Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Aldrig hört talas om att arbetsgivaren skulle justera lönen beroende på var du bor. Däremot finns det ju fall där olika kontor har olika lönenivåer för att det går att betala mindre på vissa platser och ändå hitta personal. Men sitter man remote så är det var kontoret ligger som kommer styra nivån.

Inte? Det måste väl ändå tillhöra normen om de vet vart du bosätter dig eller bor om du jobbar remote ändå?

Jag jobbar exempelvis som konsult via mitt aktiebolag åt ett företag som inte har fasta kontor i sverige. Om jag istället för att bo i en "lagom" stad med 150.000 invånare hade velat bo i stockholm hade jag lätt få begära 10.000:- mer i månaden för att få det att gå jämnt. (boendekostnader, parkeringsplats, biltullar..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Inte? Det måste väl ändå tillhöra normen om de vet vart du bosätter dig eller bor om du jobbar remote ändå?

Jag jobbar exempelvis som konsult via mitt aktiebolag åt ett företag som inte har fasta kontor i sverige. Om jag istället för att bo i en "lagom" stad med 150.000 invånare hade velat bo i stockholm hade jag lätt få begära 10.000:- mer i månaden för att få det att gå jämnt. (boendekostnader, parkeringsplats, biltullar..)

Dina kostnader har ingenting att göra med lönen du får, däremot är det så att arbetsgivare i Stockholm i genomsnitt kan tvingas betala mer för att locka personal till att arbeta där så lönebilden kan vara högre. Det förändras dock inte ifall man sitter remote eller bor i städerna runt omkring som Västerås, Enköping, Trosa osv och pendlar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det där låter verkligen lågt Iof räknas arbetserfarenhet i år väldigt högt inom vissa yrkeskategorier.
Då tjänar du bättre som maskinoperatör på en större industri efter 2 veckors upplärning, och du slipper chefsansvaret och slutar dagen när du stämplar ut. Troligtvis har du fler och bättre förmåner med.

Absolut är det så. Men har satt ett klart mål att plugga till sommaren och försöker se att detta får mig att tjäna mycket erfafenhet istället för mycket pengar. Är trots allt bara 20!

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

50k efter 2 år är inte dåligt.. Man kan nog knappast räkna med så mycket högre än så innan man har mer erfarenhet..

Ja, du har nog rätt. Svårt att inte ha ett mål med lön men jag gissar tjänar man 60k+ som utvecklare så lär ansvaret öka ännu mer.

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Kommer jobbet verkligen betala dig 50 loppor fortfarande om du väljer att bosätta dig i Kalix istället för Storstaden däremot?

Vad jag har läst mig inpå så verkar arbetsgivare alltid reglera löner utefter om man bosätter sig på vischan eller i storstaden.

Japp, jag ställde som krav att jobba remote då jag redan ha köpt bostad mot Skåne hållet. Behöver dom mig så kan man alltid flyga upp eller ta tåg. Behöver bara en laptop så kan man jobba varsomhelst.

Permalänk
Skrivet av asrte1:

Jag håller på att kika på utbildningar inom just apputveckling. Vilken skola gick du på och vad tyckte du?

Helt rätt! Marknaden behöver mer app utvecklare.

Den skolan verkar inte finnas längre. Men känner alla yh är samma. Det handlar mer om din egen driv att göra egna appar och hitta en LIA plats där du kan få ditt första jobb.

Vill du komma ut i marknaden snabbt och visa vad du kan så är YH bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImplicitReturn:

Japp, jag ställde som krav att jobba remote då jag redan ha köpt bostad mot Skåne hållet. Behöver dom mig så kan man alltid flyga upp eller ta tåg. Behöver bara en laptop så kan man jobba varsomhelst.

Grymt! Snyggt du gick via YH också. Är det jag pushar sambon mot också om hon skulle välja att plugga. Två år och rätt in i arbetsmarknaden, helt suveränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni kan ju ändå lägga undan 55 000kr det är ju sjukt mycket pengar. Ni är övre medel eller jag skulle nog säga att ni tillhör överklassen.

