Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Slutmålet är en ekonomie kandidat. Har ingen nytta av den just nu men skulle jag bli arbetslös börjar jag nog jobba med något inom ekonomi istället.
Det går rätt bra pluggar när de andra sover, blir i stort sätt bara titta på föreläsningarna då det inte varit mycket rapporter där jag behövt ange källor utan ska mest förklara hur jag tänker. Så jag offrar sömn eller offrar och offrar sov inte mycket förut heller.

Pluggade 50% och jobbade heltid med en liten knodd förut och när jag enbart pluggade läste jag dubbelt vissa terminer.

Tycker det jobbigaste var att offra sömnen men det går en kortare period eller om man ändå inte sover så mycket och är motiverad, disciplinerad och strukturerad. Man blir liksom tvungen att planera av självbevarelsedrift och man får plugga mer effektivt. Nu ska jag läsa en Prince2-kurs. Ska försöka hitta en inom ITIL också.. ekonom i grunden men har lyckats komma in på IT-sidan genom att jobba med business intelligence.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Floskel:

Blir inspirerad att ta tummen ur och komma igång med studerandet när man läser alla inlägg här, oerhört uppskattat och en väldigt välbehövd spark i röven.

Har ett par kurser som måste bockas av på Komvux för högskolebehörighet vilket gör mig så sjukt omotiverad samt trött på mig själv för att jag inte tagit tag i det tidigare, någon som varit där eller i liknande sits som besitter någon visdom eller ypperliga tips?

Ja, för att lyckas skulle jag säga att man behöver ha ett slutmål. Att ställa sig själv mot vägen och fråga sig varför man pluggar? Pluggar man bara för att klara ämnena? Då blir det svårare. Pluggar man för att man vill bli något särskilt? Då kommer du lyckas betydligt enklare.

Jag upplever att de som pluggar bara för pluggandets skull hoppar av eller inte har motivationen att lägga ned tiden som behövs. På mitt program hoppade 1/3 av redan första terminen.

Så ställ in ett slutmål med dina studier, vad du vill uppnå. Så kommer du kunna jobba mot det och det kommer gå kanon.

Permalänk
Medlem

Studerar nåt varje år (helt orelaterat till min yrkeskarriär) såsom tex. Folkuniversitetet Kurser i foto och film, Tango med frugan, Matlagning osv..

kostar en del, men har man råd så är det superskoj att testa nya grejer

gick en "borrekurs" i Norge för många år sen... vilket leder till jobb från grunden på oljeriggar, kostade ca. 40k norska kronor

gjorde det för jag ville förstå hur man gör när man borrar efter olja... hade aldrig en tanke på att jobba med det - enligt många bekanta "ett enormt slöseri med pengar" haha stämmer naturligtvis, men fick bäst omdöme i klassen & kunskap är för mig fantastiskt intressant

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, för att lyckas skulle jag säga att man behöver ha ett slutmål. Att ställa sig själv mot vägen och fråga sig varför man pluggar? Pluggar man bara för att klara ämnena? Då blir det svårare. Pluggar man för att man vill bli något särskilt? Då kommer du lyckas betydligt enklare.

Jag upplever att de som pluggar bara för pluggandets skull hoppar av eller inte har motivationen att lägga ned tiden som behövs. På mitt program hoppade 1/3 av redan första terminen.

Så ställ in ett slutmål med dina studier, vad du vill uppnå. Så kommer du kunna jobba mot det och det kommer gå kanon.

Skall tänka på detta nu inför, förhoppningsvis underlättar det motivationen. Kan tänka mig att små delmål även kan vara bra för att det inte skall kännas överväldigande.

Tackar ödmjukast för tipset.

Permalänk
Medlem

Sista fönsterfodren på plats någon dag före jul, färdig med en 2,5års renovering så nu när fritid återigen finns på schemat tänkte jag lära mig något jag alltid velat kunna... Programmera, och valet föll på C#. Tanken var att "lära mig själv" men när jag ändå göra det tänkte jag det kunde vara bra att få det på papper, så sökte en distanskurs och kom in.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Tentaperioden väntar efter nyår och sen är det exjobb en hel termin. Grattis till er som blivit antagna.

Permalänk
Medlem

Jag läser för närvarande första året, Dataspelsutveckling - Programmering på högskolan i Skövde. Arbetar just nu med Spelprojekt 1 fram till mitten av Januari. Därefter kör vårterminens kurser igång med Dataspelsanalys och Datorgrafik, följt av terminens avslutande kurs, Matematiska modeller för spelprogrammering.

Känns skönt att ha återupplivat den gamla barndomsdrömmen om att bli spelutvecklare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Börjar sista året på läkarprogrammet till våren vid Linköpings universitet. Sitter nu och pluggar för tentor 12e och 14e januari. Psykiatri, neurologi, ögonsjukdomar och öron/näsa/hals, roligare blir det inte under en jul!

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Pluggar redan men på yrkeshögskolan så kommer att fortsätta med detta i cirka 1½ år till

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja plugga men vet inte till vad.
Var sjukt skoltrött redan i högstadiet.
Gick indrusti i gymnasiet och är nu "fast" med ett jobb där det inte krävs särskilt mycket i form av tankeverksamhet och behöver aldrig ta med mig jobbet hem, men jobbet är fysiskt påfrestande med mycket repetitiva rörelser och 3-skift så jag är nätan alltid fysiskt slut när jag kommer hem.
Är 30 utan barn och utan sambo så tid att plugga finns väll antar jag.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Eftersom jag redan har massor av poäng och flera examina ville jag inte konkurrera och ta plats från dem som behöver poängen mer än vad jag gör. Gjorde därför en sen anmälan till två intressanta AI-relaterade kurser vid vid högskolan i Halmstad (https://hh.se/maistr). Har blivit antagen, men eftersom jag kommer att vara inblandad i många olika spännande projekt i mitt arbete inser jag att det kommer att bli tufft att hinna med under vårterminen. Räknar därför med att sannolikt få gå färdigt kurserna under semestern i sommar. Gjorde på samma sätt förra året - då jag tog 30 hp på sommaren.

