Permalänk
Medlem

GMMK pro, du som har ett, är du nöjd?

Sugen på att träda in i customscenen ”light” och skaffa mig ett GMMK pro, men jag skulle vilja höra om era erfarenheter ni som har ett, vad är bra / dåligt, är det värt priset?

Om man ska använda linjära switches eller taktila och vilken av alla sorter ska man kolla åt? (Vet att det är individuellt) men någon fingervisning typ iaf.

Hoppas någon här har en sån bräda som kan dela med sig av erfarenhet till en som vill testa custom.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan komplettera mig själv, har nu köpt ett med försmorda panda switchar.
som många andra så fastnade mina stabs de första trycken, men efter att ha använt bordet en dag så är det inte längre ett problem och det försvann.

Överlag så är jag så sjukt nöjd, bordet är som en dröm och switcharna är sköna taktila och distinkta.
Luben i switcharna uppfattar jag som bra, inget skrap och känns riktigt bra att skriva på.
Detta tangentbord är en helt annan liga jämfört med "out of the box" tangentbord.

Jag kan varmt rekommendera det.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Sugen på att träda in i customscenen ”light” och skaffa mig ett GMMK pro, men jag skulle vilja höra om era erfarenheter ni som har ett, vad är bra / dåligt, är det värt priset?

Om man ska använda linjära switches eller taktila och vilken av alla sorter ska man kolla åt? (Vet att det är individuellt) men någon fingervisning typ iaf.

Hoppas någon här har en sån bräda som kan dela med sig av erfarenhet till en som vill testa custom.

Det finns en ordentlig test här
https://www.nordichardware.se/test/tangentbord-test/test-glor...

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Kan komplettera mig själv, har nu köpt ett med försmorda panda switchar.
som många andra så fastnade mina stabs de första trycken, men efter att ha använt bordet en dag så är det inte längre ett problem och det försvann.

Överlag så är jag så sjukt nöjd, bordet är som en dröm och switcharna är sköna taktila och distinkta.
Luben i switcharna uppfattar jag som bra, inget skrap och känns riktigt bra att skriva på.
Detta tangentbord är en helt annan liga jämfört med "out of the box" tangentbord.

Jag kan varmt rekommendera det.

Valde du taktila switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Valde du taktila switchar?

Japp, valet föll på pre lubed panda switchar, och jag måste säga att de känns väldigt bra.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Japp, valet föll på pre lubed panda switchar, och jag måste säga att de känns väldigt bra.

Menar du Glorious Pandas då eller?

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Nice!

Jag är lite sugen på detta tangentbord. Men jag är helt oinsatt i att bygga egna tangentbord.. Vad behöver man köpa till för att få ett komplett tangentbord? Är det switchar och keycaps?
Vad landade slutpriset på för dig?

Entusiasterna säger att detta tangentbord är billigt.. Men jag tycker det verkar svindyrt I slutändan är det ju bara ett tangentbord. Lite aluminium, plast och ett kretskort typ.

Menmen det kanske är värt det. Många verkar ju gilla det.

Permalänk

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/simple-white-mac-pc-np-pr...
Ända sen jag såg exempelbilden på dessa keycaps så har jag varit sugen på att skaffa ett sånt tangentbord. Riktigt snyggt med classic mac stilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/simple-white-mac-pc-np-pr...
Ända sen jag såg exempelbilden på dessa keycaps så har jag varit sugen på att skaffa ett sånt tangentbord. Riktigt snyggt med classic mac stilen

https://kbnordic.se/keycaps/bow-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Är ett bra alternativ om du inte vill att alla tangenter har samma profil (platt som en laptop) vilket NP är.

Det du behöver är
Case ( case+pcb+plate)
Stabs
Switches
Keycaps
USB kabel.

Maxgaming.se har det som behövs för en nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Menar du Glorious Pandas då eller?

Glorious panda, ja.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Nice!

Jag är lite sugen på detta tangentbord. Men jag är helt oinsatt i att bygga egna tangentbord.. Vad behöver man köpa till för att få ett komplett tangentbord? Är det switchar och keycaps?

Entusiasterna säger att detta tangentbord är billigt.. Men jag tycker det verkar svindyrt I slutändan är det ju bara ett tangentbord. Lite aluminium, plast och ett kretskort typ.

Jag ångrar inte köpet för 5 öre, jag tror att slutpriset för allt blev 3200 eller något, men man kan spara in lite om du köper switchar från någon annanstans och att du köper lube osv o smörjer själv. Sen hade jag Keycaps som passade redan så det behövde ja inte köpa till.

Dock har ja också sneglat på helvita keycaps o byta med när lusten faller på men jag gillar SA profilen ordentligt, så får se hur de blir.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Nice!

