Permalänk
Medlem

Är verkligen trafiksituationen i götet så illa som många vill hävda eller har det blivit en grej som blivit cementerat i det allmäna medvetandet? Som boende i hufvudstaden är jag inne och snurrar i stan då och då och det är byggen som hindrar trafik, vägarbeten, trafikomläggningar, gator som helt plötsligt är enkelriktade mm överallt och hela tiden. Är göteborg så mycket värre än det jag upplever här?

Permalänk
Medlem

Något som jag fruktansvärt stör mig på i dagens Internet-samhälle är när man diskutera saker på forum/sociala medier och någon vräker ut sig något som i mina öron låter som dynga och ber om källa, så får man oftast svar tillbaka "googla på det".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krippa75:

Är verkligen trafiksituationen i götet så illa som många vill hävda

Om den är SÅ illa är väl svårt att exakt kvantifiera, men att situationen är värre än i Schtöckolm är väl ganska välbelagt, då göteborgare av någon anledning är sämre på att åka kollektivt, och istället kör bil i större utsträckning...har jag läst, iallafall.

Lägg sedan till diverse kortslutningar i skallen vad gäller beslutsfattande som gjordes under 60-talet när man drog E6 och E20 rakt genom centrala delar av staden (och plattade till en hel stadsdel för att få plats med världens fulaste, vidrigaste betongkarusell för bilar i Olskroken bland annat.) Lär ju ha varit måttligt bra för typ alla, på den tiden bilar med ineffektiva förgasarmotorer sprutade ut blyföroreningar mitt ibland där folk arbetar och bor...

Permalänk
Medlem

Är väldigt bitter över OLWs beslut att sluta tillverka deras naturchips, framförallt dill och gräddfil. Varit en ständig, trogen kamrat under filmkvällar:

https://www.olw.se/naturchips/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Är verkligen trafiksituationen i götet så illa som många vill hävda eller har det blivit en grej som blivit cementerat i det allmäna medvetandet? Som boende i hufvudstaden är jag inne och snurrar i stan då och då och det är byggen som hindrar trafik, vägarbeten, trafikomläggningar, gator som helt plötsligt är enkelriktade mm överallt och hela tiden. Är göteborg så mycket värre än det jag upplever här?

Jag kan inte hävda att jag kört överallt så kan inte säga om det är någon absolut sanning, men Göteborg är den absolut rörigaste staden jag kört i och omkring. Det har känts lite stressigare i Stockholm, men Gbg är... rörigt. Och det är utan att beakta de stora gatuarbeten som gör det mardrömslikt. Jag är väldigt förtjust i staden och allt man kan hitta på i och omkring, men att köra bil där .. not so much.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon132576:

Predator.

Du kan knappast finna en mer optimalt regisserad hårdkokt actionfilm än denna. Hela filmen är under 1h:50m lång.

Nej, den är bra. Men den är mer ett undantag för mig. Du kan ju knappast påstå att Predator har rejäl karaktärsutveckling och backstory. Det är en väldigt begränsad (och stenhård) glimt in i den världen, men väldigt lite runt omkring är faktiskt förklarat, vilket jag brukar uppskatta.

Det är väl vad man är ute efter, antar jag. The Man from Earth är också en av mina favoritfilmer, och hela rullen utspelar sig i ett enda rum, i praktiken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Är väldigt bitter över OLWs beslut att sluta tillverka deras naturchips, framförallt dill och gräddfil. Varit en ständig, trogen kamrat under filmkvällar:

https://www.olw.se/naturchips/

Får tipsa om bjäre om du inte redan testat. Brukar alltid finnas någon butik som har dem där man bor, ibland får man leta lite.
https://www.bjarechips.se/produkt/bj%C3%A4re-chips-gr%C3%A4dd...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Gnäll parat med avundsjuka.

Uppsala. Tycho Hedéns väg. Tvåfiliga körfält. Ser på håll en långtradare köra om en ny/nyare BMW modell "pansarskepp" (kan inte BMWmodeller, den var rejält stor) i mötande fält. BMW´n körde långsamt.

När jag är jämsides ser jag en ung grabb bakom ratten på BMW´n med en kompis bredvid. Slänger en blick i sidospegeln och ser en "EPA"skylt i bak på BMW´n...................

Sitter i en snart 13 år gammal Passat själv.

