Fractal Design Torrent – ett väl genomfört chassi med högt luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Chasssit som har lite problem med fläkthubben, åtgärdat rent generellt nu?
https://www.tomshardware.com/news/fractal-design-issues-fan-h...

Ja, felet upptäcktes lyckligtvis snabbt, chassit drogs tillbaka och var helt försvunnet från handeln tills det åtgärdats.
När chassit dök upp igen (oktober, typ?) så var det åtgärdat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag har hört att Torrent verkligen inte passar passiva nätagg stämmer det? Då taket hindrar värmen från nätagget att stiga.

Håller verkligen Fractal bättre kvalitet mot andra märken? Mitt R5 rasslar och vibrerar som bara den. Underfilterdelen är dessutom böjd av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Stämmer det att man tvingas plocka bort båda sidopanelerna innan man kan plocka bort dammfiltren i fronten och botten måste väl det hela ses som ett designmässigt misslyckande? Visserligen kan man dammsuga utsidan av filtret i fronten, men några gånger per år vill nog många plocka bort filtren och rengöra dem på båda sidor, vilket antingen tvingar losskoppling av allt kablage och utdragning av datorn där den står, alternativt en permanent placering där alla sidor är fritt åtkomliga.

För ett chassi som kostar två tusenpengar känns det rätt löjligt dåligt.

Tycker det är busenkelt att lossa fronten, bara nypa tag upptill i yttre ramen och öppna.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är fan sant!
Verkar ju som att man börjar närma sig slutet på att kunna krympa kretsar osv, så det lär ju bara bli större och större och alstra mer och mer värme.

Trist för mig som helst har datorn på mitt bord bakom skärmarna xD

"Jag kan iaf bekräfta att det går bra att ta loss fronten om man bara drar i överkanten."

Bra tips!!

jag funderar på att på ett snyggt sätt försöka modda fronten på mott chassi så luft lättare kommer in vid fronten, få se när jag...om jag tar tag i det eller köper nytt chassi helt sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har hört att Torrent verkligen inte passar passiva nätagg stämmer det? Då taket hindrar värmen från nätagget att stiga.

Ja, jag kan tänka mig att det blir dåligt utan fläkt (med fläkt skulle ju normal montering vara att fläkten får suga in luft underifrån).

Skrivet av Dinkefing:

Håller verkligen Fractal bättre kvalitet mot andra märken? Mitt R5 rasslar och vibrerar som bara den. Underfilterdelen är dessutom böjd av någon anledning.

Det tror jag inte, förväntar mig däremot ungefär samma kvalitet som andra etablerade märken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför börjar det ploppa upp chassin med fönsterruta på fel sida? man vill ju inte se det och ger ju en bara en extra glaspanel att göra sönder.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ja uppskattade inte FD & andras "Låda" nertill för nätagget...innan jag skaffade Hybrid agg Corsair Seasonic mfl.
Men då får agget leva ett eget liv & håller tyst...
Hade det redan på min Obsidian 800D...men på den tiden så lät ju aggen lite mera under press...
FD har ju legat i framkant med billiga & bra chassier...runt tusingen...men nu får man lägga en till & då finns det ju många andra att välja...lite tråkigt kanske...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har hört att Torrent verkligen inte passar passiva nätagg stämmer det? Då taket hindrar värmen från nätagget att stiga.

Fläktarna ser till att det blir ett kraftigt övertryck i lådan så det blir inget problem i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Fläktarna ser till att det blir ett kraftigt övertryck i lådan så det blir inget problem i praktiken.

Jo men övertryck har väl alla i sina lådor för dammets skull?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av twit:

Det låter betydligt mer rimligt att det är fullt möjligt utan någon större demonteringsprocess. Urbota korkat då att artikeln hävdar att:

Urbota korkat vet jag inte. På exemplaret vi fick till redaktionen upplevde jag att fronten satt obekvämt hårt för att lossa utan att sidopanelerna avlägsnas (vilket också är sättet Fractal Design har designat chassit från första början, det vill säga att sidopanelerna ska lossas för åtkomst till frontpanelen). Fractal är inte främmande till att göra smidiga monteringssystem för sina frontpaneler. För Meshify 2 har exempelvis logotypen på framsidan en dubbel funktion som handtag till meshgallret, så varför de inte implementerat ett liknande system till Torrent är konstigt.

Permalänk
Medlem

Ha-begäret bara ökade och ökade tils man såg prislappen. Jösses.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tcntad:

Har inte tittat på det halvtimmes långa klippet för den lilla grejen, då är det enklare att fråga:)
Well, ser inga egentliga problem med det antar jag? Sålänge det inte är vad som orsakar problemet såklart.

