Permalänk
Medlem
Skrivet av NGB:

Yrke: Business Controller
Månadslön: 44k
Förmåner: 4k friskvård, atf 82min/månad, dator/mobil varannan år, resultatbonus (snitt 24k/år.)
Erfarenhet: 6 år
Ålder: 35 år
Utbildning: 120hp industriell ekonomi

Hänt en hel del sista året sen jag började på 32,5k.
Efter 4 år så landade jag på 36k. Men efter att chefen gick i pension så lyckades jag få till 40k med lite mer ansvar. Dock fortfarande inte riktigt nöjd. Blev tipsad om liknande tjänst och spontanansökte, gick hela vägen och fick 47k. Gick till chefen och sa som det var och fick ett moterbjudande på 44k som jag tackade jag till. Med tanke på småbarn och att jag slipper pendla (nya jobbet 1hr/dag) så kändes det helt ok.

Arbetade också som business controller i mer än 3 år innan jag gick över till business analyst nu i november. Kan säga att du är väldigt underbetald med tanke på din ålder och erfarenheter, nu vet jag inte vart du bor men jag började med 32k när jag var 25 år. Löneutvecklingen var katastrof, chefen var dålig och även kollegorna. Höll ut pga pandemin och när det hela lugnade ner sig i somras
så bytte jag jobb asap. Ligger idag på 48k.

Edit: såg nu att du bor i Småland, vet inte hur lönerna ser ut där men jag bor i Stockholm 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsinen:

Ny tjänst från och med 1 feb 2022
Yrke: Produktionstekniker
Månadslön: 37k
Förmåner: Årlig bonus upp till 17% av årslönen, 4k i friskvård, jobba hemifrån, dator + telefon
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 24 år
Utbildning: Gymnasieexamen Industriprogrammet

Slänger in min som jämförelse
Yrke: produktionstekniker (biträdande fabrikschef)
Månadslön: 32500
Förmåner: friskvård 2500, finns ett bonussystem som är komplicerat som fan, tror högsta utdelningen jag varit med om var runt 4% av årslön.
Erfarenhet: 9 år på företaget, 3 år som tekniker.

Till detta tillkommer beredskap var 6e vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av China:

Hej,

Jag jobbar idag som it-tekniker men tänker skola om mig via YH till programmerare, får man fråga varför det bara är en halv YH utbildning för din del? Fick du jobb innan utbildningen blev avslutad eller hoppade du av? Och en bonusfråga: Lärde du dig mycket på YH?

Precis, blev anställd under första LIA-perioden och då var det ingen anledning att läsa vidare tänkte jag. Som svar på bonusfrågan så beror det på hur man ser det. Jag lärde mig en del, men hade en hel del kunskap sen innan. Kunde mer C# efter en 7,5p kurs på universitetet än vad vi lärde oss första året på YH, men där hade vi även en del annat som var nytt för mig, t.ex. JavaScript och databaser. Vissa i klassen kunde inget men kämpade på och är utvecklare idag. Jag skulle kunna skriva en roman om vad jag tycker om YH men kortfattat så är det så här, baserat på min egen erfarenhet och dem som jag senare varit handledare för på arbetsplatsen där de haft sin LIA: YH är väldigt basic. Det kräver att du själv lägger manken till för att få någon form av förståelse för utveckling och hur det fungerar i den "riktigta världen". Det som görs i skolan är typiska skoluppgifter och ordentligt avgränsande. Det är svårt att få LIA för att många företag vet att YH är på en lägre nivå och inte alltid har tiden eller resurser att få studenter upp to speed eller för den delen har en uppgift enkel nog för dem att sitta med under 10-12 veckor. Skiljer sig såklart mellan företag och det blir lite moment 22 i slutändan, brist på utvecklare men få vill göra jobbet att lära upp framtida arbetskraft. Låter inte jättepositivt kanske men kort och gott, läs absolut YH men gör jobbet

Permalänk
Medlem

Yrke: Microsoft 365 Konsult
Förmåner: Telefon+abb, friskvård, får jobba hemma etc. De vanliga
Ålder: 28 år
Utbildning: 3 årig Universitet
Snitt-månadslön: 65-75000kr

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

F*ck me.. Vad innebär "Microsoft" 365 konsult lite mer exakt? Office365, Azure, rubbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

F*ck me.. Vad innebär "Microsoft" 365 konsult lite mer exakt? Office365, Azure, rubbet?