Mmmmm... hemma i byn är det en tjej som glider runt i sin stora xc90-EPA, visserligen en äldre modell, men ändå. Men kakan tar den nissen som kör en Porsche Cayenne EPA. Jag fattar inte detta. I många fall får du kanske ut mer pengar av att göra om en bil till EPA än att sälja den som bil? Jag ser inte någon annan förklaring till varför vissa "fläskigare" bilar helt plötsligt kör runt på 10% av sin kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nu när julen nalkas så vill jag gnälla på vår sämsta jultradition. Kalle Ankas jul.
Jag vill inte se skiten. Barnen vill inte se skiten. Vi ser ändå skiten.

Jag minns en tid då jag gillade att kolla på det. Klart redan när man började komma upp i skolålder började det väl kännas rätt uttjatat. Nu känns det mest som något man kolla på för att jag tror mor får rätt mycket nostalgi av det, både som barn och förälder

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Om den är SÅ illa är väl svårt att exakt kvantifiera, men att situationen är värre än i Schtöckolm är väl ganska välbelagt, då göteborgare av någon anledning är sämre på att åka kollektivt, och istället kör bil i större utsträckning...har jag läst, iallafall.

Lägg sedan till diverse kortslutningar i skallen vad gäller beslutsfattande som gjordes under 60-talet när man drog E6 och E20 rakt genom centrala delar av staden (och plattade till en hel stadsdel för att få plats med världens fulaste, vidrigaste betongkarusell för bilar i Olskroken bland annat.) Lär ju ha varit måttligt bra för typ alla, på den tiden bilar med ineffektiva förgasarmotorer sprutade ut blyföroreningar mitt ibland där folk arbetar och bor...

Skrivet av mblaff:

Jag kan inte hävda att jag kört överallt så kan inte säga om det är någon absolut sanning, men Göteborg är den absolut rörigaste staden jag kört i och omkring. Det har känts lite stressigare i Stockholm, men Gbg är... rörigt. Och det är utan att beakta de stora gatuarbeten som gör det mardrömslikt. Jag är väldigt förtjust i staden och allt man kan hitta på i och omkring, men att köra bil där .. not so much.

Jag tror helt enkelt att jag får ta bilen till göteborg och bilda mig en uppfattning.

Permalänk
Lego Master

Anti-gubbgnäll:
Det blir en vit jul i år. Och jag är glad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag minns en tid då jag gillade att kolla på det. Klart redan när man började komma upp i skolålder började det väl kännas rätt uttjatat. Nu känns det mest som något man kolla på för att jag tror mor får rätt mycket nostalgi av det, både som barn och förälder

Jag kollade på det varje år när jag var liten (som mitt användarnamn skvallrar om är jag född 1975) och fann det underhållande men jag kan tänka mig att det till stor del berodde på att man, med dagens mått, var totalt svältfödd på tecknat. Till och med introt till anslagstavlan kittlade lite trots att man redan sett det tusen gånger.
Nuförtiden har ungarna omedelbar tillgång till tecknat/animerat som det skulle ta flera livstider att glo igenom så varför skulle de vilja se om gammalt "skräp" gång på gång?

TLDR; 100% nostalgi som de senare generationerna inte är delaktiga i.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Emma242: @anon132576: Lets cool off, finns inget behov för att vara otrevliga mot varandra.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag kollade på det varje år när jag var liten (som mitt användarnamn skvallrar om är jag född 1975) och fann det underhållande men jag kan tänka mig att det till stor del berodde på att man, med dagens mått, var totalt svältfödd på tecknat. Till och med introt till anslagstavlan kittlade lite trots att man redan sett det tusen gånger.
Nuförtiden har ungarna omedelbar tillgång till tecknat/animerat som det skulle ta flera livstider att glo igenom så varför skulle de vilja se om gammalt "skräp" gång på gång?

TLDR; 100% nostalgi som de senare generationerna inte är delaktiga i.

Ja det har hänt en del. Jag är född 86, och minns också anslagstavlan från när jag var väldigt liten. Disneydags på fredagarna blev senare veckans höjdpunkt, troligtvis också då pga. att det inte fanns så mycket tecknat (om man inte hade turen att ha föräldrar som had satelitpaket med Cartoon Network).

Att jag själv inte ens haft en tv på nästan 20 år nu (hade egen tv på rummet en tid, men gjorde mig av med den innan jag flyttade ut, och har aldrig haft tv efter det) säger väl en del av vad behovet av vanligt tv-tittande är nu, och är ju rimligtvis samma för dagens barn.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Fyfan vad filmer ska vara långa nuförtiden. Vågar inte producenter klippa längre? Långa menlösa sekvenser som för 5 år sen hade hamnat på golvet i klipprummet är idag obligatoriska sömnpiller i varje större produktion.

