Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ny firmware till RME ADI-2 Pro och RME ADI-2 DAC FS.

https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?pid=179898#p179898

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare

Optimum tech spinner vidare på att hans Sennheiser IE300 är det bästa han gejmat på, jämfört med headsets.
Får väl ge inear gejming ett försök snart
Någon som tror IE300 kommer sälja lite bättre nu?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Beyerdynamics dt 900 pro x hjälp...

Hej har nu köpt ett par Beyerdynamics dt 900 pro x lurar och en zen dac v2 amp/dac men kan ej använda balanserat då det är 4.4 mm och detta har ej mina Beyerdynamics lurar.
Hur gör jag då jag vill verkligen använda detta uttag för att få bästa möjliga ljud.
Finns väll adaptrar men är mina kablar på Beyerdynamics balanserade med eller är det adaptern som gör detta?
Tar tacksamt emot tips hur jag ska göra.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kristeraguilera:

Hej har nu köpt ett par Beyerdynamics dt 900 pro x lurar och en zen dac v2 amp/dac men kan ej använda balanserat då det är 4.4 mm och detta har ej mina Beyerdynamics lurar.
Hur gör jag då jag vill verkligen använda detta uttag för att få bästa möjliga ljud.
Finns väll adaptrar men är mina kablar på Beyerdynamics balanserade med eller är det adaptern som gör detta?
Tar tacksamt emot tips hur jag ska göra.

Är det 3 eller 4 pin/hål på kontakten mot hörluren?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Optimum tech spinner vidare på att hans Sennheiser IE300 är det bästa han gejmat på, jämfört med headsets.
Får väl ge inear gejming ett försök snart
Någon som tror IE300 kommer sälja lite bättre nu?

https://youtu.be/M0DLVvDBFTE

https://youtu.be/CtoxlafzeyI

IEM en hel kväll? Vidrigt..
Det är väl det som är grejen huvudsakligen med öppna lurar: öronen blir inte helt äckliga av flera timmars användande.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Det

Är en 3 pin mini xlr kabel

Skrivet av Mumu55:

Är det 3 eller 4 pin/hål på kontakten mot hörluren?

Permalänk
Fyndjägare

Är en 3 pin mini xlr kabel

Om det är 1st 3-pin kontakt blir det nog omöjligt att köra balanserat utan att modda hörluren. Du behöver 4 ledare.
DT 900 Pro x verkar inte vara konstruerad för balanserad drift.

Rob Robinette har bra info för den som vill lära sig, har byggt en del kablar med hjälp av den länken.
https://robrobinette.com/BalancedCable.htm

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Elfsberg:

IEM en hel kväll? Vidrigt..
Det är väl det som är grejen huvudsakligen med öppna lurar: öronen blir inte helt äckliga av flera timmars användande.

Om dom är bekväma så funkar det väl? Har suttit på långflyg med IEMs. Men beror mycket på hur dom sitter i örat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä. Örat ska inte täppas igen i flera timmar. Av uppenbara anledningar.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Ok

Ja modda kommer jag ej börja med känner jag. Synd är nybörjare med lite bättre lurar och dac. Hade ingen aning om detta dessvärre.
Men sett att vissa kör en adapter går ej det att köra eller blir det ankskit om den ej klarar av att köra balanced?
Samt tips på hur jag får ner rundgång? Jag hör mig själv i spelet då jag pratar med min borda microfon med.
Köpte en Fifine Mikrofon Bundle T669 USB

Skrivet av Mumu55:

Om det är 1st 3-pin kontakt blir det nog omöjligt att köra balanserat utan att modda hörluren. Du behöver 4 ledare.
DT 900 Pro x verkar inte vara konstruerad för balanserad drift.

Rob Robinette har bra info för den som vill lära sig, har byggt en del kablar med hjälp av den länken.
https://robrobinette.com/BalancedCable.htm

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/XZgMSTQBsz8AEqgHd2mA6j-970-80.jpg.webp

https://media.sweetwater.com/api/i/q-82__ha-59db0b5a624efad1__hmac-cb0e1aab58e194659ad64546158cf7af562fbf96/images/closeup/750-DT900ProX_detail2.jpg

Permalänk
Fyndjägare

Ja modda kommer jag ej börja med känner jag. Synd är nybörjare med lite bättre lurar och dac. Hade ingen aning om detta dessvärre.
Men sett att vissa kör en adapter går ej det att köra eller blir det ankskit om den ej klarar av att köra balanced?
Samt tips på hur jag får ner rundgång? Jag hör mig själv i spelet då jag pratar med min borda microfon med.

Det kommer aldrig bli balanserat iom att dina hörlurar inte klarar det. Men är det effekten på 4.4mm uttaget du är ute efter?

ifi har en adapter
https://ifi-audio.com/products/headphone-adapter-3-5mm-to-4-4...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag har en fråga, nu när jag är på vift och hussitter på annan plats i Sverige och inte kan experimentera själv.

Bakgrund:
Idag har jag ett ljudkort i datorn, ASUS Xonar DX. Jag har kopplat in min hörlursförstärkare i frontporten (Schiit Magni 3+). Är det rätt gjort? Jag har tidigare läst att jag har två olika DACs på kortet, och de är olika dåliga, men den kopplad till fronten skulle vara mindre dålig.
Nu har jag slöläst mig till att frontporten skulle ha ett utgående motstånd på 100 Ω. Det låter mycket.

Min fråga:
Gör det någon skillnad för min hörlursförstärkare hur mycket porten den matas med har som outgoing impedance?

Sub-fråga:
Asus xonar dx är föråldrad och är inte jättebra med dagens mått. Är mitt moderkorts krets bättre? ALC892 från Gigabyte Z87X-D3H.
(Jag hade egentligen tänkt ersätta ljudkortet med en Modi 3 när jag ändå beställde Magni, men Modi 3 har inte stöd för Legacy-versioner av Windows, 8.1, och jag har inte pallat byta till Linux än)

Mattas? Matas!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Hej alla!

Jag har en fråga, nu när jag är på vift och hussitter på annan plats i Sverige och inte kan experimentera själv.

Bakgrund:
Idag har jag ett ljudkort i datorn, ASUS Xonar DX. Jag har kopplat in min hörlursförstärkare i frontporten (Schiit Magni 3+). Är det rätt gjort? Jag har tidigare läst att jag har två olika DACs på kortet, och de är olika dåliga, men den kopplad till fronten skulle vara mindre dålig.
Nu har jag slöläst mig till att frontporten skulle ha ett utgående motstånd på 100 Ω. Det låter mycket.

Min fråga:
Gör det någon skillnad för min hörlursförstärkare hur mycket porten den matas med har som outgoing impedance?

Sub-fråga:
Asus xonar dx är föråldrad och är inte jättebra med dagens mått. Är mitt moderkorts krets bättre? ALC892 från Gigabyte Z87X-D3H.
(Jag hade egentligen tänkt ersätta ljudkortet med en Modi 3 när jag ändå beställde Magni, men Modi 3 har inte stöd för Legacy-versioner av Windows, 8.1, och jag har inte pallat byta till Linux än)

DU menar porten som det står "Front" på, inte front på datorn? Ja, det är den du skall använda. Impedansen spelar ingen roll när du använder en förstärkare. Realtek är fortfarande sämre.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

DU menar porten som det står "Front" på, inte front på datorn? Ja, det är den du skall använda. Impedansen spelar ingen roll när du använder en förstärkare. Realtek är fortfarande sämre.

Den är kopplad till frontpanelen, som är kopplad till ljudkortet via chassits interna sladd.
Men du menar att jag ska koppla in den i "front" på ljudkortets baksida istället?
Dvs nummer två här?

Tack för informationen om impedans och hur den står sig mot realtek!

Permalänk
Medlem

@Mumu55

Nu har jag fått det balanserade kablaget till mina Sundara. Hidisz S9 Pro ger mig nu all ljudstyrka jag behöver och Magni Schiit-ampen får nu ligga i källaren tills den dagen nån behöver den.

Eller har jag sagt det?
Blev tre st 7.5 ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Den är kopplad till frontpanelen, som är kopplad till ljudkortet via chassits interna sladd.
Men du menar att jag ska koppla in den i "front" på ljudkortets baksida istället?
Dvs nummer två här?
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?height=1000&width=2000&id=41730

Tack för informationen om impedans och hur den står sig mot realtek!

Ja, använd porten på kortet, den är olämplig för hörlurar men bra att koppla in en förstärkare på. Den port du använder har en extra OP-förstärkare för att driva hörlurar, det är snarast en nackdel när du använder en förstärkare.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, använd porten på kortet, den är olämplig för hörlurar men bra att koppla in en förstärkare på. Den port du använder har en extra OP-förstärkare för att driva hörlurar, det är snarast en nackdel när du använder en förstärkare.

Right. Det var lite det det jag försökte klura ut. Kortet ska tydligen ha två olika DACar, en till frontpanelen och en till bakpanelerna, och den till frontpanelen ska vara den mindre dåliga. Det var därför jag kopplade så alls.
Ska testa den du rekommenderar när jag är vid datorn nästa gång, tack.