Rubbet såklart, väldigt sällan man bara sitter med O365 delen och inte rör azure.
Sitter oftast intranät utveckling oftast från grunden åt större aktörer, goverance, powerplatform lösningar etc.

ligger runt 1300-1600kr i timmen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Rubbet såklart, väldigt sällan man bara sitter med O365 delen och inte rör azure.
Sitter oftast intranät utveckling oftast från grunden åt större aktörer, goverance, powerplatform lösningar etc.

ligger runt 1300-1600kr i timmen

Då är jag med! Har lite svårt att se Microsofts röda tråd vad gäller namngivelse på deras cloud tjänster.

Permalänk
Medlem

Blev ett hopp från 40k -> 52k efter ett erbjudande från ett annat företag.
Chefen höll mig dock kvar genom att höja lönen och erbjuda en väldigt bra utbildning.

Yrke: Automationsingenjör
Månadslön: 52k
Förmåner: Tjänstebil, bonus på 10% av årslönen samt friskvårdsbidrag, bra tjänstepension, mobiltelefon mm
Ålder: 29 år
Utbildning: Civilingenjör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Blev ett hopp från 40k -> 52k efter ett erbjudande från ett annat företag.
Chefen höll mig dock kvar genom att höja lönen och erbjuda en väldigt bra utbildning.

Yrke: Automationsingenjör
Månadslön: 52k
Förmåner: Tjänstebil, bonus på 10% av årslönen samt friskvårdsbidrag, bra tjänstepension, mobiltelefon mm
Ålder: 29 år
Utbildning: Civilingenjör

Då jobbar du defenitivt INTE för rejlers eller DIS/Dynamate AB med de siffrorna.
Grattis oavsett.
Jag kan tänka mig att t.ex. AFRY är en av deltagare i ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Vad pluggade du och hur hamnade du inom just Microsoft 365? Jag har så svårt att förstå vad man gör inom just det. Bygger man egna lösningar eller konfigurerar mer?

Bra lön! En annan ligger lite lägre som mjukvaruutvecklare så nog undrar man om gräset är grönare haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vad pluggade du och hur hamnade du inom just Microsoft 365? Jag har så svårt att förstå vad man gör inom just det. Bygger man egna lösningar eller konfigurerar mer?

Bra lön! En annan ligger lite lägre som mjukvaruutvecklare så nog undrar man om gräset är grönare haha.

Ja i den här tråden känner man sig ganska fattig trots att man har en lön mellan 50-60k. Här har många under 30 långt över 60k, tror inte det speglar verkligheten ute i samhället direkt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Hamnade i SharePoint träsket och fortsatte därifrån min vardag kan variera, ena dagen är jag fullstackare och arkitekt och tar fram custom lösningar. Detta sker oftast i SharePoint eller Teams, en annan dag kan jag ta fram hur ett intranät ska se ut för en organisation med struktur, jaga runt i organisationen, säkerhet och governace lifecyle etc etc

Skrivet av SanTeoX:

Ja i den här tråden känner man sig ganska fattig trots att man har en lön mellan 50-60k. Här har många under 30 långt över 60k, tror inte det speglar verkligheten ute i samhället direkt..

Det varierar, man ska inte vara rätt att byta och försöka hitta sig upp i näringskedjan man får inte upp lönen genom sitta på samma jobb i flera år Tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hamnade i SharePoint träsket och fortsatte därifrån min vardag kan variera, ena dagen är jag fullstackare och arkitekt och tar fram custom lösningar. Detta sker oftast i SharePoint eller Teams, en annan dag kan jag ta fram hur ett intranät ska se ut för en organisation med struktur, jaga runt i organisationen, säkerhet och governace lifecyle etc etc

Det varierar, man ska inte vara rätt att byta och försöka hitta sig upp i näringskedjan man får inte upp lönen genom sitta på samma jobb i flera år Tyvärr

Nej jag har bytt jobb några gånger. Nu trivs dock jag väldigt bra på mitt jobb och det spelar stor roll också. Är inte sugen på att byta jobb och är inte sugen på ser bli konsult heller och hoppa runt på jobb.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag undrar hur ärlig den här tråden är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thg-linus:

Jag undrar hur ärlig den här tråden är...