Jag minns att Glass var en av de första filmerna jag såg på bio där jag kände att det var dags att gå hem när det var en halvtimme kvar. Den var knappt 2 timmar och tio minuter. Nu är många nya filmer snart uppe och nosar på 2 och en halv timme. Snaaaaark!

Kolla listan på 30 filmer för dig som orkar mer än 3 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det glada 60-talet satte sina spår i Stockholm oxå. Broar som egentligen inte fyller någon funktion (i alla fall inte den ursprungligen tänkta) eftersom man aldrig byggde tillfartvägarna (tack och lov) som var tänkta att ta alla direkt in i stadskärnan där det skulle finnas, och fanns ett tag, parkeringshus som skulle svälja alla fordon, lägg därtill gator som slutar tvärt vid en bergvägg mm, mm. Vi är inte skonade från det glada 60-talets byggdårar på något vis men kanske har man lyckats plåstra om stan i högre utsträckning än i Götet så de djupa ärren inte märks lika mycket.
I Stockholm har man dessutom dragit t.ex. E4 så att den skulle skära genom Solna men man var så kaxiga i förhandlingarna med Solna att de sa upp alla avtal och därför gör E4 en skarp krök norr om Kungsholmen och löper utmed gränsen till Solna istället för under Solna och sedan svänger norrut vid Norrtull för att där gå som förr och som man hann avtala färdigt innan storebrorsfasonerna infann sig, faktiskt långt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Göteborg är ju en fröjd att köra i. Kanske inte för vägarbeten. Men om man bortser från det. Avenyer enkelt upplagt missar man att svänga kan man ta nästa sväng utan att behöver köra runt hela stan igen.
Sen måste jag försvara bilförarna kring Göteborg. Det märks att det finns en respekt för och att alla vill att gå trafiken att flyta. Blinkar man så lämnas det strax en lucka så man kan flyta vidare.
Hemma i Kristianstad är mentaliteten helt annat. Där är det du-ska-fan-inte-komma-dit-före-mig som gäller. Luckor täpps igen genast för där ska inte släppas in någon annan bilist. Korsningar är en klassiker, folk trycker på och ska komma över linjen. Vilket gör att dom står mitt i korsningen när korsande trafik ska köra och ingen kommer således någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Göteborg är ju en fröjd att köra i. Kanske inte för vägarbeten. Men om man bortser från det. Avenyer enkelt upplagt missar man att svänga kan man ta nästa sväng utan att behöver köra runt hela stan igen.
Sen måste jag försvara bilförarna kring Göteborg. Det märks att det finns en respekt för och att alla vill att gå trafiken att flyta. Blinkar man så lämnas det strax en lucka så man kan flyta vidare.
Hemma i Kristianstad är mentaliteten helt annat. Där är det du-ska-fan-inte-komma-dit-före-mig som gäller. Luckor täpps igen genast för där ska inte släppas in någon annan bilist. Korsningar är en klassiker, folk trycker på och ska komma över linjen. Vilket gör att dom står mitt i korsningen när korsande trafik ska köra och ingen kommer således någonstans.

Jag håller med.. Jag har åkt en hel del i rusningstrafik i Göteborg i jobbet och när man ligger på t ex motorvägarna så känns det som att det är konsensus att allt är skit och det är ingen idé att streta emot. Inga problem alls att göra filbyten osv, folk släpper ju fram en. Som du beskriver Kristianstad, det känns så i min hemstad också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Säsongsrelaterat gnällande!

Kan någon förklara för mig varför det måste spelas samma jävla jullåtar varje år? Nej jag vill inte höra Tänd ett ljus 200 ggr om dagen. Radion/gymmet/Affären/streaming etc etc. När man julhandlar är det i princip omöjligt att undvika skiten. Förstår inte hur butikspersonal står ut. Måste ju finnas lite variation på jullåtar om man nu måste spela detta.

Det finns miljoner jullåtar men våra svenska radiokanaler har bara 30 st som de kör, så jävla less jag också. Ska tilläggas att jag inte är så förtjust i de andra miljonerna av låtar heller då jag inte gillar julmusik alls.

Vill du mot förmodan höra andra jullåtar så lyssna via tuneln och välj fritt vilket land du vill ha låtar från eller vilken station som bara spelar skiten.