Jag har full förståelse för att man inte orkar titta igenom en 30 minuter lång video. Därför står det även i den skrivna recensionen under bilden på PWM-hubben.

Permalänk
Medlem

Känns snålt att där är så mycket plast för ett chassi till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Urbota korkat vet jag inte. På exemplaret vi fick till redaktionen upplevde jag att fronten satt obekvämt hårt för att lossa utan att sidopanelerna avlägsnas (vilket också är sättet Fractal Design har designat chassit från första början, det vill säga att sidopanelerna ska lossas för åtkomst till frontpanelen). Fractal är inte främmande till att göra smidiga monteringssystem för sina frontpaneler. För Meshify 2 har exempelvis logotypen på framsidan en dubbel funktion som handtag till meshgallret, så varför de inte implementerat ett liknande system till Torrent är konstigt.

Om man måste ta bort sidopanelerna innan man kan dra ut filtret...så spelar det ju ingen roll om det sitter i fram eller bak...man behöver ju ändå dra fram hela datorn...På de gamla Define drog man ju ut filtret i bak & på de nyare så är det svårt att få filtret tillbaks även om det går att dra ut i fram...Man vill ju ändå ta fram hela datorn när man rengör...lite damm ligger ju ändå kvar...
Men med passivt nätagg i botten & frånvaro av botten fläkt på de gamla Chassierna var det ju inget problem...men nu med 3st 140mm i botten blir det ju en annan sak...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Känns snålt att där är så mycket plast för ett chassi till det priset.

Fast samma design med metall kanske hade kostat 4000kr? Den fronten gjord i metall och hög finish tror jag inte hade varit billig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@JonasT

Om du som världsledande chassi-guru skulle rekommendera ett midtower-chassi med fokus på allt från bra och lättåtkomliga dammfilter till fröjdefullt byggande - och allt vad det innebär och plus-finesser helt enligt vad du tycker är utmärkt och rimligt.

Vilket chassi hade du då rekommenderat?

Finns det något chassi du har väldigt lite anmärkningar på? Har det perfekta chassit tillverkats än?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att den här artikeln släpps samma dag som jag öppna upp mitt torrent chassi och chassit är placerad upp och ner i lådan och frontpanelen är trasig och behöver byta ut hela.

Vill ha mitt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

@JonasT

Om du som världsledande chassi-guru skulle rekommendera ett midtower-chassi med fokus på allt från bra och lättåtkomliga dammfilter till fröjdefullt byggande - och allt vad det innebär och plus-finesser helt enligt vad du tycker är utmärkt och rimligt.

Vilket chassi hade du då rekommenderat?

Finns det något chassi du har väldigt lite anmärkningar på? Har det perfekta chassit tillverkats än?

Det här chassit kan ligga bra till.
LIAN LI O11 Dynamic EVO

Torrent känns lite väl plastigt.

Skrivet av jehuty:

Lite ironiskt att den här artikeln släpps samma dag som jag öppna upp mitt torrent chassi och chassit är placerad upp och ner i lådan och frontpanelen är trasig och behöver byta ut hela.

Vill ha mitt chassi

Det!

Permalänk
Medlem

Varit sugen på en Torrent länge nu men det är ändå ganska så massivt. Vill nog ner till små storlekar igen.

Priset är saftigt men man får med en jäkla massa stora fläktar, varav 2 st är 180mm eller vad det är vilket troligen är dyrare då de är mindre populära storlekar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett grymt chassi, hade jag byggt ny burk idag hade jag valt detta

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Gillar mitt torrent, det ger mycket bra temperaturer med luftkylda prylar redan med rätt låga varvtal på fläktar, enda negativa jag skulle kunna inflika vore kanske den lite varierande kvalitén på fläktarna där vissa har en tendens att vibrera/får en intern resonans vid vissa varvtal.

Gällande temp så har jag i detta chassie sänkt gpu temp med runt 5-8 grader jämte mitt gamla O11 Dynamic trots att jag hade mycket bra fläktar i O11 och många av dom i väl vald orientering efter bäst prestanda, detta med filtren borttagna ur O11 och filtren kvar på Torrent, gällande CPU temp så är det en mycket stor skillnad i temp, Torrent lirar så bra med luftkylda grejer att jag gick tillbaka till en Noctua D15 chromax black och den håller i Torrent nästan lika låg temp som custom loop kunde i O11, luftkylt i O11 gick betydligt varmare men det var med mindre torn. För att göra ljud/temp än bättre böt jag till 2x180mm i botten under GPU'n också och det tycker jag lirar bättre än 3x140 som medföljer, på max varvtal är de inte tysta men de knuffar en smått bisarr mängd luft, de kan få en tung gardin en ½ meter bakom datorn att flytta runt på sig i luftströmmen.