Jag tror att han syftar på bruttolön och inte nettolön när han skriver 85-100k per mån.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Jag tror att han syftar på bruttolön och inte nettolön när han skriver 85-100k per mån.

om båda har 45 brutto är det ändå ganska mkt, man slipper typ precis statlig skatt och får mer över netto.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

om båda har 45 brutto är det ändå ganska mkt, man slipper typ precis statlig skatt och får mer över netto.

Hen har dock redan svarat på hur fördelningen ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

om båda har 45 brutto är det ändå ganska mkt, man slipper typ precis statlig skatt och får mer över netto.

Ja i min kommun så blir det ca 32 var netto vid 45 brutto. Ca 65k per mån netto (liknande för oss här 2 vuxna + 1 barn)

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImplicitReturn:

Helt rätt! Marknaden behöver mer app utvecklare.

Den skolan verkar inte finnas längre. Men känner alla yh är samma. Det handlar mer om din egen driv att göra egna appar och hitta en LIA plats där du kan få ditt första jobb.

Vill du komma ut i marknaden snabbt och visa vad du kan så är YH bättre.

Förstår! Kul att det gått bra för dig. Ja, YH blir vägen jag tar. Frågan är bara när - troligen nästa år
Hade du några förkunskaper eller något du rekommenderar att kika på så man har lite kött på benen/försprång?

Permalänk
Skrivet av asrte1:

Förstår! Kul att det gått bra för dig. Ja, YH blir vägen jag tar. Frågan är bara när - troligen nästa år
Hade du några förkunskaper eller något du rekommenderar att kika på så man har lite kött på benen/försprång?

Tack!

Lärde mig lite från programmering 1 kursen men efter sommaren innan YH började va det glömt. Vi lärde oss om variabler, if statement, OOP programmering, git, så ingen förkunskap behövdes. Minns att de va så svårt för mig att få huvudet runt en if statement, härliga tider 😄

Beror på programmeringsspråk, men är det swift så hacking with swift 100 days challenge. Det ger en bra introduktion till Swift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Yrke: Elkraftsingenjör, konsult inom elkraft
Förmåner: telefon, fria arbetstider, kostnad för motionslopp, friskvård, extra semesterdagar, möjlighet för bonus
Erfarenhet: 6 månader
Ålder: 38
Utbildning: 2-årig Yrkeshögskola
Månadslön: 34000

Vad är det specifkt du fått hålla på med hos kund? Är det projektering/beredning/konstruktör?
Har gått samma utbildning och har hamnat som NIS-tekniker (32.5k), dock inte konsult.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-konsult främst för utveckling, integration, systemdrift, konsult inom smartgrid/elkraft.
Förmåner: Telefon, dator, friskvård, 30 dagar semester, möjlighet för 10% av en årslön i bonus
Erfarenhet: 14 år
Ålder: 35
Utbildning: Gymnasial med ca 80hp vid sidan av.
Månadslön: 59000kr (64900kr vid full bonus).

Permalänk
Skrivet av tiieempu:

Vad är det specifkt du fått hålla på med hos kund? Är det projektering/beredning/konstruktör?
Har gått samma utbildning och har hamnat som NIS-tekniker (32.5k), dock inte konsult.

Det har vart lite olika. Projektering/beredning både på lågspänning och 20kV. Driftlägesschema i Cadra/Rakel/Mapguide. Förstudie för elbilsladdare till bostadsrättsföreningar. Konsekvensanalys för spänningshöjning i fördelningsstation.

Det är den stora fördelen med att jobba som konsult, att man får så blandat med jobb. Framöver är jag lite intresserad av lite uppdrag som besiktningsman

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Tog ut examen som Teknologie Kandidat i Juni och jobbar som ingenjör , reser en del i jobbet och snittar mellan 40k och 50k (brutto) per månad om man räknar bort traktamente. Helt okej i mitt tycke. Jag är 24 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Tog ut examen som Teknologie Kandidat i Juni och jobbar som ingengör , reser en del i jobbet och snittar mellan 40k och 50k (brutto) per månad om man räknar bort traktamente. Helt okej i mitt tycke. Jag är 24 år.

Det där är en riktigt bra lön om du precis tog en kandidatexamen.

Vad har du för grundlön? Inom vilken sektor jobbar du?