/M

Permalänk
Medlem

Har skjutit länge på att fullfölja mina studier men man blir ju inte yngre. Dessvärre har jag inte ekonomisk stabilitet för att kunna plugga heltid och inte heller en utbildning som går att kombinera med arbete. Så målet är att bli klar… någon gång. :/

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Pluggar Azure cloud på YH sedan September, riktigt bra utbildning.
Var fast på mitt gamla lagerjobb på tok för länge och alla blev uppsagda efter Corona.
Tror ärligt aldrig jag hade lämnat jobbet om jag inte blivit uppsagd..
Men är riktigt glad över att jag blev uppsagd, ångrar att jag inte pluggat tidigare. Hela utbildningen är på distans också. Det är fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra ett inlägg med mina framsteg. Får bli ett i halvåret när nya antagningar är klara och när man vet om man klarat kurserna.
Har fått läsa till lite gymnasiekurser för att kunna komma in på vissa högskolekurser, vilket går att se nedan. Som man kan se har det varit ganska spretigt med vad jag kommit in på tidigare. Men fokus framåt är som sagt på ekonomi.
Att jag fokuserar på ekonomi är för det är ett ämne jag gillar och det leder ju även till att jag inte behöver lägga fullt lika mycket tid på det när jag redan är ganska påläst.

Klara

Engelska 6

100p

2020-06-09

Grunderna i AI

2hp

2020-07-03

Astronomi, orienteringskurs

7,5hp

2020-12-12

Fysik 1b1

100p

2021-01-07

Industriell ekonomi

7,5hp

2021-01-15

El- och automationsteknik för driftpersonal

7,5hp

2021-05-22

Gamification

7,5hp

2021-06-09

Högskoleprov Höstterminen 2021

1,45

Påbörjade

Nationalekonomi - Mikroekonomi med tillämpningar

15hp

Musikteori I

7,5hp

Antagen

Företagsekonomi I - marknadsföring

7,5hp

Kommer läsa nu

Företagsekonomi I - organisation och ledarskap

7,5hp

Avstår om jag inte blir arbetslös

Nationalekonomi I - makroekonomi

15hp

Kommer läsa nu

Projektledning I

15hp

Avstår om jag inte blir arbetslös

Nuvarande läge
Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Uppdatering inför sommaren.
Hur går det för er andra? Klarar ni era kurser? Ska ni läsa något i sommar?

Klara komvux

Engelska 6

100p

2020-06-09

Fysik 1b1

100p

2021-01-07

Klara högskola

Grunderna i AI

2hp

2020-07-03

Astronomi, orienteringskurs

7,5hp

2020-12-12

Industriell ekonomi

7,5hp

2021-01-15

El- och automationsteknik för driftpersonal

7,5hp

2021-05-22

Gamification

7,5hp

2021-06-09

Musikteori I

7,5hp

2022-01-17

Nationalekonomi - Mikroekonomi med tillämpningar

15hp

2022-02-13

Klara övrigt

Högskoleprov Höstterminen 2021

1,45

Påbörjade

Nationalekonomi I - makroekonomi

15hp

Antagen sommar

Hälsofrämjande ledarskap

7,5hp

Kommer läsa nu

Dold text
Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Räknas jägarexamen?
Teoriprov om två veckor, dags att öppna boken snart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Dahle89 vilken takt pluggar du? Jobbar du även 100%? Starkt om du kör mer än 100% sammanräknat jobb och studier. Är examen ditt mål eller läser du kurser för att det är roligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

@Dahle89 vilken takt pluggar du? Jobbar du även 100%? Starkt om du kör mer än 100% sammanräknat jobb och studier. Är examen ditt mål eller läser du kurser för att det är roligt?

Försöker ligga på 50% på studierna körde 75% ett tag men blev lite mycket då. Ja, jag jobbar 100% eller egentligen mer då jag har eget företag så fixar med bokföring osv. utöver ordinarie arbetstid. Målet just nu är en ekonomie kandidat men läser mest för det är kul, men får se hur det går kanske tröttnar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Uppdatering inför sommaren.
Hur går det för er andra? Klarar ni era kurser? Ska ni läsa något i sommar?

Klara komvux

Engelska 6

100p

2020-06-09

Fysik 1b1

100p

2021-01-07

Klara högskola

Grunderna i AI

2hp

2020-07-03

Astronomi, orienteringskurs

7,5hp

2020-12-12

Industriell ekonomi

7,5hp

2021-01-15

El- och automationsteknik för driftpersonal

7,5hp

2021-05-22

Gamification

7,5hp

2021-06-09

Musikteori I

7,5hp

2022-01-17

Nationalekonomi - Mikroekonomi med tillämpningar

15hp

2022-02-13

Klara övrigt

Högskoleprov Höstterminen 2021

1,45

Påbörjade

Nationalekonomi I - makroekonomi

15hp

Antagen sommar

Hälsofrämjande ledarskap

7,5hp

Kommer läsa nu

Dold text

Jag hamnade liten efter i mitten av terminen, duggade tentor tätt med farmakologi, mikrobiologi & immunologi och sedan somatisk ohälsa/sjukdom.

Fick omtenta på somatisk ohälsa och då blev det rejält stressigt. Men nu är det avklarat och är på banan igen. I sommar blir det åter till kontoret (eller hemma). Blä.