Ny HTPC eller nVidia Shield Pro ?

Permalänk

Ny HTPC eller nVidia Shield Pro ?

Min HTPC dog i helgen. Ingen bild signal. Testade flera gånger, ur med GFX kortet, och in direkt på HDMI porten på moderkortet. Inget funkade, bytte nät agg, samma sak. Så jag satt hela dagen igår och kollade in delar för en ny HTPC för jag orkar inte felsöka:

Intel Core i5 11400 2.6 GHz,12MB
ASUS ROG STRIX B560-I GAMING WIFI funkar bra med 11th generation.
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2400MHz CL14

Går ju på strax under 5000 kr. Förmodar att detta duger bra till det, för att köra 4k i 60 Hz. Med detta så kan jag skippa grafikkortet från min förra HTPC. Lite smidigare.

Men så tänker jag på nVidia Shield Pro som alla verkar höja till skyarna. Inte sett en dålig recension, och den verkar ju ta allting också. Jag är riktigt kluven vad jag ska välja. Och jag tänkte beställa idag på Inet, så fort som möjligt. Kliar i fingrarna på att ta igen filmer under min lediga vecka. Men har en del funderingar, som säkert någon/några här kan svara på då jag inte längre är så teknisk av mig.

1. Är datordelarna ett bra köp för vad jag skrev?
2. I och med att Shielden inte har någon storage, funkar det bra då att ha allt på en USB 3 extern disk, och köra all 4K material därifrån?
3. Ni som har Shield, och kör upp 4k HDR med Kodi 19.1, funkar det bra?

Anledningen till 3e frågan är att jag körde på min gamla HTPC en variant av en Kodi som man kunde switcha mellan olika HDR luts eller vad det heter, som fungerade superbra. Och det är lite därför som jag återigen kollar på datordelar, för att kunna prova nightly build, betas och så vidare av Kodi. Eller är det så att senaste Kodi funkar galant?

Massor med frågor, mer har jag, men jag börjar med dessa.

- Rob

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem

Om du inte har något specifikt behov som du inte nämner här så finns ingen anledning till att köpa en HTPC. En Nvidia Shield Pro är det absolut bästa och smidigaste valet.

Det går utmärkt att använda en extern hårddisk via USB. Går förstås också utmärkt att använda NAS eller utrymme på en server eller dator via nätverket.

Inga som helst problem att spela upp 4K HDR Remuxer eller liknande, varken lokalt via USB eller nätverket eller streamade remuxer via Kodi.

Har du en speldator så kan du smidigt använda Nvidia Gamestream för att spela spel på TVn. Nvidias AI-uppskalning har fått väldigt mycket bra kritik för material som har lägre upplösning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har både och:
InWin Chopin med
ASRock B560M-ITX/ac
i5 11400
Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB
Kingston HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB x 2
2TB SSD som lagring
tyvärr bara inkopplad i en fullHD 50" just nu så hur 4k funkar vet jag inte ännu.
Och en Shield Pro (där jag kör Kodi 18.9) kopplad till en LG CX65, inga problem att köra 4k 10bit HDR.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack så mycket för era svar. Då ska jag prova en nVidia Shield Pro så hoppas jag den blir som jag vill då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja absolut att en nVidia Shield Pro är att föredra, då den både är tystare (helt passiv), billigare samt att du får möjlighet till Dolby Vision något en HTPC inte har några möjligheter att ge dig.

Jag har en 4K OLED och min nVidia Shield Pro klarar allt jag slänger på den.

Permalänk
Medlem

Kör man Shield och inte gillar Kodi av någon outgrundlig anledning så kan man testa https://play.google.com/store/apps/details?id=org.courville.n...
den har nätverksuppspelning mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Nu har jag fått min Shield. Men fattar inte hur jag hittar min externa disk med serier på i Kodi. Gör precis så som på PC'n, men den finns inte som val när man ska adda source för TV Shows och Movies. Eller funkar den inte med en pc formatterad disk som man bara fyller som vanligt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

Nu har jag fått min Shield. Men fattar inte hur jag hittar min externa disk med serier på i Kodi. Gör precis så som på PC'n, men den finns inte som val när man ska adda source för TV Shows och Movies. Eller funkar den inte med en pc formatterad disk som man bara fyller som vanligt?

Öppna kodi
Lägg till källa för filmer.
Bläddra efter ny utdelning.
Välj SMB
Skriv SMB://namnpåserver eller IP-adress
Nu får du upp en inloggningsruta och kan sedan se dina mappar där din filmer ligger.
Gör likadant när du vill lägga till dina TV program och bilder eller musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja absolut att en nVidia Shield Pro är att föredra, då den både är tystare (helt passiv), billigare samt att du får möjlighet till Dolby Vision något en HTPC inte har några möjligheter att ge dig.

Jag har en 4K OLED och min nVidia Shield Pro klarar allt jag slänger på den.

Har du testat Disney +? 4k laggar mycket där för mig men lokala filer på Plex fungerar fint.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av robert100:

Öppna kodi
Lägg till källa för filmer.
Bläddra efter ny utdelning.
Välj SMB
Skriv SMB://namnpåserver eller IP-adress
Nu får du upp en inloggningsruta och kan sedan se dina mappar där din filmer ligger.
Gör likadant när du vill lägga till dina TV program och bilder eller musik.

Super tack. Funkade perfekt! Nu är jag en happy camper, så det blir väl att investera i en NAS sen. Tack och bock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta en gammal flaggskepps lur o koppla den till tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du testat Disney +? 4k laggar mycket där för mig men lokala filer på Plex fungerar fint.

Har inte Disney+. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Inga som helst problem att spela upp 4K HDR Remuxer eller liknande, varken lokalt via USB eller nätverket eller streamade remuxer via Kodi.

Provade precis en REMUX idag. Shielden hade problem. Titt som tätt laggade det, ljudet hackade och blev tyst emellanåt också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Provade precis en REMUX idag. Shielden hade problem. Titt som tätt laggade det, ljudet hackade och blev tyst emellanåt också.

Har inga problem med min. Hur spelar du upp, nätverk, lokala filer på Shielden? Och med vilken mediaspelare, Kodi, VLC eller vad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med en shield pro istället för en HTPC med, bästa upgrade! Men däremot är ett problem att kodi fyller upp interna minnet, en plex-server på en annan dator är en bättre lösning (om man har en annan dator snurrandes).

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Jag kör med en shield pro istället för en HTPC med, bästa upgrade! Men däremot är ett problem att kodi fyller upp interna minnet, en plex-server på en annan dator är en bättre lösning (om man har en annan dator snurrandes).

Jag utökade interna lagringen med en USB3-sticka på 64GB och har all medialagring på annan enhet i nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Har inga problem med min. Hur spelar du upp, nätverk, lokala filer på Shielden? Och med vilken mediaspelare, Kodi, VLC eller vad?

Jag kör ifrån en USB3 extern hårddisk. Använder kodi, senaste 19.2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Jag kör ifrån en USB3 extern hårddisk. Använder kodi, senaste 19.2.

Passthrough på ljud? Synk to display? Testat annan spelare VLC eller tex https://play.google.com/store/apps/details?id=org.courville.n... med samma fil?
Det dök upp problem med Kodi 19 som inte fanns i 18, bla https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=361156

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte själv från htpc till en shield pro + jellyfin (istället för plex), riktigt nöjd!

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Passthrough på ljud? Synk to display? Testat annan spelare VLC eller tex https://play.google.com/store/apps/details?id=org.courville.n... med samma fil?
Det dök upp problem med Kodi 19 som inte fanns i 18, bla https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=361156

Verkar vara Kodi som strular då. Provade Nova som du rekommenderade, som jag aldrig hört talas om. Körde igång remuxen på den, och de första 2 minutrarna så flöt det på vilket det inte gjorde på Kodi. Dock har jag problem att få Nova att läsa subtitles ur remuxen..Kanske är någon inställning, får kolla vidare på det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Verkar vara Kodi som strular då. Provade Nova som du rekommenderade, som jag aldrig hört talas om. Körde igång remuxen på den, och de första 2 minutrarna så flöt det på vilket det inte gjorde på Kodi. Dock har jag problem att få Nova att läsa subtitles ur remuxen..Kanske är någon inställning, får kolla vidare på det..

Kan bero på inställningar i Kodi också, vilket ljudformat du försöker spela upp och vad det finns stöd för, behöver Kodi konvertera till nåt pga bristande stöd, mm, mm.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Kan bero på inställningar i Kodi också, vilket ljudformat du försöker spela upp och vad det finns stöd för, behöver Kodi konvertera till nåt pga bristande stöd, mm, mm.

Fast jag kör ju passthrough, så kodi gör ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jobbas med nya testbuilds som verkar lovande för dom som har problem:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=365127

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det jobbas med nya testbuilds som verkar lovande för dom som har problem:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=365127

Ohh.. tack så mycket för den info.. blir en tråd att följa

Visa signatur

Permalänk

Lånar tråden lite 🎅

Kör idag min plexserver på en gammal bärbar, men tänkte köra på en nvidia shield eller en mac mini 2014 i5. Vad hade ni valt? Och kan andra steama från shielden?

Med vänlig hälsning,