Jag tog en civilingenjörsexamen 2018 och har idag 40k i grundlön, jobbar som teknisk konsult inom infrastrukturssektorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

Haha! Man kunde tro det! Men nej, äter rätt enkelt, främst något Paleo-liknande så mycket grönsaker och lagom mängd kött eller annan proteinkälla. Får en dos kolhydrater genom någon form av gräns till surdegsbrödsberoende, men bakar det själv. Annars köper jag i stort sett bara kött i större bitar på extrapris, sous videar, fryser in. Sommartid får inköpta kryddor och salladsblad fortsätta växa till sig på balkongen, så inköpte kruk-baserade grönsaker har en tendens att räcka rätt många varv. Det här är som sagt snittet över 5 månader, men den tiden inkluderar 2 veckor Norrlands-semester samt 24 resdagar i jobbet, som därmed inte har belastat matkontot.

Också, gör man en STOR storkok, så kan man få ner portions-priset rejält.
Den billigaste portionen jag lyckats göra med min slowcooker är en typ av köttfärssås till en kostnad av 7.50kr/portion och fick ut en 21-22 portioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Också, gör man en STOR storkok, så kan man få ner portions-priset rejält.
Den billigaste portionen jag lyckats göra med min slowcooker är en typ av köttfärssås till en kostnad av 7.50kr/portion och fick ut en 21-22 portioner.

PM:a gärna recept, det där lät ju fantastiskt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

PM:a gärna recept, det där lät ju fantastiskt!

Well. Det mesta hade jag lyckats köpa på kampanj den gången.
Sedan alla fonder/kryddor osv har jag uppskattat vad hela burken kostade och hur många % jag använde av hela produkten. Jag "receptar" inte, jag höftar. Smakar av och anpassar till vad mina smaklökar säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

om båda har 45 brutto är det ändå ganska mkt, man slipper typ precis statlig skatt och får mer över netto.

Statlig skatt tas bara ut på beloppet som överstiger brytpunkten. Högre bruttolön kommer alltid att ge mer i nettolön oavsett om man når brytpunkten eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Det där är en riktigt bra lön om du precis tog en kandidatexamen.

Vad har du för grundlön? Inom vilken sektor jobbar du?

Jag tog en civilingenjörsexamen 2018 och har idag 40k i grundlön, jobbar som teknisk konsult inom infrastrukturssektorn.

Har bara 32k i grundlön, men det blir väldigt mycket extra pengar i övertid och restid. Jobbar med installation av industrimaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Har bara 32k i grundlön, men det blir väldigt mycket extra pengar i övertid och restid. Jobbar med installation av industrimaskiner.

/OT
Detta är förmodligen varför många siffror här är väldigt höga. Många som antagligen bakar in allt i en och samma pott som sen blir att kallas för "lön".

Tycker det blir lite lättare att se hur man själv ligger till om lönen faktiskt delas upp i allt vad det nu innebär, så inte en bonus/OB m.m. räknas in i vad andra annars anger som grundlön Totala kan såklart vara med, men en grundlön är för mig mycket mer intressant

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

/OT
Detta är förmodligen varför många siffror här är väldigt höga. Många som antagligen bakar in allt i en och samma pott som sen blir att kallas för "lön".

Tycker det blir lite lättare att se hur man själv ligger till om lönen faktiskt delas upp i allt vad det nu innebär, så inte en bonus/OB m.m. räknas in i vad andra annars anger som grundlön Totala kan såklart vara med, men en grundlön är för mig mycket mer intressant

Min lön är som sagt 59300:-, inget bonussystem, ingen övertid etc . . . (oftast lägre pga VAB 😅)

Men ska eventuellt få bli del av bonussystem nästa år vilket är värt runt upp till 1~1.5 månadslön per år, men kommer i så fall med mer ansvar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

/OT
Detta är förmodligen varför många siffror här är väldigt höga. Många som antagligen bakar in allt i en och samma pott som sen blir att kallas för "lön".