Hörde att Lasse Lindbom som är en av de som skrivit Tänd ett ljus drog in ca 200tkr i stimpengar varje jul på den låten. Bra extrapeng om inte annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Du kan ju knappast påstå att Predator har rejäl karaktärsutveckling och backstory.

Haha! Nä, såklart inte. Den filmen flyter så bra och använder tiden så effektivt just för att den skippar all den biten.

Vet inte om dagens ungdom ens kan få någon uppfattning om hur det faktiskt var på den tiden i mellan- och sydamerika med sandinistas och CIA-agenter och militära rådgivare och kalla kriget och allt det där. Filmen använder ju detta mycket effektivt (för en som förstår sammanhanget iallafall) som en fond som resten av handlingen utspelas inför, och karaktärerna nämner dessa element ett antal gånger, men hur spänt det faktiskt var - förstår ungarna nuförtiden det?

Såg själv Predator på bio när jag var typ 16 eller nått sånt, och även om det var världens sämsta biosalong (gymnasie/högstadieskolans aula lol, värsta träsmaken till stolar) så var det en upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

lol Jag antar att du inte var gammal nog då, men Return of The King i biograftappning körde på i över 3.5 timmar i biograftappning för arton år sedan.

"The Ten Commandments" från '56 - 220 minuter lång och sevärd!

1,5 timme blir man knappt varm i kläderna på. Men det funkar på en Steven Seagal-film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Gnäll parat med avundsjuka.

Uppsala. Tycho Hedéns väg. Tvåfiliga körfält. Ser på håll en långtradare köra om en ny/nyare BMW modell "pansarskepp" (kan inte BMWmodeller, den var rejält stor) i mötande fält. BMW´n körde långsamt.

När jag är jämsides ser jag en ung grabb bakom ratten på BMW´n med en kompis bredvid. Slänger en blick i sidospegeln och ser en "EPA"skylt i bak på BMW´n...................

Sitter i en snart 13 år gammal Passat själv.

Asch det är inget att bli avundsjuk på, nu kan du ju skryta med att din gamla Passat är snabbare än en BMW..

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Kvinnor och rondeller! " Dock inte alla kvinnor "
Många av dessa som jag blir irriterad på har skygglappar och MÅSTE parkera innan rondellen. Först då tittar dom åt vänster istället för att titta en bit innan så man sakta kan glida igenom utan fullt stopp!
Detta va skönt att äntligen få ur systemet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

1,5 timme blir man knappt varm i kläderna på. Men det funkar på en Steven Seagal-film.

lol Steven Seagal... Tittar du på den där mytomaniske psykopatens filmer.

Har inte kollat in nått han gjort sedan Under Siege 2 - eller var det den där rullen när han är i Alaska och först spränger en oljerigg i luften i ett eldmoln av bensinflammor och sot stort som en fusionsbombsexplosion, för att sedan hålla det mest superbisarra tal alldeles i slutet om vikten att värna miljön som jag någonsin hört i en film.

Ivartfall de var båda ofantligt kassa och Steven Seagal är typ den värdelösaste actionskådisen genom tiderna. Jösses. Ursprungliga Under Siege var ju fräck när man var 18 bast och inte visste bättre (hade ju förvisso Gary Busey också på den tiden karln var en knivskarp skurkskådis och fortfarande hade en fungerande hjärna. Och Erika Eleniak i en fejktårta. lol Åh, att få vara 18 bast igen.... )

Permalänk
Medlem

Folk som kallar A-traktorer för Epa-traktorer, sådär nu har jag gnällt lite också.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Folk som kallar A-traktorer för Epa-traktorer, sådär nu har jag gnällt lite också.

Samma skräp som är ivägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Anti-gubbgnäll:
Det blir en vit jul i år. Och jag är glad.

Kontrar med att snö och is bara är farligt för hälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Same difference, jobbiga och luktar som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Samma skräp som är ivägen.

Skrivet av Chromatic:

Same difference, jobbiga och luktar som fan!

Håller med er egentligen En EPA har dock inga begränsningar som en A-traktor så de kan lätt komma upp i höga hastigheter så som 180km/h på min tid när jag var ung.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krippa75:

Jag upplever att Stockholmarna är skitdåliga på högerregeln mm. Finns en skylt precis överallt för att man som bilist inte ska behöva tänka. Men Göteborg är krånglig som stad. (Säger den som körde i fel färdriktning precis utanför Liseberg ).