Klonar från dator till tv men får bara 60 hz

Permalänk

Klonar från dator till tv men får bara 60 hz

Halloj!

Sökte men hittade inget som kunde hjälpa så frågar iaf lite snällt här. det är som så att vi byggt en racing simulatot rig i vardagsrummet och vi brukar köra lite rally challenge o då klona datorskärmen till tv så åskådarna slipper stå o störa jämnter stolen 😁

Ingen värsting dator men klarar 1080 144hz utan probs. kör med vårt kära GTX 1070 som ännu hänger med än idag. Men till saken hur får jag iaf ut 120hz ifrån dator till tv för nu skickar den bara 60 hz o man får massa tearing på tvn. Tvn är en 70 tums 4K 120 hz så bör ju funka fint. Tips på åtgärder o så tas tacksamt imot 😊

Permalänk
Medlem

Vilken kabel använder du dig av?

1070 har inte HDMI 2.1 vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 360hackern:

Halloj!

Sökte men hittade inget som kunde hjälpa så frågar iaf lite snällt här. det är som så att vi byggt en racing simulatot rig i vardagsrummet och vi brukar köra lite rally challenge o då klona datorskärmen till tv så åskådarna slipper stå o störa jämnter stolen 😁

Ingen värsting dator men klarar 1080 144hz utan probs. kör med vårt kära GTX 1070 som ännu hänger med än idag. Men till saken hur får jag iaf ut 120hz ifrån dator till tv för nu skickar den bara 60 hz o man får massa tearing på tvn. Tvn är en 70 tums 4K 120 hz så bör ju funka fint. Tips på åtgärder o så tas tacksamt imot 😊

Vilken TV är det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hej,

Dyker problemet upp endast när skärmen ska klonas eller kan du ställa in 120hz om du bara använder tvn som extern skärm?

Modell på TV?

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Vilken kabel använder du dig av?

1070 har inte HDMI 2.1 vad jag vet.

Vanlig hdmikabel typ. Nä tror inte 1070 har 2.1 heller faktiskt men vore ju trevligt få ut iaf 120 hz så man slipper tearingen i vissa moment 😊

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vilken TV är det?

Philips 70PUS6724/12

Permalänk
Skrivet av indianajonas86:

Hej,

Dyker problemet upp endast när skärmen ska klonas eller kan du ställa in 120hz om du bara använder tvn som extern skärm?

Modell på TV?

inte testat men det kan jag göra men skulle tro att det blir samma men ska testa 👍

Permalänk

Vi ger inte upp än men bruksmanualen till tvn säger så här:

Bildskärmsupplösningar som stöds
• Datoringångar på alla HDMI-ingångar: Upp till 4K
UHD, 3840 x 2160, vid 60 Hz
• Videoingångar på alla HDMI-ingångar: Upp till 4K
UHD, 3840 x 2160, vid 60 Hz, Stöd för HDR,

Förr i tiden var det massa snack om hertz hit och hertz dit på tv apparater men det betydde inte att TVn kunde ta emot en 120 hz (tex) signal utan bara dubbelt uppdaterade sin egen 60hz och i vissa bästa fall (Sony Motionflow) genererade bilder som den stoppade mellan de inkommande bilderna.

Jag har en 600hz tv som tar emot max 60hz signal. Det var riktigt bra säljsnack på den tiden.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns nog en förklaring till varför det inte funkar.

Tror tyvärr att det är en annan femma när det kommer till tv-skärmar.

Nedan står lite om 1070 och portarna på kortet samt vad det har stöd för och inte.

https://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-geforce-gtx-1070... - 1070
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/what-is-hdmi-2-0... - Lite om HDMI

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haikopaiko:

Det finns nog en förklaring till varför det inte funkar.

Tror tyvärr att det är en annan femma när det kommer till tv-skärmar.

Nedan står lite om 1070 och portarna på kortet samt vad det har stöd för och inte.

https://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-geforce-gtx-1070... - 1070
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/what-is-hdmi-2-0... - Lite om HDMI

Infon stämmer dock inte. 1070 klarar 4k/120Hz om man använder 4:2:0 subsampling. Men spelar ju ingen roll när TV'n inte klarar att ta emot en 120Hz signal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju som TV:n tyvärr inte stödjer att visa mer än 60hz alls, även om den ju egentligen lär ha bandbredd nog för 1080p @ 144hz eller 120hz. (som väl var vad TS frågade efter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ja det verkar ju som TV:n tyvärr inte stödjer att visa mer än 60hz alls, även om den ju egentligen lär ha bandbredd nog för 1080p @ 144hz eller 120hz. (som väl var vad TS frågade efter)

Hmm okej kan man på nåt sätt få bort tearingen eller det får man leva med? Försökt o ändra så mycket som möjligt i Nvidia kontrollpanelen. tagit bort skalningen osv.

Men med andra ord ingen tv man ska ha som gamingskärm till datorn som det verkar? Till xbox funkar den dock ypperligt till 😊

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 360hackern:

Philips 70PUS6724/12

Finns inget som är 120 Hz med den basmodellen till TV, utan den har en helt vanlig 60 Hz-panel.

Tearingen är svår att slippa och brukar höra ihop hur GPU och Windows fungerar. Det man kan testa är att köra spelet i Windowed mode. Eller göra TV:n till primär men då få tearing på datorskärmen istället.