Tycker det blir lite lättare att se hur man själv ligger till om lönen faktiskt delas upp i allt vad det nu innebär, så inte en bonus/OB m.m. räknas in i vad andra annars anger som grundlön Totala kan såklart vara med, men en grundlön är för mig mycket mer intressant

Fast som säljare är grundlön ganska ointressant. Om du inte når dina mål så kommer du ganska snart inte att ha någon lön alls. Jag har angett min totala inkomst som är deklarerad till skatteverket. Eftersom det är över ett år ger det ändå en ganska bra bild av hur det faktiskt ser ut. Min grundlön är på 70k men totalt per månad utslaget på helåret har jag tjänat mer än dubbelt så mycket per månad och då är väl det den intressanta siffran i så fall?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

/OT
Detta är förmodligen varför många siffror här är väldigt höga. Många som antagligen bakar in allt i en och samma pott som sen blir att kallas för "lön".

Tycker det blir lite lättare att se hur man själv ligger till om lönen faktiskt delas upp i allt vad det nu innebär, så inte en bonus/OB m.m. räknas in i vad andra annars anger som grundlön Totala kan såklart vara med, men en grundlön är för mig mycket mer intressant

Fast det är ju lön. För min del, som har en grundlön på ca 29000, men alltid jobbar kvällar och 2 helger av 6 så har jag ju OB samt andra tillägg som i stort sett är densamma varje månad. I slutändan blir lönen mellan 32 och 33000 de flesta månader så den håller sig förhållandevis konstant och därför tycker jag inte det är konstigt om jag anger det som min lön. Det är den jag utgår från när jag deklarerar och det är den jag anmäler till FK. Saker som OB och tillägg, t.ex. det kallortstillägg som var vanligt förr och det "stockholmstillägg" jag har idag är en del av lönen och inget annat.

Däremot om man har andra förmåner, som optioner och annat liknande, så kan jag förstå ditt resonemang men vad jag sett av de som har sådant så har de angett det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fast som säljare är grundlön ganska ointressant. Om du inte når dina mål så kommer du ganska snart inte att ha någon lön alls. Jag har angett min totala inkomst som är deklarerad till skatteverket. Eftersom det är över ett år ger det ändå en ganska bra bild av hur det faktiskt ser ut. Min grundlön är på 70k men totalt per månad utslaget på helåret har jag tjänat mer än dubbelt så mycket per månad och då är väl det den intressanta siffran i så fall?

Både ja och nej skulle jag säga. Det blir ju absolut lättare att jämföra om alla skriver ut sina löner enligt samma "regler", och då är ju oftast grundlön (konverterat till heltid om man jobbar deltid) lättast, även om det som du säger finns scenarier (säljare t.ex.) där grundlönen kanske är ganska ointressant.

Enklast är väl om folk helt enkelt börjar skriva i stil med
Grundlön (heltid): XXX
Genomsnittlig övertidsersättning/OB/traktamente osv osv: XXX
Genomsnittlig årsbonus: XXX
etc

Det blir ju väldigt skevt att jämföra en programmerare som jobbar 60% med en som jobbar 100% plus trycker in 300 timmars övertid per år, speciellt om ingen av dem nämner att det är under dessa förutsättningar de får den lönen.

EDIT: Sedan att folk blandar brutto och netto gör det ju inte lättare.. Brutto är ju det som de flesta skriver (och enligt mig borde skriva), men vissa skriver ju ut netto..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

/OT
Detta är förmodligen varför många siffror här är väldigt höga. Många som antagligen bakar in allt i en och samma pott som sen blir att kallas för "lön".

Tycker det blir lite lättare att se hur man själv ligger till om lönen faktiskt delas upp i allt vad det nu innebär, så inte en bonus/OB m.m. räknas in i vad andra annars anger som grundlön Totala kan såklart vara med, men en grundlön är för mig mycket mer intressant

Nu hade jag ju dock chans att förhandla bort övertid och restid för att få upp grundlönen 5-6k men det gjorde jag inte av uppenbara skäl... Ser ingen anledning att ha hög grundlön som penisförlängare när jag ändå tjänar bättre med övertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Nu hade jag ju dock chans att förhandla bort övertid och restid för att få upp grundlönen 5-6k men det gjorde jag inte av uppenbara skäl... Ser ingen anledning att ha hög grundlön som penisförlängare när jag ändå tjänar bättre med övertid.

Hade samma här, kunde få 3k extra i grundlön om jag avtalade bort övertiden men jag gjorde närmare 8-12k per mån i övertid. Företaget skulle aldrig ha ett sånt alternativ om de inte visste att de kommer gå med vinst på det.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim