna fortplantas till en analog ljudutgång på datorn. Annars om man är så himla känslig antar jag man har externt ljudkort av bra kvalitet som filtrerar bort eventuella störningar från datorn. EMC-problem är inte att leka med

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

"A fool and his money are soon parted"

Audiofiler slutar aldrig överraska med vad de går på!

Frågan är om det är mest marginal på att lura audiofiler eller elallergiker? 🤔

Audiofiler, helt klart. Eller vad sägs om 1 m ethernetkabel " Streaming cable" för den blygsamma summan 9 790 kr?

https://www.lefflers.se/produkt/chord-company-signature-super...

Permalänk
Medlem

Haha, det är extremt underhållande att läsa om kablar och sånt på gearspace (fd gearslutz) som sägs förbättra ljudet. Alltifrån guldplätterad usb-kabel för över 1000 kr som skall ge "premium-ljud" till ljudkabel för 50 000 kr metern.

Man gjorde ett test för typ 10 år sedan (på typ studio.forum.se eller något sånt) där man lät några studiorävar köra ett blindtest på några olika kablar, inkl sådana där 50k/metern kablar och clas ohlsons metervara vann, lol.

Vissa anser t om att guldplättering är kontraproduktivt då ledningsförmåga mellan olika metaller är sämre än mellan två metaller av samma sort. Dessutom är guld mjukt vilket resulterar i att guldplätteringen skavs bort om den dras in och ut många gånger, pga detta har jag aldrig guldplättering till mina kablar då de dras in och ut ofta. Håller man på med musik t ex så räcker det att ha koll på att kontakterna på sladdarna är bra (t ex av märket Neutrik brukar vara okej), att de är bra sköldade och inte är "antenniska" och tar upp skumma ljud och signaler från omgivningen. Så länge du inte har en direkt skitkabel så slipper du detta.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

bra produkt, denna kombinerad med FATALITY gaming gigabit nätverkskortet får jag både lägre pingtider och bättre ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

Audiofiler, helt klart. Eller vad sägs om 1 m ethernetkabel " Streaming cable" för den blygsamma summan 9 790 kr?

https://www.lefflers.se/produkt/chord-company-signature-super...

"Long runs of unshielded Ethernet cable (or worse, Ethernet over mains) means that high frequency interference won’t just be affecting the streamer you are using, it will be affecting the whole audio system."

"Standard length 1m."

Permalänk
Medlem

Haha är det 1:april redan?

Permalänk
Medlem

Man kanske ska ge sig in i den branschen med ett eget företag, verkar finnas pengar att tjäna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Föredetting
Skrivet av caida:

Audiofiler, helt klart. Eller vad sägs om 1 m ethernetkabel " Streaming cable" för den blygsamma summan 9 790 kr?

https://www.lefflers.se/produkt/chord-company-signature-super...

Tur att man köpte Denons kabel för under 5 000 spänn när det begav sig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det enda som behövs för att lura pengarna av en audiofil är en påse med konfirmationsbias, d.v.s:
- En fin "broschyr" med det klassiska mumbo-jumbot (Bara att kopiera och klistra lite ifrån något idiotiskt test på What Hifi. Behöver inte göra det mer avancerat... man vill inte sälja till dom rutinerade gubbarna för då krävs det lite mer insats)
- Lite onödiga komponenter. Självklart av onödigt bra kvalité.
- Sen ser man till att dom måste betala ordentligt mycket så dom absolut inte vill inse att det dom lagt pengarna på är totalt onödigt.

TADA! Låt stålarna rulla in!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Snakeoil till audiofiler går alltid hem, borde sälja som smör!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får en audiofil för sig att det kommer låta bättre så kommer den att köpas! Det här är religion! Inte något man kan snacka bort!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dakke:

bra produkt, denna kombinerad med FATALITY gaming gigabit nätverkskortet får jag både lägre pingtider och bättre ljud

Glöm inte högre FPS och bättre K/D-ratio. Samt färre vägglöss.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gör ens de där kondingarna och oscillatorn något? De verkar ju sitta längst ut på kretskortet, bortanför både NAND-chippet och controllern... Skulle inte förvåna mig om dem och strömkontakten inte ens är inkopplade.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

”Lagringsenheten äntrade forumet redan i april

Låter som rätt datum

När jag läste nyheten satt jag hela tiden och tänkte "Detta måste vara ett Aprilskämt som kommit snett", sedan såg jag den här biten och tänkte att, "ja, så var det ju!"

Sedan klickade jag på länken och ser att den är upplagd 24/4...

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att köpa en sån här och tejpa fast på utsidan av min mediaspelare. Induktivt borde den ju ge lite förbättring av ljudet ändå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Än är inte "Audiofil"-marknaden mättad. Undra vad nästa gulddoppade och polerade bajskorv handlar om, kanske en datorskärm som kan visa vågformerna utan att negativt påverka ljudupplevelsen.

Juste, det följer inte M.2-standarden för SSD-enheter.
M.2-standarden stipulerar max 1.5 mm komponentshöjd på ovan och undersidan på de "värsta" M.2-enheterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Long runs of unshielded Ethernet cable (or worse, Ethernet over mains) means that high frequency interference won’t just be affecting the streamer you are using, it will be affecting the whole audio system."

"Standard length 1m."

Yeah, riktigt kvalificerad bullshit.

The interference happens with coaxial cables but not with fiber optic cables as the signal transmission occurs through light, and not current.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64