Permalänk

Testa också om spelläget på TVn gör skillnad. Inställningar > Bildstil "Spel/Game" AV/PÅ

Permalänk

Testa också om spelläget på TVn gör skillnad. Inställningar > Bildstil "Spel/Game" AV/PÅ

Det ändrar bara färger o ljus typ. tearingen är kvar dock men inte hela tiden men samma som innan 👍

Permalänk

Slipper du tearingen när du endast använder tvn som bildskärm?

Permalänk
Medlem

Vi ger inte upp än men bruksmanualen till tvn säger så här:

Bildskärmsupplösningar som stöds
• Datoringångar på alla HDMI-ingångar: Upp till 4K
UHD, 3840 x 2160, vid 60 Hz
• Videoingångar på alla HDMI-ingångar: Upp till 4K
UHD, 3840 x 2160, vid 60 Hz, Stöd för HDR,

Förr i tiden var det massa snack om hertz hit och hertz dit på tv apparater men det betydde inte att TVn kunde ta emot en 120 hz (tex) signal utan bara dubbelt uppdaterade sin egen 60hz och i vissa bästa fall (Sony Motionflow) genererade bilder som den stoppade mellan de inkommande bilderna.

Jag har en 600hz tv som tar emot max 60hz signal. Det var riktigt bra säljsnack på den tiden.

Speciellt Plasma var duktiga på sånt, med tanke på hur plasma funkar när den ritar upp bilden så var det i bästa fall en halvsanning.

TS: kolla alltid vad dina prylar klarar för upplösningar och fps i respektive manual

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det varit en variant att testa V-sync på för att få bukt med tearing, om det ska spelas i 60 Hz? Verkar ju som att din setup inte borde ha något problem att leverera konstant 60 fps i det spelet.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hade det varit en variant att testa V-sync på för att få bukt med tearing, om det ska spelas i 60 Hz? Verkar ju som att din setup inte borde ha något problem att leverera konstant 60 fps i det spelet.

i310100f
16 gb ram
GTX 1070 8gb

Är väl en leksak jämfört med många andras gissar jag
men den funkar fint iaf 😊 Blir väl nåt värre när priserna sjunker på GPU:s

Kan testa vsync men då lär det bli 60 hz på monitorn med men ska testa iaf även fast jag hatar vsync 😁

Permalänk

Vill gärna fråga igen om det finns tearing när du använder tvn (endast tv) som primär skärm. Är det det så vet vi ganska säkert att tvn är boven. Funkar det bra så kanske nån hårdvaru expert här vet om man kan peta in ett till billigt GPU som kan hantera bilden helt separat för de två olika skärmarna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Så gott som obefintligt att en TV ger tearing med en annars normalt fungerande signal. Vanligaste förklaringen till tearing är att man kör med v-sync: off, vilket TS verkar göra.

Permalänk

Vill gärna fråga igen om det finns tearing när du använder tvn (endast tv) som primär skärm. Är det det så vet vi ganska säkert att tvn är boven. Funkar det bra så kanske nån hårdvaru expert här vet om man kan peta in ett till billigt GPU som kan hantera bilden helt separat för de två olika skärmarna.

Ska testa senare ikväll eller imorgon 😊 Återkommer 👍

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Så gott som obefintligt att en TV ger tearing med en annars normalt fungerande signal. Vanligaste förklaringen till tearing är att man kör med v-sync: off, vilket TS verkar göra.

Hur många kör med det på nuförtiden? 🤔 Kör jag med det på så blir det ju lite försening/ lagg istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

Hur många kör med det på nuförtiden? 🤔 Kör jag med det på så blir det ju lite försening/ lagg istället

Prova lås fpsen vid 120fps (dubbla skärmens hz och utan vsync) och se om det ger mindre tearing.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Prova lås fpsen vid 120fps (dubbla skärmens hz och utan vsync) och se om det ger mindre tearing.

okej men i nuläget kör jag med 144 hz på monitorn på datorn. ska jag låsa till 120 fps i spelen menar du?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 360hackern:

Kan inte äta kakan och behålla den. Tearing blir mycket synligare på 60 Hz så vill du bli av med tearingen måste du börja i rätt ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

okej men i nuläget kör jag med 144 hz på monitorn på datorn. ska jag låsa till 120 fps i spelen menar du?

Ja låsa i spelen. Jag upplevde iaf mindre tearing desto närmare skärmen hz multipel jag var. Kan vara värt att prova iaf. Man blir inte helt av med tearing dock, kräver som sagts sync.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Ja låsa i spelen. Jag upplevde iaf mindre tearing desto närmare skärmen hz multipel jag var. Kan vara värt att prova iaf. Man blir inte helt av med tearing dock, kräver som sagts sync.

Blir o testa lite på olika spel vad som funkar bäst. Tack 😊

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kan inte äta kakan och behålla den. Tearing blir mycket synligare på 60 Hz så vill du bli av med tearingen måste du börja i rätt ände.

Dåligt att man inte kan ha kvar kakan 😔 Haha nä men jag förstår hur du menar. Som tur är så klonar vi ju inte bilden så ofta till tvn. Men nu vet man ju varför den uppför sig som den gör 👍😊