Smart plug utomhus med halvkass mottagning

Permalänk
Medlem

Smart plug utomhus med halvkass mottagning

Funderar på att skaffa en smart power plug till motorvärmaren. Bilresorna är ofta rätt spontana så vanlig dum timer fungerar inte så bra.

Kruxet är att det är ganska dålig wifi-mottagning i garaget. Det finns, jag arbetar med dator i ett rum där. Men datorn har extern antenn och bra doningar. En extender är inte aktuellt i dagsläget, det är kallt, fuktigt och dammigt.

Jag söker därför någon rekommendation på power plug för utomhusbruk som inte är för tjurig vad gäller mottagning. Deltaco är nu på mellandagsrea, men i recensioner har den fått nedslag just på mottagningen.

Stort plus är Google home, men kan leva utan i värsta fall om det finns en OK app till både Android och iPhone.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ingen aning, har du provat dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ingen aning, har du provat dem?

Sorry my bad, båda är visst RF 433mhz.
Men jag upplever dock att Cleverio pluggen funkar en aning bättre trots att de satt på samma ställe vid olika tidpunkter så var responsen bättre på den pluggen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna med samma syfte för ett tag sen, har fungerat bra.
Köp och prova, går ju att lämna tillbaka.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/p...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns strömbrytare som styrs via mobilnätet.
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/fjarrstyrd-strombrytar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Funderar på att skaffa en smart power plug till motorvärmaren. Bilresorna är ofta rätt spontana så vanlig dum timer fungerar inte så bra.

Kruxet är att det är ganska dålig wifi-mottagning i garaget. Det finns, jag arbetar med dator i ett rum där. Men datorn har extern antenn och bra doningar. En extender är inte aktuellt i dagsläget, det är kallt, fuktigt och dammigt.

Jag söker därför någon rekommendation på power plug för utomhusbruk som inte är för tjurig vad gäller mottagning. Deltaco är nu på mellandagsrea, men i recensioner har den fått nedslag just på mottagningen.

Stort plus är Google home, men kan leva utan i värsta fall om det finns en OK app till både Android och iPhone.

Kan en sån här vara vettig? https://www.webhallen.com/se/product/306173-Nedis-Wi-Fi-Smart...

Ja samt kanske en sån internet över elnätet-tjofräs till en router i garaget eller nått trots att det är småfuktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kan en sån här vara vettig? https://www.webhallen.com/se/product/306173-Nedis-Wi-Fi-Smart...

Ja samt kanske en sån internet över elnätet-tjofräs till en router i garaget eller nått trots att det är småfuktigt?

Ja, precis något sånt jag menar. Om någon har erfarenheter av denna eller liknande under dylika förhållanden och har köpråd är det tacksamt.

Jag vet alltså redan vilken typ av produkt jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ja, precis något sånt jag menar. Om någon har erfarenheter av denna eller liknande under dylika förhållanden och har köpråd är det tacksamt.

Jag vet alltså redan vilken typ av produkt jag vill ha.

Har ingen erfarenhet själv men har precis beställt en för att lösa det med motorvärmare istället för att koppla på en traditionell timer. Använder bilen så sporadiskt så denna borde göra jobbet tänker jag. Bra omdömen också? (läste dom på webhallen och Jula).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Ja, precis något sånt jag menar. Om någon har erfarenheter av denna eller liknande under dylika förhållanden och har köpråd är det tacksamt.

Jag vet alltså redan vilken typ av produkt jag vill ha.

Skrev ju längre upp att den fungerar bra för mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrev ju längre upp att den fungerar bra för mig.

Javisst, ska kika på den. Eventuellt ta en sväng förbi Jula i veckan. Funkar den inte i garaget kanske den kan användas till något annat iaf (bor långt ifrån alla butiker så pröva/lämna tillbaka undviker jag om det går).

Permalänk
Medlem

Jag använder den här utomhus, fungerar väldigt bra:
https://www.amazon.se/meross-MSS620HK-Utomhusuttag-Svart-Stor...

Permalänk
Medlem

Nu sitter en Nedis i garaget. Den gnäller lite på svag signal men än så länge fungerar det. Det lustiga är att 5 GHz-signalen är så mycket bättre än 2,4 GHz där, men det finns ju så få smarta prylar som funkar med än så länge.