OT: Den är nog väldigt ärlig, MEN de med Lägsta och Högsta lönerna skriver antagligen inte i den, så det är sannolikt medellöner som skrivs och de som hänger på swec har sannolikt högre medellöner än Sverige-snittet (folk inom IT lär ju vara överrepresenterade här)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Yrke: Elkraftsingenjör, konsult inom elkraft
Förmåner: telefon, fria arbetstider, kostnad för motionslopp, friskvård, extra semesterdagar, möjlighet för bonus
Erfarenhet: 6 månader
Ålder: 38
Utbildning: 2-årig Yrkeshögskola
Månadslön: 34000

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det är dock bättre att titta på medianlön då det är några svenskar som drar upp snittet rejält. Medianen är 32400
SCB Medianlöner

Precis och inom kategorin privatanställda tjänstemän (män) som förmodligen är hyffsat vanligt här är medianlönen 2020 enligt samma källa 42900 kr.

Permalänk
Medlem

För er som känner att ni har dålig lön, här kommer jag.

Yrke: Avdelningschef ICA-butik
Förmåner: Friskvårdsbidrag
Erfarenhet: 1,5 år
Ålder: 20
Utbildning: 3 år på Handel/Administration på gymnasiet
Månadslön: 24 500 kr innan skatt

Blir att plugga till sommaren.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av St1ckan:

För er som känner att ni har dålig lön, här kommer jag.

Yrke: Avdelningschef ICA-butik
Förmåner: Friskvårdsbidrag
Erfarenhet: 1,5 år
Ålder: 20
Utbildning: 3 år på Handel/Administration på gymnasiet
Månadslön: 24 500 kr innan skatt

Blir att plugga till sommaren.

Ja det där låter verkligen lågt Iof räknas arbetserfarenhet i år väldigt högt inom vissa yrkeskategorier.
Då tjänar du bättre som maskinoperatör på en större industri efter 2 veckors upplärning, och du slipper chefsansvaret och slutar dagen när du stämplar ut. Troligtvis har du fler och bättre förmåner med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ligger själv på 35k imånaden men med beredskap så blir det runt 30k ut(drifttekniker).
Men faktum kvarstår, de är de små utgifterna som gör pengarna, ofta blir utgifterna större med inkomsten.
Största lönelyftet var när barnen flyttade hemifrån.
Lilleman spelar just nu basket i US, hans matkonto var inte grant.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Yrke: Utvecklare
Månadslön: 50k
Förmåner: fri val av mobil, dator, friskvård, jobba remote etc
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 28
Utbildning: 2 årig YH utbildning

Har precis bytt jobb, hade 34k innan. Känner mig nöjd med nya lönen men när man läser folk här så vill man jaga ännu högre. Fartblind som man kallar det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImplicitReturn:

Har precis bytt jobb, hade 34k innan. Känner mig nöjd med nya lönen men när man läser folk här så vill man jaga ännu högre. Fartblind som man kallar det…

Är detta i Stockholm?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ingen dålig utveckling. Grattis!
Vilket programmeringsspråk? Är du konsult?

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Är detta i Stockholm?

Jobbet är i Stockholm men kommer främst jobba remote så väljer att bo nånstans billigare.

Permalänk
Skrivet av Kiddy:

Ingen dålig utveckling. Grattis!
Vilket programmeringsspråk? Är du konsult?

Tack!
Jobbar inom app utveckling, så mestadels Swift och Obj-C.
Nej ingen konsult, blir en vanlig knegare.

Permalänk
Medlem

Jobbet är i Stockholm men kommer främst jobba remote så väljer att bo nånstans billigare.

Kommer jobbet verkligen betala dig 50 loppor fortfarande om du väljer att bosätta dig i Kalix istället för Storstaden däremot?

Vad jag har läst mig inpå så verkar arbetsgivare alltid reglera löner utefter om man bosätter sig på vischan eller i storstaden.

Permalänk
Medlem

50k efter 2 år är inte dåligt.. Man kan nog knappast räkna med så mycket högre än så innan man har mer erfarenhet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack!
Jobbar inom app utveckling, så mestadels Swift och Obj-C.
Nej ingen konsult, blir en vanlig knegare.

Jag håller på att kika på utbildningar inom just apputveckling. Vilken skola gick du på och vad tyckte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Kommer jobbet verkligen betala dig 50 loppor fortfarande om du väljer att bosätta dig i Kalix istället för Storstaden däremot?

Vad jag har läst mig inpå så verkar arbetsgivare alltid reglera löner utefter om man bosätter sig på vischan eller i storstaden.

Aldrig hört talas om att arbetsgivaren skulle justera lönen beroende på var du bor. Däremot finns det ju fall där olika kontor har olika lönenivåer för att det går att betala mindre på vissa platser och ändå hitta personal. Men sitter man remote så är det var kontoret ligger som kommer styra nivån.