Kan du förklara vad det är för nackdel om jag använder frontpanelen opamp, om det är vad det är, tillsammans med förstärkaren, och vad som då händer? Jag vill förstå så att jag inte gör om vad det nu är jag gjort.

Tack för tålamodet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Right. Det var lite det det jag försökte klura ut. Kortet ska tydligen ha två olika DACar, en till frontpanelen och en till bakpanelerna, och den till frontpanelen ska vara den mindre dåliga. Det var därför jag kopplade så alls.

Kan du förklara vad det är för nackdel om jag använder frontpanelen opamp, om det är vad det är, tillsammans med förstärkaren, och vad som då händer? Jag vill förstå så att jag inte gör om vad det nu är jag gjort.

Tack för tålamodet.

Front kopplingen är till hörlurar direkt. Förstärkare på bakplåten.
Jag har ett moderkort där jag kan alternera gain på frontuttaget. Undvikes med förstärkare helt enkelt, förförstärkt brukar ge dist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Tack för tålamodet.

Den "bra" DAC:en går till uttaget på bakplåten märkt "Front", och till front på datorn, det är samma DAC. Cirrus CS4398. Den "dåliga" DAC:en går till surroundkanalerna och baskanalen.

Du vill inte ha en massa extra förstärkarsteg i onödan, det adderar den extra dist varje förstärkarsteg bidrar med till summan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Hej jag heter Arvid...Och jag är en headphoneiac!

Jag tänkte dra igång en tråd där man kan prata om lurar och allt som hör till. Kanske inte för frågor som rör "vilka lurar för x antal kronor" utan kanske mer detaljerade frågor och funderingar..Och ja allt som hör till också. Posta gärna bilder, jag kan slänga upp några om intresse finns.

För att dra igång det hela så kan jag väl rabbla upp vad jag har för setup just nu och vad jag har tänkt sikta på i framtiden.

Lurarna jag använder just nu..Alltså sådant som används flitigt.

Shure SRH-840, grymt detaljerad lur som sitter störtskönt..Används för akustisk musik och en del blues..Åker även in i min ipod när jag läser ibland.

AKG K242HD - En semiöppen lur som är väldigt neutral och avslöjande..Kräver bra källa om det inte ska låta som ankskit..Kritisk lyssning eller en del jazz.

Audio technica ATH-m50 - Älskad och hatad, jag köpte dem bara för att jag ville ha något som var lite mer extremt och färgat..Störtroliga att lyssna på men väldigt färgade. Electrokungen..Brutal bas och klar i toppen, saknas dock en del i mellanregistret och basen kan bli lite burkig ibland.

Förstärkarna jag använder idag är HRT head streamer ( dac/amp ) Har även en Nuforce udac ( utan volymproblem tak och lov )

Framtida planer ligger väl lite åt Gradohållet..Sr80i, 125i kanske..Har aldrig lyssnat på ett par gradolurar men jag har hört att dom ska vara grymma till rock och metal..Käns som att dom är ganska olika dom lurarna jag redan har, så det kan bli ett skoj komplement kanske?

Är det någon som kör med grado idag som kan lägga en kommentar kring detta?

Jag själv är fortfarande extremt nöjd med mina Philips SHP9500, open-back lurar med bra ljud för knappt några pengar alls

Visa signatur

Mvh,

Jonatan

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Elfsberg:

@Mumu55

Nu har jag fått det balanserade kablaget till mina Sundara. Hidisz S9 Pro ger mig nu all ljudstyrka jag behöver och Magni Schiit-ampen får nu ligga i källaren tills den dagen nån behöver den.

Eller har jag sagt det?
Blev tre st 7.5 ikväll.

Gott!....med 3x7.5
Vilket sladd blev det?
Låter det likadant med Magni 2 vs S9 Pro?

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

Ännu en ny AMP som verkar lite intressant

Soncoz QXA1 Fully Balanced
Hoppas den är "äkta" fully balanced topologi, och inte bara XLR kontakt på en icke balanced AMP.
Det mest intressanta tycker jag är chippet för volymkontroll, verkar som det finns 24st Gain-steg 0-12dB, men tyvärr inget minusgain läge viket man vill ha för IEMs. Den digitala volymkontrollen i den tidigare SGA1 fick en del kritik iom att den mätte dåligt, förhoppningsvis är detta förbättrat.
1550mW i 33ohm som högst.
$269

https://hifigo.com/blogs/news/soncoz-announces-qxa1-fully-bal...
https://hifigo.com/collections/new-arrival/products/soncoz-qx...
https://aoshida-audio.com/products/soncoz-qxa1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Gott!....med 3x7.5
Vilket sladd blev det?
Låter det likadant med Magni 2 vs S9 Pro?

Jag köpte en flerledad variant från typ Aliexpress. Ditt tips!
Lyckligtvis hör jag ingen skillnad på de två amparna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strunta i balanserad drift. Se det så här - Beyerdynamic DT 700 och 900 Pro är tänkta som monitorlurar vid musikproduktion. Liksom deras föregångare sedan 40 år. De är inte balanserade, för det spelar ingen roll under de betingelser som råder vid det antagna användningsområdet och deras målgrupp vet det. Hur är ditt användningsområde så annorlunda att det motiverar balanserad anslutning?

De är inte konstruerade för att uppfylla audiophile-fad-of-the-day utan för att göra ett jobb, förmodligen decennier framåt som sina föregångare. Tråkigt kompetenta låter de musikproducenterna fokusera på musikinspelningen istället för att dutta med reproduktionskedjans sista led. De är dessutom kravlösa att driva.
Med andra ord, skittråkiga lurar för prylsportarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Strunta i balanserad drift. Se det så här - Beyerdynamic DT 700 och 900 Pro är tänkta som monitorlurar vid musikproduktion. Liksom deras föregångare sedan 40 år. De är inte balanserade, för det spelar ingen roll under de betingelser som råder vid det antagna användningsområdet och deras målgrupp vet det. Hur är ditt användningsområde så annorlunda att det motiverar balanserad anslutning?

De är inte konstruerade för att uppfylla audiophile-fad-of-the-day utan för att göra ett jobb, förmodligen decennier framåt som sina föregångare. Tråkigt kompetenta låter de musikproducenterna fokusera på musikinspelningen istället för att dutta med reproduktionskedjans sista led. De är dessutom kravlösa att driva.
Med andra ord, skittråkiga lurar för prylsportarna.

Låt oss inte lossas att musikproducenterna kompetenta dock.
In fakta musik görs objektivt dåligt avsiktligt för att det säljer bättre - se familiarity & loudness bias.

Permalänk
Medlem

Balanserat i sig betyder inte så mycket i hemmamiljöer iaf vad jag upplevt. Då de gjort skillnad är när man fått mer kräm med trögdrivna lurar.

Men jag gillar xlr kontakterna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Förslag på lätt drivna schyssta lurar som jag ska använda med min macbook pro 14 tum.
Nytt ljudkort i denna så söker ett par trevliga lurar för att kunna njuta av bra musik. Har inga direkta preferenser men är en allätare på musik lyssnar på allt mellan rock till ballader 😂.
Så vill gärna ha lite breda lurar. Kikade på dessa DAN CLARK AUDIO AEON CLOSED X.
Skulle velat ha lånat hem lurar och provat mig fram.
Smärtgränsen är mellan 4000-10000 gärna under det. Ska givetvis vara lättdrivna då jag ska köra utan amp/dac
Samt föredrar slutna lurar framför öppna iaf till musik. Vill ej att det läcka ut så mycket vad jag lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Förslag på lätt drivna schyssta lurar som jag ska använda med min macbook pro 14 tum.
Nytt ljudkort i denna så söker ett par trevliga lurar för att kunna njuta av bra musik. Har inga direkta preferenser men är en allätare på musik lyssnar på allt mellan rock till ballader 😂.
Så vill gärna ha lite breda lurar. Kikade på dessa DAN CLARK AUDIO AEON CLOSED X.
Skulle velat ha lånat hem lurar och provat mig fram.
Smärtgränsen är mellan 4000-10000 gärna under det. Ska givetvis vara lättdrivna då jag ska köra utan amp/dac
Samt föredrar slutna lurar framför öppna iaf till musik. Vill ej att det läcka ut så mycket vad jag lyssnar på.

Jag har ett par Aeon Flow Closed och de kräver en hel del ström, jag skulle inte kalla dem lättdrivna.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Ok

Ja denna info hittade jag på macforumet så ser ut att kunna leverera en del ström med.
Förstår att det inte går att jämföra med en amp men borde finnas en uppsjö av nice lurar som inte är 150-200 ohm och låter bra.

When you connect headphones with an impedance of less than 150 ohms, the headphone jack provides up to 1.25 volts RMS. For headphones with an impedance of 150 to 1k ohms, the headphone jack delivers 3 volts RMS

Skrivet av JoBBi:

Jag har ett par Aeon Flow Closed och de kräver en hel del ström, jag skulle inte kalla dem lättdrivna.

Permalänk
Medlem

kennerton magni är inte alltför trögdrivet dock isolerar den troligen sämre om aeon closed matchar noire och c flow

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x