Brytare(Switchar) är en hel djungel, finns väldigt mycket bra och dåligt.

Kan rekommendera Gateron ink V2s om du gillar linjära brytare, annars har AKKO CS prisvärda taktila t.ex AKKO CS Lavender

Mitt GMMK Pro

Med PC-Plate, AKKO CS Lavender och Equalz C3 stabilizers

Mitt senaste bygge: KBDFans KBD67 Lite R3 med Gateron ink V2s

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jepp har sett de där, trevligt, undrar om svenska återförsäljare kommer att ta in de där.
Finns ju ett gäng mer knobs också i samma färger som ramarna.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jepp har sett de där, trevligt, undrar om svenska återförsäljare kommer att ta in de där.

Ska fråga imorgon om jag kommer ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ska fråga imorgon om jag kommer ihåg.

Okej, de vore ju toppen!

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Köpte ett GMMK Pro just innan jul och har byggt det klart nu. Men är lite förbryllad. Högra Shift och Caps Lock skulle behöva stabilizer, men det finns ju inget sätt att montera detta. Hur har ni gjort? Det sitter ju jättefina stabilizers för mellanslag o.s.v., men varför inte för alla lite större tangenter?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Går fint att beställa direkt ifrån dom så låt inte det avskräcka.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Går fint att beställa direkt ifrån dom så låt inte det avskräcka.

Jo det vet jag, men det blir tull osv på det.
Jag har inga problem med med det som du beskriver med de tangenterna

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jo det vet jag, men det blir tull osv på det.
Jag har inga problem med med det som du beskriver med de tangenterna

Inte i normala fall, men tryck på kanten så vippar de ner då de är för långa och skulle behöva lite stöd i livet? Eller så behöver jag kbt för min ocd ,men det verkar onekligen som en brist på ett såpass dyrt tangentbord.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ja, de där har jag inte ens tänkt på, provade trycka, och jag fick ju trycka hårt för att det skulle ske, jag vet ju inte hur hårt du trycker när du använder tangentbordet men jag fick trycka hårt för att det skulle bli så, men jag upplever inte det som något problem, då jag aldrig lyckats känna av det vid normalt användande.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Och som svar på tullen, jag beställde hem ett handledsstöd direkt från Glorious, och gissa vad? Jag behövde betala tullavgift i veckan innan postnord kunde köra ut det.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, de där har jag inte ens tänkt på, provade trycka, och jag fick ju trycka hårt för att det skulle ske, jag vet ju inte hur hårt du trycker när du använder tangentbordet men jag fick trycka hårt för att det skulle bli så, men jag upplever inte det som något problem, då jag aldrig lyckats känna av det vid normalt användande.

Inte särskilt hårt, beror säkert på brytare och keycaps också hur stabilt det är. Men som du ser hade den (och högra shift som beter sig på samma sätt) mått gott av stabbe undertill.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Och som svar på tullen, jag beställde hem ett handledsstöd direkt från Glorious, och gissa vad? Jag behövde betala tullavgift i veckan innan postnord kunde köra ut det.

Jo, det är rätt standard från usa, det blir som du säger något dyrare än från svensk handlare som köper en större volym, men skillnaden brukar inte vara jättestor i pris i slutändan och vill man ha något som inte finns här så…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte särskilt hårt, beror säkert på brytare och keycaps också hur stabilt det är. Men som du ser hade den (och högra shift som beter sig på samma sätt) mått gott av stabbe undertill.

Absolut, jag har kört med både SA profil keycaps, och nu cherryprofil, både i PBT då, och med glorious panda brytare, jag har inte upplevt samma vobbel, men visst, en stab under hade väl hjälp till

Nej, vi kanske pratar någon hundralapp hit eller dit i slutändan med tullen, men ändå

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ja sådär ska det ju inte vara 😬

Vad har du för brytare? Sitter den på ordentligt? Hur ser keycapsen ut undertill?

Men inga tangentbord har stabs på de ställen så det måste ju vara keycap/brytare/kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja sådär ska det ju inte vara 😬

Vad har du för brytare? Sitter den på ordentligt? Hur ser keycapsen ut undertill?

Testade annan brytare, blev lite bättre. KBDfans mac keycaps.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Testade annan brytare, blev lite bättre. KBDfans mac keycaps.

https://i.imgur.com/nnAn9Kc.jpg
https://i.imgur.com/Zwm50Ld.jpg

Jag skulle ta bort O-ringen direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, de vore ju toppen!

"Jag vet inte i dagsläget, men jag tror det! "
Va svaret jag fick från maxgaming.se