Vill man ha bra luftkylning är det nog svårt att hitta ett bättre presterande chassie faktiskt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JonasT:

Jag har full förståelse för att man inte orkar titta igenom en 30 minuter lång video. Därför står det även i den skrivna recensionen under bilden på PWM-hubben.

Sweet:P Säkert bara jag som läste för fort eller för blint

Permalänk
Medlem

För stort chassi för egen del. Jag gillade dock monteringen av nätagget hoppas vi får se det i fler chassin.

Permalänk
Medlem

Svarade i en tråd för 1.5 månader sen med mitt intryck då:

Transplanterade precis min gamla Fractal Define C dator till ett Torrent i hopp om att kunna lösa ett "problem" jag har men hm, nja...

Snabb bakstory: Fläkten till mitt grafikkort börjar knorra (har velat uppgradera ett tag men ja...) och dra på rejält över 70C och jag tänkte att Torrent skulle vara "tillräckligt" jämfört med mitt Define C för att kunna hålla det svalare. Jag har testat TW Rome II och Warhammer 2 som min egen benchmark - WH2 drar alla fläktar på max flås, Rome II inga problem. Båda är låsta till 60fps.

Skulle jag summera min honest review - mitt problem hjälpte det inte med, chassit är bra, fläktarna meh. As-is tycker jag det kostar mer än det smakar.

Att bygga i den går finfint, öppet och bra. Ingenting att klaga på kvalitén eller designen där. Första jag märkte var dock att en av 180mm fläktarna tickade. Lyckades kolla vilken det var och petade lite på det, tickandet försvann. Hör dock fortfarande nåt passivt skorrande/brummande från nån av fläktarna som jag inte tror är CPU/grafik men har inte testat koppla loss alla än. Det låter som resonans i chassit (man känner även vibrationer). Jag kommer förmodligen ersätta fläktarna med 6X A14 Noctua fläktar - körde redan Noctua fläktar i mitt Define C. Priset på hela kalaset blir dock rätt så mycket. Nu köpte jag inte det *bara* för det problemet utan jag tänker använda det för nästa stora uppgradering om nåt år kanske och ville då ha ett större chassi, men ändå. Det kommer bli en del pillande för att tweaka det.

Det är tråkigt att Fractal inte har en barebone variant - ingen fläkthub, inga fläktar. Bara chassit för kanske 1500 eller nåt.

Permalänk
Medlem

Hur kyls hårddisken på bilden?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Elakekocken:

@JonasT

Om du som världsledande chassi-guru skulle rekommendera ett midtower-chassi med fokus på allt från bra och lättåtkomliga dammfilter till fröjdefullt byggande - och allt vad det innebär och plus-finesser helt enligt vad du tycker är utmärkt och rimligt.

Vilket chassi hade du då rekommenderat?

Finns det något chassi du har väldigt lite anmärkningar på? Har det perfekta chassit tillverkats än?

Det perfekta chassit har mig veterligen inte tillverkats ännu, men det kanske bara är jag som är för kräsen?

I miditower-klassen är just nu Meshify 2 den personliga favoriten. Tycker att det är ett väldigt trevligt chassi att bygga i. Och så finns det utan härdat glas, bara en sån sak!

Permalänk
Medlem

1. Evolv X
2. Torrent
3. Alla andra chassin

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det perfekta chassit har mig veterligen inte tillverkats ännu, men det kanske bara är jag som är för kräsen?

I miditower-klassen är just nu Meshify 2 den personliga favoriten. Tycker att det är ett väldigt trevligt chassi att bygga i. Och så finns det utan härdat glas, bara en sån sak!

Tack!

Nej du är inte för kräsen, du är kunnig! Är det chassit du kan rekommendera för närvarande så är det bra nog.

Den dagen du recenserar det perfekta chassit (om det någonsin dyker upp) skriv det supertydligt.
Fractal kanske skulle ingå i ett samarbete med dig där du får vara med och designa (ett ihopplock av alla bra egenskaper du sett hos chassin?) det skulle vara så fruktansvärt nice. Jag hade köpt det oavsett prislapp för du vet verkligen vad du pratar om - och det ska du ha ett stort tack för

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

AKA Korvgrillen?

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket trevlig recension!

Har själv torrent och är nöjd. Kör med tre 140mm fläktar i fronten och en arctic freezer II 280mm ovanpå två av dem. 180mm-fläktarna kör jag i botten. Upplever kabeldragningen där nere svår när så stora fläktar tar upp hela golvet i chassit och täcker genomdragningshålen.

Betalade 999kr från Inet på Swec live, vet inte om jag skulle köpa ett chassi för över 2000kr annars...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS